-50% metinei prenumeratai. Velykų dovana!
Prenumeruoti

„Formulės-1“ variklių evoliucija: nuo pat jų pradžios 1950-aisiais iki būsimųjų V6 turbo

Patvirtinus naują, nuo 2014 m. įsigaliosiantį „Formulės-1“ 1,6 l V6 turbo variklių standartą, pokyčiai sukėlė nemenką pasipiktinimą, nors praeityje sportas sėkmingai naudojo panašaus formato motorus, ir dar galingesnius nei dabartiniai.
„Renault Formula-1“ variklis
„Renault Formula-1“ variklis / Gamintojo nuotr.

Jūsų dėmesiui pateikiame trumpą pažintį su „Formulės-1“ variklių istorija.

1950–1953

Sporto gyvavimo pradžioje naudoti dar tarpukaryje nustatyti standartai. Lygiagrečiai kovojo bolidai su 4,5 l atmosferiniais ir 1,5 l kompresoriniais varikliais. Dažniausiai viena eile dėstyti 4 ir 6 cilindrai, kartais – 8. Galia – iki 425 AG.

Didžiausia šio laikmečio egzotika – BRM V16 su kompresoriumi, išvystę net 600 AG prie 12 000 aps./min. Labai galingi motorai, deja, pagarsėjo ne pergalėmis, o visišku nepatikimumu.


1954–1960

Variklio tūris sumažintas iki 2,5 l, atsisveikinta su turbokompresoriais. Nors buvo leidžiami ir 0,75 l kompresoriais papildyti motorai, jų niekas taip ir nepagamino. Cilindrai – paprastai 4 arba 6 – toliau dažniausiai dėstomi viena eile. Tiesa, pasitaiko ir V6 arba V8. Galia – iki 290 AG.

19611965

Dar kartą mažinamas litražas – šį kartą iki 1,5 l. Variklį komandos perkelia iš bolido priekio į vidurį. Formatų įvairovė: „Ferrari“ V6 ir V8, „Honda“ V12, „Ford“ ir „Maserati“ i4, „Porsche“ plokšti 4 ir 8 cilindrų motorai. Galia – nuo 150 AG iki 225 AG.

19661986

Įvedami du lygiagrečiai galiojantys formatai: 3,0 l atmosferiniai ir 1,5 l turbo varikliai. Pastarieji įsigalėjo tik laikotarpio pabaigoje, kai šių motorų galia lenktynėse siekė net 900 AG, o kvalifikacijoje – stulbinančius 1500 AG.

Turbokompresoriais papildyti varikliai dažniausiai buvo sutinkami 4 cilindrų vienoje eilėje (i4) arba V6 formatais. Atmosferinių, tuo tarpu, dažniausiai būta V8 arba V12.


19871988

Įsivyravus turbo varikliams, imtasi priemonių taisyti situaciją. Turbinos slėgis 1987 m. sumažintas iki 4 barų, o atmosferinių variklių litražas padidintas iki 3,5 l. Galia lenktynėse vis dar siekia 900 AG.
1988 m. slėgis sumažinamas iki 2,5 bar. Galia krenta iki 685 AG kvalifikacijoje prie 12 500 aps./min.

19891994

Turbinos uždraudžiamos, lieka tik 3,5 l atmosferiniai varikliai. Vyksta kova tarp V8, V10 ir V12 motorų. Laikotarpio pabaigoje „Ferrari“ gali siekia 820 AG prie 15 800 aps./min.

19952005

3,0 l V10 varikliai. 2003 m. „BMW“ motorai galia viršija 900 AG prie 19 200 aps./min.

20062013

2,4 l V8 varikliai. Nuo 2007 m. uždraudžiamas tolimesnis motorų tobulinimas, o jų sūkiai apribojami iki 19 000 aps./min. 2009 m. sūkių limitas sumažinamas iki 18 000 aps./min.
Galingiausių motorų pajėgumas, spėjama, yra apie 800 AG.

2014

1,6 l darbinis tūris, V forma išdėstyti 6 cilindrai, iki 15 000 aps./min., tiesioginis kuro įpurškimas iki 500 bar, vienas turbokompresorius, kontroliuojamas ribotas kuro srautas bei 120 kW kinetinės energijos regeneracijos sistema galinėje ašyje ir išmetamųjų dujų panaudojimas turbokompresoriuje.

Pranešti klaidą

Sėkmingai išsiųsta

Dėkojame už praneštą klaidą
Reklama
Įsirenkite šildymą oras–vanduo ir gaukite kompensaciją net iki 70 proc.
Reklama
Kas svarbu įrengiant biurą: keturios interjero dizaino tendencijos
Reklama
Pavasario savaitgaliams ar atostogoms – laikas pajūryje: ne tik pailsėsite, bet ir sustiprinsite sveikatą
Reklama
Norintiems investuoti į NT projektų plėtrą – kaip išsirinkti projektą pagal paskirtį?
Užsisakykite 15min naujienlaiškius