2014 03 04

Įspūdžiai iš Maidano: didžiulis nepriklausomas miestas, kuris veikia kaip šveicariškas laikrodis

Kelionę į Kijevą, tuo metu, kai ką tik buvo prieš kelias dienas šaudoma į civilius ir kaip tik tą dieną Rusijos pajėgų kariai su koviniais ginklais užblokavo Krymo oro uostus,...

Kelionę į Kijevą, tuo metu, kai Rusijos pajėgų kariai su koviniais ginklais užblokavo Krymo oro uostus, kelius ir Ukrainos kariuomenės pratybų padalinius, visi vadino beprotybe.

Gyvenate Ukrainoje, turite draugų Kryme? Pasidalinkite informacija ikrauk@15min.lt.

Bet, renkantis savaitgalio kelionę tarp Paryžiaus ir Kijevo, nugalėjo Kijevas. Beje Paryžiaus skrydis tą rytą buvo atšauktas.

Kelios dienos po lemtingų ir siaubingų vasario 20 d. įvykių Kijevo Maidane (Maidan – ukrainiečių kalboje reiškia „aikštė“, kaip mūsų Rotušės aikštė, Nepriklausomybės aikštė ar Anikės aikštė) atrodo, niekas nesuprato kas vyksta. Įsivaizduokite Holivudo filmą, kai šalia pagrindinio veikėjo sprogsta granata, ausyse spengia tyla, aplink sulėtėjęs vaizdas ir krintantys pašauti kūnai, dulkės, dūmai ir nebylūs riksmai. Vaizdas pradeda greitėti ir tave bloškia į realybę visu greičiu. Toks jausmas tomis dienomis lydėjo ukrainiečius Kijeve ir kituose miestuose. Buvo skaičiuojamos aukos, identifikuojami kūnai, gydomi sužeistieji ir raminamos mamos. Viskas vyko tarsi savaime.

Atvykome į Kijevą penktadienio ryte ir iškart ėjome į aikštę (Maidaną). Pirmas vaizdas – sudegę Profsajungų rūmai, laužų dūmai, palapinės, plevėsuojančios vėliavos. Barikados pagamintos iš visko – medgalių, reklaminių stendų, sniego, padangų, suoliukų, vamzdigalių, net šviestuvų. Barikadų mastai neįsivaizduojami. Didžiausios užtveria gatves, tada kelios eilės barikadų už jų, tada vidinės barikados, kad judėti viduje vidaus pajėgoms būtų kuo sunkiau. Matosi, kad viskas buvo kurta chaotiškai, prilipdomos naujos barikados, tvirtinamos senos. Kiekvieno daikto barikadose tikslas – priedanga nuo šūvių.

Nuo barikadų žvilgsnis sustingo pamačius Maidano žmones. Kai kurie jau ne pirmą dieną ar mėnesį buvo Maidane. Atrodė, kaip vaikščiojantys negyvėliai. Jų akys stiklinės, oda pamėlusi,  pabalusi ir papilkėjusi. Rankos suodinos, judesiai klampūs. Kai kurie sėdi prie statinėse degančių malkų, fokusuoja savo žvilgsnį nežinia kur. Visų mintys kažkur kitur. Pamanėte bomžai? Pirmas įspūdis iš tikro toks, bet mes patys labiau pasijautėme dvasios bomžai prieš Maidano žmonių tvirtybę.

Kitą akimirką tie patys žmonės nusišypso, tave kviečia arbatos, sriubos, košės ar pasišildyti prie laužo. Jų veidas pasikeičia. Veidas priverčiamas nusišypsoti ir pažvelgti kitam žmogui į akis. Maidano žmonės optimistiškai kalbasi su visais atėjusiais. Kiekvienas tada sustingsta, išsigąsta – pagalvoja, juk aš turėčiau guosti, paremti ir užjausti. Nes juk ne aš stovėjau su lazda prieš automatus ir ne mano draugai prieš kelias dienas buvo žudomi prie pat manęs. Jei nenusisukdavai ir nenueidavai, jie papasakodavo tau trumpą istoriją apie įvykius aikštėje. Dažnai, bendraujant su jais, žodžiai strigdavo gerklėje ir verkdavome. Jie neverkė. Nebe.

Neįtikėtina švara ir organizuotumas

Maidane neįtikėtina švara ir organizuotumas. Aišku ne ta švara, kur viskas spindi, nes ką tik čia maišėsi ir degėsiai ir sniegas, ir purvas ir kraujas. Bet nepalyginsi su švara kitose Kijevo vietose, kur ir šiukšlių, ir nuorūkų, ir netvarkos ganėtinai daug. Didžiulis nepriklausomas miestas aikštėje viduje tvarkosi kaip šveicariškas laikrodis – tvarka aplink palapines, praėjimuose, šiukšlės išvežamos, lauko tualetai valomi. Aplinkiniai pastatai, išskyrus minėtus berkut karių padegtus Profsajungos rūmus, nepaliesti, langai sveiki. Kai kuriuos pastatus verslininkai užleido maidaniečiams – jie sveiki ir švarūs. „McDonalds“ restoranai paversti psichologinės pagalbos teikimo centrais, „Mango“ drabužių parduotuvė – užuovėja ir miegojimo vietą, kavinės ir barai paversti valgyklomis, kur nemokamai dalinamas maistas ir šilta arbata.

