-50% metinei prenumeratai. Velykų dovana!
Prenumeruoti
2014 02 27

Kas mus motyvuoja dirbti?

Įžvalgos, atskleidžiančios nepaprastus rezultatus apie darbuotojų elgesį Kasmet įvairiuose miestuose yra rengiamos konferencijos „TED“, kurių metu, kaip teigia patys...
Kas mus motyvuoja dirbti?. Nuotrauka www.sxc.hu
Kas mus motyvuoja dirbti?. Nuotrauka www.sxc.hu

Įžvalgos, atskleidžiančios nepaprastus rezultatus apie darbuotojų elgesį

Kasmet įvairiuose miestuose yra rengiamos konferencijos „TED“, kurių metu, kaip teigia patys organizatoriai, dalinamasi „idėjomis, vertomis platinimo“. Buenos Airėse 2013 metais vykusioje „TEDxRiodelaPlata“ konferencijoje elgsenos ekonomistas Dan Ariely savo paskaitos metu klausytojams pateikė savo eksperimentų rezultatus, kurie atskleidžia netikėtas įžvalgas apie darbo prasmingumo ir motyvacijos paieškas.

Daugelis mūsų galvoja, jog darbuotojui geriausia motyvacija yra pinigai – kuo didesnis atlyginimas, tuo geriau dirbs darbuotojas. Dan Ariely teigia, jog tai yra pat primityviausias darbo rinkos įsivaizdavimas, kodėl žmonės dirba vienokį ar kitokį darbą. Savo praktikoje atlikęs nemažai eksperimentų, kurių metu tirdavo žmonių elgesį, profesorius paskaitoje pasidalino savo įžvalgomis su klausytojais ir pateikė stulbinančius rezultatus.

• Žmonės yra daug produktyvesni, jeigu turi galimybę matyti savo darbo vaisius.

Žmonės mėgsta iššūkius ir sunkumus, tačiau jie dirba ir stengiasi ne tik tam, kad užbaigtų darbą, bet ir tam, kad aplinkiniai tai pamatytų ir tinkamai įvertintų. Buvo atliktas nedidelis eksperimentas, kurio metu žmonėms buvo duota „Lego“ konstruktoriaus kubelių ir buvo liepta statyti iš jų figūrėles. Taip pat buvo pranešta, jog vėliau visos figūrėlės bus išardytos. Dalyviams už surinktas figūrėles buvo pasiūlytas užmokestis – už pirmąją figūrėlę kiekvienas gavo 3 dolerius, už antrąją – 2,7 dolerio ir taip vis po 30 centų mažėjančia tvarka. Vienos eksperimento dalyvių grupės surinktos statulėlės buvo paslepiamos po stalu, o kitos grupės surinktos statulėlės buvo iškart išardomos tiesiai dalyviams prieš akis, kaip teigia pats Dan Ariely, „tai buvo nesibaigiantis figūrėlių statymo ir ardymo procesas“.

Šių dviejų tyrimų metu buvo išaiškinta vadinamoji „prasmės sąlyga“ – dalyviai iš pirmosios vidutiniškai sudėliodavo 11 figūrėlių, o antrojo – tik 7 figūrėles. Ši užduotis nebuvo labai prasminga - žmonės tik dėliojo figūrėles už kelis dolerius ir visi dalyviai žinojo, kad figūrėlė vėliau bus išardytos. Tačiau net ir nedidelis reikšmingumas sugebėjo paveikti žmonių elgseną – dalyviai, kurie nematydavo jų sudėliotų figūrėlių išardymo, sugebėjo sudėlioti daug didesnį jų kiekį.

• Kuo mažiau jaučiamės įvertinti, tuo labiau norime didesnio atlyginimo.

