Dabar populiaru
Pažymėkite klaidą tekste, pele prispaudę kairijį pelės klavišą

Lenktynininkas Audrius Gelžinis: Nepatarčiau žieminių padangų pirkti kioskelyje

Audrius Gelžinis
Asmeninio archyvo nuotr. / Audrius Gelžinis
Šaltinis: 15min
0
Skaitysiu vėliau
A A

Artėjant žiemai vairuotojų kalbos vis dažniau sukasi apie žiemines padangas: kokias geriausiai pasirinkti, kaip sutaupyti, kas saugiau, o kas – pigiau.

Garsus lenktynininkas, automobilių sporto treneris Audrius Gelžinis pataria renkantis žiemines padangas įvertinti kelis svarbius faktorius, nepamiršti saugumo ir atkreipti dėmesį į padangų pardavėją.

„Saugiausią važiavimą užtikrina naujausios technologijos, moderniausios, patikimų gamintojų padangos, ypač, jei jos idealiai parinktos dangai, kuria automobilis važiuos. Taip padangas renkasi sportininkai, naudodami labai siauros paskirties padangas, tinkamas konkrečioms sąlygoms: specifinei kelio dangai, temperatūrai. Kasdieniniame gyvenime tai beveik neįmanoma: būtų labai brangu, reikėtų įsigyti daug įvairių padangų ir personalą, kuris jas nuolat keistų, – sakė A. Gelžinis. – Realybėje turime rinktis kompromisą, įvertindami kelis faktorius: sumą, kurią vairuotojas pasiryžęs išleisti padangų įsigijimui; sąlygas, kuriomis dažniausiai važinėja; vairavimo patirtį; automobilio konstrukciją ir tipą.“

Pasak vienos iš seniausių Lietuvoje autosporto komandos „Juta Racing“ vadovo Audriaus Gelžinio, mūsų šalyje, priklausomai nuo automobilio, važiavimo sąlygų ir kitų faktorių, rekomenduojama rinktis iš trijų rūšių žieminių padangų.

Su dygliuotomis padangomis reikia pamiršti keliones į Vakarų Europą

„Dygliuotos žieminės padangos – geriausias pasirinkimas, jei tenka dažnai važiuoti užmiesčio ar net kaimo keliais, mažai valomais kiemais, norint įveikti stačias įkalnes ir nuokalnes, – patarė A. Gelžinis. – Tačiau jos nėra labai tinkamos tiems, kurie dažnai važinėja mieste ir automagistralėmis. Taip pat jos visiškai netinkamos prireikus išvykti į tokias Europos šalis kaip Lenkija, Vokietija ar dar toliau į pietus, nes dygliuotų padangų ten neleidžiama naudoti.“

Pasak lenktynininko, nedygliuotos minkšto mišinio žieminės padangos – labai neblogas pasirinkimas tiems, kuriems tenka nemažai važiuoti slidžia kelio danga: „Privalumai – vairuotojui nereikia klausytis dyglių keliamo triukšmo, galima be apribojimų važiuoti į kitas Europos šalis, – pastebėjo jis. – Tiesa, šių padangų kaina aukštoka.“

A.Gelžinio teigimu, nedygliuotos kietesnio mišinio žieminės padangos – puikus pasirinkimas daugiausiai važinėjantiems mieste ar kitais gerai prižiūrimais keliais: „Tokios padangos tinkamos tiems, kuriems dažnai tenka vykti į kitas šalis, kur kelių būklė paprastai labai gera. Šios padangos tinka vairuojantiems visureigius, visais ratais varomus automobilius, gana didelius limuzino klasės automobilius,“ – sakė lenktynininkas.

Sportininkas atkreipė dėmesį, kad nevertėtų padangų įsigyti iš nepatikimų pardavėjų: „Pirkti rekomenduočiau iš patikimo seniai rinkoje dirbančio specializuoto padangų pardavėjo. Ten užtikrintai galima pasirinkti labiausiai tinkamas padangas tiek paskirties, kokybės ir, žinoma, kainos atžvilgiu. Saugu pirkti ir patikimame servise, ypač tokiame, kuriame automobilis nuolat aptarnaujamas. Nepatarčiau padangų įsigyti turguje, labai mažuose, laikinuose kioskeliuose ir nežinomose internetinėse parduotuvėse.“

Sprendžiant, kokias padangas įsigyti, pravartu žinoti, ar Lietuvoje stipriai prigiję stereotipai apie žiemines padangas yra teisingi. Skaitytojų dėmesiui – keletas mitų ir jų išaiškinimų.

1. Dygliuotų padangų neapsimoka pirkti, nes jos bet kada gali būti uždraustos.

Mitas. Kalbos apie galimą dygliuotų padangų draudimą nutilo jau prieš keletą metų, kai Lietuvos pareigūnai pasakė, kad eismo dalyvių saugumas visgi svarbesnis nei kelių dangos nusidėvėjimas.

