Dabar populiaru
Pažymėkite klaidą tekste, pele prispaudę kairijį pelės klavišą

CŽV lėktuvų pėdsakai Lietuvos padangėje

Gvantanamo kalėjime terorizmu įtarimi asmenys kankinti muzika.
„Reuters“/„Scanpix“ nuotr. / Slaptuose CŽV kalėjimuose kaliniai būdavo kankinami
Šaltinis: 15min
0
Skaitysiu vėliau
A A

Praėjusią savaitę amerikiečių televizijos kanalo ABC paskleista žinia, kad prieš kelerius metus Lietuvoje galėjo egzistuoti slaptas Centrinės žvalgybos valdybos (CŽV) įkurtas kalėjimas įtariamiems „Al Qaeda“ teroristams, tebekelia aistras mūsų šalyje ir užsienyje. Įrodymų, kad kalėjimas egzistavo, kol kas niekas nepateikė. Tačiau prisiminti, kokių pėdsakų Lietuvos padangėje paliko kalinius gabendavę slapti CŽV orlaiviai, matyt, verta.

Aistras dėl galimo CŽV kalėjimo mūsų šalyje, įkandin ABC News, dar labiau pakurstė Europos Tarybos Parlamentinės Asamblėjos (PACE) tyrėjas Dickas Marty, kuris praėjusią savaitę savo pareiškime nurodė, kad jo šaltiniai patvirtino slapto kalėjimo egzistavimo Lietuvoje faktą. Jam dienraščio „Lietuvos rytas“ puslapiuose antrino Johnas Siftonas, vadovaujantis žmogaus teisių tyrimų organizacijai „One World Research“ Niujorke. Pasak J.Siftono, žodis „Lietuva“ sklandė pernelyg ilgai, jog naujienose nebūtų tiesos.

Kol kas nėra jokių įrodymų, kad Lietuvoje egzistavo slaptas CŽV kalėjimas. Tačiau norėdami išsklaidyti bet kokias abejones, Seimo nariai jau imasi kurti parlamentinę komisiją, turinčią ištirti amerikiečių televizijos pranešimą.

Tuo tarpu 15min.lt atkreipė dėmesį į tai, kad ABC News šaltiniai, kuriais remiantis ir buvo paskleista žinia, akcentuoja slaptų CŽV lėktuvų nusileidimus Vilniuje. Todėl redakcija primena, kas žinoma jau seniai, bet iki šiol niekas į tai neatkreipė didesnio dėmesio.

Daugiau nei tūkstantis nusileidimų Europoje

Slaptų CŽV kalėjimų klausimą prieš kelerius metus nagrinėjęs Europos Parlamento Laikinasis komitetas tariamam CŽV vykdytam kalinių gabenimui ir neteisėtam kalinimui Europos šalyse tirti yra gana plačiai atskleidęs amerikiečių žvalgybos darbo užkulisius. Komitetas, be kitų klausimų, gana smulkiai išanalizavo ir CŽV lėktuvų maršrutus, aprašė pačius lėktuvus, nurodė net CŽV priedangos bendroves ar bendroves, su kuriomis CŽV bendradarbiauja.

N8213G yra orlaivis „Lockheed L100-30 Hercules“. Orlaivyje yra vietos kroviniams bei maždaug 100 keleivių. Orlaivis naudoja įmonės „Prescott Support“ vardą. Ant vieno orlaivio šono yra užrašytas pavadinimas „Prescott“. Remiantis JAV spaudos pranešimais, įmonė „Prescott Support“ tarnauja kaip CŽV priedanga kaliniams gabenti ir yra susijusi su JAV Vyriausybe.Remiantis agentūros „Eurocontrol“ pateiktais duomenimis, Europos Parlamento ataskaitoje smulkiai suregistruoti skrydžiai, kurie buvo vykdomi nuo 2001 m. pabaigos iki 2005 m. gruodžio 31. Taip pat pažymima, kad su CŽV susijusių skrydžių galėjo būti ir daugiau.

Ataskaitoje pažymima, kad komitetas gavo duomenų apie civiliniais laikomus skrydžius. Apie karinius skrydžius duomenų nebuvo pateikta.

Tyrėjai nustatė, kad Amerikos Centrinė žvalgybos valdyba gana dažnai naudojasi privačių bendrovių lėktuvais. CŽV juos tiesiog išsinuomoja. Civiliniai orlaiviai kai kuriuose pasaulio oro uostuose kelia mažiau įtarimų, tad JAV specialiesiems agentams vienoje ar kitoje šalyje yra lengviau nuslėpti savo atvykimą ar išvykimą. Kai kuriais atvejais kariniai lėktuvai būtų tiesiog neįleidžiami į oro uostus, tuo tarpu civilinės aviacijos orlaiviai į juos patenka be jokių kliūčių.

