-35% metinei prenumeratai. Maža kaina - didelė vertė.
Išbandyti
Maža kaina - didelė vertė. Prenumerata vos nuo 1,00 Eur!
Išbandyti

Marga „Formulės-1“ saugos automobilių istorija

Ar žinote Berndą Meilanderį? Nuo 2000 metų jo „Mercedes-Benz“ negali aplenkti nei vienas „Formulės-1“ vairuotojas. Vokiečio pilotuojamas automobilis nevažiuoja visos lenktynių distancijos, į trasą įsuka tik retkarčiais, tačiau visada būna kolonos priešakyje ir nepraleidžia pro save nei vieno piloto. Berndas yra saugos automobilio vairuotojas. Nors didžiausios intrigos vyksta už trasos ribų o žiūrovų ir žiniasklaidos dėmesys krypsta link pilotų bei automobilių, nusprendėme nepalikti šešėlyje ir saugos automobilių.
„Mercedes-Benz SLS AMG“ ir Berndas Meilanderis
„Mercedes-Benz SLS AMG“ ir Berndas Meilanderis / Gamintojo nuotr.

Priešistorė   

Nors „Formulės-1“ lenktynės savo istoriją skaičiuoja jau nuo 1950 metų, pirmą kartą saugos automobilis į trasą išvažiavo 1973 metais per Kanados didžiojo prizo lenktynes. Tai buvo geltonas „Porsche 914“. Deja, jo pasirodymas nebuvo sklandus. Vairuotojas nesugebėjo pasigauti lyderio ir taip pusė automobilių išsiveržė vienu ratu į priekį. Dėl tokio kuriozo po lenktynių prireikė kelių valandų nustatyti laimėtoją.

Po šio įvykio saugos automobilio nebuvo matyti trasoje net 20 metų, kol galiausiai 1993 metais jis buvo oficialiai įtrauktas į lenktynių reglamentą. Mašina ant asfalto išlėkė tais pačiais metais per Brazilijos GP, kai smarki liūtis tarp lenktynininkų sukėlė tikrą chaosą. Kadangi tais laikais saugos automobilį turėjo parūpinti kiekvienas trasos kompleksas kur buvo rengiamos lenktynės, juo tapo Pietų Amerikoje pagaminta standartinė „Fiat Tempra“. Šis aparatas nebuvo tinkamas tokiam darbui, kadangi nesugebėjo palaikyti didelio tempo, taigi bolidams dėl lėto važiavimo krito slėgis padangose, atvėso stabdžiai.

Ekspertai įvertino paprastus keliams skirtus automobilius važiuojančius priekyje bolidų karavano kaip keliančius pavojų. Daugiau apie tai buvo pradėta kalbėti po pirmojo jų pasirodymo sausoje trasoje 1994 m. per San Marino GP, kuriose žuvo legendinis brazilų lentynininkas Ayrtonas Senna. Kai kas dėl Ayrtono Senna žūties kaltina tingią „Opel Vectra“Kai kas dėl to kaltina tingią „Opel Vectra“. Avarija įvyko iš kart po keturių ratų ypač lėtos saugos automobilio fazės. Dėl labai nukritusio slėgio padangos prastai sukibo su trasa ir kontakto su trasos kraštais metu labai greitame Tamburello posūkyje automobilis išlėkė ant smėlio ir dideliu greičiu rėžėsi į apsauginius trasos kraštus. Nors tai tik kai kurių žmonių pamąstymai, tačiau per lėti saugos automobiliai vis vien tapo diskutuotina problema.

„Mercedes-Benz“ ir Berndo Meilanderio era

1996 metais FIA pasirašė sutartį su „Mercedes-Benz“ kompanija, kuri tapo oficialiu „Formulės-1“ saugos automobilių tiekėja. Tais metais buvo pristatytas „Mercedes-Benz C63 AMG“ saugos automobilis. Nuo 1997 metų kiekvienose varžybose dalyvių saugumą užtikrina viena ir ta pati mašina. Iki 1999 metų tai buvo CLK55 AMG, kurį vairavo britų lenktynininkas Oliveris Gavinas. 

2000 metais FIA saugos automobilio vairuotoju pasamdė pradžioje minėtą vokietį, buvusį DTM lenktynininką Berndą Meilanderį. Per visą istoriją jo automobiliai neturėjo techninių problemų, nepaisant atvejo per 2009 Japonijos GP lenktynes, kai vos sugebėjo pasiekti techninio aptarnavimo juostą dėl degalų trūkumo. Taip pat jo žymus darbas buvo 2007 m. per Japonijos ir 2010 m. per Korėjos lenktynes, kai dėl smarkaus lietaus Meilanderis vedė visą F1 karavaną atitinkamai 20 ir 26 ratų.

„Mercedes-Benz“ kompanija savo modelius keitė kaip apatinį trikotažą, jie užsilikdavo tik sezoną arba du. 2000 metais bolidus vedė CL55 AMG. 2001 ir 2002 metais saugos automobiliu buvo SL55 AMG. 2003 vėl CL55 AMG, 2004 – 2005 SLK55 AMG, 2006 – 2007 CLK63 AMG, 2008 – 2009 SL63 AMG.

Dabar jau antrus metus Berndas Meilanderis  vairuoja naująjį „Mercedes-Benz“ superautomobilį SLS AMG. Tai yra galingiausias saugos automobilis „Formulės-1“ istorijoje. Jo 6,3 l V8 variklio galia siekia 571 AG o sukimo momentas 650 Nm. 100 km/h greitį jis pasiekia per 3,8 sek. Ant stogo sumontuoti aptakūs LED technologijos švyturėliai, o salone du monitoriai, padedantys stebėti lenktynes.

Pasižiūrėję į istoriją, galime spręsti, kad jau kitais metais turėtumėme laukti naujo pilko automobilio su žvaigžde grotelėse, geltonais švyturėliais ir SC inicialais. O gal naujasis SLS AMG toks geras, kad jį galima naudoti dar porą metų?

Pranešti klaidą

Sėkmingai išsiųsta

Dėkojame už praneštą klaidą
Reklama
Šimtai vyrų kasdien susiduria su erekcijos sutrikimais ar net prostatos vėžio diagnoze – kaip to išvengti?
Reklama
Pirmą kartą per beveik penkiolika metų fiksuotas verslo ginčų augimas – ką tai reiškia verslui?
Reklama
„Daktare, man pašalino tulžies pūslę, tačiau aš nesijaučiu gerai...“
„TOPsport A lygos tribūna“: „Panevėžio“ krizė, karštosios kėdės ir prezidentas svečiuose
Užsisakykite 15min naujienlaiškius