Dabar populiaru
Pažymėkite klaidą tekste, pele prispaudę kairijį pelės klavišą

Viskas ką reikia žinoti apie 2011 metų sezono „Formulės-1“ reglamento pakeitimus

„Lotus Renault“ bolidas R30
Komandos nuotr. / „Lotus Renault“ bolidas R30
Šaltinis: formule1.lt
0
Skaitysiu vėliau
A A

2011 metais „Formulės-1“ laukia eiliniai reglamento pakeitimai. Vieni iš jų draudžia naudoti vienus sprendimus, kurie atsirado per paskutinius metus, kiti apsprendžia lenktynininkų ir komandų elgesį trasoje.

Draudimas naudoti ortakius

Gamintojo nuotr./Ortakis
Gamintojo nuotr./Ortakis

Ortakiai, kurie keičia galinio sparno darbo efektyvumą, pasirodė „McLaren“ boliduose dar žiemos bandymų metu ir sezono metu juos nukopijavo visos komandos, išskyrus naujokes. Ortakis leisdavo gauti didesnį greitį tiesiojoje ir taip palengvinti lenkimą, bet kai analogiškas sprendimas pasirodė varžovų boliduose, persvara dingo.

Pradedant nuo 2011 metų sezono, bet kokios sistemos, įrenginiai arba procedūros, kurioms reikia lenktynininko dalyvavimo keičiant bolido aerodinamines charakteristikas, uždraustos.

Dvigubų difuzorių naudojimo draudimas

Prieš du metus, kai per daugelį metų stipriai pasikeitė aerodinamikos reglamentas, trijų komandų – „Brawn GP“, „Williams“ ir „Toyota“, inžinieriai taisyklėse pamatė galimybę įrengti papildomą difuzorių, kuris leido padidinti prispaudžiamąją jėgą galinėje bolido dalyje. Iš pradžių ši idėja sukėlė didelę nepasitenkinimo bangą iš kitų komandų, bet po to FIA patvirtino, jog elementas legalus. 2010 metais jau visi naudojo dvigubus difuzorius.

Gamintojo nuotr./Galinis difuzorius
Gamintojo nuotr./Galinis difuzorius

Daugelis manė, kad FIA nereikia imtis draudimo naudoti dvigubus difuzorius, nes iš vienos pusės, komandos jau išleido pinigus elemento vystymui ir draudimas nesumažins išlaidų, o iš kitos pusės – gerinant difuzoriaus konstrukciją, galima pasiekti tolimesnį progresą esant pakankamai nedidelėms išlaidoms.

Deja, 2009 metais, kai pasirodė šis mazgas, jis neigiamai paveikė darbo grupės, kuri rūpinosi lenkimų didinimu, darbo rezultatais – dvigubas difuzorius rimtai pakeitė oro srauto charakteristikas ir neleido pilotams priartėti prie varžovo, nes bolidas prarasdavo aerodinaminį efektyvumą.

Naujas technikos reglamentas užbaigė šį klausimą, kuris uždraudė naudoti dvigubus difuzorius, bet leidžia panaudoti išmetimo dujas paprasto difuzoriaus darbo optimizacijai.

Draudimas naudoti priekinio sparno valdomą elementą

Gamintojo nuotr./Priekinis sparnas
Gamintojo nuotr./Priekinis sparnas

2009 metų sezone, pirmą kartą „Formulėje–1“, buvo leidžiama panaudoti judamus aerodinamikos elementus, ir lenktynininkai gavo galimybę koreguoti priekinio sparno konfigūraciją spaudžiant mygtuką. Vienas sparno elementas galėjo keisti atakos kampą 6 laipsniais.

Idėja buvo nepakankamai efektyvi – lenktynininkai dažniau naudodavo šį sprendimą reguliuojant bolido sureguliavimus, o lenkimo atveju ginantysis ir lenkiantysis galėjo keisti atakos kampus, todėl naudos naujovė neatnešė. Šiais metais šis elementas uždraustas, jį pakeis kitas radikalus sprendimas – galinio sparno valdomas elementas.

Galinio sparno valdomas elementas

FIA padarė išvadas ir, kuriant pakeitimus reglamentui, ne tik leido komandoms panaudoti galinio sparno valdomą elementą, bet ir numatė atakos kampo keitimo laipsnį.

Kvalifikacijoje lenktynininkai gali bet kada naudoti šį elementą, o lenktynėse jį panaudoti galės tik tas pilotas, kuris prie varžovo priartės mažiau negu sekunde tam tikroje trasos vietoje. Sistemą valdo elektronika, kuri seka piloto padėtį trasoje. Ji ir sugrąžina elementą į pirminę padėtį, paspaudus stabdžių pedalą. Kaip ir KERS, šis sprendimas nėra privalomas.

