Prenumeratoriai žino daugiau. Prenumerata vos nuo 1,00 Eur!
Prenumeruoti

F-1 lenktynės Monake: kokias strategijas rinksis komandos?

Šeštojo etapo Monake išvakarėse britų komentatorius Jamesas Allenas svarsto apie galimas komandų strategijas ir taktikas šiame sudėtiname etape.
Sebastianas Vettelis
Sebastianas Vettelis / AFP/„Scanpix“ nuotr.

Monakas yra unikali trasa, čia labai sunku nugalėti, nors ir gali turėti patį greičiausią bolidą. Nėra abejonių, kad šis etapas bus pilnas nuotykių trasoje. Čia labai didelė saugos automobilio pasirodymo tikimybė, o jis iš esmės gali pakeisti lenktynių eigą: lyderis prarastų pranašumą ir konkurentai gali išsiveržti į priekį. Naujos kartos bolidai nėra pakankamai stabilūs, todėl yra pakankama smulkių avarijų tikimybė, dėl to visai įmanomas ne vienas saugos automobilio pasirodymas, mat sportininkai gali kabinti apsauginius barjerus, kaip tai padarė Valtteri Bottas Australijoje.

„Red Bull“ šiame etape turės vieną iš labai retų šansų dėl pergalės susigrumti su „Mercedes“, bet tam reikia idealiai pasirodyti kvalifikacijoje, kad nors viena mašina startuotų iš pirmos eilės ir neleistų „sidabrinėms strėlėms“ dominuoti nuo pat varžybų pradžios.

„Reuters“/„Scanpix“ nuotr./Nico Rosbergas
„Reuters“/„Scanpix“ nuotr./Nico Rosbergas

Monake debiutuos superminkštosios padangos, kurias, regis, rinksis daugelis komandų. Ne išimtis, kad komandos, kurių bolidai sugeba gerai tausoti padangas, rinksis labai ankstyvus sustojimus ir bandys iškovoti keletą pozicijų, žinodami, kad priešininkai negalės į tai staigiai sureaguoti. Antra vertus, pavėlavusieji vis tiek turės dar kartą apsilankyti boksuose, nes padangos iki finišo neatlaikys.

Pernai „Mercedes“ neišdrįso taip pasielgti, nes padangos ant bolido dėvėjosi gana intensyviai. Tada jie pasirinko kitokią taktiką – važiavo santykinai lėtai, už savęs laikė visą peletoną ir tokiu būdu taupė savąsiais padangas.

AFP/„Scanpix“ nuotr./Lewisas Hamiltonas
AFP/„Scanpix“ nuotr./Lewisas Hamiltonas

Šiais metais „Mercedes“ padangų problemos neturi ir jei šiai komandai po kvalifikacijos pavyks užimti pirmąją starto eilę (tai visai realu), turint galvoje šios komandos greičio pranašumą, jai pavyks jau po kelių ratų atsiplėšti nuo varžovų. Vienareikšmiškai galima teigti, kad sėkminga kvalifikacija šiame etape turės lemiamos reikšmės.

Trasa Monake siaura, labai daug įvairiausių posūkių, tarp kurių nėra greitų, tačiau yra dvi trumpos tiesiosios. Vidutinis greitis čia yra pats mažiausias visame sezone – tik 157 km/h. Vienintelė vieta, kurioje galima lenkti – išvažiavimas iš tunelio, bet pilotai turi būti labai atsargūs, nes už idealios trajektorijos trasa labai purvina, o jei padangos apsivels, momentaliai sumažės sukibimas su trasa.

AFP/„Scanpix“ nuotr./Kimi Raikkonenas
AFP/„Scanpix“ nuotr./Kimi Raikkonenas

Trasos ypatumai

„Circuit de Monaco“. 78 ratai po 3340 metrų = 260,520 km. 19 posūkių, iš kurių nėra nė vieno greito. Aerodinamika reguliuojama didžiausiai prispaudžiamajai galiai. Maksimalus greitis – 295 km/h su DRS ir 285 km/h be jos. Su pilnai nuspaustu akseleratoriumi pilotai važiuoja 45 proc. rato – tai mažiausias rodiklis per visą F-1 čempionatą. Degalų kiekis, kaip žinia, apribotas 100 kg visoms lenktynėms. Turint 10 kg papildomų degalų, per ratą prarandama 0,34 sek. Stabdymo zonų – 13-ka, stabdžių dėvėjimasis – vidutinis. Perjunginėti pavaras reikia po 48 kartus kiekviename rate. Laikas, praleistas sustojant boksuose – 25 sek.

AFP/„Scanpix“ nuotr./Jensonas Buttonas
AFP/„Scanpix“ nuotr./Jensonas Buttonas

Jėgų išsidėstymas

Bolidai, kuriems sėkmingai pavyksta kovoti Monako trasoje, turi labai didelė prispaudžiamąją jėgą, bet dar kur kas svarbiau čia yra sugebėjimas varantiesiems ratams maksimaliai sukibti su asfalto danga, gerai išvažiuoti iš posūkių ir čia staigiai greitėti.

