Dabar populiaru
Pažymėkite klaidą tekste, pele prispaudę kairijį pelės klavišą

Su „Volvo“ dinaminio vairavimo sistema patiriama mažiau profesinių ligų darbe

Sunkvežimio vairuotojas
„Volvo Trucks” nuotr. / Sunkvežimio vairuotojas
Šaltinis: gazas.lt
0
Skaitysiu vėliau
A A

„Volvo Trucks“ atliktas tyrimas atskleidė, kad Europoje daugiau nei pusė sunkvežimių vairuotojų skundžiasi nugaros, kaklo ir pečių skausmais. Naujoji „Volvo“ dinaminio vairavimo sistema sunkvežimį leidžia valdyti be didelių pastangų, todėl sumažėja vairuotojų profesinių ligų rizika.

Dauguma ilgai prie vairo sėdinčių vairuotojų pradeda jausti skausmą viršutinėje nugaros dalyje. Henrikas Gustafssonas, kuriam yra 27-eri, yra vienas iš jų. Prieš penkerius metus, vykstant į tolimuosius reisus Norvegijoje, jam iškilo bėdų dėl pečių juostos raumenų kairėje kūno pusėje.

Dėl peties skausmų Henrikas nustojo važinėti į tolimuosius reisus ir pradėjo kartu su tėvu vežioti medieną miške. Jis taip pat pradėjo treniruotes su svarmenimis, bet skausmai nepraėjo. Tačiau prieš pusantrų metų, atliekant eksploatacinius bandymus, Henrikui teko vairuoti naująjį „Volvo FH“, kuriame buvo įrengta „Volvo“ dinaminio vairavimo sistema. Nuo tada jis jaučiasi daug geriau.

„Skirtumas yra tas, kad dabar nesu įsitempęs ir neprivalau itin saugotis. Dėl „Volvo“ dinaminio vairavimo sistemos sunkvežimis tampa labai stabilus kelyje“, – sako Henrikas Gustafssonas.

„Volvo Trucks” nuotr./Sunkvežimio vairuotojas
„Volvo Trucks” nuotr./Sunkvežimio vairuotojo profesija

Vairuotojai kiekvieną sekundę susiduria su problemomis

Su profesinėmis ligomis susijusios problemos yra žinomos jau seniai. „Volvo Trucks“ atliko tyrimą, kuriame dalyvavo 160 sunkvežimių vairuotojų iš visos Europos. Paaiškėjo, kad pusė iš jų skundėsi nugaros, pečių ir kaklo skausmais. Dauguma 2011 ir 2012 m. atlikto tyrimo dalyvių buvo vyrai, važinėjantys į tolimuosius reisus.

Peteris Barkas, kuris Transporto tyrimų institute tiria sveikatos bei saugos problemas gabenimo ir logistikos sektoriuose, paaiškina, kodėl taip yra.

„Kai įtempiami rankų bei kaklo raumenys ir atliekami pasikartojantys judesiai, tam tikros raumenų grupės patiria didelį krūvį. Tikėtina, jei vairuojant vairas yra gniaužiamas stipriai, įsitempiama dar labiau. Didesni raumenys, pavyzdžiui, dvigalvis raumuo, nėra tokie jautrūs, tačiau įtempus dilbio, delno ir pirštų raumenis, galima pajusti nuovargį. Įtempus pečius jaučiamas sprando nuovargis“.

„Volvo Trucks” nuotr./Sunkvežimio vairuotojas
„Volvo Trucks” nuotr./Sunkvežimio vairuotojas

„Volvo“ dinaminio vairavimo sistema gerokai sumažina vibraciją

Naujoji „Volvo“ dinaminio vairavimo sistema gerokai sumažina vairo trūkčiojimą, kuris atsiranda dėl kelio nelygumų. Todėl vairuotojui ne tik lengviau ir patogiau vairuoti, sistema taip pat daro mažesnį poveikį raumenims ir sąnariams ilguoju laikotarpiu.

Važiuojant mažu greičiu įprastais keliais, „Volvo“ dinaminio vairavimo sistema vairui pasukti reikalingas pastangas sumažina maždaug 75 procentais. Važiuojant nelygiais keliais, ji beveik visiškai, t. y. 95–100 proc., sumažina vairo drebėjimą. Jei sunkvežimyje įrengta automatizuota pavarų dėžė „I-Shift“, vairuotojo patiriamas krūvis sumažėja dar daugiau.

