Už transporto priemonių apmokestinimą balsavo 72, prieš – 16, susilaikė 34 parlamentarai. „Vargingi žmonės neperka automobilių, kurie brangstančius degalus naudoja kibirais. Į biudžetą mokestis padėtų surinkti per 28 mln. Lt pajamų“, – sakė projektą Seimui pristatęs Seimo Biudžeto ir finansų komiteto vicepirmininkas Vitas Matuzas.
Seimo konservatorių frakcijos vadovo Jurgio Razmos teigimu, projektą dar reikės daug tobulinti: „Tikiuosi, kad prieisime prie apmokestinimo pagal vertę.“
Projekte numatyta, kad reikės mokėti už galingesnius nei 205 AG automobilius, galingesnius nei 68 AG motociklus ir ilgesnes nei 10 metrų burines jachtas. Vienintelė išlyga – jei pirkimo pardavimo sandoris buvo sudarytas seniau nei prieš dešimt metų.
Prabangus: galingas ar brangus?
Automobilių pramonė per dešimtmetį rinkoje pristatė daug inovatyvių sprendimų, mažinančių vidutines degalų sąnaudas. Tai ir tiesioginis degalų įpurškimas, efektyvios turbinos, aerodinaminiai elementai ar variklio valdymo kompiuteryje užprogramuoti ekonomiški režimai.
Prabanga – materialinių patogumų gausa, perteklius, – rašoma „Lietuvių kalbos žodyne“. Turbūt kalbama apie pinigus, ne apie galią.
Palyginkime tikrai prabangius ir galingus du BMW M5 automobilius. Prieš dešimtmetį pristatytas E39 modelis turėjo 400 AG galios variklį, kuris į aplinką išmetė 336 g/km CO2, šimtui kilometrų kelio jo vidutinės degalų sąnaudos siekė 16–25 litrus. Šiais metais pristatytas 160 AG galingesnis F10 modelis yra tobulesnis – į aplinką išmeta 232 g/km ir vidutiniškai suvartoja tik 11 l/100 km benzino.
BMW šie pokyčiai, mažinantys taršą, kainavo didžiąją dalį įmonės pelno, nes to reikalauja Europos Sąjunga. Lietuvos Respublika reikalaus kitko – mažesnės galios ir taškas. Tad už ekologiškesnį automobilį teks mokėti daugiau nei už aplinką teršiantį.
Kitas fenomenas: 12 tūkst. Lt vertės „Volkswagen Golf VR6“ modelio šeimininkas į biudžetą kasmet mokės po 900 Lt, o 177 tūkst. Lt atseikėjęs ir „Toyota Land Cruiser“ su turbodyzeliniu varikliu nusipirkęs pilietis – ne. Ką mes iš tiesų norim apmokestinti? Prabangą ar galią?
Prabangi „britva“ už 2 000 Lt
Planuojamas įvesti „prabangos“ mokestis sujudino ir motociklininkų bendruomenę. Ekspertai, analizuodami jiems skirtus apmokestinimo kriterijus, logikos randa dar mažiau.
Kelis tūkstančius kainavusių sportinių motociklų, kitaip tariant „britvų“, šeimininkus užguls prabangos mokesčiai. O štai tie, kurie turi nusipirkę keliasdešimt kartų brangesnį kelioninį „čioperį“, mokesčių išvengs.
Prabangos viršūnė – burlaiviai
Įdomiausia projekto vieta – burinių jachtų apmokestinimas. Jei vėjo varoma burinė jachta yra ilgesnė nei 10 metrų, būkite pasiruošęs susimokėti. Už vieną laivo metrą – po 30 Lt. 12-os metrų gamtai jokios žalos nedarantis burlaivis šeimininkui kainuos net 4 320 Lt per metus. O štai uoste greta prišvartuotas 25 metrų ilgio dviem senoviniais juodo dūmo šleifą paliekančiais dyzeliniais varikliais varomas laivas mokesčių išvengs.
Oligarchas Romanas Abramovičius turėtų apsvarstyti, ar savo ilgiausios pasaulyje 170 metrų motorinės jachtos „Eclipse“ nevertėtų įregistruoti Lietuvoje. Mat mūsų įstatymai tokios jachtos nelaikytų prabanga.
Britų pavyzdys
Didžiojoje Britanijoje automobiliai sugrupuoti į kelias grupes pagal CO2. Iki 120 g/km CO2 išmetančios transporto priemonės ten mokesčių nemoka, „taršesni“ automobiliai kuo daugiau CO2 išmeta, tuo didesne suma pildo biudžetą. Ten net kainos nurodytos – jas nebūtų sunku perskaičiuoti pagal mūsų pragyvenimo lygį ir pritaikyti Lietuvoje. Taip pat yra ir motociklams, burlaiviams, jachtoms bei lėktuvams paskaičiuoti mokesčiai.
Planuojami mokesčiai
2001 m. „Audi A6“
Galia – 254 AG (186 kW) |
|||
2011 m. „Volvo XC90 D5“
Galia – 200 AG |
|
||
2001 m. „Suzuki GSF“
Galia – 77 AG (57 kW) |
|||
Naujas „Harley Davidson FXST“
Galia – 62 AG |
|
||
10 metrų burlaivis „Kompromiss W30“
Ilgis – 10 m |
|
||
Nauja motorinė „Eclipse“ jachta
Ilgis – 163,5 m |
|