Maža kaina - didelė vertė. Prenumerata vos nuo 1,00 Eur!
Išbandyti
2016 12 10 /22:55

Europos kino apdovanojimuose triumfavo Maren Ade filmas „Tonis Erdmanas“

Šeštadienio vakarą 2016-ųjų metų Europos kultūros sostinėje Vroclave įvyko 29-ųjų Europos kino apdovanojimų ceremonija, kurios metu buvo apdovanoti geriausi šių metų europietiški filmai, režisieriai, scenaristai, aktoriai ir kiti kino industrijos atstovai – juos rinko daugiau nei 3000 narių vienijanti Europos kino akademija.
Maren Ade
Maren Ade / AFP/„Scanpix“ nuotr.

Daugiausia apdovanojimų susišlavė Maren Ade filmas „Tonis Erdmanas“, nugalėjęs geriausio filmo, geriausio režisieriaus, geriausio scenarijaus, geriausios aktorės ir geriausio aktoriaus kategorijose.

Maciej Stuhr, lenkų kino aktorius ir apdovanojimų vedėjas, atidarydamas ceremoniją sakė, jog didžiuojasi būdamas Vroclave, Europos kultūros sostinėje, kur šiandien švenčiamas kinas ir vienybė: „Mes randame stiprybę vienas kitame“.

Pirmasis vakaro prizas – Jaunosios auditorijos apdovanojimas – atiteko Émilie Deleuze filmui „Miss Impossible“. Šį apdovanojimą skiria 12–14 metų jaunieji žiūrovai iš 25 Europos šalių.

Žiūrovų prizas atiteko Malgorzatos Szumowskos darbui „Kūnas“ – už filmą auditorija balsavo internetu. Atsiimdama apdovanojimą režisierė dėkojo žiūrovams: „Kinas yra graži, labai svarbi ir nuostabi kelionė mano gyvenime“.

Geriausia metų scenariste paskelbta Maren Ade už filmą „Tonis Erdmanas“. „Tai yra ta kino kūrimo dalis, kuria aš džiaugiuosi labiausiai – neturi stovėti kur nors lietuje... Šio scenarijaus rašymas buvo ilga kelionė, pareikalavusi daug darbo“, – sakė režisierė, apdovanojimą dedikavusi savo tėvui. Pasak jos, visi turi iš kažko mokytis humoro – jos tėtis buvo labai geras mokytojas ir tai padeda ne tik rašant scenarijus.

Aktorė Aistė Diržiūtė, įteikdama apdovanojimą už geriausią animacinį filmą, kvietė plėsti supratimą apie tai, kokia yra ir kam turėtų būti skirta animacija. „Visi trys nominuoti filmai yra nuostabūs meno kūriniai“, – sakė A.Diržiūtė, paskelbdama nugalėtoją, Claude Barras filmą „Mano, Cukinijos, gyvenimas“. Režisierius, atsiimdamas apdovanojimą, sakė nemėgstantis konkursų, ypač konkursų mene, tačiau, žinoma, džiaugiasi pelnęs šį prizą.

Metų trumpametražiu filmu tapo „9 dienos – pro mano langą Alepe“ (rež. Thomas Vroege, Floor van der Meulen, Issa Touma). Atsiimdami apdovanojimą režisieriai neslėpė, jog kelionė po Alepą filmuojant šį filmą buvo labai sudėtinga ir pilna pavojų.

