Publikuota: 2012 lapkričio 9d. 00:53
Žurnalas „JI“

Retro mada visada aktuali

Išpopuliarėję retro stiliaus vakarėliai, naujausios dizainerių kolekcijos dar kartą patvirtina: pritrūkus idėjų visada verta žvilgterti į praeitį. Pavargusios nuo akį rėžiančių rėksmingų idėjų, ieškome ko nors lengvai atpažįstamo ir elegantiško ir... atrandame retro stilių.
Retro mada
Fotolia nuotr. / Retro mada

Mada žavi tuo, kad nuolat kinta: kas madinga šiandien, rytoj gali atrodyti beviltiška atgyvena, o visai nemadingas  drabužis po metų kitų vėl kabėti pirmoje eilėje drabužinėje. Todėl nieko keista, kad mūsų mamų, senelių pamėgtos formos, aksesuarai ir spalvos vėl madingos. Tiesa, ne aklai nukopijuotos, o sumaniai patobulintos. Gėlėtos suknelės, platėjančios kelnės, triko, raštuoti megztiniai, masyviais raukiniais puoštos palaidinės – retro stilius karaliauja aukštosios mados „Gucci“, „Dior“ ir Juozo Statkevičiaus kolekcijose. Priminsime, kad į skambus žodis „retro“ reiškia viską, kas susiję su praeitimi, kas buvo populiaru prieš šešiasdešimt ar vos prieš dvidešimt metų.

Išverstas iš lotynų kalbos žodis „retro“ reiškia „atgal“. Retro sieja praėjusio šimtmečio kelių atskirų dešimtmečių įvairovę. Pasak mados istorikų, tokių mados grįžimų būta ir praėjusiame amžiuje. Retro stiliaus pradžia laikomas 7-asis dešimtmetis, kai į madą grįžo Art nouveau meno kryptis, susiformavusi XIX a. pabaigoje. Jai būdingi gėlių ir augalų raštai, lanksčios linijos. Visa tai ryškiai atsispindėjo hipių aprangos detalėse.

Kuo skiriasi retro ir vintažas?

Ieškant tikslios praėjusio šimtmečio mados koncepcijos, sąvokos „retro“ ir „vintažas“ kelia nemažai sumaišties net mados ekspertams. Abu terminai neatsiejami vienas nuo kito ir reiškia tą patį – XX a. kelių dešimtmečių mados ir stiliaus viešpatavimą.

Vintažu vadinami drabužiai, aksesuarai ir avalynė, pagaminti 3-iajame – 9-ajame dešimtmečiuose. Retro stiliaus apranga sukurta šiandien, remiantis praėjusio periodo mados tendencijomis. Vintažiniai drabužiai yra autentiški, vienetiniai, dažniausiai dėvėti, o dabar ištraukti į dienos šviesą ir prikelti naujam gyvenimui. Tačiau ne visas sendaikčių turguose, dėvėtų drabužių parduotuvėse ar iš močiutės spintos ištrauktas suknias galime vadinti vintažinėmis. Toks drabužis ar aksesuaras turi būti ne tik senas, bet ir atspindėti tos epochos, kai jis buvo pagamintas, savitumą, būdingas mados tendencijas. Vintažiniai drabužiai – itin kokybiški, visada madingi, dvelkia senove ir garantuoja išskirtinį madingą įvaizdį. Manote, į tokius investuodamos gerokai ištuštinsite kišenes? Anaiptol, jei tik žinosite, ko norite, kur ieškoti ir kaip derinti. Šiuolaikinės mados kontekste svarbu gebėti suderinti tai, kas aktualu šiandien, su tuo, kas buvo madinga prieš kelis dešimtmečius.

Retro stilius taip pat diktuoja praėjusios eros mados kryptis. Tarsi perrašant knygų rankraščius, retro stilius kopijuoja originalius praėjusios epochos kūrinius: unikalius ir išlaikytus vintažinius drabužius, senąsias fotografijas ar filmus. Tiesa, yra manančių, kad tokie drabužiai neturi sielos: jie pasiūti iš kitokių audinių, kitokiomis technologijomis. Kita vertus, geras siuvėjas į savo kūrinį visada įdės dalelę savęs.

