Dabar populiaru
Pažymėkite klaidą tekste, pele prispaudę kairijį pelės klavišą

Ar Artūro Zuoko fenomenas nesugriaunamas (apklausa)

Artūro Zuoko šaržas
Dailininkas Gintaras Jocius/www.ginart.com / Artūro Zuoko šaržas
Šaltinis: 15min
0
Skaitysiu vėliau
A A

Visuomenėje Artūras Zuokas garsiai siejamas abejotinais sandėriais su viena įmonių grupe. Kažkur ore dar kabo jo pabėgimo į Varšuvą ir neteisėto poveikio darymo vienam iš buvusių Vilniaus miesto savivaldybės tarybos narių miražai. Tačiau rinkėjai už A.Zuoką vis tiek balsuoja ir verčia iš nuostabos politologus gūžčioti pečiais.

Politologo, Vilniaus universiteto Tarptautinių santykių ir politikos mokslų instituto (TSPMI) docento Vytauto Dumbliausko teigimu, A.Zuoko fenomeną pirmiausiai lemia puikūs jo, kaip politiko, duomenys. „Politikui reikalingos tam tikros savybės ir A.Zuokas jas visas turi: moka bendrauti, žiūri žmonėms į akis ir net gali į jas pameluoti, argumentuoja, niekada nesutrinka jokioje auditorijoje. Jis tiesiog yra tikras politikas“, – 15min.lt sakė VU TSPMI docentas.

V.Dumbliauskas pabrėžė, kad politikui būdingas savybes turi ne visi. „Tikrai ne visi gali būti politikai. Tačiau A.Zuokas ar, pavyzdžiui, Viktoras Uspaskichas turi visus šiai profesijai reikalingus duomenis. Be to, A.Zuokas kilęs iš paprastos šeimos, turėjęs sunkią vaikystę, pats prasimušęs, jaunas, gražus, inteligentiškas, mandagus. Tokie dalykai taip pat turi įtakos žmonėms. Be to, A.Zuokas sugeba save pateikti, puikiai naudojasi ryšiais su visuomene, o tai taip pat yra talentas“, – kalbėjo docentas.

Tačiau politologas stebėjosi, kad žmonės, siedami tam tikrus gerus darbus, atliktus Vilniuje, su A.Zuoku, pamiršta šio politiko priimtus sprendimus, galimai pabloginusius vilniečių buitį.

„Vilniečių atminty šis politikas siejamas su Gedimino prospekto sutvarkymu, dešiniajame Neries krante išdygusiais dangoraižiais. Tačiau įdomiausia, kad žmonės pamiršta, jog A.Zuokas 15 metų išnuomojo „Vilniaus energiją“. Jeigu ne šis sprendimas, galbūt dabar už šilumą mokėtume pigiau. A.Zuokas privatizavo daugiabučių namų administravimo įmones – jeigu ne šis sprendimas, galbūt dabar už daugiabučių administravimą taip pat mokėtume pigiau. Tačiau žmonės šių dalykų kažkodėl nesusieja“, – stebėjosi politologas.

Nėra nepažeidžiamas

Paklaustas, ar charizma ir puikūs kaip politiko duomenys užtikrina A.Zuokui savotišką nepažeidžiamumą, V.Dumbliauskas teigė manąs, kad taip nėra. „Manau, šio politiko populiarumą didina ir tai, kad kitų partijų lyderiai, palyginti su A.Zuoku, yra gana blankūs. Tačiau faktas, kad šiuose rinkimuose A.Zuoko visuomeninis judėjimas netapo akivaizdžiu lyderiu, rodo, jog visuomenė jį palaiko nebe taip stipriai, kaip seniau, dar prieš visus su šiuo politiku siejamus skandalus“, – kalbėjo TSPMI docentas.

