Dabar populiaru
Pažymėkite klaidą tekste, pele prispaudę kairijį pelės klavišą

Girdėtas, bet mažai žinomas žodis – bioetanolis (E85). Kas jis toks?

Šimtai, per brangiais degalais pasipiktinusių vairuotojojų, šeštadienį įvairiuose Lietuvos miestuose savo automobiliais užkimšo degalines.
Andriaus Vaitkevičiaus / 15min nuotr. / Šimtai, per brangiais degalais pasipiktinusių vairuotojojų, šeštadienį įvairiuose Lietuvos miestuose savo automobiliais užkimšo degalines.
Šaltinis: 15min
0
Skaitysiu vėliau
A A

Turbūt daugeliui yra tekę girdėti kažką apie E85: pavyzdžiui, kad jis – spiritas, tačiau ekologiškas, taip pat pigus ir kvepia alkoholiu, bet kenksmingas automobiliui ir t.t. Nemaža dalis įvairių gandų susikūrė dėl informacijos trūkumo apie šią dar sąlyginai naują kuro rūšį. Tačiau atradome keletą žmonių, nebijančių naujovių išbandyti savo kailiu ir vienas jų – bioetanolį vietoj benzino savo penktosios kartos „Toyota Celica“ automobilyje jau metus naudojantis Audrius R.

Audrius teigia, kad jo automobilio pažintis su bioetanoliu iš pradžių buvo nedžiuginanti, tačiau palaipsniui jis įvairiais būdais pripratino savo „Toyota“ pamėgti ekologiškąjį E85. Pasidalinti savo asmenine patirtimi bei nemažomis žiniomis apie šį kurą jis sutiko ir su Gazas.lt skaitytojais.

Pradedam nuo susipažinimo: E85 – kas tai, su kuo jis valgomas ir ką jis daro?

– Bioetanolis, sutrumpintai vadinamas E85, yra etilo alkoholio pagrindu gaminamas kuras, kuriame yra 85 proc. etanolio ir 15 proc. benzino. Šuo metu pardavinėjamos 98E15 bei 98E25 kuro rūšys turi atitinkamai 15 bei 25 proc. etanolio. Dauguma vairuotojų nežino, jog įprastame benzine yra kiek mažiau nei 10 proc. etanolio, o naujos kuro rūšys nedaug skiriasi nuo tradicinio benzino. Informacijos stoka neretai gimdo baimes naudoti alternatyvias kuro rūšis, tad E85 Lietuvoje dar yra gana nepopuliarus.

Kodėl E85 naudojimas automobiliui yra naudingas?

– Naudojant bioetanolį E85 į aplinką patenka mažiau kenksmingo anglies monoksido, angliavandenių bei kitų teršalų, taigi naudodami šį kurą tausojame aplinką. Bioetanolis dega žemesnėje temperatūroje nei mums įprastas benzinas, patiriama mažiau šiluminių nuostolių, kas sąlygoja aukštesnį variklio darbo efektyvumą bei ilgesnį tarnavimo laiką.

Taipogi bioetanolis puikiai suriša bei sudegdamas pašalina kuro sistemoje esantį vandenį bei yra naudojamas kaip kuro purkštukų valiklių pagrindas. Kuro sąnaudos, naudojant E85, vidutiniškai išauga apie 10 proc.

Kas būtų į paprastą automobilį pripylus gryno bioetanolio?

– Vairuotojų, pirmą kartą naudojančių gryną E85 kurą tam neparuoštame automobilyje įspūdžiai būna gana neigiami: variklis ima dirbti netolygiai, dažnai tiesiog užgęsta, neretai jaučiamas milžiniškas galios trūkumas. Ne kartą esu girdėjęs, jog po tokio neapgalvoto eksperimento vairuotojams visiškai dingsta noras pakartotinai naudoti bioetanolį.

Taip yra dėl dviejų pagrindinių priežasčių: visų pirma, naujai pradėtas naudoti E85 kuras turi panašią problemą kaip ir dujos – jis prastai garuoja žemoje temperatūrojebioetanolis suriša per ilgus metus kuro sistemoje susikaupusį vandenį, dėl ko variklis ima dirbti netolygiai, kratytis. Tad prie šio kuro reiktų pereiti palaipsniui, pirmuosius keletą kartų maišant jį su įprastu automobiliui benzinu. Tokiu būdu susikaupęs vanduo pasišalina palaipsniui ir didesnės įtakos variklio darbui neturi.

