Dabar populiaru
Sužinokite daugiau
Pažymėkite klaidą tekste, pele prispaudę kairijį pelės klavišą

Mūsų civilizacijos rykštė – liga, kurios jokie vaistai neišgydys

Nuovargis darbe
„Shuterstock“ nuotr. / Nuovargis darbe
Šaltinis: „Edita“
0
Skaitysiu vėliau
A A

Jei jaučiatės išsekęs, gali būti, kad jus kamuoja lėtinio nuovargio sindromas. Ši liga, kuria serga vis daugiau jaunų žmonių, – šiuolaikinio intensyvaus gyvenimo būdo rezultatas. Ir jokie vaistai nepadės – turite išmokti atsipalaiduoti ir rasti laiko pailsėti.

Medikai įsitikinę, kad ši paslaptingai skambanti liga – civilizacijos rykštė. Užsimojame padaryti tiek daug darbų, kad niekaip nespėjame. Tada graužiamės, kaltiname save ir nepalankiai susiklosčiusias aplinkybes, nemiegame naktimis ir rytą atsikeliame tokios pavargusios, lyg per naktį būtume krovusios vagonus.

Pasak medikų, terminas „lėtinio nuovargio sindromas“ (toliau tekste – LNS) atsirado 9-ajame praėjusio amžiaus dešimtmetyje, kai spaudoje pasipylė pranešimų apie nepaaiškinama liga sergančius veiklius darbingo amžiaus žmones, kurie skundėsi galvos, sąnarių skausmais, nuovargiu, apetito stoka ir nuotaikų kaita.

Lėtinio nuovargio atsiradimą gali lemti ir žmogaus charakteris, ypač įsitikinimas, kad pasaulis be jo sugrius.

Šiai ligai būdingas sutrikęs dėmesys, kartais pakilusi temperatūra, padidėję limfmazgiai. Kad tai ne šiaip pramanyti negalavimai, sutinka ir medikai, nes šiandien vis daugiau žmonių kreipiasi į juos būtent dėl tokių nusiskundimų. Jeigu net išsamūs tyrimai nerodo jokios rimtos ligos, diagnozuojamas LNS ir skiriamas gydymas. Numoti į jį ranka ir tikėtis, kad viskas praeis savaime, nereikėtų – negydomas LNS, kaip skelbia naujausi tyrimai, net dviem trečdaliams pacientų sukelia ryškių depresijos požymių: dažnas ima kaltinti save dėl nepadarytų darbų, užsisklendžia, nenori linksmintis, atsiriboja nuo aplinkinių, o psichinė būklė kasdien tik blogėja. Kankinanti būsena gali tęstis metų metus ir trikdyti sergančiojo darbingumą bei jo gyvenimo kokybę.

Kas sukelia LNS

Vieni medikai teigia, kad pagrindinis ligą sukeliantis veiksnys – stresas ir nuovargis, kiti mano, kad įtakos turi virusai, aplinkos užterštumas ir kitos priežastys. Visgi dažniausiai paplitusi nuomonė, kad LNS – dėl pertemptos psichikos atsiradusi nuolatinio nuovargio būsena. Dėl jos mažėja žmogaus darbingumas, smarkiai blogėja gyvenimo kokybė.

Nereikia pamiršti, kad nuovargis yra labai dažnas ir bendras negalavimas – kartais jį gali sukelti lėtinė intoksikacija, endokrininės, reumatinės, infekcinės ir psichinės ligos. LNS neturi jokios aiškios priežasties. Jo diagnozė pagrindžiama sergantįjį stebint kelis mėnesius, atliekant tyrimus, o tai nėra taip paprasta. Galutinai LNS diagnozė patvirtinama atmetus visas rimtas, nuovargį galinčias sukelti infekcines, hematologines, reumatologines, lėtines plaučių, kepenų, inkstų, autoimunines ir kitas ligas.

Lėtinio nuovargio atsiradimą gali lemti ir žmogaus charakteris, ypač įsitikinimas, kad pasaulis be jo sugrius. Psichologų teigimu, ligai atsirasti įtakos turi ir vaikystėje susiformavęs, galbūt tėvų įdiegtas požiūris į darbą, pinigus ir save. Tie, kurie siekia tobulumo visose srityse, ypač kruopščiai atlieka jiems paskirtas užduotis, turi itin stiprų atsakomybės jausmą, nuolat jaučia įtampą. 

Verslininkų ir studentų liga?

LNS būdingesnis darbingo amžiaus, ypač savęs netausojantiems jauniems žmonėms, kurie viską nori pasiekti greitai, neįvertina savo galimybių ir greičiau palūžta. Didžiausiai rizikos grupei priskiriami nuolat įtampą patiriantys, skubantys ir mėginantys aplenkti laiką verslininkai ir žmonės, kurių darbas susijęs su didele atsakomybe. Ne veltui LNS dar vadinamas verslininkų gripu. Ant savo pečių jie užsikrauna ir pavaldinių atsakomybę, net laisvalaikiu galvoja apie darbą, neturi laiko ne tik pailsėti, bet ir normaliai pavalgyti. Ilgainiui pertemptas organizmas nebepajėgia susidoroti su milžiniškais reikalavimais ir išsikvepia. Manote, susidūrę akis į akį su rimtais negalavimais, šie asmenys susimąsto ir sulėtina tempą? Anaiptol! Keisčiausia, kad tokie žmonės, viską grindžiantys sveiku protu ir skaičiais, dažniausiai atsisako pripažinti šią ligą net tada, kai negalavimo simptomai būna akivaizdūs, ir jokiu būdu nesutinka, kad dėl pablogėjusios savijautos kaltas įtemptas jų gyvenimo būdas.