Šio eksperimento metu dalyviams buvo paduotas popieriaus lapas, prirašytas atsitiktinių raidžių ir buvo liepta už tam tikrą atlygį surasti identiškas raidžių poras, esančias viena šalia kitos. Vėliau, jau už mažesnį atlygį, buvo pasiūlyta padaryti tą patį antrajame lape, tada už dar mažesnę sumą trečiajame lape. Dalyviai buvo suskirstyti į tris grupes. Pirmojoje grupėje kiekvienas dalyvis, atlikęs savo užduotį, lapo viršuje užrašydavo savo vardą ir atiduodavo jį tyrėjui, kuris įdėmiai peržiūrėdavo lapą ir tik tada padėdavo lapą į greta esančią krūvą. Antroje grupelėje kiekvienas dalyvis atiduodavo lapą neužrašęs savo vardo, o eksperimentuotojas, paėmęs lapą, į jį tik trumpai žvilgtelėdavo ir padėdavo ant kitų popierių krūvos. Trečioje grupėje tyrėjas tiesiog paimdavo lapą iš dalyvių ir iškart jį sunaikindavo. Buvo nustatyta, jog antros ir trečios grupelės dalyviai siekė padaryti kuo daugiau lapų tam, kad uždirbtų kuo daugiau pinigų ir nekreipė dėmesio į savo darbo kokybę. „Iš to mes gauname gerų ir blogų žinių“,- sako Dan Ariely, „Blogoji žinia yra ta, kad ignoruoti žmonių pastangas yra taip pat blogai, kaip ir sunaikinti darbą jų akivaizdoje. Dėmesio nekreipimas jus pastato į tą pačią padėtį. Geroji žinia yra tai, kad vien pažiūrėjus į tai, ką žmogus padarė, yra gana efektyvus būdas stipriai pakelti žmonių motyvaciją“.

• Kuo sunkesnė užduotis, tuo darbuotojas jaučia didesnį pasitenkinimą.

Buvo atliekamas tyrimas, kurio metu viena dalyvių grupė lankstė origami, o kita grupė tik stebėjo iš šalies. Paaiškėjo, jog origami lankstę žmonės manė, jog jų origami yra labai gražūs ir jie būtų sutikę už savo sulankstytus origami mokėti penkiskart daugiau, negu tie, kurie tik vertino darbą iš šalies. Vėliau užduotis buvo pasunkinta – iš kai kurių lankstytojų buvo atimtos origami lankstymo instrukcijos. Kas nutiko? Išlankstyti origami tapo bjauresni, netobulesni, tačiau lankstytojai įvertino juos dar didesne pinigų suma, kadangi jie žinojo, kiek daug pastangų įdėjo į šį darbą, na, o stebėtojams iš šalies šie sudėtingesnieji lankstiniai patiko dar mažiau negu prieš tai, kadangi buvo dar netobulesni. Žmonės yra linkę vertinti prie užduoties praleistą laiką ir tarp jo bei užduoties užsimezgusį ryšį, todėl kuo sunkesnė užduotis yra paskiriama darbuotojui, tuo didesnį pasitenkinimą jis jaučia ją atlikęs.

Dan Ariely taip pat mano, kad dabartinėje ekonomikoje darbo reikšmė darbuotojui yra daug svarbesnė nei produktyvumas. Žmonės nebėra linkę galvoti tik apie gautą rezultatą ir už jį gautą atlygį. „Į visą procesą taip pat yra įtraukiama darbo prasmė, pasitenkinimas, iššūkiai, nuosavybė, tapatybė bei daugelis kitų veiksnių. Tad jeigu sugalvosime, kaip sukurti prasmę, pasitenkinimą bei motyvaciją sau patiems, kaip tai padaryti savo darbovietėje, savo darbuotojams, žmonės taps daug laimingesni ir daug produktyvesni“, - sako Dan Ariely.

Visą kalbos įrašą galite pamatyti čia.
 

Straipsnį parengė personalo valdymo ir teisinių paslaugų bendrovė HOROS.

Pranešti klaidą

Sėkmingai išsiųsta

Dėkojame už praneštą klaidą
Reklama
Įsirenkite šildymą oras–vanduo ir gaukite kompensaciją net iki 70 proc.
Reklama
Kas svarbu įrengiant biurą: keturios interjero dizaino tendencijos
Reklama
Pavasario savaitgaliams ar atostogoms – laikas pajūryje: ne tik pailsėsite, bet ir sustiprinsite sveikatą
Reklama
Norintiems investuoti į NT projektų plėtrą – kaip išsirinkti projektą pagal paskirtį?
Užsisakykite 15min naujienlaiškius