Dabar populiaru
Pažymėkite klaidą tekste, pele prispaudę kairijį pelės klavišą

Apie daržoves ir vaisius rudenį – valgyti savo, bet apdorotas, ar šviežias atvežtines?

Tautvilė Šliažaitė
Viganto Ovadnevo / 15min nuotr. / Tautvilė Šliažaitė
Šaltinis: Elaima.lt
0
Skaitysiu vėliau
A A

Tenka pripažinti, kad jau įžengėme į šaltąjį sezoną. Be daugybės klausimų ir minčių, kurių sukelia rudens atėjimas, tenka pagalvoti ir apie mitybą. Kokių daržovių ir vaisių valgyti, kai šviežių nebeturime? Ar pirkti atvežtines, ar saviškes termiškai apdoroti? Bet ar tuomet jose liks naudingų medžiagų? Apie visa tai pasakoja natūralios medicinos gydytoja mityba Tautvilė Šliažaitė.

– Mitybos specialistai lietuviams rekomenduoja valgyti sezonines daržoves ir vaisius. Ką apie tai manote? Juk daržoves ir uogas reikia termiškai apdoroti arba užšaldyti, kad atlaikytų iki žiemos.

– Iš dalies sutinku su tomis rekomendacijomis. Šaltojo sezono metu reikia valgyti daugiau morkų, burokėlių, kopūstų, taip pat marinuotų ir raugintų daržovių. Ir jei vasarą norėjosi šviežių daržovių, atšalus orams to nebesinori, nes šviežios daržovės gaivina ir šiek tiek šaldo, o organizmui norisi šilumos.

Dar svarbu – iš kur tos daržovės? Jei iš kito krašto, jos bus nupurkštos chemikalais, kad išsilaikytų, kol pasiekia mūsų parduotuves. Tie patys pomidorai būna nuvaškuoti, be skonio, įdedi į salotas ir nieko nejauti. Nors visada visiems rekomenduoju valgyti salotų, kai atšals, siūlyčiau geriau valgyti daugiau troškinių. Tiek pietums, tiek vakarienei.

Kad ir užšaldytos, daržovės ir uogos išsaugos iki 85 proc. mineralinių medžiagų.

Kalbant apie lapines daržoves, jei patys auginate špinatus, šparagines pupeles, viską užsišaldykite ir vartokite žiemą. Kad ir užšaldytos, jos išsaugos labai daug mineralinių medžiagų (iki 85 proc.). Esu didelė šaldytų daržovių gerbėja, net ir pirktinių, nes jos nurenkamos sezono metu, joms naudojama žymiai mažiau pesticidų. Daržovės užšaldomos labai greitai, labai žemoje temperatūroje. Į temperatūros pokyčius labiausiai reaguoja vitaminas C, tad norint patenkinti jo poreikį, galima rinktis šviežesnio maisto – kad ir citrinos išspausti ant daržovių.

– Jeigu žmonės patys nori užsišaldyti savo daržovių ir uogų, kaip tai padaryti teisingai?

– Jeigu turite galimybę, šaldykite kuo šviežesnį produktą – ką tik nuskintą. Lengvai nuplaukite, nusausinkite ir kuo greičiau sudėkite į šaldiklį. Šaldant vakuuminiuose indeliuose, daržovės nesulimpa, nes nepatenka oro. Galite šaldyti ir paprastuose maišeliuose. Tas daržoves vėliau panaudosite troškiniams, daržovių pyragams, sriuboms. Šaldytus špinatus galėsite ir į kokteilius sutrinti.

O geriausias maistas, kurį galima užšaldyti, tai uogos. Jos daug sveikesnės nei uogienė, kuriai pagaminti naudojama daug cukraus.

Fotolia nuotr.
Fotolia nuotr.

– O kaip dėl marinavimų, rauginimų, konservavimų?

Rauginti kopūstai yra vienas geriausių gydomųjų produktų, kurių galime vartoti šaltuoju sezonu.

– Pradėkime nuo sveikiausio dalyko – raugintų kopūstų. Tai vienas geriausių gydomųjų produktų, kurių galime vartoti šaltuoju sezonu. Rauginti kopūstai turi labai daug gerųjų bakterijų, tai padeda mūsų virškinimo sistemai. Norint, kad išliktų šios bakterijos, negalima raugintų kopūstų troškinti, kepti, taip pat juos ruošiant negalima naudoti acto. Azijoje yra panašus patiekalas „kimchi“ – tai rauginti kopūstai ir morkos. Azijiečiai tiki, kad jie tokie sveiki ir ilgaamžiai dėl to, kad valgo labai daug „kimchi“. Lietuviams pasiūlius prie kiekvieno patiekalo garnyrui valgyti raugintų kopūstų, atrodytų, kad tai varguolių maistas. Kažkaip Lietuvoje nebevalgoma to, kas buvo valgoma anksčiau ir kas buvo sveika. Nes tai nebemadinga.

Kalbant apie daržovių marinavimą – priklauso, kaip marinuosime. Jei daržoves apipilsime karštu vandeniu, naudingų medžiagų sumažės, bet jei tai produktas iš mūsų daržo, bent jau būsime ramūs, kad nėra jokių pesticidų ir teršalų. Ypač tiems žmonėms, kurie turi virškinimo problemų ir negali vartoti daug žalių daržovių, marinuoti produktai yra puiki išeitis. Tik marinuojant reikia nepadauginti acto, taip pat svarbu, kokį actą naudojate. Pats pigiausias kai kuriems degins skrandį. Mano mėgstamiausias – obuolių sidro actas. Jis žymiai brangesnis, bet turi daug B grupės vitaminų ir nedirgina skrandžio.

– Jeigu norisi šviežių daržovių, bet jos nėra mūsų užaugintos, o atvežtos iš užsienio (kad ir Ispanijos), ar kažkokios naudos sveikatai jos turi?

– Žinoma. Pirmiausia, jose yra vitamino C, kurio labai mažai lieka šaldytose ar apdorotose daržovėse. Todėl siūlyčiau vartoti ir žalių pirktinių daržovių (kad ir špinatų, lapinio kopūsto ar gražgarsčių), tik daug mažiau. Ir rinkitės tik tas, kurios turi skonį. Juk mityba svarbi ne tik dėl sveikatos – turi būti ir skanu.

Vida Press nuotr.
Vida Press nuotr.

– O jei kalbėtume apie vaisius – kokių vartoti? Nes, išskyrus šaldytas uogas ir rūsyje laikomus obuolius, daugiau nieko ir neturime iš sezoninių.

– Egzotinius vaisius valgome visus metus, nes Lietuvoje auga mažai vaisių. Mūsų genetika keičiasi labai lėtai, bet ji gali prisitaikyti. Gyvename XXI a., labai daug keliaujame, sienos prasiplėtusios ir pakankamai gerai gauti vitaminų bei mineralinių medžiagų ir iš egzotinių vaisių. Tik reikia nepamiršti, kad toks nebūtinai bus geresnis už lietuvišką. Vasaros metu siūlyčiau rinktis kuo daugiau mūsų vaisių ir uogų, o kai jų neturime, rinktis egzotinius. Vertingiausi rudenį bei žiemą – ananasai, papajos, mangai.

Komentarai
Šioje istorijoje Sveika mityba, Mityba, Daržovės
Pažymėkite klaidą tekste, pele prispaudę kairijį pelės klavišą
Pranešti klaidą

Pranešti klaidą

Sėkmingai išsiųsta

Dėkojame už praneštą klaidą
Daugiau straipsnių nėra
Rodyti senesnius straipsnius
Parašykite atsiliepimą apie eLaima