Ketvirtadienį prasidėjo 16-asis tarptautinis Vilniaus kino festivalis, dažniausiai pažymintis ir pavasarį gatvėse. Festivalio atidarymo ceremonija, kaip ir kiekvienais metais žadanti kažką naujo, šiais metais užliejo mus šampanu, nemokama kava, gėlėmis, kilometrais kino juostos ir kiekvienam asmeniškai paliktais kvepalais ant kėdžių. Dėl specialios salės scenografijos įvykdymo ekranas buvo apdraustas ketvirčiu milijono litų, mat tai, ką organizatoriai buvo sumanę, dėl menkiausios klaidos galėjo sugadinti salę. Paradoksalu, kad puošmenos tampa pavojingos esminei kino festivalio priedermei.
Vienam vakarui į Vilnių atvykęs režisierius Kasper‘as Holten‘as pristatė atidarymo filmą. Tai moderni operos „Don Žuanas“ versija kino žanre. Palikta originali kompozitoriaus W.A.Mozart‘o muzika derinama su šiuolaikiniu libretu. Filmo Don Žuanas, įkūnytas pradedančio kino aktoriaus Christopher‘io Maltman‘o, yra turtingas menininkas, moterų „kolekcionierius“, turintis problemų su teisėsauga.
Nors reginys, vainikuojamas žinojimo, jog visos scenos nufilmuotos aktoriams dainuojant gyvai, turėtų būti didingas, sėdėdama kino salėje nusivyliau. Režisierius, turėdamas savo žanro terpę ir galimybę išnaudoti jo teikiamus privalumus, to atsisako vardan, rodos, noro užkariauti kuo didesnę erdvę meno pasaulyje. Filmas priminė veikiau gerai nufilmuotą operos įrašą, praradusį gyvo garso žavesį ir praverčiantį nebent akademiniam žingeidumui patenkinti dėl varnelės. Nei kaip kino reginys, nei kaip opera išsilavinusio žiūrovo žavėti tiesiog negali, tai filmas, tapęs tuščiaviduriu stabu ir įrodymu, kad žanro išpildymas nėra tik pasenęs kūrybos principas.
Kad ir kaip bebūtų, atidarymo filmas, sunkus parinkti dėl universalumo reikalavimo, nepristato visos festivalio programos, šiais metais žiūrovui žadančios platų ir įdomų repertuarą. Laukiame nemažai lietuviško kino premjerų, didžiųjų režisierių darbų. Nepraleiskite progos pamatyti taip retai prisimenamą Šarūno Barto retrospektyvą ir lietuvių apleisto Jono Meko naują dokumentinį filmą „Bemiegių naktų istorijos“, juk nuo to ir reikia pradėti kurti kino kultūrą Lietuvoje.
Irmanto Gelūno / 15min.lt nuotr.
Daugiau „Kino pavasario“ atidarymo nuotraukų rasite čia.