AFP/„Scanpix“ nuotr./Thomas Vroege, Floor van der Meulen, Issa Touma
AFP/„Scanpix“ nuotr./Thomas Vroege, Floor van der Meulen, Issa Touma

Camilla Hjelm Knudsen buvo pripažinta metų operatore už darbą filme „Minų žemė“. Filmo kostiumų dizainerė Stefanie Bieker taip pat pelnė Europos kino apdovanoijmą. Anne Østerud ir Janusas Billeskovas Jansenas atsiėmė apdovanojimą už geriausią montažą (filmas „Komuna“). Už geriausią garso dizainą apdovanotas Radosławas Ochnio (filmas „11 minučių“). Europos bendros gamybos apdovanojimas atiteko prodiuserei Leontine Petit. Ilya Demutsky buvo pripažintas metų kompozitoriumi už darbą filme „Studentas“. Už produkcijos dizainą filme „Sufražistės“ apdovanota Alice Normington. Geriausia makiažo ir šukuosenų meistre pripažinta Barbara Kreuzer.

Į sceną žengęs Europos kino akademijos prezidentas Wimas Wendersas prisiminė šiais metais mirusį lenkų kino grandą Andrzejų Wajdą. „Jei yra žmogus, kurio šiandien trūksta, tai Andrzejus Wajda. Andrzej, ką darysime be tavęs? Tu buvai ne tik vienas Europos kino akademijos įkūrėjų, tu buvai kaip tėvas daugeliui iš mūsų.“

Apdovanojimas už viso gyvenimo nuopelnus A.Wajdai buvo įteiktas dar 1990 m., tačiau jis nepaliovė ir toliau kurti filmų, todėl Europos kino akademija nusprendė jam skirti garbės apdovanojimą – ne tik už A.Wajdos darbą, bet ir už moralinį režisieriaus kompasą, nesusvyruodavusį net ir sudėtingais politiniais periodais.

Apie apdovanojimą A.Wajda sužinojo šią vasarą ir maloniai sutiko jį priimti. Deja, spalį miręs režisieriaus ceremonijos nesulaukė. Apdovanojimą už jį atsiėmė du buvę A.Wajdos įkurtos kino akademijos studentai.

Europos kino apdovanojimai
Europos kino apdovanojimai

Metų europietišku dokumentiniu filmu buvo pripažintas Gianfranco Rosi darbas „Liepsnojanti jūra“. Režisierius, prisimindamas, jog šiandien yra Tarptautinė žmogaus teisių diena, paminėjo epizodą iš savo filmo – į skęstančio migranto pagalbos šauksmą atsiliepęs darbuotojas klausia, kur jis yra. „Šiandien norėčiau apversti šį klausimą ir paklausti – kur esu aš? Kokia yra mano pozicija?“, – klausė G.Rosi, kalbėdamas apie migrantų krizę ir pasaulį, apsistačiusį sienomis.

pasiekimus pasaulio kinui apdovanotas airių aktorius ir prodiuseris Pierce’as Brosnanas, geriausiai žinomas už savo vaidmenis „Džeimso Bondo“ filmuose. „Tai reikšmingiausia dovana, kokią kada nors esu gavęs“, –atsiimdamas apdovanojimą sakė P.Brosnanas.

Buvusi „Pussy Riot“ narė, menininkė ir aktyvistė Maria Alyokhina scenoje prisiminė ukainiečių režisierių Olegą Sentsovą, įkalintą 20 metų kalėjimo Rusijoje. Ceremonijoje cituotame jo laiške sakoma, jog jei mes turime tapti vinimis tirono karste, jis mielai taps ta vinimi. Tik ši vinis tikrai neužsilenks.

AFP/„Scanpix“ nuotr./Maria Alyokhina
AFP/„Scanpix“ nuotr./Maria Alyokhina

„Esu tikra, kad bendruomenė yra stipresnė už valdžią, nes bendruomenė neturi sienų. Kaip bendruomenė mes galime keisti dalykus. Noriu jūsų paprašyti atsistoti už Olegą ir jo laisvę. Dabar“, – sakė M.Alyokhina, kurios žodžius palydėjo ceremonijos dalyvių plojimai.