KERS

Kinetinės energijos rekuperacijos sistemos pasirodymas 2009 metų sezone aktyviai buvo palaikoma autogamintojų, nes technologija galėjo būti pritaikoma lengvųjų automobilių gamyboje, bet debiutas buvo nesėkmingas. Dėl skubėjimo ne viską pavyko numatyti, todėl daugelis komandų atsisakė naudoti šią sistemą. Įdomus pastebėjimas, kad 2009 metais Konstruktorių įskaitos pirmas dvi vietas užėmė komandos, kurios nenaudojo KERS.

Gamintojo nuotr./KERS
Gamintojo nuotr./KERS

2010 metais sistema nebuvo uždrausta, bet ekipos tarpusavyje susitarė nenaudoti sistemos. 2011 metais KERS vėl sugrįžta. Ją gamins tos pačios kelios kompanijos, kaip ir anksčiau, bet bolidų mažiausias svoris padidės – dabar iki 640 kg. Inžinieriai jau turi reikiamos patirties, todėl didelių problemų būti neturi.

Bet sunkumų bus – dabar pilotai startuoja su pilnais kuro bakais, o bolido balansas užfiksuotas reglamento, todėl optimalus KERS akumuliatorių išdėstymas bus dar viena nelengva užduotis inžinieriams.

Bolido balansas

2011 metų sezono reglamentas griežtai apriboja bolidų balanso išdėstymą, taip atimdamas iš inžinierių vieną iš veiksnių ieškant optimalaus bolido balanso. Dabar 46.5% bolido svorio turi atitekti priekinei ašiai. Bet pasikeitus padangų teikėjui, komandos neturi tikslių duomenų apie padangas, todėl leidžiama 1% paklaida.

Pavarų dėžių keitimas

2011 metais pavarų dėžė turi atlaikyti penkių etapų distanciją, bet pirmas neplanuotas keitimas, jeigu tai atsitinka ne savaitgalio pabaigoje, nebaudžiamas. Tokiu atveju nauja pavarų dėžė turi būti panaudojama likusiam lenktynių savaitgaliui.

Padangų tiekėjo pakeitimas

Gamintojo nuotr./„Pirelli P-Zero“ padanga
Gamintojo nuotr./„Pirelli P-Zero“ padanga

„Bridgestone“ kompanija paskelbė apie pasitraukimą iš „Formulės–1“ 2010 metų pabaigoje, sezono metu čempionato vadovybė atliko derybas su keliomis bendrovėmis ir pasirinko Italijos gamintoją „Pirelli“. Padangų tiekėjai, kaip ir japonai, tieks kietos, vidutinio kietumo, minkštos ir itin minkštos sudėties padangų mišinius. Išmatavimai liko tie patys, bet stipriai pasikeitė padangų charakteristikos ir tai turės įtakos bolidų valdymui.

Padangų panaudojimas

Padangų komplektas laikomas panaudotu nuo to momento, kai sumontuotas bolide daviklis kerta išvažiavimą iš boksų.

Kitos pataisos susijusios su sesijomis, kurios nėra paskelbtos lietingomis:

  • Penktadienio treniruotėms kiekvienas lenktynininkas gaus po tris padangų komplektus – du kietos sudėties ir vieną minkštos. Tik jie gali būti naudojami šiose dviejose sesijose. Vienas kietos sudėties padangų komplektas iš kiekvieno lenktynininkas prieš antrą sesiją grąžinamas, o du likusieji – prieš šeštadienio treniruotės pradžią. Jeigu komanda į trasą išleidžia papildomą lenktynininką, jis naudoja padangas to piloto, kurį pakeitė.
  • Jeigu yra sustabdytos lenktynės ir nėra įmanomas jų atnaujinimas, prie lenktynininkų rezultatų, kurie distancijoje nepanaudojo dviejų padangų sudėčių, pridedama po 30 sekundžių, kad būtų kompensuota nauda tiems, kurie nespėjo iki lenktynių sustabdymo sustoti boksuose.
  • Jeigu lenktynininkas distancijoje nepanaudojo dviejų padangų sudėčių, jo rezultatas išbraukiamas iš protokolo.

„Pirelli“ padangų žymėjimas

„Pirelli“ kompanija apsisprendė, kaip žymės padangas 2011 metų sezone. Padangų gamintoja naudos šešias spalvas nustatant padangų tipą ir padangų sudėtį: ši idėja buvo išbandyta bandymuose, sukėlusi gana prieštaringą reakciją – ne visi buvo įsitikinę, kad sirgaliai sugebės atskirti spalvas važiuojant dideliu greičiu.

