Maža kaina - didelė vertė. Prenumerata vos nuo 1,00 Eur!
Išbandyti
2014 11 09

Edvinas Pukšta: Europos kino akademijos ceremonijoje – dvikova tarp lenko ir ruso

Specialiame Sevilijos kino festivalio renginyje Europos kino akademija paskelbė visas nominacijas ir jau apsisprendė dėl kai kurių nugalėtojų. Lietuvos kino teatruose prieš 10 dienų pradėta rodyti ir bent vieną garantuotą apdovanojimą už geriausią operatoriaus darbą jau užsitikrinusi lenkų režisieriaus Pawelo Pawlikowskio religinė drama „Ida” gavo daugiausia nominacijų (5), bet favoritu vertėtų laikyti rusų režisieriaus Andrejaus Zviagincevo dramą „Leviatanas” (Leviathan) su 4 nominacijomis. Panašią dvikovą galima prognozuoti ir „Oskaro” nominacijoje už geriausią užsienio šalies filmą.
Filmo „Leviatanas“ kadras
leviathan

Likusiems trims kandidatams (švedo Rubeno Östlundo šeimos santykių dramai „Force Majeure”, turko Nuri Bilge's Ceylano dramai „Žiemos miegas” ir dano Larso von Triero provokuojančiai skandalingam sekso epui „Nimfomanė”) geriausio Europos filmo rinkimuose tikriausiai belieka susitaikyti su statistų lemtimi.

Per skirtingus Europos miestus kas antrus metus iš Berlyno keliaujanti apdovanojimų ceremonija bus surengta gruodžio 13 dieną Rygoje, kuri yra dabartinė Europos kultūros sostinė.

Tik nedideli netikėtumai

XXVII apdovanojimų ceremonijai besiruošianti Europos kino akademija nepateikė didelių netikėtumų, tačiau keli siurprizai vis dėlto buvo.

Nominacijos už geriausią filmą neabejotinai tikėjosi brolių JeanoPierre'o ir Luco Dardenne’ų socialinė drama „Dvi dienos, viena naktis”, kurią Belgija pasiūlė šalies kandidatu „Oskaro” nominacijai, bet liko tik su dviem nominacijomis už geriausią aktorės vaidybą (stulbinanti žavingoji Marion Cotillard) ir geriausią scenarijų.

Nuolat ką nors laimėdavę su ankstesniais filmais dviejų „Auksinės palmės šakelių” laureatai meistriškai pakartojo tą patį seniai matytą filmą su visiems žinoma aktore. Tuo dar suspėsite įsitikinti Europos kino forumo „Scanorama” seansuose per artimiausią savaitę.    

Kiek netikėtai paramos sulaukė realiu laiku važiuojanti drama „Locke”, kurios premjeros įvyko dar 2013 m. Venecijos ir Toronto kino festivaliuose.

Nenustojantis stebinti anglas Tomas Hardy („Bronsonas”, „Tamsos riterio sugrįžimas”, „Pradžia”) vieno aktoriaus filmą paverčia įtraukiančiu, nenuspėjamu ir įdomiu, o elitinius veteranus Dardenne’us iš nominacijos išstūmęs, vos antrą kartą režisuojantis scenaristas Stevenas Knightas įrodė, kad intrigą įmanoma sukurti vien tik skambučiais telefonu iš greitkeliu lekiančio automobilio.

Jei tik galite, nepraleiskite šio minimalistinio, bet nepamirštamo ir jautraus „Scanoramos” filmo.

Jei tik galite, nepraleiskite šio minimalistinio, bet nepamirštamo ir jautraus „Scanoramos” filmo.

Trys skambios nominacijos Larso von Triero skandalingai išgarsėjusiai „Nimfomanei” skatina dar kartą prisiminti, kad Lietuvos kino centro išlaikomiems beviltiškos ir dažnai filmų net netikrinančios, o tik apie moralines vertybes šūkaujančios cenzo komisijos „ekspertams” trūksta profesionalumo ir kompetencijos.

Jie buvo uždraudę „Nimfomanės” komercinius seansus Lietuvoje ir viešai apšaukę sekso dramą „pornografiniu filmu”, o keistas ir absurdiškas sprendimas buvo pakeistas tik po aktyvios kino bendruomenės sujudimo.

Svarbu atkreipti dėmesį, kad Europos kino akademija nominavo daug atviresnę ir žiauresnę pilnąją režisieriaus versiją (joje susikaupė bent 90 minučių kino teatruose nematytos medžiagos), kuri pirmą kartą buvo parodyta Venecijos kino festovalyje ir šokiravo nauja brutualia namudinio aborto scena.

