Maža kaina - didelė vertė. Prenumerata vos nuo 1,00 Eur!
Išbandyti
2013 08 15

Įvaizdžio specialistai: kodėl Lietuva pyksta dėl britų karikatūros, o ne dėl išnaudojamų tautiečių?

Didžiosios Britanijos dienraščio „The Independent“ paskelbta karikatūra įžiebė tarptautinį skandalą. Lietuvos ambasadorė Jungtinėje Karalystėje suskubo ją pavadinti rasistine ir ksenofobiška. Viešųjų ryšių specialistas Arijus Katauskas stebisi, kodėl Lietuva taip audringai reaguoja į paveiksliuką, tačiau tyli, kai Jungtinėje Karalystėje priimami imigrantams nepalankūs sprendimai, o vietos verslininkai taiko dvigubus standartus vietiniams ir atvykusiems darbuotojams.
„Tesco“ parduotuvė
„Tesco“ parduotuvė / „Reuters“/„Scanpix“ nuotr.

Viešųjų ryšių agentūros „Nova Media“ vyresnysis partneris A.Katauskas mano, kad Didžiosios Britanijos laikraštyje išspausdinta karikatūra dar kartą atkreipė dėmesį į tikrąją imigrantų padėtį šioje šalyje.

Marškinėliai prezidentei

Įvaizdis formuojasi visada. Klausimas, ar Lietuva nori šį procesą bent kiek valdyti.

Nova media nuotr./Arijus Katauskas
Nova media nuotr./Arijus Katauskas

„Mane nustebino perdėm agresyvi valstybinių institucijų ir paprastų žmonių reakcija. „The Independent“ redakcijoje visi turbūt reagavo iškėlę nykščius į viršų – sulaukėme didelio dėmesio. Tai reiškia, kad karikatūra padarė savo darbą. Lietuviai sureagavo į karikatūrą, bet ne į faktą, kad prekybos tinklas „Tesco“ išnaudoja lietuvius“, – sakė pašnekovas.

Pasak A.Katausko, tai dar viena proga Lietuvos politikams pagalvoti, ką apie mus galvoja didžiosios šalys. Didžioji Britanija ar Ispanija, kur lietuviai tapo pigios darbo jėgos sinonimu, arba Norvegija ar Švedija, kur nusikaltimų išvarginti vietiniai gyventojai mokomi, kaip atpažinti lietuviškus numerius.

Didžiulės įmonės investuoja daug pinigų, kad į jas kas nors atkreiptų dėmesį. Tuo tarpu Lietuva iki šiol neturėjo įvaizdžio formavimo strategijos užsienio šalyse. Pašnekovas teigė, jog net ir neigiamas dėmesys gali būti efektyviai išnaudotas viešojoje erdvėje. Pavyzdžiui, prie karikatūros esantis užrašas „Kiekvienas lietuvis svarbus“ galėtų tapti puikiu šūkiu.

„Įvaizdis formuojasi visada. Klausimas, ar Lietuva nori šį procesą bent iš dalies valdyti. Bet kokiu dėmesiu galima pasinaudoti. Pavyzdžiui, mūsų prezidentė į susitikimą su Didžiosios Britanijos premjeru Davidu Cameronu galėtų ateiti vilkėdama marškinėlius, ant kurių būtų užrašyta citata iš karikatūros „Every lithuanian counts“, – sakė A.Katauskas.

Mažos šalies nebijo

Lietuva yra gana maža šalis, kad ant jos būtų galima nebaudžiamai užvažiuoti.

Viganto Ovadnevo nuotr./Andrius Užkalnis
Viganto Ovadnevo nuotr./Andrius Užkalnis

Publicisto, Jungtinės Karalystės visuomeninio transliuotojo BBC prodiuseriu dirbusio Andriaus Užkalnio teigimu, karikatūra atspindi šių dienų realijas. „Nuo tokio įvaizdžio niekur toli nepabėgsi. Tokios yra ekonominės realijos. Didžioji dalis lietuvių dirba mažai apmokamus darbus arba tuos, kurių nesirenka vietiniai darbuotojai. Tai imigrantų dalia ir čia lietuviai toli gražu ne išimtis“, – sakė jis.

