Maža kaina - didelė vertė. Prenumerata vos nuo 1,00 Eur!
Išbandyti

Lietuviški automobiliai: 1. „AlReKas“ – kai negali nusipirkti, tenka sukurti pačiam

Artėjant Kovo 11-ajai 15min pradeda pasakojimų ciklą apie lietuviškus automobilius – šalyje „nuo nulio“ surinktas transporto priemones. Lietuva niekada negarsėjo transporto pramone, tačiau nagingų inžinierių čia netrūko niekada. Pirmasis herojus – mikroautobusą „AlReKas“ sukonstravęs, tačiau šiandien jau išėjęs amžinojo poilsio, Albinas Kalinauskas.

Užaugęs Šilutės rajone ir pradėjęs šaltkalvio karjerą, A.Kalinauskas vėliau įgijo techniko-elektromechaniko specialybę ir kiek pakeitė veiklos sritį. Persikėlęs į Alytų ir čia sukūręs šeimą, vyras norėjo didelio automobilio kelionėms su artimaisiais. Ką daryti, jeigu sovietinėje sistemoje paskyrimą mikroautobusui RAF 2203, arba „Latvijai“, galėjo gauti toli gražu ne kiekvienas šalies pilietis? Automobilį susikonstruoti pačiam.

Konstravimas truko 6 metus

Eriko Ovčarenko/15min.lt nuotr./Lietuviškas automobilis „Alrekas“
Eriko Ovčarenko/15min.lt nuotr./Lietuviškas automobilis „Alrekas“

A.Kalinauskas ėmėsi darbo. Projektavimas ir elektros schemų braižymas jam nebuvo svetimos sritys, turėjo jis patirties ir atliekant kitus inžinerinius darbus. Ilgą laiką kaupęs medžiagas, 1989-aisiais jis pradėjo transporto priemonės konstravimą. Darbams skirtą 20 kv. metrų ploto garažą vyras įsigijo būtent dėl šio tikslo.

Vyras pasižymėjo ypatingu kruopštumu. Smulkiausia „AlReKo“ detalė buvo nubraižyta, kiekvienos detalės ilgis, kampai tarp jų sujungimų aprašyti ir išmatuoti.

Automobilio rėmo dalys buvo parenkamos pagal RAF mikroautobusą. Pačiam rėmui ir kai kurioms kėbulo detalėms naudoto metalo tipas, jo profilis ir storis buvo kaip populiariosios „Latvijos“.

Skirtumas tas, kad „AlReKas“ buvo konstruojamas garaže, naudojantis eiliniam piliečiui prieinamais įrankiais ir gaunamomis detalėmis. Pavyzdžiui, visos detalės tarpusavyje suvirintos ne tam skirtu aparatu, o naudojantis elektrodais, metalo pjaustymui naudotas paprasčiausias metalo pjūklas, o kėbulo detalių lankstymui – domkratas. Kai kurios detalės pagamintos ne paties konstruktoriaus – pavyzdžiui, priekinis stiklas ar žibintai, kurie „pasiskolinti“ iš RAF 2203, variklis (konstravimo metu – GAZ-24, po to – „Mercedes-Benz“), priekinės sėdynės iš „Audi 100“, tačiau didžioji dalis detalių yra suprojektuotos, sukurtos ir sumontuotos tame pačiame garaže.

Eriko Ovčarenko/15min.lt nuotr./Lietuviškas automobilis „Alrekas“
Eriko Ovčarenko/15min.lt nuotr./Lietuviškas automobilis „Alrekas“

Vyresni Alytaus policininkai dar pamena transporto priemonės konstruktorių, dažnai išvažiuodavusį į savo kiemo gatvę „AlReKo“ bandymams. Stabdymo kelias, posūkių įveikimas ir kiti važiuoklės testai buvo atliekami tarsi automobilių gamykloje. Alytiškio automobilis tik pasipuošdavo numeriais „Bandymas“, o policininkai gaudavo prašymą kuriam laikui uždaryti gatvę.

Dieną iš dienos dirbdamas prie unikalaus automobilio, A.Kalinauskas užtruko 6 metus – 1995-aisiais „AlReKas“ buvo įregistruotas ir gavo valstybinius numerius BAD999. Šių atsiradimo istorija taip pat neeilinė – juos specialiai progai buvo atsidėjęs „Regitros“ darbuotojas. Galbūt nuosavam, galbūt kokio draugo automobiliui, kuriam gali tikti unikalūs numeriai. Tačiau išvydęs „AlReKą“, darbuotojas nesudvejojo, kam perleisti savo saugotą turtą.

Visada paruoštas važiavimui

„AlReKas“ šiuo metu eksponuojamas Istorinės ir karinės technikos muziejuje Kaune – istorinės technikos asociacijos „Retromobile“ patalpose. Automobilis vis dar priklauso Kalinauskų šeimai, tačiau akis paganyti į jį viešose patalpose gali visi norintys.

Kaip pasakojo „Retromobile“ narys Vytautas Prekevičius, šeimos moterys ypač gerbė daugybę metų trukusį vyro darbą: „AlReKas“, nors ir stovėjo nejudinamas septynerius metus, neliko apleistas ir namų kieme būdavo reguliariai plaunamas, jo degalų bakas – pilnas, o akumuliatorius – įkrautas. Nors imk ir važiuok.

8 sėdimas vietas turintis automobilis turi du degalų bakus, vandens talpą, o trečia jo sėdynių eilė išsilanksto į lovą. Automobilyje iš pradžių buvo sumontuotas GAZ-24 variklis, kuris vėliau pakeistas į dyzelinį „Mercedes-Benz“ agregatą – šeima automobiliu daug keliavo, tad vokiškas motoras papirko ekonomiškumu ir patikimumu.

„AlReKas“ iš pradžių turėjo tapti „Dzūkija“, tačiau kūrėjas paskutiniu metu apsigalvojo ir pavadino automobilį šeimos garbei – čia sudėti vyro, žmonos ir jų pavardės pirmosios raidės.

„AlReKas“ techniniai duomenys
Ilgis 4 400 mm
Plotis 1 800 mm
Aukštis 1 900 mm
Masė 1 630 kg
Variklis „Mercedes-Benz“, dyzelinis, 2 399 cm3
Benzino filtras, siurblys, karbiuratorius ir variniai vamzdeliai Standartiniai GAZ-24
Galia 72 AG
Sėdimos vietos 8
Degalų bako talpa Du bakai po 30 ir 45 l
Vandens talpyklos talpa 30 l
Registracijos metai 1995
Pagaminta vienetų 1

Pranešti klaidą

Sėkmingai išsiųsta

Dėkojame už praneštą klaidą
Reklama
Miškasodyje dalyvavę „Herbalife“ nepriklausomi partneriai pagerino savo pačių rekordą – pasodino daugiau nei 3 tūkst. medžių
Reklama
„Teleloto“ studija virs podiumu
Reklama
Šimtai vyrų kasdien susiduria su erekcijos sutrikimais ar net prostatos vėžio diagnoze – kaip to išvengti?
Reklama
Pirmą kartą per beveik penkiolika metų fiksuotas verslo ginčų augimas – ką tai reiškia verslui?
Užsisakykite 15min naujienlaiškius