Nuomodamasi lėktuvus CŽV dažnai naudojasi ir fiktyvių bendrovių paslaugomis. Kartais bendrovės įkuriamos tik dėl vieno sandorio ir naikinamos, kai operacija baigiama. Dažniausiai tokios bendrovės turi tik pašto dėžutės numerį ir vos vieną darbuotoją.

Per slaptas operacijas dažnai keičiami  nuomojamų orlaivių numeriai, bendradarbiaujama su tikromis, tačiau užslaptintomis bendrovėmis. Viskas organizuojama taip, kad pasibaigus slaptos CŽV operacijos etapui, kuo lengviau būtų panaikinti pėdsakus.

Nepaisant to, buvo nustatyta, kad „nuo 2001 m. iki 2005 m. orlaiviai, tiesiogiai ar netiesiogiai kontroliuojami CŽV, nusileido Europos oro uostuose daugiau nei tūkstantį kartų“, – rašoma Europos Parlamento komiteto dokumentuose.

Per tyrimą nustatyta per trisdešimt lėktuvų, galėjusių skraidinti CŽV kalinius.

Vilniuje CŽV lėktuvas leidosi 2003.02.04

Remdamiesi Europos Parlamento pateiktais CŽV lėktuvų duomenimis, 15min.lt žurnalistai pabandė išsiaiškinti, kada ir kokie JAV žvalgybos orlaiviai leidosi mūsų šalies sostinėje. Tačiau Tarptautiniame Vilniaus oro uoste redakcija išgirdo atsakymą, kad tai neįmanoma. Esą Vilniaus oro uoste duomenys apie čia nusileidusius lėktuvus saugomi tik nuo 2007 m. Senesnių duomenų tiesiog nėra.

N379P (dar vadinamas Gvantanamo ekspresu) yra vienas liūdniausiai pagarsėjusių kalinių skraidinimo orlaivių, kuriuos naudojo CŽV. Orlaivis kelis kartus leidosi Lenkijoje ir Rumunijoje tiesioginių skrydžių iš ir į Kabulą metu.Nepaisant to, Europos Parlamento Laikinojo komiteto dokumentuose, datuotuose 2006 m., pažymėta, kad bent vieną kartą Vilniuje CŽV lėktuvas tikrai buvo nusileidęs.

Pasak Europos Parlamento tyrėjų, Vilniuje leidosi lėktuvas, kurio registracijos numeris yra N8213G.

N8213G yra orlaivis Lockheed L100-30 Hercules. Orlaivyje yra vietos kroviniams bei maždaug 100 keleivių. Orlaivis naudoja įmonės „Prescott Support“ vardą. Ant vieno orlaivio šono yra užrašytas pavadinimas „Prescott“. Remiantis JAV spaudos pranešimais, įmonė „Prescott Support“ tarnauja kaip CŽV priedanga kaliniams skraidinti ir yra susijusi su JAV Vyriausybe“, – rašoma Europos Parlamento komiteto dokumente.

Jei norite pažiūrėti CŽV lėktuvo, kuris buvo nusileidęs Vilniuje, nuotraukas, spauskite čia.

Redakcija rado „Eurocontrol“ duomenis, iš kurių aiškėja, jog N8213G Vilniuje leidosi 2003 m. vasario 4 d. Į mūsų šalį jis atskrido iš Frankfurto, o jau kitą dieną kilo iš Varšuvos skristi atgal į Frankfurtą.

Europos Parlamento tyrėjai vartojo „žiedinių maršrutų“ sąvoką. Tai reiškia, kad CŽV lėktuvas beveik visada grįždavo į tą patį oro uostą JAV, iš kurio išskrisdavo. Kelias dienas trunkančioje kelionėje jis aplankydavo daugybę oro uostų, kai kur ir būdavo slaptai įsodinami ir į kitą šalį pervežami teroristai. Tyrėjai nagrinėdami lėktuvų maršrutus visada stengėsi nustatyti tuos oro uostus, kurie galėjo būti susiję su kalinių skraidinimu.