Antra ir svarbiausia netolygaus variklio darbo priežastis – per „liesas“ mišinys (kitaip sakant, turintis per mažai kuro). Naudojant įprastą benziną optimalus oro ir kuro santykis yra apie 14:1, tuo tarpu naudojant E85 reikalingas žymiai „riebesnis“ kuro mišinys, kurio santykis turėtų būti apie 10:1. Norint, kad variklis dirbtų tvarkingai ir tolygiai, būtina „pariebinti“ kuro mišinį.

Jei automobilis su grynu E85 nedirba, kokiu santykiu jį reikia skiesti?

– Įprastame bioetanoliui nepritaikytame automobilyje didžiausias naudotinas E85 kiekis yra apie 25 proc. Vairuotojų patogumui kai kurios degalinės jau ėmė prekiauti šiuo kuru, vadinamu 98E25. Tiesa, panašų rezultatą pasieksime į A95 markės benziną įpylę apie 30 proc. E85. Didesnis bioetanolio kiekis jam nepritaikytame automobilyje, kaip minėjau anksčiau, tik sukels juntamą variklio galios sumažėjimą bei padidins kuro sąnaudas.

Kokia tavo asmeninė patirtis naudojant bioetanolį?

– Pirmą kartą bioetanolį E85 išbandžiau prieš maždaug metus laiko: įsipyliau apie 20 litrų E85 kuro, bake likus maždaug penkiems litrams benzino. Išvažiuojant iš degalinės supratau, kad kažkas ne taip – variklis ėmė dusti, apsukos juntamai nukrito, o bandant pajudėti iš vietos variklis tiesiog užgeso!

Vis dėlto vargais negalais pasiekiau degalinę bei užsipyliau „normalaus“ benzino – variklio darbas iškart pagerėjo. Nors galios sumažėjimas buvo akivaizdus, važiavimas nebekėlė didesnių rūpesčių.

Kitą kartą, atėjus laikui pilti kurą, paskaičiavau jo sąnaudas ir likau maloniai nustebęs – paaiškėjo, kad važinėdamas bioetanolio ir benzino mišiniu sutaupiau.

Nuo to karto ėmiau palengva didinti bioetanolio procentą degalų mišinyje, tačiau... Atėjus vėlyvam rudeniui, susidūriau su netikėtais nesklandumais – bioetanolis turi panašių problemų kaip ir dujos – jis prastai garuoja žemoje temperatūroje. Žemėjant oro temperatūrai, variklio darbas pirmąsias 15 – 20 kelionės minučių darėsi vis sunkesnis, kol pagaliau vieną dieną važiuodamas į darbą tiesiog užgesau. To priežastimi tapo per „liesas“ kuro mišinys esant šaltam aplinkos orui ir tuo pačiu – patiems degalams.

Variklio vidus įkaisdavo ir jį valdantis mikrokontroleris iki minimumo sumažindavo įpurškiamo kuro kiekį, tad variklis netekdavo galios, o kartais tiesiog užgesdavo. Sparčiai augant benzino kainoms, pradėjau ieškoti sprendimo, kaip galėčiau toliau naudoti E85. Gilinausi į daviklių piešiamas kreives, eksperimentavau su įvairaus dydžio varžomis bei fiksavau gautus rezultatus. Kurį laiką atrodė, jog radau sprendimą, bet ilgainiui supratau, kad vieną bėdą tiesiog pakeitė kita: stipriau „pariebinus“ kuro mišinį, šaltas variklis dirbo tvarkingai, bet važiuojant ilgesnį laiko tarpą degalų mišinys tapdavo pernelyg „riebus“. Kartu su variklio išorine dalimi palaipsniui įkaista ir kuro tiekimo magistralė, kartu šildydama ir pro ją pratekantį skystį. Tokiu atveju įkaitus pratekančiam kurui, didėja jo degimo efektyvumas bei kyla variklio galia, tačiau kartu ima sparčiai kilti ir variklio laisvos eigos apsisukimai.