Europos atradimo – FIPRESCI prizą pelnė suomių filmas „Laimingiausia diena Olli Mäki gyvenime“ (rež. Juho Kuosmanenas). „Visi žinome, kaip sunku platinti arthauzinį kiną, net Europoje. Esu dėkingams filmo platintojams, tačiau kartu man jų gaila – filmui tik pasirodžius kino teatruose, jie turi susidurti su faktu, kad platina juodai baltą suomių filmą apie boksininką, kurio niekas nežino“, – juokavo J.Kuosmanenas.

Geriausiu aktoriumi tapo Peteris Simonischekas, atlikęs pagrindinį vyro vaidmenį Maren Ade filme „Tonis Erdmanas“. „Aš labai prietaringas. Kai pirmą kartą buvau nominuotas, nepasiruošiau kalbos, galbūt dėl to pelniau apdovanojimą“, – sakė P.Simonischekas, dėkodamas Akademijai ir režisierei, sukūrusiai nuostabų personažą ir pasirinkusiai būtent jį jo įkūnijimui.

Geriausia aktore buvo pripažinta Sandra Hüller, taip pat vaidinusi filme „Tonis Erdmanas“. „Džiaugiuosi, kad šiandien išsirinkau kitą suknelę, o ne tą, kurią vilkėjau filme“, – juokavo aktorė, prisimindama vieną ryškiausių filmo scenų.

AFP/„Scanpix“ nuotr./Sandra Hueller
AFP/„Scanpix“ nuotr./Sandra Hueller

Apdovanojimas už gyvenimo nuopelnus atiteko prancūzų aktoriui ir scenaristui Jeanui Claude’ui Carrière, dirbusiam prie tokių tarptautinį pripažinimą pelniusių filmų kaip „Kuklus buržuazijos žavesys“ (rež. LBuñuel), „Dantonas“ (rež. A.Wajda), „Gerbėjas“ (rež. Pierre Étaix).

Ovacijų sulaukęs J.C.Carrière atsiprašinėjo, jog nesilaikė aprangos kodo, ir dėkojo už apdovanojimą. „Noriu tarti „ačiū“ visiems režisieriams, kurie su manimi dirbo, nes scenarijus yra niekas be režisieriaus. <..> Scenarijus yra tarsi pirmoji filmo vizija, tačiau tai dar nėra filmas“, – teigė J.C.Carrière.

Apdovanojimuose netrūksta politinių akcentų bei dabartinės Europos padėties komentarų. Ceremonijoje nuskambėjo ir garsaus lenkų kompozitoriaus Zbigniewo Preisnerio kūrinys „Song for the Unification of Europe“. Po jo kompozitorius išreiškė viltį: „Tikiu, kad dar ne per vėlu. Europai. Ne per vėlu Lenkijai“.

Hannes Holm filmas „Gyveno kartą Uvė“ buvo pripažintas geriausia europietiška komedija. „Niekad nesu laimėjęs nieko už savo komedijas. Kai pradėjau kurti „Gyveno kartą Uvė“, norėjau, kad tai nebūtų komedija. Kaip matote, nepavyko“, – teigė H.Holm

Maren Ade tapo geriausia režisiere už filmą „Tonis Erdmanas“. Atsiimdama ketvirtąjį filmui skirtą apdovanojimą, M.Ade dėkojo Akademijai ir savo komandai. Geriausiu 2016 m. filmu taip pat buvo pripažintas „Tonis Erdmanas“. Tai pirmas kartas, kai moters režisuotas filmas pelnė Europos kino apdovanojimą už geriausią filmą.

Tarp šių metų nominantų buvo ir lietuvės Giedrės Žickytės bei čilietės Maite Alberdi dokumentinis trumpametražis filmas „Aš čia tik svečias“, jau spėjęs apkeliauti gausybę kino festivalių. Europos kino apdovanojimuose lig šiol buvo pristatyti trijų lietuvių režisierių darbai: 1992 m. – Šarūno Barto „Trys dienos“, 1993 m. – apdovanojimą pelniusi Audriaus Stonio „Neregių žemė“, 2005 m. – Arūno Matelio „Prieš parskrendant į Žemę“.