V.Dumbliauskas taip pat pabrėžė, kad rinkėjai prieš šių metų savivaldos rinkimus atskleidė esantys sąmoningesni nei seniau – jie domėjosi, kaip tvarkomi miestai, kodėl vienuose iš jų  kainos už šilumą yra mažesnės nei kituose ir pan. „Jeigu A.Zuoko oponentams viešai pavyktų įrodyti kai kurių šio politiko sprendimų nepalankumą visuomenei, tikiu, kad žmonės pamažu praregėtų“, – svarstė V.Dumbliauskas.

Išskirtiniai ryšiai su visuomene

Be abejonės, A.Zuoko populiarumui nemažai įtakos turi ir ryšiai su visuomene, kurie, pasak Lietuvos marketingo asociacijos atstovo Ryčio Buračo, yra išskirtiniai. „Net ir pagal visą marketingo komunikaciją, pagal naujausias komunikavimo tendencijas A.Zuoko ryšiai su visuomene yra naujoviški. Galbūt būtų per stipru juos lyginti su Baracko Obamos kampanija prieš prezidento rinkimus, tačiau A.Zuokas ryšių su visuomene požiūriu tikrai buvo išskirtinis“, – 15min.lt sakė R.Buračas.

Suraskime dar nors vieną tokį pavyzdį, kai politiką rekomenduoja pasaulinio lygio žvaigždė, šiuo atveju – Jeremy Ironsas. Tai agitacija, neturinti analogų ne tik Vilniuje, bet apskritai Lietuvoje.Kaip pavyzdį šis specialistas pateikė A.Zuoko asmeninį bendravimą su gerbėjais socialiniame tinklalapyje „Facebook“, kur buvo keliamos ir svarstomos įvairios Vilniaus miesto problemos, taip pat viešinami reklaminiai klipai.

„Suraskime dar nors vieną tokį pavyzdį, kai politiką rekomenduoja pasaulinio lygio žvaigždė, šiuo atveju – Jeremy Ironsas. Tai agitacija, neturinti analogų ne tik Vilniuje, bet apskritai Lietuvoje“, – sakė R.Buračas.

Pasak specialisto, tokia ryšių su visuomene kampanija siekta dviejų pagrindinių tikslų – gerų rezultatų savivaldybių rinkimuose ir galimybės būti išrinktam meru. „Kad tai įvyktų sklandžiai, reikėjo komunikacijos, kuri panaikintų lyg ir neigiamą reputaciją. Tai A.Zuokas ir darė. Jis bandė išsamiai atsakyti į klausimus, susijusius su jo „abonentine“ praeitimi. Be to, rodė didelį išmanumą įvairiais su miestu susijusiais klausimais“, – kalbėjo R.Buračas.

Jis pabrėžė, kad ryšiai su visuomene politikoje visada yra „stipriausias dalykas“,  ir atkreipė dėmesį, jog šiuo atveju vien ryšiais su visuomene A.Zuokas neapsiribojo. „Jis ne tik įgyvendino ryšius su visuomene, bet ir nuolat veikė, nuolat aktyviai visur dalyvavo“, – sakė R.Buračas.

Politikai – it minkštos lėlės

Savo ruožtu psichoterapeutas Olegas Lapinas įsitikinęs, kad A.Zuoko populiarumo fenomenas yra susijęs ne tiek su juo, kaip asmeniu, kiek su politikais apskritai. „Tai susiję su tuo, kad žmonės valdžioje esantiems politikams suteikia tam tikras funkcijas. Tai ne tik tiesioginės darbinės pareigos, bet ir funkcijos, panašios į tas, kurias minkšta lėlė atlieka vaikui. Kai vaikas turi minkštą lėlę, jis ją ir skriaudžia, ir nutraukia rankas, kojas, ir į lovą paguldo. Tai yra objektas, kurio pagrindinė funkcija – suteikti saugumo jausmą“, – 15min.lt sakė psichologas.