Supratau, kad tai problema, reikalaujanti sprendimo. Naują adapterį, skirtą maniškės „Celicos“ variklio susidraugavimui su etanoliu, ėmiau kurti termovaržos pagrindu. Tai leido susieti kuro mišinio „riebumą“ su variklio išorės temperatūra. Apie mėnesį laiko atlikinėjau intensyvius bandymus, kol pasiekiau norimų rezultatų, leidžiančių optimaliai važiuoti bioetanoliu nepriklausomai nei nuo variklio temperatūros, nei nuo metų laiko. Per metus, naudodamas E85 kurą, sėkmingai pravažiavau beveik 15 tūkst. kilometrų.

Užsiminei apie paties pasigamintą adapterį bioetanoliui – papasakok apie jį plačiau.

– E85 adapteriai būna dviejų tipų. Pirmasis jų tipas yra skaitmeninis – tokie adapteriai gali kainuoti tūkstantį litų ir daugiau. Jie tinkami naudoti naujesniuose automobiliuose su ODB/ODB2 jungtimis. Jie stebi lambda zondo (deguonies daviklio) bei kitų automobilio daviklių duomenis ir atitinkamai, pagal jų parodymus, koreguoja įpurškiamo kuro mišinį.Bioetanolio naudojimas leido sutaupyti daugiau nei tūkstantį litų per metus

Antrasis, kiek paprastesnis tipas, yra analoginiai adapteriai, prie kurių priskirčiau ir savąjį. Analoginių adapterių darbo tikslumas šiek tiek nusileidžia skaitmeniniams, bet jų paklaida yra pakankamai maža ir nedaro juntamos įtakos variklio darbui. Didžiausi analoginių prietaisų privalumai yra kaina bei galimybė jį naudoti senesniuose, maždaug iki 2000 metų pagamintuose, automobiliuose. Adapteris kuro riebumą reguliuoja naudodamasis jame įmontuota bei kruopščiai parinkta termovarža.

Jo veikimo principas – nesudėtingas. Adapteris leidžia keisti aušinimo skysčio temperatūros daviklio parodymus, pagal kuriuos variklio darbą kontroliuojantis kompiuteris (ECU) keičia kuro „riebumą“.

Kokie yra niuansai naudojant bioetanolį šaltu oru?

– Šaltuoju metų laiku užvesti automobilį su grynu E85 darosi sudėtinga. Oro temperatūrai nukritus žemiau penkių laipsnių Celsijaus skalėje ribos rekomenduočiau įpilti apie 10 proc. benzino, o spaudžiant 20 laipsnių šalčiui benzino kiekis turėtų siekti apie 30 proc. Tai – nesudėtingas būdas palengvinti variklio užvedimo procesą.

Koks kuro sąnaudų skirtumas, lyginant bioetanoliu ir įprastiniu benzinu varomą automobilį?

– Interneto erdvėje gausu komentarų, jog, naudojant E85, kuro sąnaudos išauga net 30 – 40 proc. Tačiau asmeninė patirtis sako ką kita – kiekvieną dieną važinėdamas su E85 adapteriu išeikvoju maždaug 10 proc. daugiau kuro. Tačiau nevertėtų pamiršti, kad bioetanolis yra ketvirtadaliu pigesnis nei A95 markės benzinas, o tai, mano atveju, leido sutaupyti daugiau nei tūkstantį litų per metus.

Kaip pats vertini E85 atsiradimą? Ką gali pasakyti apie kitas naujas kuro rūšis, pavyzdžiui 98E15?

– E85 atsiradimas yra labai teigiamas žingsnis ekologiškesnio, mažiau aplinką teršiančio kuro link. Norėtųsi, kad ekologiškesnio kuro naudojimas būtų labiau skatinamas valstybiniu lygiu. Degalinės savo ruožtu galėtų įnešti daugiau aiškumo suvienodindamos kuro pavadinimus, kurie glumina vairuotojus. Įprastas benzino rūšis tokiu atveju reiktų žymėti kaip 95E5 ar 98E10, nes jos savo sudėtyje taip pat turi etanolio. Norėčiau paskatinti Lietuvos vairuotojus neišsigąsti naujovių bei prisidėti prie gamtos ir piniginės tausojimo.

Komentarai
Pažymėkite klaidą tekste, pele prispaudę kairijį pelės klavišą
Pranešti klaidą

Pranešti klaidą

Sėkmingai išsiųsta

Dėkojame už praneštą klaidą
Daugiau straipsnių nėra
Rodyti senesnius straipsnius
Parašykite atsiliepimą apie Gazas