Atmetimo aritmetika

L. von Trieras vis dėlto nepateko tarp šešių geriausių režisierių ir tai akivaizdžiai reiškia, kad Europos kino akademija nemato „Nimfomanės” tarp nugalėtojų, o nominacijomis pažymėjo 5 val. 30 min. trukmės filmo svarbą.

Labiausiai tikėtina, kad Kanų festivalyje triumfavusiam turkų režisieriui Nuri Bilge'i Ceylanui nepavyks pakartoti pergalės su 3 val. 16 min. „Žiemos miegu” (2 nominacijos), o Europos kino akademija priims protingesnį verdiktą ir atstatys teisybę.

Tegul tradiciją „Auksine palmės šakele” apdovanoti silpnesnį režisieriaus kūrinį Kanai pasilieka sau (prisiminkime, kad daug geresnis Nuri Bilge's Ceylano šedevras „Vieną kartą Anatolijoje” Kanuose gavo tik Didįjį Žiuri prizą, nes jam dar buvo per anksti laimėti auksą).

Kanų festivalio sugebėjimą nuvertinti išradingus ir puikius filmus šiemet patyrė talentingasis švedas Rubenas Östlundas, kurio „Force Majeure” tikrai nusipelnė vietos pagrindiniame konkurse, bet varžėsi tik antrajame pagal svarbą „Ypatingame žvilgsnyje”.

Kanų festivalio sugebėjimą nuvertinti išradingus ir puikius filmus šiemet patyrė talentingasis švedas Rubenas Östlundas, kurio „Force Majeure” tikrai nusipelnė vietos pagrindiniame konkurse, bet varžėsi tik antrajame pagal svarbą „Ypatingame žvilgsnyje” ir atsiėmė specialų Žiuri prizą.

Dvi europietiškos nominacijos sustiprins „Force Majeure” galimybes kovoti dėl patekimo bent į „Oskaro” nominacijos pusfinalį, bet Rygoje jaunajam režisieriui bus pernelyg sunku mesti iššūkį pagrindiniams favoritams.

Pawelas prieš Andrejų

Antrajam gyvenimui prisikėlusi „Ida” skambiausias pergales atšventė 2013 m. rudenį po pasaulinės premjeros Toronto kino festivalyje ir 2014 m. pradžioje (FIPRESCI kino kritikų asociacijos prizas Toronte, geriausias filmas Londone, Gdynėje, Varšuvoje, Minske, Gijone, geriausias režisierius Vilniuje).

Pirmą kartą Lenkijoje režisavęs P.Pawlikowskis šių metų rugpjūtį pateko į finalininkų trejetuką prestižinei Europos Parlamento „Lux” premijai, kurią tikriausiai ir atsiims po parlamentarų galutinio balsavimo. 

Bažnyčios hierarchų ryšius su mafija, paprastus žmones traiškančia miesto valdžia ir korumpuotais politikais drąsiai kritikuojanti A.Zviagincevo drama „Leviatanas” nelogiškai pralaimėjo Kanuose (prizas už geriausią scenarijų akivaizdžiai nuliūdino svaresnės sėkmės laukusį režisierių), bet būtent dabar užkilo ant aukščiausios bangos.

Šviežiausios „Leviatano” pergalės Miuncheno, Londono ir Abu Dabio kino festivaliuose tik pabrėžia nesustabdomo filmo galią. A.Zviagincevo naudai byloja faktas, kad jis paėmė Rusijos kino fondo pinigus ir nukreipė strėles į Vladimiro Putino korumpuotą sistemą.

Visi žino, kad „Leviatanas” nepatinka Rusijos kultūros ministrui Vladimirui Medinskiui, kuris ignoravo pasaulinę filmo premjerą Kanuose, bet po to kažkokiu stebuklingu būdu Rusija sugebėjo pasiūlyti A.Zviagincevo filmą šalies kandidatu „Oskaro” nominacijai, kai šios garbės principingai atsisakė Venecijoje pagarbintas veteranas A.Končialovskis („Baltosios paštininko Aleksejaus Triapicino naktys”).

Dailininkas Timothy, bedarbė Marion ir dvi Agatos

Sunkiausiai nuspėti nugalėtoją geriausio aktoriaus nominacijoje, nes joje gali triumfuoti bet kuris iš penkių stiprių kandidatų.