Jo nuomone, karikatūra buvo nukreipta ne prieš lietuvius. Tai buvo kairuoliško laikraščio kritika didžiausiam Didžiosios Britanijos prekybos tinklui. „Kodėl tam buvo pasirinkti lietuviai? Lietuva yra gana maža šalis, kad ant jos būtų galima nebaudžiamai užvažiuoti“, – minėjo pašnekovas.

A.Užkalnio teigimu, lietuviai toli gražu ne skaudžiausiai nuo britų laikraščio karikatūristo nukentėję asmenys: „The Independent“ karikatūros pasižymi neskaniu erzinančiu stiliumi. Jeigu lietuviai galvoja, kad čia juos labai baisiai pavaizdavo plastikinėje dėžutėje aptrauktus plėvele, tai turim pamatyti, kaip tame pačiame leidinyje buvo vaizduojami karališkosios šeimos atstovai ar kitų šalių vadovai. Pavyzdžiui, buvęs JAV prezidentas George'as W.Bushas buvo vaizduojamas kaip beždžionė didelėmis ausimis ir atvipusia lūpa.“

Rasizmo neįžvelgia

Ambasadorės reakcija buvo kiek aštroka. Nemanau, kad tai buvo rasizmas arba ksenofobija.

Petras Auštrevičius
Petras Auštrevičius/15min.lt nuotr.

Prieš savaitę Lietuvoje ir Lenkijoje kilo skandalas dėl futbolo rungtynių metu išskleisto plakato „Lietuvių chame – klaupkis prieš lenkų poną“. Tuo metu keletas Lietuvos parlamentarų kreipėsi į Lenkijos ambasadorių prašydami pradėti tyrimą. Tarp šių politikų buvo ir Seimo Europos reikalų komiteto pirmininko pavaduotojas Petras Auštrevičius. Paklaustas, ar skandalingoji karikatūras yra dar vienas išpuolis prieš Lietuvą, parlamentaras atsakė taip nemanantis.

„Lenkijos atveju tai yra sąmoningas veiksmas prieš Lietuvą, o Didžiosios Britanijos atveju laikraštyje buvo išspausdinta satyrinė antireklama. Joje galėjo atsirasti bet kurios Rytų valstybės tautos pavadinimas. Ambasadorės reakcija buvo kiek aštroka. Nemanau, kad tai buvo rasizmas arba ksenofobija. Tai labai aštrūs žodžiai. Galėjome atsakyti tokiu pačiu aštriu humoru“, – svarstė Seimo narys.

Pasak P.Auštrevičiaus, susidaro įspūdis, jog bet koks Lietuvos paminėjimas užsienyje mums tampa itin svarbia naujiena. „Prisiminkime, kaip buvo reaguojama į Lietuvos paminėjimą „Simpsonų“ animaciniame seriale. Dėmesio stoka mus padarė pernelyg jautrius“, – teigė politikas.

Visą diskusiją galite išgirsti „Žinių radijo“ laidoje „Aktualioji valanda“

Pranešti klaidą

Sėkmingai išsiųsta

Dėkojame už praneštą klaidą
Reklama
Miškasodyje dalyvavę „Herbalife“ nepriklausomi partneriai pagerino savo pačių rekordą – pasodino daugiau nei 3 tūkst. medžių
Reklama
„Teleloto“ studija virs podiumu
Reklama
Šimtai vyrų kasdien susiduria su erekcijos sutrikimais ar net prostatos vėžio diagnoze – kaip to išvengti?
Reklama
Pirmą kartą per beveik penkiolika metų fiksuotas verslo ginčų augimas – ką tai reiškia verslui?
Užsisakykite 15min naujienlaiškius