Dabar populiaru
Pažymėkite klaidą tekste, pele prispaudę kairijį pelės klavišą

Kodėl buvo priimtos naujos saugaus eismo automobilių keliais įstatymo nuostatos?

Avarijos vietoje Pramonės g.
Irmanto Gelūno / 15min nuotr. / Avarijos vietoje Pramonės g.
Šaltinis: 15min
0
Skaitysiu vėliau
A A

Nuo liepos 1 d. įsigaliojusios naujos LR saugaus eismo automobilių keliais įstatymo nuostatos sukėlė nemažai diskusijų. Dėl kokių priežasčių buvo įvesti šie pakeitimai? Ką jie reguliuoja? Bei kaip naujų nuostatų įsigaliojimas turėtų prisidėti prie saugesnio eismo automobilių keliais?

15min.lt kalbina Kelių transporto ir civilinės aviacijos departamento direktorių Gražvydą Jakubauską.

- Kodėl buvo nuspręsta įvesti įstatymo pakeitimus? Ką konkrečiai jie apibrėžia?

- Bene daugiausia diskusijų sukėlė Seimo priimto įstatymo pataisos susijusios su dviratininkų eismu. Lietuva (iš visų ES valstybių) pastaraisiais metais yra viena iš nesaugiausių dviratininkams šalių.

Čia statistiškai kasmet įvyksta daug eismo įvykių, kurių metu nukenčia dviratininkai. Tai, be abejo, verčia ieškoti naujų išeičių, galinčių padidinti visų eismo dalyvių saugumą.

Vienas kertinių sprendinių – užtikrinti gerą dviratininkų matomumą ir dieną, ir naktį. Su tuo, manau, tikrai sutiktų kiekvienas automobilio vairuotojas.

Pagal naujas, nuo 2014 m. liepos 1 d. įsigaliojusias nuostatas, važiuojamąja kelio dalimi dienos metu važiuojantis dviračio vairuotojas privalo dėvėti ryškiaspalvę liemenę su šviesą atspindinčiais elementais, arba dviračio priekyje turi degti baltas šviesos žibintas, o gale - raudonos šviesos žibintas.

Yra ir trečia alternatyva -  geltonos, oranžinės ar raudonos spalvos viršutinės kūno dalies ryškiaspalvis rūbas, su iš visų pusių kitiems eismo dalyviams matomais šviesą atspindinčiais elementais.

Esminiai reikalavimai, važiuojant keliu tamsiuoju paros metu arba esant blogam matomumui iš esmės liko nepakitę: priekyje turi degti baltas šviesos žibintas, o gale - raudonas šviesos žibintas, dviračio vairuotojas privalo dėvėti ryškiaspalvę liemenę su šviesą atspindinčiais elementais.

Manau, kad aštrios diskusijos dėl šio pakeitimo kilo ir dėl nepakankamos informacijos sklaidos. Dauguma žmonių, pasiskaitę nepatikimuose šaltiniuose skelbiamą informaciją (nors įstatymo pakeitimus LR Seimas priėmė dar 2013 m. birželio mėn.) buvo įsitikinę, jog dėvėti liemenę privaloma  dienos metu visais atvejais, be to, dar gavome daug paklusimą, kodėl numatytas ir šalmo dėvėjimo privalomumas.

Tačiau įstatymas aiškiai apibrėžia, jog dviratininkas turi pasirinkimo galimybę, tai yra nedėvint liemenės dviratininko matomumui dieną užtikrinti dviračio priekyje turi degti baltas šviesos žibintas, o gale - raudonos šviesos žibintas.

Kiekvienas dviratininkas turi rūpintis savo saugumu ir matomumas yra labai svarbu

Jei vis dėlto nusprendžiama dėvėti liemenę, tai dviračių vairuotojams paliktos kelios alternatyvos rinktis aprangą, tai yra galima pasirinkti vilkėti geltonos, oranžinės ar raudonos spalvos liemenę arba kitą viršutinės kūno dalies (nuo kaklo iki juosmens) drabužį su iš visų pusių kitiems eismo dalyviams matomais šviesą atspindinčiais elementais.