Jei politikas būtų suvokiamas tik kaip asmuo, atliekantis tiesiogines darbines funkcijas, t. y. pasirašinėjantis įsakymus, direktyvas, pirmininkaujantis savivaldybės posėdžiui ar vadovaujantis ministrų kabinetui, tuomet žmonės į jį žiūrėtų objektyviai. Tačiau žmonės politikus vertina emocingai, o tai daro vaikiška psichikos dalimi ir pradeda į politiką žvelgti kaip į lėlę, kuri turi garantuoti jam saugumą, gali nuvilti arba džiuginti. „Politikams suteikiama tai, ko jie iš principo padaryti negali. Mes dažnai maišome politiką su magu ir pradedame tikėtis iš jo guodžiančių ar magiškų dalykų. Kai pradedame taip žiūrėti, pradedame su juo elgtis dviprasmiškai. Mylime, dieviname, išaukštiname, giname nuo priešų arba mušame, skriaudžiame, žeminame“, – aiškino O.Lapinas.

Išlieka įrodę savo nesunaikinamumą

Paklaustas, kodėl žmonės sulūžusios ar atsibodusios lėlės, t. y. su tam tikrais neigiamais dalykais siejamų politikų, nepakeičia kita, psichologas tvirtino, kad gera lėlė niekada nesulūžta. „Tikra, gera lėlė turi būti minkšta, jos vertė yra ta, kad iš principo ji yra nesunaikinama. Ji atlaiko mūsų atakas ir patvirtina, kad tinka būti lėle. Didžiosios dalies politikų kritika nesunaikina, o politikų Lietuvoje juk niekas nešaudo ir nežudo. Juos puola, kritikuoja, menkina, protestuoja prieš juos, pripaišo ant jų atvaizdų kiaulės galvų. Bet politikas tai atlaiko, jis vis tiek gyvas, šypsosi, vaikščioja bolotiruojasi. Vadinasi, mūsų pasąmonėje jis patvirtina, kad yra nesunaikinamas. Tada mes patenkinti pradedame jį ir toliau naudoti magiškiems tikslams“, – sakė psichoterapeutas.

Pasak O.Lapino, politika yra ringas, kuriame atsidūrę asmenys turi įrodyti, kad gali būti politikai. Pritardamas politologui, psichoterapeutas sakė, kad politikos ringe išsilaiko turintys tam tikrų savybių. „Tai turi būti charizmatiškas žmogus, jis turi kelti simpatiją, turi būti įtaigus, ryškus, jo pavardė turi gerai skambėti. Jis turi sukelti mintis, kad tikrai gerai kalba. Kitas dalykas – turi įrodyti, kad atlaiko kritiką. Kad jis nežlunga, nenusigeria, nenusižudo. Tuomet suprantame, kad jis tikrai yra ta nesunaikinama lėlė, kurią ir norėjome matyti“, – aiškino O.Lapinas.

Politikai – tokie, kaip ir visi

Tai, kad politikai tam tikru metu yra mėgstami, kitu nekenčiami, priklauso tik nuo pačių žmonių, tvirtina O.Lapinas. „Politikų veiksmai niekuo nesiskiria nuo mūsų veiksmų. Politikai nėra nei geresni, nei blogesni. Jie, kokie buvo, tokie yra. Tai mes įžiūrime juose blogas savybes, kad galėtume juos užpulti. Žmogus juk nepasidaro blogas. Tai mes politikus pamatome tame blogume, tuomet juos užsipuolame, apipilame purvu, įsitikiname, kad jis nusiplaus, ir taip sau įrodome, jog šie politikai yra nesunaikinami“, – kalbėjo psichoterapeutas.

Todėl, anot jo, pati visuomenė įgalina politiką būti gerą arba blogą. Jį iškelia ir nuleidžia. „Jeigu po visų šių procedūrų politikas išlieka – vis tiek vaikščioja, vis tiek šypsosi, kalba, bolotiruojasi, mūsų pasąmonė nusiramina, kad taip, tai yra ta minkšta lėlė, kuri verta būti mūsų globėju“, – aiškino O.Lapinas.

Komentarai
Daugiau straipsnių nėra
Rodyti senesnius straipsnius
Parašykite atsiliepimą apie 15min