„Pin-up“ stilius

Tikriausiai ne kartą teko skaityti apie popmuzikos atlikėjų sceninį „pin–up“ įvaizdį. Šis žanras, turintis erotikos elementų, grįžo iš 5-ojo dešimtmečio, kai garsių aktorių George Petty, Rolf Armstrong, Gil Evgren ir net Marilyn Monroe pikantiškos fotografijos puikavosi kalendoriuose, plakatuose automobilių salonuose ar ant bendrabučių sienų. Pagrindinis stiliaus akcentas – maudymosi kostiumėlis, šortukai ar itin trumpa seksuali, bet šiukštu nevulgari suknelė. Vaizdai, įamžinti „pin-up“ stiliumi, pripažįstami meno kūriniais.

Christiano Dioro „naujasis žvilgsnis“

Dažnai naujas madas diktuoja ne dizainerių inspiracijos, užgaidos, bet socialinės visuomenės normos, politiniai ar ekonominiai įvykiai. Būtent 6-ajame dešimtmetyje Jungtinėse Amerikos Valstijose pasibaigus karui ir moterims pradėjus žvalgytis ko nors patrauklesnio, įsivyravo mados genijaus Christiano Dioro išpopuliarintas elegantiškas stilius, amerikiečių mados žurnalistų pavadintas „New Look“ (liet. „naujasis žvilgsnis“). Tai buvo siekis moters figūrai suteikti dar daugiau moteriškumo. Pagrindiniai šio stiliaus elementai – korsetai, pūsti klostuoti sijonai  (dažnai su keliais krakmolu kietintais pasijoniais) ir figūrai grakštumo suteikiantys smailiakulniai. Christianas Dioras kūrė aristokratiškos ir elegantiškos moters įvaizdį, kuris, deja, buvo pasiekiamas nedaugeliui moterų. Kaip atsakas šiai srovei, susikūrė naujas viduriniosios klasės „namų šeimininkės“, kitaip „Mad Men“, stilius. Pastarasis pavadinimas kilo iš kultinio serialo, puikiai atspindinčio tipinę to laikotarpio moterį, kurios drabužiai skoningi, pabrėžiantys taliją, tačiau kuklūs ir nedemonstruojantys besaikės prabangos.

Coco Chanel indėlis į mados pasaulį

Korsetai ir aukštakulniai bateliai varžė moteris, todėl jos greitai priėmė madų karalienės Gabrielės Coco Chanel propaguotą laisvą, berniukišką stilių: sijonus žemiau kelių, juodas sukneles (iki Coco juoda spalva buvo laikoma tik gedulo spalva), kelnes, iki tol mūvėtas tik vyrų, medvilninius ir trikotažinius drabužius, megztinius. Dizainerė siūlė dėvėti judesių nevaržančius, į akis nekrintančius, tačiau moteriškus ir elegantiškus derinius, kurie šiandien vadinami nesenstančia klasika. Nors madmuazelės idėjas visuomenė labai kritikavo, ji greitai sulaukė pasekėjų ir buvo laikoma moterų „išvaduotoja“.

Jaunatviškas rokenrolas

Jaunos merginos siekė atrodyti kitaip nei jų mamos. Pašėlusiuose rokenrolo vakarėliuose dominavo liemenį išryškinančios raštuotos suknelės pūstais sijonais žemiau kelių (toks efektas buvo pasiekiamas krakmolu kietinant pasijonius). Neatsiejami to laikotarpio mados elementai buvo blauzdas siekiantys į apačią platėjantys sijonai, kurie trypiant ant parketo šauniai sukdavosi, ir klostuoti sijonėliai, pagaminti iš tuomet naujos medžiagos poliesterio. Jis padėjo puikiai išlaikyti krintančias aštrių formų klostes. Prie sijonų paauglės dėvėjo paprastas vienspalves palaidinukes ir priekyje susagstomus megztukus.

