Dabar populiaru
Pažymėkite klaidą tekste, pele prispaudę kairijį pelės klavišą

Alkoholio reklama nuo 2012 m. neuždrausta: lieka galioti sena tvarka

Alus
Šarūno Mažeikos/BFL nuotr. / Alus
Šaltinis: 15min
0
Skaitysiu vėliau
A A

Kitais metais, kaip ir dabar, alkoholio reklama bus leidžiama tam tikru metu tam tikrose vietose. Antradienį Seimas priėmė įstatymą, atšaukiantį anksčiau priimtą sprendimą visiškai uždrausti alkoholio reklamą nuo 2012 m.

Už tai, kad alkoholio reklama ir toliau nebūtų draudžiama, balsavo 59 Seimo nariai, prieš buvo 37, susilaikė 13. Vieningai už įstatymą balsavo socialdemokratų, Liberalų sąjūdžio ir Krikščionių  partijos frakcijų atstovai. Taip pat jį palaikė dauguma liberalcentristų, „tvarkiečių“ ir „darbiečių“.

Vaistų reklama kenkia labiau

Pasisakę už tai, kad alkoholis ir toliau būtų reklamuojamas, teigė, jog problema yra ne pati reklama, o jos turinys, todėl siūlė diskutuoti, ar nevertėtų leisti reklamuoti tik prekės ženklus, bet ne skatinti gėrimų vartojimą.

„Alus ir pergalės vienija mus“, „Gerk „Martini“ ir būsi jaunesnis, žvalesnis ir aktyvesnis“, yra labai blogai, nes tokia reklama yra orientuota į didesnį alkoholio suvartojimą, į tikslines grupes: į jaunimą, naujos kartos auginimą“, – sakė parlamentaras Žilvinas Šilgalis.

Jam pritarė ir liberalsąjūdietis Erikas Tamašauskas, teigdamas, kad dabar daugiau nei ribojama alkoholio reklama kenkia vaistų reklama, kurioje iki šiol leidžiama manipuliuoti vaikais.

„Ko gero reikėtų labiau kritikuoti farmacinę reklamą, kuri transliuojama dienos metu, kur pasitelkiami vaikiški personažai, tokie kaip Mikė Pūkuotukas, Knysliukas, kurie eina į vaistines ir perka vaistus. Kai pasitelkiami vaikai, kurių balsais yra skelbiama, kad didžiausios laimės valandos yra vaistinėse. Ar čia nėra tiesioginis pratinimas prie kitokio pobūdžio – prie tablečių?“ – kalbėjo E.Tamašauskas.

Socialdemokratas Mindaugas Bastys teigė, kad alkoholio reklamos draudimas galėtų būti efektyvus tik tokiu atveju, jei toks sprendimas būtų priimtas visoje Europos Sąjungoje.

„Pritariu, kad iki 2016 metų būtų atidėtas alkoholio reklamos draudimas ir iki to laiko reikia padirbėti, kad visoje ES būtų uždrausta tokia reklama“, – sakė jis.

Pasidavė lobistams?

Kiti parlamentarai teigė, kad atšaukdamas alkoholio reklamos draudimą Seimas atsisako anksčiau priimto ryžtingo sprendimo.

„Aš suprantu verslo logiką, bet mes esame Seimo nariai ir turime laikytis visuomenės logikos. (...) Dabar vieni tarnauja gamybininkams, kiti – prekybininkams“, – sakė Petras Gražulis.

„Visuomenė iš mūsų reikalauja, jaunimas reikalauja, kad mes su reklama susitvarkytume įstatymiškai, nes reklama skatina vartojimą, negalite jūs to paneigti. Kviečiu visus būti vieningais ir parodyti, kad mes esame Seimas ir sugebame priimti gerus įstatymus“, – jam pritarė konservatorė Vida Marija Čigriejienė.

Įstatymo priėmimo stebėti į Seimą susirinko didelis būrys suinteresuotųjų: tiek sveiko gyvenimo propaguotojų, tiek alkoholinių gėrimų gamintojų atstovų.

Antireklamai pinigų neskirs

Siūlymams įpareigoti gėrimų antireklamai dalį alkoholio reklamai skiriamo biudžeto išleisti alkoholio gamintojus antradienį parlamentas nepritarė.

Seimo pirmininkės pavaduotojas Algis Čaplikas teigė, kad tokiu būdu alkoholio vartojimas būtų skatinamas siekiant surinkti kuo daugiau lėšų į gėrimų antireklamos fondą. Be to, buvo teigiama, kad ir antireklama gali virsti reklama. Tokiam pasakymui prieštaravęs Saulius Stoma sulaukė aštrios replikos.

„Gerbiamas Stoma, kai jūs sėdėjote prie stalo su ta žaliaake, o ant jo stovėjo alaus bokalas, tai buvo reklama ar antireklama?“ – kolegos klausė Valentinas Mazuronis.

Taip pat nepritarta ir siūlymui alkoholio antireklamai skirti valstybės biudžeto pajamų, gautų iš akcizo už alkoholinių gėrimų pardavimą.

Seimui priėmus šį įstatymą, 2012 metais, kaip ir dabar, alkoholio reklama televizijoje ir radijuje bus draudžiama nuo 6 iki 23 valandos, bus ribojama alkoholio reklama periodinių leidinių (laikraščių ir jų savarankiškų priedų, žurnalų) bei knygų pirmuosiuose puslapiuose, bus negalima išorinė stipraus alkoholio, išskyrus alų, alaus mišinius, sidrą ir natūralios fermentacijos vyną, reklama.

Kaip ir dabar, alkoholio reklama bus draudžiama vaikams ir paaugliams skirtuose laikraščiuose, žurnaluose, knygose, televizijoje ir radijuje, koncertų, cirko, diskotekų, jaunimo sporto ir laisvalaikio renginių, kitų masinių renginių, teatro spektaklių, kino ir videofilmų demonstravimo vietose, išskyrus šių renginių vietose esančias prekybos vietas, taip pat švietimo, sveikatos priežiūros įstaigose, visuomeninio transporto priemonių viduje ir išorėje, degalinėse ir jų teritorijoje, išskyrus ten esančias alkoholinių gėrimų prekybos vietas, ant atvirlaiškių, vokų ir pašto ženklų.

Anksčiau Seimas buvo priėmęs įstatymą, kad nuo 2012 metų Lietuvoje įsigaliotų visiškas alkoholio reklamos draudimas visuomenės informavimo priemonėse (televizijoje, radijuje, spaudoje ir internete) ir būtų visiškai uždrausta išorinė reklama. Bet koks alkoholio reklamos parodymas visuomenės informavimo priemonėse, nepriklausomai nuo jų jurisdikcijos, būtų vertinamas kaip alkoholio reklamos draudimo pažeidimas.

Komentarai
Daugiau straipsnių nėra
Rodyti senesnius straipsnius
Parašykite atsiliepimą apie 15min