Dabar populiaru
Pažymėkite klaidą tekste, pele prispaudę kairijį pelės klavišą

Miegas prie vairo – avarija už kampo

Sunkvežimio kabinoje miegantis vairuotojas
Cargonews.lt nuotr. / Sunkvežimio kabinoje miegantis vairuotojas
Šaltinis: Cargonews.lt
0
Skaitysiu vėliau
A A

Naktis, dvigubos pamainos, triukšmas miego metu, neleidęs išsimiegoti, – visa tai gali jus priversti jaustis mieguistais vairuojant. Tokio vairavimo pasekmės gali būti labai skausmingos.

Įvairių tyrimų metu visame pasaulyje nustatyta, kad avarijos dėl vairuotojų mieguistumo sudaro nuo 15 iki 60 proc. visų eismo įvykių. Tačiau daug svarbiau yra tai, kad tokie incidentai įprastai atneša stiprių sužalojimų ar mirčių. Visa tai paaiškinti labai paprasta: pailgėjęs reakcijos laikas lemia tai, kad dažniausiai nespėjama imtis jokių veiksmų, siekiant išvengti susidūrimo ar norint jį sumažinti.

Mirtinai pavargęs

Karolinskos ir Stokholmo instituto mokslininkas, profesorius Torbjörnas Åkerstedtas teigia, kad vairavimas esant mieguistam ir vairavimas išgėrus yra vienodai pavojingi.

Mokslininkas savo bandymų metu leisdavo pavargusiems ir mieguistiems žmonėms simuliatoriumi valdyti automobilį. Buvo siekiama išsiaiškinti, kaip jie reaguoja ir elgiasi būdami tokios būsenos. Dauguma žmonių po gana trumpo vairavimo laiko, kuomet jų akys merkdavosi ir buvo nuolatinis žiovulys, galiausiai pereidavo į stadiją, kurios metu pasireikšdavo mikromiegas. Tuomet jie kelioms sekundėms tiesiog užmigdavo, patys to nesuprasdami.

Būdami mieguisti vairuotojai ne taip greitai reaguoja į įvykius kelyje, užtrunkama ilgiau, kol pastebimi kelio ženklai ir prisimenama, ką jie reiškia, sunkiau adaptuojamasi prie besikeičiančių vairavimo sąlygų.

Vilkikų vairuotojų rezultatai

52 proc. eismo įvykių, dėl kurių kalti vilkikų vairuotojai, įvyksta dėl nuovargio. Net 18 proc. šių įvykių įvykdavo vilkikų vairuotojams užmigus prie vairo. „Europen SafetyNet“ atliktas tyrimas sako, kad 60 proc. vilkikų vairuotojų nuolat susiduria su mieguistumu už vairo. Tačiau tai nereiškia, kad vilkikų vairuotojai užmiega dažniau nei kiti ir yra pavojingesni kelyje. Priešingai – suomių atliktas tyrimas parodė, kad vilkikų vairuotojai vairuoja kur kas saugiau nei kitų transporto priemonių vairuotojai. Jų avarijų skaičius dėl mieguistumo, tenkantis vienam nuvažiuotam kilometrui, yra vienas iš geriausių.

Profesionalūs vairuotojai daug laiko praleidžia kelyje. Šią grupę vairuotojų reikia vertinti atskirai ir ieškoti galimybių sumažinti nuovargį arba bent jau jį kontroliuoti.

„Volvo Trucks“ atlikto tyrimo metu nustatyta, kad tolimųjų reisų vairuotojai maždaug 4,6 nakties per savaitę miega kabinoje, tad komfortiška vilkiko kabina jiems ypač svarbi.

Geriausias to įrodymas – tyrimas, kurio metu apklausta 2 200 vairuotojų. Buvo prašoma prioriteto tvarka išdėstyti 15 vilkikų kabinos parametrų. Pirmoje vietoje atsidūrė poilsio ir miego zona. Belieka džiaugtis, kad šiuolaikiniuose vilkikuose komforto ir poilsio galimybės vis gerėja, o ir darbdaviai į vilkiko komfortą kreipia vis daugiau dėmesio, nors vairuoti tenka ir ne jiems.

Pavargstate? Pailsėkite!

Pavargus visada galima atsigerti kavos, pailsėti ir atsigauti, tačiau dažniausiai tai padeda 15–30 min., po to vėl ima miegas. Ir kuo toliau, tuo trumpiau vairuotojai sugeba koncentruoti savo dėmesį į vairavimą. Tad svarbiau prieš pradedant darbo dieną gerai išsimiegoti ir teisingai pailsėti, o ne bandyti ją gelbėti trumpomis poilsio pauzėmis.

Pagrindiniai miego faktai, į kuriuos reiktų atkreipti dėmesį:

  • Žmogaus organizmas turi natūralų biologinį ritmą, kuris lemia, kad naktį išsimiegoti yra kur kas lengviau nei dieną. Tuomet miego kokybė būna žymiai prastesnė, nors ir sugebate miegoti visiškoje tyloje.
  • Žmogaus organizmas labiausiai pavargęs būna tarp 4 ir 6 val. ryte.
  • Didelis mieguistumas dieną atsiranda dėl pamaininio darbo, nereguliaraus miego ar jo trūkumo.
  • Jei kyla įtarimų, kad nepavyksta išsimiegoti, dieną ima mieguistumas, vertėtų apsilankyti pas daktarą.
  • Tyrimai parodė, kad galima šiek tiek pamiegoti „į skolą“ – prieš sudėtingą reisą galima numigti šiek tiek ilgiau.
  • Nuovargis sulėtina informacijos supratimo procesus ir pažeidžia trumpalaikę atmintį.

Pagalba kelyje

„Volvo Trucks“ sukūrė sistemą „Driver Alert Support (DAS)“, kuri fiksuoja vairuotojo būseną jutikliais ir nustačius, kad vairuotojas yra pavargęs ir mieguistas, jį įspėja mirksinčiomis lemputėmis prietaisų skydelyje ir įspėjamaisiais garsais.

Sistema yra labai paprasta ir iš esmės gerai vairuojantys jos gali nepastebėti per visą darbo dieną. Ji nereikalauja papildomos priežiūros ir niekada netrukdys kelionės metu, jeigu viskas yra gerai. Jei ji ir primins apie save, tai tikrai bus tik į naudą.

Cargonews.lt
Komentarai
Pažymėkite klaidą tekste, pele prispaudę kairijį pelės klavišą
Pranešti klaidą

Pranešti klaidą

Sėkmingai išsiųsta

Dėkojame už praneštą klaidą
Daugiau straipsnių nėra
Rodyti senesnius straipsnius
Parašykite atsiliepimą apie Gazas