-35% metinei prenumeratai. Maža kaina - didelė vertė.
Išbandyti
Maža kaina - didelė vertė. Prenumerata vos nuo 1,00 Eur!
Išbandyti
2010 08 13

Naujoji laipinimo pro priekines duris tvarka patinka ne visiems

Praėjus beveik mėnesiui nuo laiko, kai Vilniaus miesto savivaldybė priėmė sprendimą keleivius į viešąjį transportą laipinti tik pro priekines duris, viešojo transporto...
Įkrauk.lt nuotrauka
Įkrauk.lt nuotrauka / Įkrauk.lt reporterio nuotrauka

Praėjus beveik mėnesiui nuo laiko, kai Vilniaus miesto savivaldybė priėmė sprendimą keleivius į viešąjį transportą laipinti tik pro priekines duris, viešojo transporto entuziastai domėjosi, kaip atrodo naujoji tvarka iš šalies.

Nuo liepos 15 dienos prasidėjo pokyčiai Vilniaus viešojo transporto sistemoje. Nuo tada buvo įdiegta tvarka, pagal kurią visi keleiviai į transporto priemones lipa tik pro priekines duris. Keleiviai privalo vairuotojui parodyti elektroninį bilietą, pažymėti turimą vienkartinį bilietą arba nusipirkti jį iš vairuotojo. Išlipti iš transporto priemonės keleiviai gali pro visas likusias duris.

Specialiai projektui sukurta interneto svetainė www.pirmosiosdurys.lt lankytojus pasitinka skambiu šūkiu „Jūsų durys - pirmosios!".

Svetainėje galima rasti ir „pavyzdinių" filmukų, kaip Vilniaus miesto viešojo transporto keleiviai turėtų elgtis, bei kokia yra Klaipėdos miesto patirtis. Klaipėdoje keleiviai pro priekines duris laipinami jau nuo pernai metų vasaros.

Viešojo transporto entuziastai stebėjosi ir domėjosi, kaip veikia naujoji tvarka Vilniuje.

Kiek teko matyti, labiausia naująją tvarka yra nepatenkintos vidutinio amžiaus keleivės, nes jos dažnai su savimi tampo didžiausius pirkinių maišus ar kokių rakandų prigrūstus krepšius. Jie ne tik sunkiai telpa pro priekinių durų susiaurintą praėjimą, bet ir negali iškart parodyti bilieto. Dauguma pensininkų jau turi pasiruošę e. bilieto kortelę (nežinia, ar papildytą) arba iškart žymi popierinius bilietus. Minėti keleiviai visgi yra patys supratingiausi ir geriausiai laikosi tvarkos. Ne kartą pasitaikė labai mandagių - vos įlipo į autobusą, nešimi didžiuliais maišais, iškart pasako vairuotojui, kad tuoj parodys bilietą, pasitraukia toliau nuo paėjimo (kad kitiems netrukdytų įlipti ir praeiti tolyn), pasistato maišus ir sąžiningai vairuotojui parodo bilietą. Kai kurios dar ir užjaučia vairuotoją, išreiškia supratingumą jų atžvilgiu ir maloniai nuteikia tolimesnei nuotykių kupinai dienai.

Vienas bjaurus įvykis nutiko 50-ojo maršruto autobuse. „Šilo" stotelėje įlipo moteriškė ir, neparodžiusi bilieto, praėjo toliau į autobuso galą. Į vairuotojos reikalavimą parodyti bilietą keleivė atsiliepė ypatingai nemaloniai: ėmė aiškinti, neva tai vairuotoja pati turi ateiti ir patikrint keleivių bilietus. Moteriškė buvo kategoriška netgi vairuotojai detaliai išaiškinus naująją įlaipinimo pro priekines duris tvarką - privalu ne tik lipti tik pro tam skirtas duris, bet ir vairuotojui parodyti bilietą. Kadangi naujoji tvarka numato, kad esant tokiems nedrausmingiems keleiviams, vairuotojas turi teisę kelionės nebetęsti, vairuotoja pasinaudojo šia teise. „Prašau parodyti bilietą, antraip toliau nevažiuosime", - tarė vairuotoja ir išjungė autobuso variklį.