Gėlių karta

7-ajame dešimtmetyje susiformavusi jaunimo subkultūra apvertė mados pasaulį aukštyn kojomis. Hipiais vadinami ilgaplaukiai siekė išsiskirti iš minios, o apranga buvo vienas iš būdų išreikšti pažiūras. Ryškių spalvų gėlėti drabužiai, platėjančios kelnės, karoliai, apyrankės, šiandien vėl pamėgtos plaukų juostos – pagrindiniai hipių aprangos akcentai. Hipiai įrodė, kad vieninteliai mados rėmai gali būti vaizduotės trūkumas.

8-ojo ir 9-ojo dešimtmečių mados vėjai

Nors vis dar juntama hipių įtaka, dauguma moterų ir merginų lieka ištikimos konservatyviam stiliui – klasikai. 8-asis dešimtmetis dėl 3-iojo ir 4-ojo dešimtmečių mados renesanso dažnai vadinamas Nostalgijos era, tačiau jo neaplenkė gaivūs vėjai. Mary Quant sukūrė mini sijonėlį, o tarp jaunimo sparčiai populiarėjo batai su platforma ir platėjantys džinsai. Ko gero, nesuklysime viena pagrindinių 9-ojo dešimtmečio stiliaus ikona įvardijusios šviesaus atminimo Velso princesę Dianą, kurios įtaka mados industrijoje buvo neįtikėtinai didelė. Populiariosios kultūros indėlis čia taip pat svarbus: balerinų tipo sijonai, daugiasluoksniai drabužiai ir dideli įvairių formų petukai, suplėšyti džinsai, spalvotos blauzdinės, bepirštės nėriniuotos arba tinklinės pirštinės ir dideli kaspinai plaukuose kuo puikiausiai atspindėjo laikmečio mados tendencijas Madonnos klipuose.

Retro stilių diktuoja garsenybės   

Seksualioji mados pasaulio žvaigždė Dita von Teese visada ištikima retro, tiksliau, kabareto stiliui. Klasikinių retro formų deriniai, porcelianinė oda ir aukštakulniai tapo vizitine gražuolės kortele. Už nepriekaištingą įvaizdį Dita von Teese dėkinga motinai, kuri buvo pamišusi dėl senųjų Holivudo filmų ir nuo mažų dienų diegė dukrai idealaus ir nesenstančio klasikinio stiliaus pojūtį. Galbūt dėl to garsioji burleskos šokėja atrodo lyg 4-ojo – 5-ojo dešimtmečių aktorė, nužengusi iš nespalvoto kino ekranų.

Scanpix nuotr./Dita von Teese
„Scanpix“ nuotr./Dita von Teese

Dar viena retro stiliaus gerbėja – popmuzikos dievaitė Katy Parry. Trumpi šortukai ir sijonai aukštu liemeniu, didelės garbanos ir vyšnių raudonumo lūpos – tipiškas 5-ojo dešimtmečio „pin-up“ merginos įvaizdis bei 6-ojo dešimtmečio „namų šeimininkės“ idealas. Drabužiai, pasiūti iš taškuotų bei languotų satino audinių ir dažnai tviskantys blizgučiais, atlikėjos drabužinėje užima deramą vietą.

Scanpix nuotr./Katy Perry
„Scanpix“ nuotr./Katy Perry

Christinos Aguileros stiliaus metamorfozių negalime nepastebėti – iš kadaise kiek vulgarokai atrodančios merginos ji virto žavia 5-ojo – 6-ojo dešimtmečių mados dievaite. Pasirinkusi legendinės Marilyn Monroe įvaizdį (dideles šviesių plaukų garbanas, ryškų makiažą), ji tikina, kad iš tiesų nekopijuoja garsiosios aktorės. Kad ir kaip būtų, turime pripažinti, kad šis stilius seksualiajai dainininkei puikiai tinka.

Scanpix nuotr./Christina Aguilera
„Scanpix“ nuotr./Christina Aguilera

 

Taip pat skaitykite:

Kas tas vintage?

Kaip nepaklysti mados džiunglėse

Komentuoti straipsnį
PRISIMINTI
ATSTATYTI
Pranešti klaidą
Pažymėkite klaidą tekste, pele paspaudę kairijį pelės klavišą
Užpildykite klaidos formą ir išsiųskite
Komentuoti
* - privalomi laukai

Komentaras įrašytas

Naujausi komentrai

Komentarų nėra
Rodyti senesnius straipsnius
Kategorijos pabaiga