Maža kaina - didelė vertė. Prenumerata vos nuo 1,00 Eur!
Išbandyti

„Formulės-1“ variklių istorija

Variklis – tai yra bene svarbiausia F-1 bolido, ir šio sporto sirgalius varanti iš proto, dalis. Jeigu gautumėme progą pažvelgti po F-1 automobilio gaubtu, išvystumėme 2.4 litro V8 benzininį variklį. Kuo jis ypatingas? Juk mūsų keliais važinėja tiek daug automobilių su V6, V8, V10, V12, W12 ar net V16 varikliais.
„Porsche“ „Formulės-1“ bolidas
„Porsche“ „Formulės-1“ bolidas / Gamintojo nuotr.

Bet, „Formulės-1“ bolidai turi šį tą išskirtinio savajame V8 variklyje. Jo tūris yra mažas, tik 2,4 litro, tačiau šis mažas galiūnas sugeba išvystyti 224kW (300AG), naudodamas vieną litrą variklio tūrio. Iš viso jis turi apie 627kW (841AG), priklausomai nuo variklio gamintojo. Iš kur tokia galia? Pamėginkime eilinio variklio apsukas pakelti iki 20000 sūkių per minutę. Būtent, tai yra neįmanoma. F-1 inžinieriai peržengė šią „neįmanomą“ ribą.

F-1 bolidų variklių istorija

Šių variklių istorija prasidėjo nuo 1947 metų. Pirmoji variklių „fazė“ truko nuo 1947 metų iki 1953 metų. Tuo laikotarpiu buvo galima naudoti 4,5 litro atmosferinius variklius arba 1,5 litro variklius su turbinomis. Galingiausio variklio titulą tuo metu turėjo „Alfa Romeo“, kurie naudojo 8 cilindrų 1,5 litro motorą su turbina. Šis variklis galėjo išvystyti 425 AG.

Kitas etapas – nuo 1954 metų iki 1960-ųjų. Tais metais variklių tūriai buvo sumažinti iki 2,5 litro atmosferinių ir 0,75 litro turbininių variklių. Galingiausias variklis tuomet tesiekė 290 AG. Lyginant su dabartiniais variklių standartais, tai atrodo gan vaikiškai.

1961-1965 metai. Tai jau trečiasis etapas F-1 variklių istorijoje. Varikliai buvo dar kartą sumažinti iki 1,5 litro naudojant atmosferinius variklius ir 0,75 litro su turbinomis. Galia buvo pati mažiausia F-1 istorijoje – 225 AG. Niekas turbūt neįtarė, kad po penkių metų variklių galia pakils 50%.

Kvalifikacijos metu buvo galima naudoti variklius net su 1500 AG galia1966-1986. Mano nuomone, turbūt patys geriausi metai F-1 istorijoje. Dėka to, jog paprastų automobilių varikliai tapo galingesni nei F-1 varikliai, FIA nusprendė, jog reikia imtis priemonių. Tos priemonės nebuvo kažkuo ypatingos, tiesiog laikmetis parodė, jog tikra galia slypi inžineriniuose sprendimuose. Buvo leista naudoti 3,0 litro atmosferinius ir 1,5 litro turbininius variklius. Šiuo laikotarpiu galia svyravo – pradžioje varikliai išvystydavo nuo 390 AG iki 500AG. Po kelių metų galia pakilo iki 900AG. Kvalifikacijos metu buvo galima naudoti variklius net su 1500 AG galia.

Kitas laikotarpis sugadino visą F-1 grožį – bolidų galią. Dėl labai didelės turbininių variklių galios FIA leido atmosferinių variklių tūrį pakelti iki 3,5 litro, bet liepė turbinų slėgį sumažinti iki 4 PSI. Po dviejų sezonų 1987 ir 1988 FIA uždraudė kelti turbinų slėgį iki maksimumo – galia dingo. Tuomet galingiausias variklis siekė 900AG. Visose tuometinėse lenktynėse savo varžovus tiesiog šlavė Ayrtonas Senna ir Alainas Prostas.