Favoritu lengviausia įvardinti Mike’o Leigho laisvamaniškai papasakotoje biografinėje dramoje „Ponas Turneris” (Mr. Turner) fenomenaliai suvaidinusį anglą Timothy Spallą.

Favoritu lengviausia įvardinti Mike’o Leigho laisvamaniškai papasakotoje biografinėje dramoje „Ponas Turneris” (Mr. Turner) fenomenaliai suvaidinusį anglą Timothy Spallą.

Kanuose jo gautas geriausio aktoriaus titulas ir amerikiečių ekspertų prognozės patekti į „Oskaro” nominaciją padarys nemenką spaudimą balsuojantiems Europos kino akademijos nariams, nors su korupcija kovojančio ruso Aleksejaus Serebriakovo iš „Leviatano” arba grasinimą nužudyti per sekmadienio išpažintį išgirdusio kunigo Brendano Gleesono iš „Golgotos” pergalės sukeltų garsesnes ovacijas per ceremoniją Rygoje.

Geriausios aktorės nominacijoje viskas paruošta „Oskaro” premijos laureatės Marion Cotillard („Dvi dienos ir viena naktis”) garantuotai pergalei, nes „Idos” palaikymo fronto balsai greičiausiai išsiskirstys tarp dviejų įspūdingų filmo aktorių Agata’os Kulesza’os ir Agata’os Trzebuchowska’os.

Bet kuriai iš jų pergalė Rygoje būtų naudingesnė, aktualesnė ir prasmingesnė, bet tam Europos kino akademija privalėtų susivienyti ir pasirinkti tik vieną Agatą, kad favoritė Marion nesurinktų daugiau balsų. 

Titulų išpaikintai prancūzei tai bus tik dar vienas prizas gausioje apdovanojimų kolekcijoje, o Pawelo Pawlikowskio atrasta ir jokios patirties neturėjusi Agata Trzebuchowska net nepuoselėja didelio noro tęsti aktorės karjeros. 

„Oskaras” priklauso „Leviatanui”

Per pastaruosius dvejus metus Europos kino akademija pradėjo daryti ryškią įtaką Amerikos kino meno ir mokslo akademijos balsuotojams, žiūrintiems užsienio šalių pasiūlytus filmus ir renkančius geriausių penketuką „Oskaro” nominacijai.

2012 m. ir 2013 m. Europoje nugalėję filmai „Meilė” (rež. Michaelis Haneke) ir „Didis grožis” (rež. Paulo Sorrentino) ne tik pateko į pačią geidžiamiausią nominaciją, bet ir iškovojo „Oskarus”.

Keturi Europos nominantai turi rimtų šansų nukeliauti iki devynių pusfinalininkų (Danija vietoj „Nimfomanės” išsiuntė „Oskarų” debatams filmą „Skausmas ir džiaugsmas”), bet kažkuriam iš jų vis tiek nepavyks prasmukti į nominaciją. Kad ir kaip būtų gaila, bet likti už brūkšnio rizikuoja „Žiemos miegas” ir „Force Majeure”. 

Net jeigu Europos kino akademija apsispręs atiduoti geriausio filmo laurus „Idai” iš Lenkijos, realiausias nugalėtojas „Oskaro” nominacijoje už geriausią užsienio šalies filmą yra lengviau nuspėjamas. Juo taps „Leviatanas”, nes konkuruoti su A.Zviagincevo paleistu monstru dabar beveik neįmanoma.

Realiausias nugalėtojas „Oskaro” nominacijoje už geriausią užsienio šalies filmą yra lengviau nuspėjamas. Juo taps „Leviatanas”, nes konkuruoti su A.Zviagincevo paleistu monstru dabar beveik neįmanoma.

Daug ir dažnai Amerikos kino pramonėje investuojantis prodiuseris Aleksandras Rodnianskis pasinaudos ryšiais su Akademija, o platinimo teises JAV teritorijai įsigijusi Holivudo studija „Sony” deramai atliks reikalingus diplomatinius darbus užkulisiuose.

Amerikiečių dalyvavimas sustiprina „Leviatano” tikimybę įsmukti į kitas nominacijas. 

Galima pamatyti

Vilniaus kino festivalyje „Kino pavasaris” už geriausią režisūrą apdovanota ir penkiomis Europos kino akademijos nominacijomis pagerbta Pawelo Pawlikowskio „Ida” dabar nuolat rodoma kino teatro „Pasaka” salėse, o netrukus filmas turėtų keliauti ir per kitus Lietuvos miestus.