Dygliuotos padangos Lietuvoje labai tinka tiems vairuotojams, kurie gyvena užmiestyje, vienkiemiuose, dažnai važinėja apsnigtais, nesutvarkytais keliais. Tokios padangos gali praversti net ir gyvenantiems mieste: pasitaiko, kad naujos statybos daugiabučių požeminių garažų išvažiavimai būna labai statūs ir žiemą vairuotojai juos įveikia tikrai ne iš pirmo karto, jei neturi dygliuotų padangų.

2. Minkšto mišinio padangos dėvisi greičiau nei kieto mišinio.

Mitas. Tinkamai naudojant, taip nenutinka. Niekur nėra įrodyta, kad  žiemos sąlygomis naudojamos minkšto mišinio padangos nusidėvėtų greičiau nei kieto mišinio padangos. Galbūt galima teigti, kad tokios padangos greičiau dėvisi vasarą – bet tai tema, susijusi su netinkamu padangų naudojimu, nes žieminės padangos apskritai nėra skirtos naudoti vasaros metu.

3. „Premium“ klasės padangų pirkti neverta: permokama už prekės ženklą ir už keliais centimetrais trumpesnį stabdymo kelią.

Mitas. Perkančiam „premium“ klasės padangas vairuotojui garantuojama aukščiausia kokybė. Žemesnės klasės pigesnės padangos kokybe „premium“ klasei niekada neprilygsta. Nepriklausomi testai įrodė, kad lyginant aukščiausios klasės padangas su pigesnėm, stabdymo kelias skiriasi ne keliais centimetrais – skirtumas paprastai siekia keletą metrų, kurie žiemos sezonu gali būti lemtingi.

3 mm siekiantis padangos protektoriaus gylis – pavojingas

Nė vienas vairuotojas nesiginčys, kad „premium“ klasės padangos (pvz. tokių prekės ženklų kaip „Goodyear“, „Dunlop“, „Bridgestone“, „Pirelli“, „Michelin“, „Continental“, „Nokian“) yra geros kokybės. Diskusijos prasideda tuomet, kai kalba ima suktis apie kainą: ar verta už jas mokėti gana daug? Gal tą pačią kokybę galima gauti pigiau?

Paprasti faktai sako štai ką: per daugelį metų „premium“ klasės padangos savo pranašumą įrodo nepriklausomų testų rezultatuose nuolat patekdamos į pirmąjį dešimtuką. Pasitaiko, kad tarp geriausiųjų kartais daugiau ar mažiau atsitiktinai atsiranda ir pigesnių padangų. Tačiau laikas parodė, kad ilgai geriausiųjų dešimtuke tokios padangos neišsilaiko – vadinasi, geresnės jų savybės buvo labiau atsitiktinės. „Premium“ klasės padangų gamintojai negali sau leisti suklysti: šių padangų testų rezultatai visada geri.

„Premium“ padangų kokybė visų pirma reiškia saugumą, o saugumas matuojamas stabdymo kelio ilgiu. Palyginti su „biudžetinėmis“ padangomis, aukščiausios kokybės padangų stabdymo kelias yra trumpesnis keliais metrais ar keliais automobilio kėbulais. Ar važiavimo sąlygos Lietuvoje žiemą tikrai skatina taupyti saugumo sąskaita?..

4. Minimalaus leidžiamo protektoriaus gylio žieminės padangos yra saugios naudoti.

Mitas. Mažiausias Lietuvoje leidžiamas protektoriaus gylis tik nurodo ribą, nuo kurios padangas naudoti pasidaro pavojinga. Tokių padangų suteikiamas saugumas yra visiškai minimalus.

Lietuvoje dar leidžiamos naudoti žieminės padangos su 3 mm protektoriaus gyliu jau yra nesaugios. Jei automobilio padangos yra taip nusidėvėjusios, geriau persėsti į troleibusą. Specialistai pataria dairytis naujų padangų jau tada, kai protektoriaus gylis nusidėvi iki 5 mm. Kaimyninėje Latvijoje 3 mm netgi nėra leidžiamas protektoriaus gylis – ten minimalus leidžiamas gylis yra 4 mm.

Testai parodė, kad protektoriaus gyliui sumažėjus iki 4 mm, labai smarkiai sumažėja automobilio sukibimas su keliu, ypač važiuojant didesniu greičiu. Jei nauja 8 mm protektoriaus gylio padanga važiuojant 125 km/h greičiu su keliu sukimba 47 proc., tai nusidėvėjusi iki 4 mm – tik 11 proc.

Komentarai
Pažymėkite klaidą tekste, pele prispaudę kairijį pelės klavišą
Pranešti klaidą

Pranešti klaidą

Sėkmingai išsiųsta

Dėkojame už praneštą klaidą
Daugiau straipsnių nėra
Rodyti senesnius straipsnius
KALĖDINIŲ DOVANŲ GIDAS
Parašykite atsiliepimą apie Gazas