Dabar populiaru
Pažymėkite klaidą tekste, pele prispaudę kairijį pelės klavišą

Iš 300 patikrintų kavinių geriausią įvertinimą gavo trečdalis

Riebus maistas gali sukelti virškinimo problemų
Jessica Spengler, Flickr.com / Patiekalas
Šaltinis: 15min
0
Skaitysiu vėliau
A A

Lietuvos valstybinė maisto kontrolės sistema nenusileidžia Vakarų Europos šalims. Mes, kaip ir Europos sąjungos (ES) šalys senbuvės, jau turime savo sukurtą modelį, kaip valstybinės maisto kontrolės duomenis pateikti visuomenei suprantama kalba. Pagal tai, kaip laikosi higienos reikalavimų, įmonės šiuo metu reitinguojamos tik Danijoje, D.Britanijoje, Belgijoje, Suomijoje, Olandijoje. O nuo praėjusių metų lapkričio pradžios ir Lietuvoje.

Šiuo metu Valstybinės maisto ir veterinarijos tarnybos (VMVT) inspektoriai yra įvertinę jau daugiau kaip 300 viešojo maitinimo įmonių. Geriausią įvertinimą, 5 balus, kurie žymimi puodeliais, gavo 31 %, 4 puodelius – 32 %, 3 puodelius – 30 %, 2 puodelius – 5 %, 1 puodelį – 2 % restoranų, kavinių ir užkandinių.

Patikrinta maitinimo įstaiga turi prisiklijuoti lipduką

Kokį restoraną, kavinę ar užkandinę pasirinkti, Lietuvoje, vienoje iš nedaugelio ES šalių, apsispręsti VMVT puslapyje skelbiamas viešojo maitinimo įmonių vertinimas.

Specialus ženkliukas, vadinamoji elitinė šypsena, skiriama įmonei, kurioje inspektoriai keturių patikrinimų metu nerado nei vieno pažeidimo.

Pagal tai, kiek balų (nuo 1 iki 5) skirta konkrečiam restoranui ar kavinei, aišku, kaip ten laikomasi higienos ir technologinių reikalavimų. Kuo daugiau balų, kuriuos simbolizuoja puodeliai, viešojo maitinimo įstaiga surenka, tuo ji yra geriau įgyvendina higienos reikalavimus.

Kai įmonei skirti balai paskelbiami viešai, ne vėliau kaip per dieną gerai matomoje vietoje ji turi prisiklijuoti lipduką, kuriame pavaizduoti puodeliai.

Tokią sistemą pirmieji prieš dešimt metų pradėjo taikyti danai. Danijoje reitinguojamos visos įmonės, kurios ne tik gamina, bet ir tiesiogiai parduoda tam tikrus maisto produktus vartotojams: restoranai, kavinės, gydymo įstaigų valgyklos, mėsinės, kuriose žalia mėsa išpjaustoma ir iškart parduodama, kepyklėlės ir kt. Kaip laikomasi higienos reikalavimų, vartotojai sužino iš lipduko (besišypsančio arba nuliūdusio veiduko), kuris užklijuojamas ant įmonės durų. 

Taip pat visa informacija apie pažeidimus skelbiama internete. Specialus ženkliukas, vadinamoji elitinė šypsena, skiriama įmonei, kurioje inspektoriai keturių patikrinimų metu nerado nei vieno pažeidimo.

„Dešimtmetį danų taikoma praktika patvirtina, kad įmonių vertinimas ir rezultatų viešinimas skatina verslininkus pasitempti, o vartotojams suteikia galimybę pasirinkti. Danijoje net 85 proc. didmeninių prekybos įmonių nerandama pažeidimų, 13 proc. surašomi tik įspėjimai“, – sako VMVT Maisto skyriaus vedėja Aušra Išarienė.

„Veidukų“ sistema danai labai patenkinti. Tyrimų bendrovės „Nielsen“ atliktas visuomenės nuomonės tyrimas atskleidė, kad 97 proc. Danijos gyventojų mano, jog veidukai yra labai gera arba gera idėja. Du iš trijų vartotojų pamatę nuliūdusį veiduką ant kavinės ar restorano durų, renkasi kitą viešojo maitinimo įstaigą.

Didžiojoje Britanijoje 64 proc. tikrintų kavinių – tvarkingos

D.Britanijoje viešojo maitinimo įstaigų vertinimo sistema taip pat pasiteisino. Šioje šalyje restoranų, kavinių ir užkandinių reitingas visuomenei pradėtas skelbti prieš keturis metus ir kasmet randama vis mažiau higienos pažeidimų. Pernai daugiausiai balų (4-5) gavo net 64 proc. D.Britanijos viešojo maitinimo įmonių, 3 balais įvertinta 26 proc.

Praėjusiais metais viešojo maitinimo įstaigos pradėtos vertinti Suomijoje. Kaip čia laikomasi higienos reikalavimų žymi veidukai.

Pernai daugiausiai balų (4-5) gavo net 64 proc. D.Britanijos viešojo maitinimo įmonių, 3 balais įvertinta 26 proc.

Reitingai, padedantys vartotojams apsispręsti, kur pietauti ar vakarieniauti, jau skelbiami ir Olandijoje. Tiesa, šioje šalyje kol kas vykdomas pilotinis projektas – vertinami tik restoranai ir kavinės, kuriose galima pusryčiauti, pavyzdžiui, įsikūrusios viešbučiuose. Įdomu tai, kad vertinant naudojamas skirtingų spalvų (baltos, žalios ir oranžinės) lėkštės, peilio ir šakutės simbolis.

„Neseniai Londone vykusioje konferencijoje Lietuva pristatė viešojo maitinimo įstaigų vertinimo sistemą. Tų šalių, kuriose restoranai ir kavinės vertinami jau ne vienerius metus, atstovai buvo nustebę, kaip mums vos per metus pavyko sukurti sistemą, kuri yra aiški verslininkams ir vartotojams. Be to, restoranų ar kavinių savininkams neužkrauna papildomos naštos, – sako A.Išarienė. – Mūsų sėkmės paslaptis, kad viešojo maitinimo įstaigų vertinimo sistemą kūrėme kartu su Lietuvos viešbučių ir restoranų asociacija (LVRA). Visuose Lietuvos regionuose surengėm beveik 50 susitikimų su verslininkais. Jų metu įmonių atstovus supažindinom su vertinimo sistema, atsakėm į visus neaiškius klausimus. Visuomenei viešojo maitinimo įmonių vertinimas taip pat išsamiai pristatytas.“

A.Išarienė atkreipia dėmesį, kad Lietuvos, Danijos, D.Britanijos viešojo maitinimo įstaigų sistemos, parengtos pagal ES reikalavimus yra labai panašios. Tad ir restoranų, kavinių, užkandinių vertinimo rezultatai nedaug skiriasi

Komentarai
Pažymėkite klaidą tekste, pele prispaudę kairijį pelės klavišą
Pranešti klaidą

Pranešti klaidą

Sėkmingai išsiųsta

Dėkojame už praneštą klaidą
Daugiau straipsnių nėra
Rodyti senesnius straipsnius
KALĖDINIŲ DOVANŲ GIDAS
Parašykite atsiliepimą apie 15min