Kaip gydoma

Liga yra heterogeninė ir sunkiai nustatoma, todėl gydoma tik apie 20 proc. pacientų. Kiti gydosi patys. Tiesa, specifinio LNS gydymo kaip ir nėra – tiesiog organizmui reikia duoti laiko atsigauti, kaip įmanoma palepinti jį. Padeda subalansuota mityba ir dienos režimas, vitaminai, įvairios atpalaiduojamosios terapijos, sportas, buvimas gryname ore. Pasireiškus rimtai depresijai, kartais skiriama ir antidepresantų.

Teigiamą poveikį turi visavertė subalansuota mityba, papildyta reikalingais vitaminais ir mineralais. Vienas geriausių vaistų nuo bet kokių ligų yra teigiamos emocijos, skatinančios ne tik gerą nuotaiką, bet ir teigiamus žmogaus organizmo pokyčius. Teigiamos emocijos veikia sveikatą ir didina žmogaus protinį, fizinį, psichologinį, socialinį aktyvumą.

Įveikti lėtinio nuovargio sindromą taip pat padeda vandens procedūros, kiti atsipalaiduoti padedantys būdai (pirtys, biologiškai aktyvių taškų masažas, kvapų terapija). Be to, labai svarbu laikytis darbo ir poilsio režimo.

Kas gali padėti

  • B grupės vitaminai. Jie svarbūs, kad normaliai funkcionuotų nervų sistema. Kai trūksta B grupės vitaminų, greičiau pavargstame, silpnėja atmintis, dažniau skauda galvą, padidėja dirglumas.
  • Magnis. Organizmui būtinas mikroelementas, stiprinantis kaulus ir nervų sistemą. Magnio gausu riešutuose, razinose, vynuogėse, grūduose, kopūstuose, morkose, grikiuose, sojose, ryžiuose, migdoluose.
  • Geras nakties poilsis. Miegant kvėpavimas ir širdies ritmas stabilizuojasi, pasidaro tolygūs. Medžiagų apykaitos procesai sulėtėja, nervų sistema nurimsta.
  • Autogeninių treniruočių metodas. Padeda atgauti jėgas ir pakelti tonusą, greitai ir veiksmingai pašalina nuovargio pojūčius, skatina organizmą prisitaikyti prie poilsio režimo. Todėl nepaliaukite sau kartoti, kaip jūs puikiai nusiteikę, kokie žvalūs ir energingi esate, koks atsipalaidavęs jūsų kūnas.
  • Cinkas. Pastebėta, kad cinko trūkumas sukelia raumenų nuovargį ir skausmą. Papildžius dienos racioną daug cinko turinčiais produktais, to galima išvengti. Šio mikroelemento yra grūdų gemaluose, daigintuose grūduose, moliūgų ir saulėgrąžų sėklose.
  • Šviesos terapija. Šviesos trūkumas šaltymečiu – viena nuovargio priežasčių. Saulėtą dieną stenkitės kuo daugiau būti gryname ore, retsykiais pasilepinkite dirbtinės saulės spinduliais soliariumuose.
  • Sportas. Nuovargio priežastis tyrę amerikiečių medikai 200 savo pacientų patarė mankštintis tris kartus per savaitę. Po mėnesio maždaug 90 tiriamųjų džiaugėsi gerokai pagerėjusia sveikata, didesniu darbingumu.

Testas

Ar jums gresia LNS?

  • Ar jaučiatės išsekęs net po paprastų darbų?
  • Ar dėl nuovargio atliekate daug mažiau darbų nei anksčiau?
  • Ar jaučiate nuovargį ilgiau nei pusę metų?
  • Pastebėjote padidėjusius kaklo ar pažastų limfmazgius?
  • Jus kamuoja galvos, raumenų skausmai ir nuotaikų kaita?
  • Po fizinio krūvio atsiranda bloga savijauta, kuri tęsiasi ilgiau nei 24 valandas?
  • Net po 8 valandų miego jaučiatės visiškai nepailsėję.

Jei į keturis klausimus atsakėte teigiamai, jus gali kamuoti LNS. Jei teigiamai atsakėte tik į kelis klausimus, turbūt esate paprasčiausiai pavargę. Jums reikėtų gerai pailsėti, ir negalavimai išnyks.

Atmintinė darbomanams

  • Protingai paskirstykite darbus. Neprievartaukite savęs užsikraudami per daug darbų.
  • Savaitgaliais stenkitės nedirbti.
  • Leidžia jėgos ar ne, būtinai raskite laiko pasportuoti – pasijusite kur kas geriau.
  • Stenkitės sukurti sveiką darbo aplinką: vėdinkite ir drėkinkite patalpas, darykite trumpas pertraukėles (jei dirbate kompiuteriu).
  • Kartą ar du per savaitę apsilankykite pirtyje, raskite laiko masažui.
„Edita“
Komentarai
Pažymėkite klaidą tekste, pele prispaudę kairijį pelės klavišą
Pranešti klaidą

Pranešti klaidą

Sėkmingai išsiųsta

Dėkojame už praneštą klaidą
Daugiau straipsnių nėra
Rodyti senesnius straipsnius
Parašykite atsiliepimą apie GYVENIMO rubriką