Šalmas privalomas tik asmenims iki 18 m. Vyresniems negu 18 m. šalmo segėjimas įstatyme yra rekomenduojamas. Be to, painiojama, kad dviratininkai turi nuolat ir visur dėvėti liemenę ar turėti degančius žibintus dieną – tai privaloma tik važiuojant dviračiu važiuojamoje kelio dalyje.

Kiekvienas dviratininkas turi rūpintis savo saugumu ir matomumas yra labai svarbu. Juk dauguma dviratininkų net ir vasaros metu važinėja, kai yra sutemę, prietema, debesuota, rūkanota, miglota ar lyja – tad iš principo važiuojamojoje dalyje tokiais atvejais jie yra sunkiai matomi.

Tie dviratininkai, kurie vairuoja ir automobilį, turbūt puikiai tai žino. Be to, koks dviratininkas tamsiu paros metu važiuos be žibinto? Tad žibintas, turbūt ir taip buvo neatsiejama dviračio dalis, ir iki šių Seimo įstatymų įsigaliojimo.

Galbūt iš pirmo žvilgsnio galėjo atrodyti, jog imtasi per didelio reguliavimo šiuo klausimu, tačiau vėlgi noriu priminti, jog per pastaruosius metus turėjome labai drastiškų eismo įvykių, ir norisi jų ateityje išvengti.

- Pagal naujas taisykles, taksi automobilių ir motociklų vairuotojai bus laikomi neblaiviais, jeigu jų kraujyje bus rasta daugiau nei 0.2 promilės. Be to, girtaujantiems už vairo taikomos žymiai griežtesnės sankcijos. Kas paskatino įvesti šiuos apribojimus?

- Taksi vairuotojai atlieka komercinę paskirtį, jų darbas – nuolatinis, todėl, kaip ir bet kokiame darbe, neblaivumas yra ir turi būti netoleruojamas. Dėl šios priežasties, ir reikalavimais jiems turi būti didesni, juk dėmesingumas, reakcija ir susikaupimas prie vairo dirbant didelę paros dalį turi būti kuo didesnis.

Motociklininkų atveju tokie pat reikalavimai yra keliami dėl to, kad šią transporto priemonę vairuojantiems asmenims gresia didesnė rizika.

Piktybiškai neatsakingiems vairuotojams, kuriems pagal įstatymą teisė vairuoti transporto priemonę buvo atimta du kartus už teisės pažeidimą, padarytą esant neblaiviam ar apsvaigusiam nuo narkotikų, vaistų ar kitų svaigiųjų medžiagų, arba teisė vairuoti buvo atimta tris kartus - tokia teisė grąžinama ne anksčiau kaip po 10 metų.

Jeigu net kelis kartus prarastos teisės nebudina kai kurių vairuotojų sąmoningumo, tokie asmenys šios teisės atgauti neturėtų žymiai ilgesnį laiką

Tokios nuostatos buvo priimtos dėl to, kad net ir esant pakankamai griežtam reguliavimui, girtaujančių vairuotojų, darančių pakartotinį nusižengimą, vis dar pasitaiko nemažai.

Reiškia, teisių netekimas 2 metams – nepakankama bausmė. Jeigu net kelis kartus prarastos teisės nebudina kai kurių vairuotojų sąmoningumo, tokie asmenys šios teisės atgauti neturėtų žymiai ilgesnį laiką.

- Buvo įvesta nauja transporto įregistravimo tvarka. Gal galite plačiau pakomentuoti šį sprendimą?

- Nuo šių metų liepos 1 d. prieš registruojant transporto priemonę būtina atlikti privalomąją techninę apžiūrą.

Šis Seimo sprendimas pirmiausia buvo pagrįstas tuo, kad automobilio registracija prilygsta leidimui dalyvauti viešajame eisme. O viešajame eisme dalyvauti turėtų tik techniškai tvarkingos transporto priemonės.

Dėl šios priežasties norime paskatinti mūsų vairuotojus įvertinti galimus registravimo sunkumus perkant motorinę transporto priemonę, t.y. sužinoti kiek įmanoma daugiau apie automobilio techninę būklę, atliktus pakitimus, perdarymus ir kt..