Sniego lavinos išbandymu jaunos šeimos santykius egzaminuojanti Rubeno Östlundo drama „Force Majeure” yra pats geriausias pasiūlymas Europos kino forumo „Scanorama” programoje ir jį privaloma pagauti per artimiausią savaitę Vilniuje, nes kol kas neaišku, ar mūsų platintojai susidomės galimybe įsigyti komerciniam platinimui.

Vargu, ar po „Scanoramos” Lietuvoje kas nors pakartos brolių Dardenne’ų dramą „Dvi dienos, viena naktis”, geriausio režisieriaus nominacijoje konkuruojančio Paolo Virzi komediją „Žmogiškasis kapitalas” (Italijos kandidatas „Oskaro” nominacijai), už geriausią montažą jau apdovanotą ir tris nominacijas į bagažinę susikrovusią Steveno Knighto dramą „Locke” ir tarp ryškiausių metų atradimų patekusią ispanų debiutanto Carloso Marqueso-Marceto romantinę dramą „10 000 km” apie meilę per atstumą, kai Madride likęs vaikinas bando palaikyti santykius su darbą Kalifornijoje gavusia mylima mergina šiuolaikinėmis ryšio technologijomis.   

Nuri Bilge's Ceylano „Žiemos miegą” sužlugdė Kultūros Tarybos ekspertų dosniai paremtas Tarptautinis Kauno kino festivalis, kuriam priklauso filmo platinimo teisės Baltijos šalyse, bet niekas nežino, kada Kanų festivalio nugalėtojas prabus komercinio repertuaro seansams.

Mažai kas spėjo sužinoti apie „Žiemos miego” kelis seansus Kaune ir Vilniuje, nes organizatoriai šiemet sugebėjo paskelbti informaciją likus dviems dienoms iki festivalio pradžios. 

Mažai kas spėjo sužinoti apie „Žiemos miego” kelis seansus Kaune ir Vilniuje, nes organizatoriai šiemet sugebėjo paskelbti informaciją likus dviems dienoms iki festivalio pradžios. 

A.Zviagincevo „Leviatano” premjeros Lietuvoje teks laukti bent iki 2014 m. pavasario, bet tuo metu jis turės dar daugiau medalių.

GERIAUSIAS 2014 M. EUROPOS FILMAS

„Force Majeure” (Force Majeure) / Švedija, Danija, Prancūzija, Norvegija / rež. Rubenas Östlundas

„Ida” (Ida) / Lenkija, Danija / rež. Pawelas Pawlikowskis

„Leviatanas” (Leviathan) / Rusija / rež. Andrejus Zviagincevas

„Nimfomanė. Režisieriaus versija” (Nymphomaniac Director’s Cut – Volume I & II) / Danija, Vokietija, Prancūzija, Belgija / rež. Larsas von Trieras
„Žiemos miegas” (Winter Sleep) / Turkija, Prancūzija, Vokietija / rež. Nuri Bilge Ceylanas


2014 M. EUROPOS KOMEDIJA

„Karmina ir Amen” (Carmina & Amen) / Ispanija / rež. Paco Leonas
„Savaitgalis Paryžiuje” (Le Week-End) / Jungtinė Karalystė / rež. Rogeris Michelas

„Mafija žudo tik vasarą” (Mafia Only Kills in the Summer) / Italija / rež. Pierfrancesco Diliberto

2014 M. EUROPOS REŽISIERIUS

Nuri Bilge Ceylanas – „Žiemos miegas” (Winter Sleep)

Stevenas Knightas – „Locke”

Rubenas Östlundas – „Force Majeure”

Pawelas Pawlikowskis – „Ida”

Paolo Virzi – „Žmogiškasis kapitalas” (Human Capital)

Andrejus Zviagincevas – „Leviatanas” (Leviathan)

2014 M. EUROPOS AKTORĖ

Marian Alvarez – „Sužeista” (La Herida / Wounded)

Valeria Bruni Tedeschi – „Žmogiškasis kapitalas” (Human Capital)
 

Marion Cotillard – „Dvi dienos, viena naktis” (Two Days, One Night)

Charlotte Gainsbourg – „Nimfomanė. Režisieriaus versija” (Nymphomaniac Director’s Cut – Volume I & II)

Agata Kulesza – „Ida”

Agata Trzebuchowska – „Ida”

2014 M. EUROPOS AKTORIUS

Brendanas Gleesonas – „Golgota” (Calvary)
Tomas Hardy – „Locke”

Aleksejus Serebriakovas – „Leviatanas” (Leviathan)