Beje, remiantis „Eurocontrol“ duomenimis, Vilniuje nusileidusio lėktuvo „žiedinis maršrutas“ nebuvo klasikinis, kaip jį įvardytų Europos Parlamento nariai. Vasario 2 d. pakilęs iš Portsmoutho miesto Amerikoje, vasario 8 d. savo kelionę jis baigė Stephenvillio mieste Kanadoje.

Tąkart N8213G skrido tokiu maršrutu: Portsmouthas (JAV)  – Ponta Delgada (Portugalija) – Frankfurtas (Vokietija) – Alžyras (Alžyras) – Paryžius (Prancūzija) – Frankfurtas (Vokietija) – Vilnius (Lietuva) – Varšuva (Lenkija) – Frankfurtas (Vokietija) – Tirana (Albanija) – Atėnai (Graikija) – Frankfurtas (Vokietija) – Madridas (Ispanija) – Ponta Delgada (Portugalija) – Stephenvillis (Kanada). Šis skrydis Europos Parlamento tyrėjų nebuvo išskirtas kaip keliantis įtarimą.

Lietuvos oro erdvę kirto keliolika kartų

Daugiau duomenų apie slaptų CŽV lėktuvų nusileidimus Vilniuje 2002 –2005 m. „Eurocontrol“ pateiktose skrydžių išklotinėse nėra. Tačiau Lietuvos padangėje Amerikos žvalgybos lėktuvai savo pėdsakų vis dėlto yra palikę. Dar 2005 m. rudenį mūsų šalies žiniasklaida trumpai pranešė, kad teroristus skraidinantys CŽV lėktuvai 2001–2003 m. keliolika kartų kirto Lietuvos oro erdvę.

Pasak pranešimų, virš Lietuvos kelis kartus praskrido Boeing 737, kurio registracijos numeris tuo metu buvo N313P, o Gulfstream 5 (registracijos numeris N379P) Lietuvos oro erdvę kirto net dvylika kartų. Jei tai tiesa, mūsų šaliai, leidusiai naudotis savo erdve šiems lėktuvams, tokie faktai garbės nedaro.

Europos Parlamento tyrėjų dokumentuose užfiksuota: „N313P (vėliau N4476S) yra orlaivis Boeing 737-7ET, kuris gali gabenti iki 127 keleivių. Pirmą kartą orlaivį įregistravo įmonė „Stevens Express Leasing Inc“, o vėliau, 2002 m. gegužės 1 d., perregistravo įmonė „Premier Executive Transport Services“. 2004 m. gruodžio 1 d. įmonė „Keeler & Tate Management“ perregistravo orlaivį nauju numeriu N4476S. Šios trys įmonės yra CŽV fiktyvios įmonės. Įmonėms „Stevens Express Leasing Inc.“ ir „Premier Executive Transport Services“ buvo suteiktas leidimas leistis JAV karinėse bazėse visame pasaulyje. Įrodyta, kad šis orlaivis buvo naudojamas 2004 m. sausio 24 d. Vokietijos piliečio Khaledo el Masri ypatingo persekiojimo gabenimo operacijoje iš Skopjės į Afganistaną ir legaliam Jungtinės Karalystės gyventojui Binyamui Mohammedui 2004 m. sausio 22 d. gabenti iš Rabato į Kabulą. „Human Rights Watch“ pripažino, kad „CŽV šį orlaivį naudojo perkeldama kelis kalinius į ir iš Europos, Afganistano bei Viduriniųjų Rytų 2003 m. ir 2004 m.“ Remiantis agentūros „Eurocontrol“ įrašais, šis lėktuvas reguliariai skraidė maršrutais, kurie yra žinomi arba įtariami kaip kalinių sulaikymo ir persekiojimo vietos. Nuo 2002 m. iki 2005 m. orlaivis mažiausiai tris kartus leidosi Gvantaname, devynis – Kabule, septynis – Maroke, trylika – Jordanijoje, penkis – Pakistane, tris – Kuveite, dešimt – Bagdade ir vienuolika – Libijoje“.

Jei norite pažiūrėti, kaip atrodo N313P, spauskite čia.

Per Lietuvą – į slaptą kalėjimą Lenkijoje?