Taip bestovint man su vairuotoja beliko tik juoktis iš kvailų keleivių pokalbių. Keleivė, kaip argumentą, kodėl ji nerodo bilieto, pasakė, kad jai skauda ranką, ji pusę dienos prasėdėjo poliklinikoje, tačiau sugebėjo su savimi nešti sunkų maišą. Kita autobuse buvusi keleivė neiškentė laukti ir, priėjusi prie maištingai nusiteikusios moteriškės, paprašė duoti bilietą, kad ši galėtų jį pati nunešti ir parodyti vairuotojai. Nežinia kodėl, tačiau apsimetanti itin ligotu žmogumi keleivė nesugebėjo netgi sėdėdama iš tolo parodyti bilietą vairuotojai.

Po kiek derybų, kalbų, ginčų ir prastovos laiko naująja tvarka labiausiai nepatenkinta moteriškė visgi parodė bilietą vairuotojai ir tada jau galėjome tęsti kelionę. Jos metu salone netilo kalbos apie įlaipinimo pro priekines duris tvarką. Bent jau gerai tai, kad vairuotojos, kuri šiuo atveju iš tiesų buvo teisi, niekas ir nekaltino, nors neretai pasitaiko priešingai. Keisčiausiai nuskambėjo vienos pagyvenusios moters frazė „jei būtų daugiau tokių kaip jūs, ponia, tai jie greičiau šitą tvarką atšauktų". Vadinasi, tvarkos pažeidėja yra didvyrė...

Pašėlęs jaunimas

Labiausiai viešajam transportui kenkia jaunimas, kuris važiuoja su nepapildytais e. bilietais. Tokie asmenys atsistoja prie galinių durų ir, jeigu pamato, kad pro priekį į transportą lipa keleivių kontrolės darbuotojai, jie tiesiog laužo duris, norėdami kuo greičiau pasprukti. Beje, apie duris. Pirmąją dieną buvo nemažai autobusų su sulaužytomis durimis, mat ne visi tokie protingi ir iškart ima panikuoti, kai autobusui sustojus stotelėje iškart neatidaromos durys. Laipinimo pro priekines duris tvarka numato, kad pirmiausia turi būti įlaipinami, o tik vėliau išlaipinami keleiviai. Galbūt taip bus tik kol kas, kol keleiviai pripras ir išmoks kultūringai elgtis. O jei neišmoks - kentės visi keleiviai.

Kaip bebūtų keista, netgi iki šiol kiekviename autobuse ir troleibuse kyla prašymų atidaryti duris banga, nors važiuojama tikrai ne pirmą kartą ir išvados turėtų būti jau seniai padarytos.

Yra ir būdų sukčiauti: 1. Vairuotojui parodyti nepapildytą e. bilietą; 2. Pasakyti „turiu mėnesinį bilietą" ir jo nerodyti (bet dažniausia vairuotojai vis tiek primygtinai prašo pateikti bilietą); 3. Komposteriu pažymimas visą naktį stropiai lygintuvu lygintas „daugkartinis" vienkartinis bilietas - vairuotojas juk nemato, ką keleivis žymi; 4. tik pavaizduojama, kad pramušama, nors bilietas prie komposterio tik pridedamas; 5. kartais pavyksta įšokti į transporto priemonę pro kitas duris ir galima tikėtis, kad vairuotojas to nepastebės. Kadangi pastarosiomis dienomis keleivių kontrolės reidų vykdoma tikrai daug, tai nė vienas šių punktų „zuikio" neišgelbės, mat komposteris (nesvarbu koks autobusas ar troleibusas) yra tik priekyje.