1989 metai buvo šarvojimo metai turbininiams varikliams. Beliko 3,5 litro atmosferiniai varikliai. Tuomet galia krito iki 650-690 AG. Šį laikotarpį 1994 metais užbaigė Ferrari komanda su 820 AG varikliu, pasiekiančiu 15800 sūkių per minutę. Tai buvo pats galingiausias variklis per penkų metų tarpą.

Gamintojo nuotr./„Ford“ „Formulės-1“ variklis
Gamintojo nuotr./„Ford“ „Formulės-1“ variklis

1995-2004 buvo paskutinieji galios pasispardymo metai. Šiuo laikotarpiu variklių galia svyravo tarp 650 – 950 AG. Buvo naudojami trijų litrų V12 agregatai. Ir tuomet FIA vėl pakeitė reikalavimus...

2005-ieji – FIA nusprendė, jog 3,0 litrų V10 variklio cilindras negali turėti daugiau nei penkis vožtuvus vienam cilindrui ir kiekviena ekipa galėjo panaudoti tik vieną variklį dvejoms lenktynėms. Dėl šių naujų taisyklių, komandos daugiau dėmesio skyrė variklių patikimumui, o ne galiai. Dėl to variklių pajėgumas ženkliai smuko.

2006-ieji metai. FIA užsimanė dar labiau paerzinti ekipas ir sirgalius. Variklių galia negalėjo viršyti 2,4 litrų tūrio ir būtinai turėjo būti V8 tipo su 90-ies laipsnių kampu tarp vienos ir kitos pusės cilindrų. Vienam cilindre buvo uždrausta montuoti daugiau nei vieną kuro purkštuką ir uždegimo žvakę. Tai sumažino variklių galią 20-čia procentų, tačiau „Toyota“ sugebėjo padidinti savo variklių galia. Kaip teigia gamintojai, jų varikliai galėjo išvystyti 740 AG ties 19,000 sūkių per minutę.

2007-2009 metai. Variklių specifika nesikeitė, tačiau FIA po truputį mažino variklių maksimalų RPM (sūkius per minutę). 2007-aisiais limitas buvo 19 tūkst. sūkių per minutę, 2009-aiasis jau buvo ribojama iki 18-os tūkstančių. Kita nauja taisyklė – kiekvienas vairuotojas negalėjo panaudoti daugiau nei aštuonių variklių per sezoną. Tokios komandos kaip „Ferrari“ ir „Mercedes“ sugebėjo apeiti FIA reglamentą ir pagaminti tokius variklius, kurie buvo atsparesni, bet tuo pačiu ir galingesni. Šios ekipos tvirtino, jog tai tėra šalutinis poveikis.

2010-ieji. Jokių pakeitimų, tik sugrįžo variklių gamintojas „Cosworth“. Jų varikliai nebuvo naudojami nuo 2006-ųjų.

FIA nusprendė, jog 2013-aisiais reikia pradėti saugoti gamtą. Bus uždrausta naudoti 2,4 litro V8 variklius. Visos komandos galės naudoti tik 1,6 litrų turbininius variklius. Perskaičius visą F-1 variklių istoriją, galima pagalvoti, jog šie varikliai turėtų turėti labai daug galios. Deja, FIA neleis kelti galios iki aukštumų, kadangi pati idėja yra parodyti pasauliui, jog ir sportas gali būti ekologiškas.

Pranešti klaidą

Sėkmingai išsiųsta

Dėkojame už praneštą klaidą
Reklama
Šimtai vyrų kasdien susiduria su erekcijos sutrikimais ar net prostatos vėžio diagnoze – kaip to išvengti?
Reklama
Pirmą kartą per beveik penkiolika metų fiksuotas verslo ginčų augimas – ką tai reiškia verslui?
Reklama
„Daktare, man pašalino tulžies pūslę, tačiau aš nesijaučiu gerai...“
„TOPsport A lygos tribūna“: „Panevėžio“ krizė, karštosios kėdės ir prezidentas svečiuose
Užsisakykite 15min naujienlaiškius