NOMINACIJOS

Geriausias europietiškas filmas:

  • „Aš, Danielis Bleikas“ (I, Daniel Blake, rež. Ken Loach, Jungtinė Karalystė, Prancūzija, Belgija)
  • „Chuljeta“ (Julieta, rež. Pedro Almodovar, Ispanija)
  • „Ji“ (Elle, rež. Paul Verhoeven, Prancūzija, Vokietija)
  • „Kambarys“ (Room, rež. Lenny Abrahamson, Airija, Kanada)
  • „Tonis Erdmanas“ (Toni Erdmann, rež. Maren Ade, Vokietija, Austrija)

Geriausias europietiškas dokumentinis filmas:

  • „21 x Niujorkas“ (21 X New York, rež. Piotr Stasik, Lenkija)
  • „Šeimos reikalas“ (A Family Affair, rež. Tom Fassaert, Olandija / Belgija)
  • „Liepsnojanti jūra“ (Fire at Sea, rež. Gianfranco Rosi, Italija / Prancūzija
)
  • „Ponas Gaga“ (Mr. Gaga, rež. Tomer Heymann, Izraelis / Švedija / Vokietija / Olandija)
  • „S Is For Stanley – 30 Years at the Wheel For Stanley Kubrick“ (rež. Alex Infascelli
, Italija)
  • „Pašvęstųjų žemė“ (The Land of the Enlightened, rež. Pieter-Jan De Pue, Belgija / Airija / Olandija / Vokietija)
  • Geriausias Europos režisierius:
  • Maren Ade („Tonis Erdmanas“ / Toni Erdmann)
  • Pedro Almodovar („Chuljeta“ / Julieta)
  • Ken Loach („Aš, Danielis Bleikas“ / I, Daniel Blake)
  • Cristian Mungiu („Absolventė“ / Graduation, Rumunija, Prancūzija, Belgija)
  • Paul Verhoeven („Ji“ / Elle)

Geriausia Europos aktorė:

  • Valeria Bruni Tedeschi (La pazza gioia / Like Crazy, Prancūzija, Italija)
  • Trine Dyrholm („Komuna“ / The Commune, Danija, Švedija, Olandija)
  • Sandra Hüller („Tonis Erdmanas / Toni Erdmann)
  • Isabelle Huppert („Ji“ / Elle)
  • Emma Suárez ir Adriana Ugarte („Chuljeta“ / Julieta)

Geriausias Europos aktorius:

  • Javier Cámara („Trumanas“ / Truman, Ispanija, Argentina)
  • Hugh Grant („Florence“ / Florence Foster Jenkins, Jungtinė Karalystė, Prancūzija)
  • Dave Johns („Aš, Danielis Bleikas“ / I, Daniel Blake)
  • Burghart Klaußner („Valstybė prieš Fritzą Bauerį“ / The People Vs. Fritz Bauer, Vokietija)
  • Rolf Lassgård („Gyveno kartą Uvė“ / A Man Called Ove, Švedija)
  • Peter Simonischek („Tonis Erdmanas“ / Toni Erdmann)

Geriausias europietiškas scenarijus:

  • Maren Ade („Tonis Erdmanas“ / Toni Erdmann)
  • Emma Donoghue („Kambarys“ / Room)
  • Paul Laverty („Aš, Danielis Bleikas“ / I, Daniel Blake)
  • Cristian Mungiu („Absolventė“ / Graduation)
  • Tomasz Wasilewski („Jungtinės meilės valstijos“ / United States Of Love, Lenkija, Švedija)

Geriausia europietiška komedija:

  • „Gyveno kartą Uvė“ (A Man Called Ove, rež. Hannes Holm, Švedija, Norvegija)
  • „Vyras ir jo karvė (A Man and His Cow, rež. Mohamed Hamidi, Prancūzija)
  • „Žiūrėkit, kas sugrįžo (Look Who’s Back, rež. David Wnendt, Vokietija)