Dar vienas iš koto verčiantis įvykis: mergina įlipo į autobusą, parodė vairuotojui e. bilietą. Už poros stotelių atsistojo vyras ir moteris ir, išsitraukę kontrolierių pažymėjimus, pradėjo tikrinti bilietus. Toji mergina kontrolierei pateikė ne e. bilietą, o 2 pažymėtus vienkartinius bilietus. Žinoma, triukas su kitoje transporto priemonėje pažymėtu bilietu neišdegė - kontrolė dabar

ypatingai kreipia dėmesį ne tik į lengvatinius bilietus pateikusių asmenų dokumentus, suteikiančius teisę į lengvatą, bet ir mechaninių komposterių paliekamų skylučių išsidėstymą popieriniame biliete. Taigi keleivei teko mokėti baudą.

Naujoji tvarka pačią švariausią autobuso vietą - priekinių durų aikštelę - pavertė tikru šiukšlynu. Iki šiol darbą baigę vairuotojai sutvarkydavo autobusą, o priekinė transporto priemonės dalis tiesiog blizgėdavo. Dabar ko ten tik nėra: smėlis, popieriaus skiautės, gėlių žiedai, sutryptos uogos (dažniausiai mėlynės). Kas bus žiemą - baisu ir pagalvoti.

Žiemą dėl nepakankamo vairuotojų darbo vietos šildymo pastarieji dažniau sirgs, nes pro praviras duris pūs šaltis. Šįmet žiemą bus jaučiamas didesnis vairuotojų trūkumas, nes jie sirgs dažniau.

Vilniaus miesto savivaldybė laipinimo pro priekines duris tvarką įvedė tam, kad transporte sumažėtų nemokių keleivių. Dviguba kontrolė be abejonės sumažina „zuikių" skaičių. Sutaupius, būtų galima į reisus leisti važiuoti daugiau autobusų ir troleibusų, o tai reiškia, kad transportas važiuotų dažniau.

Visgi, reiso vykdymo kaina yra labai didelė ir labai abejotina, ar viešajame transporte nemokių keleivių neliks. O tiek, kiek jų yra dabar nepakaks smarkiai sudažninti transporto kursavimą mieste. Viešasis transportas didmiestyje buvo ir bus labiau nuostolingas, negu pelningas. Ypatingai Vilniaus miestas yra nedėkingas optimaliam viešojo transporto darbui organizuoti ir maršrutų tinklui vystyti: dėl nelygaus reljefo susidarę dideli atstumai tarp mikrorajonų, o gerėjant ekonominei situacijai keleivių viešajame transporte smarkiai mažės, nes dauguma vėl rinktis kelionę nuosavu automobiliu.

Tačiau žvelgiant iš organizavimo pusės - laipinimo pro priekines duris idėja gera, tik iki galo neįdirbta, nebaigti net kai kurie pasiruošimo darbai. O naujosios tvarkos vykdytojai, panašu, kad per mažai įsiklauso į vairuotojų ir keleivių problemas ir į jas reaguoja per vangiai.

Tikėkimės, kad situacija po kiek laiko pagerės. O ar vairuotojai ir keleiviai sugebės išlikti kantrūs plūstelėjus realiajam besinaudojančiųjų viešuoju transportu srautui, pamatysime visai netrukus - jau rugsėjį.

Pasakojo ir fotografavo Vitalij Kitov, parengė Julius Majauskas, Viešojo transporto entuziastai!

Daugiau viešojo transporto apžvalgų ir naujienų www.entuziastai.marsrutai.lt

Pranešti klaidą

Sėkmingai išsiųsta

Dėkojame už praneštą klaidą
Reklama
Šimtai vyrų kasdien susiduria su erekcijos sutrikimais ar net prostatos vėžio diagnoze – kaip to išvengti?
Reklama
Pirmą kartą per beveik penkiolika metų fiksuotas verslo ginčų augimas – ką tai reiškia verslui?
Reklama
„Daktare, man pašalino tulžies pūslę, tačiau aš nesijaučiu gerai...“
„TOPsport A lygos tribūna“: „Panevėžio“ krizė, karštosios kėdės ir prezidentas svečiuose
Užsisakykite 15min naujienlaiškius