Tačiau sprendimas priimtas. Padangų tipai ir sudėtys skirsis „Pirelli“ logotipo spalvomis ir „PZero“ užrašu ant išorinės padangos pusės.

Šešios „Pirelli“ spalvos

Lietaus – oranžinė;
Tarpinės – žydra;
Sausam orui itin minkštos – raudona;
Sausam orui minkštos – geltona;
Sausam orui vidutinės – balta;
Sausam orui kietos – sidabrinė.

Kvalifikacija

2010 metais FIA sugrąžino „107% taisyklę“. Ji bus naudojama tik pirmoje kvalifikacijos sesijoje – pilotai, kurie joje lyderiui nusileido daugiau negu 107%, negalės dalyvauti lenktynėse. Yra išimčių, kurios leidžia startuoti tiems, kurie nesėkmingai pasirodė sesijoje dėl avarijos arba dėl kitų priežasčių. Jeigu laisvų važiavimų metu lenktynininkas rodė geresnius rezultatus, tai teisėjai gali leisti jam startuoti lenktynėse. Jeigu tokių lenktynininkų keli – jų vietas startinėje rikiuotėje nustatys teisėjai.

Apribojimai personalo darbui

Niekas iš komandos darbuotojų, kurie aptarnauja bolidus, negali būti autodromo teritorijoje dviejų šešių valandų periodų metu, kuris prasideda likus 10 valandų iki pirmos ir trečios treniruočių pradžių. Bet kiekvienai komandai išskirtiniais atvejais leidžiama keturis kartus sezono metu pažeisti šią taisyklę. Kiekvienas atvejis nagrinėjamas individualiai.

Boksų zona

Boksų zona bus padalinta į dvi zonas. Dalis, kuris arčiau trasos atitvarų, bus vadinama „greitoji“ ir negali būti platesnė nei 3,5 metro. Dalis, kuri arčiau boksų, bus vadinama „vidine“.

Jeigu bolidas išvažiavime iš boksų atsidūrė ne pagal 38.2 reglamento punktą (vėlavimas išvažiuoti į starto poziciją) ir 41.5 (lenktynės buvo sustabdytos), su juo dirbti galima tik „vidinėje“ zonoje. Bet darbas „greitoje“ zonoje bet kokiu atveju uždraustas, jeigu tai gali apsunkinti kitų bolidų išvažiavimą iš boksų.

Jeigu bolido nenustūmė starto procedūros metu, jis gali būti nugabenta prie išvažiavimo iš boksų tik iš savo komandos boksų zonos. Bolidai, kurie privažiavo prieš išvažiavimo iš boksų prieš pradžią arba atnaujinant treniruotes, o taip pat bolidai, kuriems reikia sustoti esant trasoje saugos automobiliui, turi išsirikiuoti į vieną liniją greitoje zonoje ir išvažiuoti į trasą pagal susidariusią eilę – išskyrus atvejus, kai neplanuotai sustojo vienas iš bolidų.

Išskirtinais atvejais lenktynių direktorius gali paprašyti uždaryti išvažiavimą iš boksų lenktynių metu, kai to reikalauja saugumas. Tokiais atvejais lenktynininkas į boksus gali užvažiuoti tik esant akivaizdžiai būtinybei arba kai reikia pataisyti bolidą.

Lenktynininkų elgsena trasoje

Uždrausti bet kokie manevrai, kurie gali sutrukdyti kitam pilotui: daugkartinis važiavimo krypties keitimas ginant poziciją, tyčinis bolido išstūmimas už trasos ribų arba bet kuris kitas nenormalus trajektorijos keitimas.

Lenktynininkas privalo nuolatos likti trasoje. Kad būtų išvengta abejonių, laikoma, jog ribojanti balta linija laikoma trasos dalimi, o trasos kelkraščiai – ne. Lenktynininkas paliko trasą, jeigu jo bolidas pilnai yra už jos ribų. Jeigu taip atsitiks dėl kažkokių priežasčių, pilotas turi teisę sugrįžti – bet tai turi padaryti saugiai ir negauti iš to naudos.

formule1.lt
Komentarai
Pažymėkite klaidą tekste, pele prispaudę kairijį pelės klavišą
Pranešti klaidą

Pranešti klaidą

Sėkmingai išsiųsta

Dėkojame už praneštą klaidą
Daugiau straipsnių nėra
Rodyti senesnius straipsnius
Parašykite atsiliepimą apie Gazas