Stellanas Skarsgardas – „Nimfomanė. Režisieriaus versija” (Nymphomaniac Director’s Cut – Volume I & II)

Timothy Spallas – „Ponas Turneris” (Mr. Turner)

2014 M. EUROPOS SCENARISTAS

Ebru Ceylan ir Nuri Bilge Ceylanas – „Žiemos miegas” (Winter Sleep)

Jeanas Pierre’as ir Lucas Dardenne’ai – „Dvi dienos, viena naktis” (Two Days, One Night)

Stevenas Knightas – „Locke”

Olegas Neginas ir Andrjus Zviagincevas – „Leviatanas” (Leviathan)

Pawelas Pawikowskis ir Rebecca Lenkiewicz – „Ida”

2014 M. EUROPOS DOKUMENTINIS FILMAS

„Tiesiog pakankamai žiaurumo” (Just the Right Amount of Violence) / Danija / rež. Jonas Bangas Carlsenas

„Visatos meistras” (Master of the Universe) / Vokietija, Austrija / rež. Marcas Bauderis

„Apie žmones ir karą” (Of Men and War) / Prancūzija, Šveicarija / rež. Laurentas Becue-Renard

„Šventasis greitkelis” (Sacro Gra) / Italija, Prancūzija / rež. Gianfranco Rosi

„Belaukiant rugpjūčio” (Waiting For August) / Belgija / rež. Teodora Ana Mihai

„Mes atvykstame lyg draugai” (We Come As Friends) / Austrija / rež. Hubertas Sauperis

2014 M. EUROPOS ATRADIMAI

„10,000 km” / Ispanija / rež. Carlosas Marques’as-Marcet

„1971-ieji” (71) / Jungtinė Karalystė / rež. Yannas Demange’as

„Vakarėlių liūtė” (Party Girl) / Prancūzija / rež. Marie Amachoukeli, Claire Burger, Samuelis Theisas

„Gauja” (The Tribe) / Ukraina / rež. Miroslavas Slabošpyckis

„Sužeista” (Wounded) / Ispanija / rež. Fernando Franco

2014 M. EUROPOS ANIMACINIS FILMAS

„Džekas ir laikrodžio gegutės širdis” (Jack and the Cuckoo-clock Heart) / Prancūzija, Belgija / rež. Mathias Malzieu, Stephane Berla

„Didžioji skruzdelyčių karalystė” (Minuscule – Valley of the Lost Ants) / Prancūzija, Belgija / rež. Thomas Szabo ir Helene Giraud

„Džiaugsmo menas” (The Art of Happiness) / Italija / rež. Alessandro Rakas

Jau nuspręsti Europos kino akademijos apdovanojimų laureatai

2014 M. EUROPOS OPERATORIUS

Łukaszas Żalas ir Ryszardas Lenczewskis – „Ida”

2014 M. EUROPOS MONTAŽO REŽISIERIUS

Justine'as Wrightas – „Locke”

2014 M. EUROPOS DAILININKAS

Clausas Rudolfas Amleras – „Tamsos slėnis” (The Dark Valley)

2014 M. EUROPOS KOSTIUMŲ DIZAINERIS

Natascha Curtius-Noss – „Tamsos slėnis” (The Dark Valley)

2014 M. EUROPOS KOMPOZITORIUS

Mica Levi – „Po oda” (Under the Skin)

2014 M. EUROPOS GARSO REŽISIERIUS

Joakimas Sundstromas – „Kalėjimo žvaigždė” (Starred Up)

APDOVANOJIMAS UŽ GYVENIMO IR KARJEROS NUOPELNUS

Režisierė, scenaristė, prodiuserė – Agnes Varda

APDOVANOJIMAS UŽ PASIEKIMUS PASAULINIAME KINE

Režisierius, scenaristas Steve’as McQueenas („12 vergovės metų”, „Gėda”, „Alkis”).

Pranešti klaidą

Sėkmingai išsiųsta

Dėkojame už praneštą klaidą
Reklama
Šimtai vyrų kasdien susiduria su erekcijos sutrikimais ar net prostatos vėžio diagnoze – kaip to išvengti?
Reklama
Pirmą kartą per beveik penkiolika metų fiksuotas verslo ginčų augimas – ką tai reiškia verslui?
Reklama
„Daktare, man pašalino tulžies pūslę, tačiau aš nesijaučiu gerai...“
„TOPsport A lygos tribūna“: „Panevėžio“ krizė, karštosios kėdės ir prezidentas svečiuose
Užsisakykite 15min naujienlaiškius