Ne išimtis, kad „Red Bull“ šioje trasoje galės konkuruoti su „Mercedes“, nes šiame etape ne tiek svarbus yra maksimalus greitis ir variklio galios trūkumas. Čia jis reikšmingos įtakos neturės. RB10 bolidas pasižymi labai geru valdymu ir lengvai įveikia posūkius. „Red Bull“ pilotai čia laimėjo trejas ir ketverių paskutinių lenktynių.

AFP/„Scanpix“ nuotr./Kevinas Magnussenas
AFP/„Scanpix“ nuotr./Kevinas Magnussenas

„Ferrari“ čia gali turėti sunkumų, jei šiai komandai nepavyks išsiaiškinti, kodėl jų bolidas itin blogai išvažiuoja iš posūkių. Iš komanda nėra laimėjusi Monake nuo 2001 metų, t.y. jau 14 metų paeiliui.

Monakas reikalauja ypatingos bolido vairavimo technikos, todėl, kad apsauginiai barjerai yra labai arti ir iš pilotų reikalaujama didžiausios koncentracijos. Šiais metais situaciją apsunkina dar ir tai, kad naujieji bolidai yra kur kas dinamiškesni ir juos nepaprasta išlaikyti trasoje.

Visi pasaulio čempionai, šiemet važiuojantys F-1, jau yra laimėję Monake. S. Vettelis čia laimėjo 2011 m., prieš jį tai padarė K. Raikkonenas, J. Buttonas, L. Hamiltonas ir F. Alonso. Pernai pergalę čia iškovojo N. Rosbergas, kuris startavo iš „pole“ pozicijos.

„Scanpix“/„LaPresse“ nuotr./Sebastianas Vettelis
„Scanpix“/„LaPresse“ nuotr./Sebastianas Vettelis

Oro prognozė

Oro prognozė Žydrajam Krantui yra palanki. Oro temperatūra prognozuojama apie 20 laipsnių, lietaus tikimybė labai nedidelė. Antra vertus, pajūrio zonoje labai greitai gali susidaryti lietais debesys.

Padangos ir kiti faktoriai

„Pirelli“ į Monaką atveža superminkštąsias ir minkštąsias padangas. Šioje trasoje padangos dėvisi ne itin intensyviai, asfalto paviršius santykinai yra lygus, o greitų posūkių, kur guma dyla ypač greitai, čia visai nėra. Šiame etape komandos pirmą kartą susidurs su superminkštąja sudėtimi, kadangi „Pirelli“ šiemet laikosi konservatyvios padangų tiekimo taktikos, nors pernai, pavyzdžiui, superminkštąsias padangas matėme ir Australijoje.

Beje, šias padangas komandos jau išbandė testuose Bahreine ir prieš dvi savaites Barselonoje, todėl komandoms netikėtumų nėra. Šios padangos pasirodė neblogai, todėl labai tikėtina, kad dauguma bolidų Monake važiuos su vienu sustojimu. Ir nors teoriškai variantas su dviem sustojimais būtų kiek greitesnis, realiai komandos šio varianto atsisako dėl didelės tikimybės užstrigti už lėtesnių sportininkų peletone arba prarasti pranašumą dėl saugos automobilio pasirodymo.

AFP/„Scanpix“ nuotr./Fernando Alonso
AFP/„Scanpix“ nuotr./Fernando Alonso

Galimas sustojimų laikas

Per paskutinius dvejus metus matėme, kad visi sportininkai, finišavę pirmajame dešimtuke, rinkosi vieno sustojimo taktiką. Įprastai sustojimas čia vyksta 27-30 ratuose. Tie, kas bandys laimėti poziciją dėl taktinių sprendimų, į boksus gali užsukti 2-3 ratais anksčiau. Monake yra palyginti ilga sustojimų zona, greitis joje ribojamas iki 60 km/h, todėl čia užtrunkama 25-26 sekundes. Beje, komandos gali rinktis ir kitokią taktiką, jei komandų specialistai matys, kad pakeitus taktiką, galima bus kuo ilgiau važiuoti tuščioje peletono dalyje. Antrosios peletono dalies komandos pirmame rate čia dėl lėtų posūkių ima smarkiai atsilikti ir jau pirmojo rato pabaigoje gali turėti net 20 sek. deficitą. Pernai to nebuvo, kadangi „Mercedes“ lenktynininkai pirmoje varžybų dalyje specialiai stabdė viso peletono greitį.

Saugos automobilio tikimybė

Tokia tikimybė Monake labai didelė. Šansai, kad šioje trasoje pasirodys saugos automobilis, lygūs 80 proc. Jei pasiseks, vieni pilotai dėl to gali daug laimėti, o kiti – atvirkščiai. Verta prisiminti 2011 m. J. Buttono nesėkmę, kai jis , pasirinkęs 3 sustojimų taktiką, važiavo maksimaliai greitai, tačiau visas viltis sužlugdė būtent saugos automobilis.

Pranešti klaidą

Sėkmingai išsiųsta

Dėkojame už praneštą klaidą
Reklama
Vasarinių padangų sezonas: kur rasti geriausią kainos ir kokybės santykį?
Reklama
Pranešimas apie prašymų dėl triukšmo mažinimo priemonių įgyvendinimo išlaidų kompensavimo priėmimą
Reklama
Atėjo metas apsitverti sklypą: specialistų patarimai
Reklama
„CFMOTO“ tapo naujos motociklų vairavimo akademijos Lietuvoje partneriais
Užsisakykite 15min naujienlaiškius