Nuo šių metų sausio 1 d. įsigaliojęs naujas „Euro 6“ ekologinis standartas privertė dalį vežėjų įsigyti daugiau pigesnių „Euro 5“ transporto priemonių. Primename, kad nuo sausio 1 d. „Euro 5“ standarto naujų sunkvežimių įsigyti nebegalima.
Susidomėjimas šiomis transporto priemonėmis itin išaugo rugpjūčio mėnesį, kuomet po 17 mėnesių kritimo, pirmą kartą buvo užfiksuotas geresnis rezultatas nei analogišku periodu prieš metus. Geresni rezultatai už analogiškus praėjusių metų mėnesius fiksuojami iki šiol. Gruodį pardavimai išaugo 135,9 proc.
Tik Estijoje ir Kipre gruodį buvo mažesni pardavimai nei paskutinį 2012 m. mėnesį. Visose kitose šalyse pardavimų padidėjimas buvo skaičiuojamas kartais. Lietuvoje fiksuotas 242,5 proc. prieaugis. Visoje Europos Sąjungoje fiksuotas 135,9 proc. prieaugis.
Metiniams rezultatams gruodžio mėnesio pardavimai taip pat padarė nemažą įtaką. Lietuvoje 2013 m. parduoda 3228 sunkesni nei 16 t. bendrosios masės sunkvežimiai. Pagal praėjusių metų rezultatus Lietuva atsidūrė 14 pozicijoje visoje Europos sąjungoje.
2012 m. šis rodiklis buvo 2649 vienetai. Fiksuotas 21,9 proc. pardavimų padidėjimas. Europoje per 2013 m. parduota 8,6 proc. daugiau minėtų transporto priemonių nei 2012 m. Didžiausiose Vokietijos ir Prancūzijos rinkose pardavimų padidėjimas nežymus.
Net neabejojama, kad pirmąjį metų ketvirtį pardavimai bus gerokai kuklesni, nes vežėjai bus apsirūpinę pigesnėmis „Euro 5“ transporto priemonėmis ir kol kas didelio poreikio įsigyti „Euro 6“ vilkikų nebus. Europa, apart kelių išimčių, kol kas jiems nesiūlo pigesnių kelių mokesčių ar kitokių nuolaidų.
Šios transporto priemonės yra brangesnės, jose naudojamos sudėtingesnės technologijos, tad tikėtina, kad ir jų priežiūra bus brangesnė. Tačiau laikui bėgant vežėjams teks plėsti ar atnaujinti savo parkus, tad „Euro 6“ modelių keliuose vis daugės, o vilkikų pardavimai stabilizuosis.
Lietuvos komercinių automobilių rinka priklauso vežėjams
Nauji sunkvežimiai 2013 m. sudarė beveik 60 proc. naujų komercinių automobilių rinkos. Senosios Europos sąjungos valstybės narės galėjo pasigirti 6,8 proc. metiniu prieaugiu. Nuo 2003 m. į Europos Sąjungą įstojusių valstybių rodiklis geresnis – 18 proc.
Didžioji dalis Lietuvoje nupirktų naujų komercinių automobilių buvo vilkikai ir priklausė vežėjams. Šis rodiklis dar kartą parodo transporto sektoriaus svarbą Lietuvoje. Deja, Lietuvos valdžios atstovai šios srities skatinti nenusiteikę. Kalbama apie, galimai, nuo gegužės 1 d. didėsiantį kelių mokestį, gali būti įvesti nauji reikalavimai trečiųjų šalių piliečius samdančioms įmonėms, planuojama riboti ir degalų įvežimą vilkikų bakuose iš rytų.
Belieka tikėtis, kad praėjusių metų pabaigoje pakilę vilkikų pardavimai susiję ne tik su „Euro 6“ emisijos standarto įsigaliojimu, bet ir su pagerėjusia vežėjų ekonomine būkle, kuri leis atlaikyti užsienyje ar Lietuvoje atsirandančius išbandymus.