- Kokiomis aplinkybėmis esant policijos pareigūnas galės panaikinti techninės apžiūros (TA) galiojimą? Ir ar automobilio techninės būklės įvertinimas – policijos kompetencijos rankose?

Šis įstatymo pakeitimas iš esmės eliminuoja galimybę vairuotojams tik prieš techninę apžiūrą turėti tvarkingą automobilį, o jo eksploatacijos metu atlikti neleistinus pakitimus, pavyzdžiui, tamsinti priekinį stiklą daugiau nei leidžiama ir pan.

- TA galiojimas gali būti nutraukiamas tuo atveju, kai automobilis neatitinka tam tikrų transporto priemonei keliamų techninių reikalavimų

Dažniausiai pasitaikantys ir vizualiai nustatomi neatitikimai – tamsinti langai, dygliuotos padangos, netinkami žibintai. TA taip pat gali būti panaikinta, jei variklio skleidžiamo triukšmo lygis viršija ribinius dydžius.

Savaime aišku TA bus naikinama ir tais atvejais, kai KET draudžia važiuoti: neveikia pagrindinis stabdys, vairo mechanizmas, netvarkingas transporto priemonės ir priekabos sukabinimo įtaisas, lyjant, sningant arba esant rūkui vairuotojo pusėje neveikia stiklo valytuvas; tamsiuoju paros metu arba esant blogam matomumui nedega joks (artimųjų, rūko, tolimųjų šviesų) priekinis kairysis žibintas, o sugedus bent vienai galinei gabaritinei šviesai neveikia (neįjungta) avarinė šviesos signalizacija arba transporto priemonės gale nėra pritvirtinto avarinio sustojimo ženklo.).

Šis įstatymo pakeitimas iš esmės eliminuoja galimybę vairuotojams tik prieš techninę apžiūrą turėti tvarkingą automobilį, o jo eksploatacijos metu atlikti neleistinus pakitimus, pavyzdžiui, tamsinti priekinį stiklą daugiau nei leidžiama ir pan.

Manau, kad vien tik  techninių apžiūrų centrų kontrolė, vykdoma kartą per 2 metus, neužtikrina, jog į kelią išvažiuojančios transporto priemonės atitinka visus saugumo reikalavimus, nekelia grėsmės pačiam vairuotojui ir aplinkiniams.

- Ar tiesa, kad dėl nutraukto TA galiojimo galima prarasti leidimą transporto priemonei dalyvauti eisme?

- Pagal naujausius nuostatus, priežastis, dėl kurios buvo nutraukta techninė apžiūra, turi būti panaikinta per 90 dienų. To neįvykdžius, transporto priemonė bus išregistruota.

 

Pabrėžtina, kad nuo 2015 m. sausio 1 d. tam tikrai eismo dalyvių grupei įsigalios 0 promilių riba. 

Asmenų, vairuojančių transporto priemones, iškvėptame ore, kraujyje, šlapime, seilėse ar kituose organizmo skysčiuose leidžiama didžiausia etilo alkoholio koncentracija vairavimo metu yra 0,4 promilės.

Pradedantieji vairuotojai, taksi automobilių, mopedų, motociklų, triračių, lengvųjų keturračių, keturračių, galingųjų keturračių, transporto priemonių, kurių didžiausioji leidžiamoji masė didesnė kaip 3,5 t arba kurios turi daugiau kaip 9 sėdimąsias vietas, arba kuriomis vežami pavojingieji kroviniai, vairuotojai laikomi neblaiviais, kai etilo alkoholio koncentracija jų iškvėptame ore, kraujyje, šlapime, seilėse ar kituose organizmo skysčiuose yra daugiau kaip 0 promilių.

Komentarai
Pažymėkite klaidą tekste, pele prispaudę kairijį pelės klavišą
Pranešti klaidą

Pranešti klaidą

Sėkmingai išsiųsta

Dėkojame už praneštą klaidą
Daugiau straipsnių nėra
Rodyti senesnius straipsnius
KALĖDINIŲ DOVANŲ GIDAS
Parašykite atsiliepimą apie Gazas