Maidaniečiai taip pat renka paramą daiktais, maisto produktais, rūbais (rūbų sakė labai reikėjo, nes jie apdegdavo, sušlapdavo ir būdavo sukruvinami). Gauta parama sandėliuojama ir skirstoma pagal poreikį. Pagrindiniai sandėliai yra bažnyčių kiemuose. Taip pat renkami pinigai nukentėjusiems – paprastai prie tako ar vidury tako padedama permatoma dėžė ir užrašu „Paremkite Maidaną“. Tik prie kas penktos tokios dėžės kažkas stovi ir prižiūri, kitos beveik pilnos tiesiog vidurį kelio ir nuolat pildomos. Vienas  renkantis pinigus vaikinas papasakojo, kad jau dvi savaites čia. Drebančiom rankom geria kavą ir sako, kad čia būti geriau, nes namie jam kyla panika ir negali nurimti – reikia padėti draugams Maidane. Vieną savo draugą jis pats išnešė, sakė rankos nebenusiplauna krauju.

Penktadienio vakarą atvirame karste buvo nešama dar viena auka. Buvo skanduojama „Šlovė Didvyriams“, „Didvyriai nemiršta“. Barikados nesustoja pildytis kalnais gelių ir gedulo žvakių. Vakare žvakės išryškina gėlių kelią nuo Maidano palapinių miestelio, kur glaudėsi gynėjai, barikadų, kur kovėsi žmonės su lazdomis prieš gerai ginkluotus pareigūnus. „Dangiškas takas“. Naktis maidane praeina diskutuojant prie laužų, tvarkant aplinką ir prisimenant žuvusiuosius.

Šeštadienis Maidane

Šeštadienis – Maidane „subotnitsa“. Tai visuotinė talka, kai tvarkoma aplinka ir padedama kaimynui. Mes prisidėjome prie vieno iš vidinio labirinto dalių tvarkymo – nešėme maišus su sniegu, ardėme chaotiškai sukurtas barikadas ir rūšiavome grindinio akmenis. Visos medžiagos bus panaudotos pagrindinėms barikadoms sutvirtinti, nes, kaip žinote, didelė dalis jų buvo padarytos iš sniego, kuris sparčiai tirpsta. Vienoje labai mažoje erdvėje beveik tyloje darbavosi ir senas ir jaunas, ir vyras ir moteris, ir studentas ir veidą dengiantis Maidano gynėjas. Purvas ir suodžiai puikiai derėjo su išeiginiais batais ir rankinėmis ant moterų pečių.

Aikštėje nuolat begalė žmonių. Kai kurie jų atvyko pažiūrėti kas čia nutiko, kiti padėti, treti gedėti ir pagerbti žuvusių. Buvo ir tokių, kurie fotografavosi, kad pasižymėti, kad „aš čia buvau“.  Beveik visi segi Ukrainos vėliavos spalvų raištelius. Mes segėjome Ukrainos ir Lietuvos vėliavos raištelius, todėl sulaukdavome nuoširdžios padėkos, kad Lietuva palaiko juos sunkiu momentu. Mus dažnai palaikydavo žurnalistais ar ambasados darbuotojais, nes jei Maidane užsienietis, jis negalėtų būti turistas. Gal todėl, kad mus palaikydavo žurnalistais, mums pasisekė patekti į Maidano gyvenimo centrą.

Laisvės skonis

Vieni Maidano gynėjai pakvietė mus košės ir arbatos. Tai buvo pati skaniausia grikių košė su balta duona ir juoda saldinta arbata. Turbūt laisvės skonis. Maidane maistą dalija paramos ir labdaros organizacijos, kitos organizacijos ir patys jo gyventojai. Teko ragauti ir „revoliucijos sriubos“. Maidano gynėjai nusivedė mus į vieną pirmųjų pastatytų ten palapinių. Ji pastatyti pačiame palapinių miestelio centre, aukščiausioje vietoje. Mes net stebėjomės ar nebaisu būti atviru taikiniu.

Viduje du gultai ir malkomis kūrenamas „pečiukas-buržuika“.