„Jei nevertintume visko, kas vairuotojui gali atsitikti jam nesant sunkvežimyje, tuomet pasikartojantys judesiai dėl kelio nelygumų, vairavimo ir pavarų perjungimo – vadinamoji viso kūno vibracija – būtų didžiausia profesinių ligų priežastis. Kelias niekada nėra visiškai lygus, todėl važiuojant kūnas yra kratomas. Dėl šios priežasties kyla daugiausia ligų. Tai yra raumenų išsekinimas, panašus į alkūnės sąnario epikondilitą – dažną ligą, su kuria susiduria žaidžiantys tenisą bei tie, kurių darbe atliekama daug besikartojančių judesių“, – sako Jonas Nordquistas, „Volvo Trucks“ gaminių savybių vadovas.

„Volvo Trucks” nuotr./Sunkvežimio vairuotojas
„Volvo Trucks” nuotr./Sunkvežimio vairuotojas

Būtent tai ir nutinka, jei vairuotojams skauda nugarą arba kaklą – jie sėdi nejudėdami, o kūnas siūbuoja aukštyn ir žemyn. Vairuotojas vairą suka tam tikra jėga. Kuo ši jėga didesnė, tuo didesnė ir ligos rizika.

Henriko Gustafssono nugaros skausmas diagnozuotas kaip tipinė profesinė liga. Kai jis su tėvu nusprendė įsigyti naują sunkvežimį, jiems buvo paprasta pasirinkti. Tai – naujasis „Volvo FH“ su „Volvo“ dinaminio vairavimo sistema.

„Anksčiau važiuodamas siaurais vingiuotais keliais vairuodavau įsitempęs. Kadangi sunkvežimyje  įrengta „Volvo“ dinaminio vairavimo sistema, vairas nejuda net važiuojant duobėtais kelias, kurie sąlygoja vairą drebinančius smūgius. Juos nuslopina sistema, todėl aš, kaip vairuotojas, galiu sėdėti labiau atsipalaidavęs. Dabar vairuodamas jaučiuosi visiškai kitaip, nei anksčiau“ – sako Henrikas Gustafssonas.

Kaip veikia „Volvo“ dinaminio vairavimo sistema

„Volvo“ dinaminio vairavimo sistema yra paremta įprastine mechanine vairo sistema, kurioje vairo velenas yra sujungtas su vairo pavara. Hidraulinis vairo stiprintuvas sukuria jėgą, kuri padeda vairuotojui pasukti sunkvežimio ratus. „Volvo“ sistemoje įtaisytas papildomas elektronikos valdomas elektrinis variklis, prijungtas prie vairo veleno.

Šis elektros variklis veikia su hidrauliniu vairo stiprintuvu, o elektroninis valdymo įtaisas valdymo impulsus jam siunčia tūkstančius kartų per sekundę. Važiuojant mažu greičiu elektrinis variklis padidina sukimo jėgą o važiuojant didesniu greičiu – automatiškai reguliuoja valdymą ir kompensuoja netolygumus, kurie persiduoda per vairaratį ir kuriuos sukelia, pvz., šoninis vėjas arba kelio paviršiaus nelygumai.

Faktai apie vairuotojus

„Volvo Trucks“ atliko vairuotojų apklausas 2011 ir 2012 m., joje dalyvavo 160 sunkvežimių vairuotojų iš visos Europos. Daugiau nei pusė dalyvių skundėsi nugaros, pečių ir kaklo skausmais. Dauguma apklausos dalyvių buvo vyrai, važinėjantys į tolimuosius reisus.

„Volvo Trucks” nuotr./Sunkvežimio vairuotojas
„Volvo Trucks” nuotr./Sunkvežimio vairuotojas

Faktai. Profesinė sauga ir sveikata transporto sektoriuje

Tyrimo „Profesinė sauga ir sveikata transporto sektoriuje“ duomenimis, kurį 2011 m. atliko OSHA, Europoje 54 proc. moterų ir 37 proc. vyrų, dirbančių transporto sektoriuje, susiduria su raumenų ir kaulų sistemų problemomis. Probleminės sunkvežimių vairuotojų sritys dažniausiai yra nugara, pečiai ir kaklas.

Tyrimas atskleidė, kad Vokietijoje 43 proc. transporto sektoriuje dirbančių žmonių skundžiasi juosmens skausmais. Dėl mechaninės vibracijos atsirandančios su nugara susijusios problemos yra dažniausiai pasitaikančios Belgijos vairuotojų profesinės ligos. Iš visų profesinių ligų, apie kurias 2000–2005 m. pranešė Ispanijos transporto sektoriaus darbuotojai, 90 proc. buvo raumenų arba kaulų sistemos ligos.

Komentarai
Daugiau straipsnių nėra
Rodyti senesnius straipsnius
KALĖDINIŲ DOVANŲ GIDAS
Parašykite atsiliepimą apie Gazas