AFP/„Scanpix“ nuotr./Bent vieną kartą slaptas CŽV lėktuvas leidosi ir Vilniuje
AFP/„Scanpix“ nuotr./Bent vieną kartą slaptas CŽV lėktuvas leidosi ir Vilniuje

Apie antrą lėktuvą, neva daug kartų skridusį virš Lietuvos, Europos Parlamento dokumentuose rašoma: „N379P (vėliau N8068V ir N44982) yra išskirtinis Gulfstream V orlaivis. Per 12 valandų jis nenutūpdamas gali atlikti skrydį maršrutu Vašingtonas–Kabulas. Orlaivis gali skraidintiiki 18 keleivių, tačiau paprastai yra parengtas 8 keleiviams. 2000 m. vasario mėnesį orlaivį numeriu N379P įregistravo CŽV fiktyvi įmonė „Premier Executive Transport Services“, kuri veikia tik popieriuje. Įmonės adresas – pašto dėžutė. Per pastaruosius keletą metų naudojant tas pačias pašto dėžutes buvo užregistruoti kiti 325 fiktyvūs pavadinimai, tarp kurių ir įmonė „Executive Support OFC“ – dar viena CŽV fiktyvi įmonė. Įmonės „Premier Executive“ lėktuvas turėjo leidimą leistis JAV karinėse bazėse visame pasaulyje (leidimo galiojimas baigėsi 2005 m. spalio 15 d.). 2004 m. pradžioje orlaivis Gulfstream V buvo perregistruotas numeriu N8068V; o 2004 m. gruodžio mėnesį fiktyvi įmonė „Bayard Foreign Marketing“, kuri nuo 2003 m. rugpjūčio yra registruota Oregono valstijoje, dar kartą perregistravo orlaivį numeriu N44982. Įmonė „Bayard Foreign Marketing“ daugiau nėra užregistravusi nė vieno orlaivio. 2005 m. pabaigoje lėktuvas buvo parduotas ir dabar priklauso Majamyje, Floridoje, registruotai turto įmonei. Įrodyta, kad šis orlaivis buvo naudojamas šių asmenų ypatingo persekiojimo operacijoms: dviem prieglobsčio prašantiems asmenims –  Agizui ir el Zariui – perkelti iš Stokholmo į Kairą 2001 m. gruodžio 18 d., Italijos piliečiui Elkassimo Britelo perkelti iš Islambado į Rabatą 2002 m. gegužės 24 d., Britanijos gyventojams Bishero al Rawi ir Jamilo el Banno (kuriam buvo suteiktas pabėgėlio statusas) perkelti iš Banjulo per Kairą į Kabulą 2002 m. gruodžio 8 d. ir Etiopijos piliečiui ir legaliam Jungtinės Karalystės gyventojui Binyamui Mohammedui perkelti iš Islambado į Rabatą 2001 m. liepos 21 d. N379P (dar vadinamas Gvantanamo ekspresu) yra vienas liūdniausiai pagarsėjusių kalinių skraidinimo orlaivių, kuriuos naudojo CŽV. Orlaivis kelis kartus leidosi Lenkijoje ir Rumunijoje tiesioginių skrydžių iš ir į Kabulą metu.“

Norėdami pamatyti N379P nuotraukas, spauskite čia.

„Reuters“/„Scanpix“ nuotr./ABC praneša, kad CŽV Vilniuje laikė kalinius
„Reuters“/„Scanpix“ nuotr./ABC praneša, kad CŽV Vilniuje laikė kalinius

Pasak 2005 m. žiniasklaidos pranešimų, du kartus virš Lietuvos skridusio registracijos numeriu N313P pažymėto Boeing 737 maršrutai 2003 m. rugsėjį ir spalį driekėsi iš Kabulo į Lenkijos Šymanų oro uostą ir iš Frakfurto (Vokietija) į Maskvos Domodedovo oro uostą.

Londono žurnalistas Stephenas Grey, ilgai tyręs slaptų CŽV lėktuvų su kaliniais maršrutus, savo knygoje „Ghost plane“ nurodo, kad iš Afganistano sostinės Kabulo atskridęs ir Lenkijoje 2003 m. rugsėjo 22 d. nusileidęs N313P greičiausiai ką nors atskraidino į numanomą slaptą CŽV kalėjimą.

Pranešama, kad pirmasis kito lėktuvo – N379P – skrydis virš Lietuvos įvyko 2001 m. spalio 7 d. Tądien Gulfstream V iš Frankfurto nuskrido į Uzbekistano sostinę Taškentą ir vėl grįžo į Frankfurtą. Tą pačią dieną JAV raketų smūgiai pradėjo prieš Talibaną ir „Al Qaeda“ nukreiptus karo veiksmus Afganistane.

Komentarai
Temos Kalėjimas, CŽA
Daugiau straipsnių nėra
Rodyti senesnius straipsnius
Parašykite atsiliepimą apie 15min