Palapinės karkasas suręstas iš kelių lentų, apdengtas polietileno plėvele, iš vidaus sukabintos antklodės (liaudiškai „dekiai“). Viduje du gultai ir malkomis kūrenamas „pečiukas-buržuika“ (tenepyksta už šį žodį kalbininkai). Palapinė ne daugiau nei 8 kvadratiniai metrai, bet per šalčius, kai buvo -20 (minus 20) laipsnių žemiau nulio, ten per naktį po šiek tiek pamiegodavo 20-30 gynėjų. Palapinėje mus parodė vieną prašautą skylę stoge (šauta snaiperio nuo Profsąjungų rūmų), kitą prie įėjimo durų (sakė, kulka paklydėlė). Palapinėje niekas nebuvo pašautas.

Maidano gynėjai susiskirstę į vadinamas šimtines („Sotnia“). Šių šimtinių pavadinimai būna su skaičiais („7 Sotnia“, „14 Sotnia“), su miestų pavadinimais ir net moterų šimtinės. Dangiškąja šimtine („Nebesna Sotina“) yra simboliškai vadinami tie, kurie buvo nužudyti. Čia video nuoroda Dangiškosios Šimtinės atminimui.

VIDEO: Dangiškosios Šimtinės atminimui

Įstrigo kraupūs vaizdai. Ne kraujas ar besimėtantys kūnai. Tačiau žmonių sielos žaizdos. Matėme, kaip maidano gynėjai už rankos vedė savo draugą. Vaikinas paniškai bijojo eiti link maidano centrinės dalies. Draugai jam norėjo parodyti, kad viskas baigėsi, kad jau nebešaudoma: „Imk mano ranką“, „eime kartu“, „viskas dabar bus gerai“ ragino jie. Šalia einanti motina viduje klykė, išorėje ramino sūnų. Kitoje pusėje prie grindinio plytelių krūvos kalnas gėlių, rožančius ir jauno vaikino nuotrauka. Nuotrauką glosto jauna moteris. Staiga už nugaros pasigirsta keiksmai ir šauksmai pasitraukti – maidano gynėjai dar ir dabar aptiko titušką arba vagį, tad bėgo jo gaudyti. Šalia esantis žmogus sako „nebijokit, pagaus, įspirs į užpakalį ir paleis“ ir pasiūlė karštos arbatos.

Po šeštadieninės talkos stipriai pasikeitė ir transformavosi visa aikštė – atsirado daugiau praėjimų, vietos gėlėms ir žvakėms. Atitvertos vietos, kuriose vyko aršiausi susirėmimai.

Maldų diena

Sekmadienis visuotinio susirinkimo diena, maldų diena. Nuo scenos skamba maldos iš rusų stačiatikių ir graikų stačiatikių dvasininkų. Maldos rusiškai, ukrainietiška ir angliškai. Kai mes minioje lietuviškai kalbėjome  „Tėve mūsų“, šalia girdėjosi malda lenkiškai.  Maidano aikštėje vienas didelis žmonių galvų kilimas, iš to kilimo vėliavos ir plakatai „Stop karui“, „Šalin rankas nuo Ukrainos“. Žmonių lūpose ir plakatuose viena tematika, nes vakar Rusijos karinės pajėgos įsiveržė į Krymą. Visi žmonės sako „Mes dabar kare“.

Šeštadienį mūsų draugai ukrainiečiai patys ėjo į šauktinių registracijos postus ir klausė ar jau reikia eiti mobilizuotis, bet šauktinių postai neturėjo jokio nurodymo, todėl liepė laukti naujų žinių. O jau sekmadienį mūsų draugai sulaukė skambučių iš tų biurų – jie atšaukiami iš rezervo. Sekmadienio vakare Maidanas aptuštėjo. Scenoje ekrane rodomi žuvusieji: armėnas, baltarusis, ukrainietis, iš Lvovo, iš Donecko ir Krymo, 21 metai, 35 metai, 65 metai, nušautas snaiperio, sumuštas tituškų, daugybiniai galvos sumušimai... Ašaras ir raudas kartais pakeičia pražygiuojantys Maidano gynėjai po du po tris. Pastarieji susikrovė daiktus ir palieką Kijevo aikštę, kad prisijungtų prie mobilizacijos, kiti lieka, kad užtikrintų, kad brangi kaina vis dėlto atneštų pokyčių.

Sekmadienio vakare nežinojome ar rytoj pavyks parskristi į Vilnių, nes pasigirdo kalbų, kad uždaroma Ukrainos oro erdvė. Tačiau uždarė tik bet kokiems kariniams orlaiviams.

Pirmadienį Vilniuje daug kas klausia, „na tai kaip ten Maidane?“. Atsakymo nežinome, – per plati patirtų emocijų suvokimo skalė. Gal reiktų paklausti gyvų sausio 13-osios įvykių Lietuvoje liudininkų. Tuo tarpu viduje mes verkiame ir pavydime Ukrainos žmonių stiprybės.

Beje, jei sutiksite ukrainietį, ištarkite „Slava Ukraine“ (liet. Šlovė Ukrainai), suvirpės širdis kai sulauksite atsakymo „Geroem Slava“ (liet. Didvyriams šlovė). Pajusite, kad dar esate gyvi.