Europos atradimas – FIPRESCI prizas:

  • „Laimingiausia diena Olli Mäki gyvenime“ (The Happiest Day in the Life of Olli Mäki, rež. Juho Kuosmanen, Suomija, Vokietija, Švedija)
  • „Troškulys“ (Thirst, rež. Svetla Tsotsorkova, Bulgarija)
  • „Smėlio audra“ (Sand Storm, rež. Elite Zexer, Izreaelis)
  • „Šunys“ (Dogs, rež. Bogdan Mirica, Prancūzija, Rumunija, Bulgarija, Kataras)
  • „Liebmannas“ (Liebmann, rež. Jules Herrmann, Vokietija)
  • Geriausias europietiškas animacinis filmas:
  • „Mano, Cukinijos, gyvenimas“ (My Life as a Zucchini, rež. Claude Barras, Prancūzija, Šveicarija)
  • „Psiconautas, pamiršti vaikai“ (Psiconautas, the Forgotten Children, rež. Alberto Vázquez, Pedro Rivero, Ispanija)
  • „Raudonas vėžlys“ (The Red Turtle, rež. Michael Dudok de Wit, Belgija, Prancūzija)

Geriausias europietiškas trumpametražis filmas:

  • „9 dienos – pro mano langą Alepe“ (9 Days – From My Window in Aleppo, rež. Thomas Vroege, Floor van der Meulen, Issa Touma, Nyderlandai, Sirija)
  • „90 laipsnių į Šiaurę“ (90 Degrees North, rež. Detsky Graffam, Vokietija)
  • „Žmogus sugrįžo“ (A Man Returned, rež. Mahdi Fleifel, Jungtinė Karalystė, Libanas, Danija, Nyderlandai)
  • „Amalinbo“ (rež. Juan Pablo Libossar, Estija, Švedija)
  • „Edmondas“ (Edmond, rež. Nina Gantz, Jungtinė Karalystė)
  • „Namai“ (Home, rež. Daniel Mulloy, Jungtinė Karalystė, Kosovas)
  • „Aš čia tik svečias“ (I’m Not From Here, rež. Giedrė Žickytė, Maite Alberdi, Čilė, Danija, Lietuva)
  • „Tolumoje“ (In the Distance, rež. Florian Grolig, Vokietija)
  • „Limbo“ (rež. Konstantina Kotzamani, Graikija, Prancūzija)
  • „Krentanti žvaigždė“, (Shooting Star, rež. Lyubo Yonchev, Italija, Bulgarija)
  • „Small Talk“, (rež. Even Hafnor, Lisa Brooke Hansen, Norvegija)
  • „Laiko pilnatvė“ (The Fullness of Time, rež. Manon Coubia, Prancūzija, Belgija)
  • „Atsisveikinimas“ (The Goodbye, rež. Clara Roquet, Ispanija)
  • „Siena“ (The Wall, rež. Samuel Lampaert, Belgija)
  • „Visi mėgsta jūros pakrantę“ (We All Love the Sea Shore, rež. Keina Espiñeira, Ispanija)

Pranešti klaidą

Sėkmingai išsiųsta

Dėkojame už praneštą klaidą
Reklama
Miškasodyje dalyvavę „Herbalife“ nepriklausomi partneriai pagerino savo pačių rekordą – pasodino daugiau nei 3 tūkst. medžių
Reklama
„Teleloto“ studija virs podiumu
Reklama
Šimtai vyrų kasdien susiduria su erekcijos sutrikimais ar net prostatos vėžio diagnoze – kaip to išvengti?
Reklama
Pirmą kartą per beveik penkiolika metų fiksuotas verslo ginčų augimas – ką tai reiškia verslui?
Užsisakykite 15min naujienlaiškius