Mokslininkai atrado būdą, kaip supermedžiagą grafeną pasigaminti namuose

Apie grafeną mokslininkai neretai kalba kaip apie svajonių medžiagą – ji sudaryta iš labai mažų dalelių, tačiau yra itin tvirta. Tyrėjai iš Jungtinės Karalystės tvirtina, kad grafeną pagaminti yra taip paprasta, jog tai padaryti gali kiekvienas ir savo virtuvėje, rašo phys.org. Tiesa, pagamintos medžiagos kiekis bus labai mažas, tačiau naujasis grafeno gavybos būdas paspartins jo gamybą pramoniniu būdu.
Juosta, grafitas ir grafeno tranzistorius
Juosta, grafitas ir grafeno tranzistorius / Wikimedia commons nuotr.
Temos: 1 Fizika

Pramoniniu būdu grafeną išgauti sudėtinga, nes reikia rinktis, ar gaminti nedidelį kiekį kokybiško grafeno, ar didelį kiekį, tačiau su defektais.

Mokslininkai iš Anglijos ir Airijos sekmadienį pranešė, kad mikroskopines grafeno daleles galima pasigaminti ir virtuvėje naudojant paprasčiausią trintuvą.

Grafeną pavyko išgauti todėl, kad besisukančių peiliukų ašmenys grafitą išskaidė į grafeno sluoksnius nepažeisdamas jų struktūros.

Jie nedidelius grafito (iš grafito gaminamos pieštukų šerdys) medžiagos gabalėlius įdėjo į konteinerį su „drėkinamuoju skysčiu“ ir trintuvo pagalba sumaišė labai dideliu greičiu.

Gautas rezultatas – miniatiūriniai grafeno gabalėliai, kurių vieno dydis buvo maždaug 1 nanometro ( milijardinę metro dalį) storio ir 100 nanometrų ilgio.

„Šiuo metodu galima išgauti didelius kiekius grafeno be jokių defektų“, – sako Dubline esančio Trinity koledžo cheminės fizikos profesorius Jonathanas Colemanas, vienas iš „Nature Materials“ išspausdinto tyrimo bendraautorių.

Grafeno sudėtis yra ploniausia pasaulyje, tačiau gerokai tvirtesnė už geležį. Grafenas – laidi supermedžiaga, pagaminta iš anglies ir esanti vos vieno atomo storio. Manoma, kad ši medžiaga turi potencialo pakeisti puslaidininkius sekančios kartos kompiuteriuose, baterijose ir saulės kolektoriuose.

Pirmą kartą apie teorinį grafeno egzistavimą buvo užsiminta 1947–aisiais. Tačiau ilgą laiką fizikai manė, kad jos neįmanoma išgauti. Problema buvo išspręsta 2004 metais, kai mokslininkai panaudojo lipnią juostą tam, jog nuo grafito atplėštų nedidelį jo slouksnį. Tuomet ant juostos esančio grafito dalis ir vėl buvo atplėšta panaudojus kitą juostą. Procesas buvo kartojamas tol, kol pavyko išgauti grafeną.