Skaitytojams siūlome jos ištrauką.
„O ką tokio man reikėtų išpažinti?“ – klausia dažnas, manydamas, kad jis yra visai neblogas žmogus ir jo gyvenime viskas gerai. Bet būkime sąžiningi: argi ne kiekvienas turime silpnybių ir klystame, o klaidos gali pridaryti didelių rūpesčių kitiems? Ar ne kiekvienam iš mūsų pažįstamas pavojus patekti piktojo valdžion? Kodėl mūsų sąžinė kartais tampa tokia nerami? Dabar žmonės gyvena taip, tarsi nuodėmė neegzistuotų. Tačiau Šventasis Raštas teigia: „Jei sakytume, jog neturime nuodėmės, klaidintume patys save ir nebūtų mumyse tiesos“ (1 Jn 1, 8).
Tapti reginčiaisiais
Dauguma žmonių, tapę krikščionimis, vėliau prisipažindavo, kad yra buvę akli savo nuodėmei. Abejingumas Dievui padaro mus aklus, tai visų pirma pasireiškia kaip mūsų vidinis pasipriešinimas tiesai. Šio laiko dvasia teigia, kad patys galime spręsti, kas yra nuodėmė, o kas ne. Pasijuntame lyg tamsoje. Tačiau jeigu į savo širdį įsileidžiame Dievo meilės spindulį, Jo ŽODĮ, mumyse pasidaro šviesiau. Taip, tai tiesa: kuo labiau artėjame prie Dievo, Jam atsiveriame, tuo aiškiau matome, kad iš tikrųjų esame „nusidėjėliai“. Šis suvokimas mums yra skausmingas. Tačiau liūdesys, gailestis, kurį pajuntame, kai nuostabioje Dievo šviesoje pamatome savo širdies patamsius, veda mus į tikrąjį gyvenimą. „Ieškokite manęs ir būkite gyvi“ (Am 5, 4), pažada Dievas. Jeigu prisipažįstame, kad padarėme kažką negero, Dievui nėra nieko maloniau, kaip vėl priimti mus, kaip kad tėvas priima paklydusį sūnų: „Jeigu išpažįstame savo nuodėmes, jis ištikimas ir teisingas, kad atleistų mums nuodėmes ir apvalytų mus nuo visų nedorybių“ (1 Jn 1, 9).
„Tačiau, kad malonė veiktų, ji turi atidengti nuodėmę idant apgręžtų mūsų širdį ir mus vestų... Kaip gydytojas apžiūri žaizdą prieš ją tvarstydamas, taip ir Dievas savo žodžiu ir savo Dvasia ryškiai apšviečia nuodėmę“ (Katalikų Bažnyčios katekizmas, toliau – KBK, 1848).
Nuodėmė atskiria
Biblija mus moko: nuodėmė ir kaltė visada turi kažką, kas atskiria. Net ir kai kurios nedraugiškumo apraiškos bei neteisybė sutrikdo mūsų santykį su Dievu ir artimaisiais. Bendrystė yra pažeidžiama, netgi sugriaunama.
Galbūt ir tu pats esi išgyvenęs kažką panašaus: kas meluoja, apgaudinėja, vagia, naudoja prievartą ar palieka kitą nelaimėje, tas giliai pažeidžia savo artimųjų pasitikėjimą. Santykis su jais yra tarsi tiltas, o šitoks elgesys stipriai jį apgadina arba net ir sugriauna. Nuodėmė atskiria mus vieną nuo kito.
Panaši yra ir mūsų bendrystė su Dievu: yra nuodėmių, kurios pridaro daug žalos mūsų santykiui su Dievu, sužeidžia jį, tačiau ryšys su Dievu bei meilė Jam mūsų širdyje išlieka. Tokiu atveju yra kalbama apie „sužeidžiančias nuodėmes“, kurios dar vadinamos „atleistinomis nuodėmėmis“.
Kitaip yra, kai padaroma sunki nuodėmė, taip vadinama mirtina nuodėmė, per kurią meilė žmogaus širdyje sugriaunama. Dėl tokios nuodėmės, kai žmogus laisva valia būdamas blaivaus proto niekina Dievo šventumą ir veikia priešingai Jo įsakymams, dažnai nutrūksta jo ryšis su Dievu.
Kaip baisu, kad žmogus, kurį Dievas iš meilės sukūrė pagal savo paveikslą, gali atsiskirti nuo Jo. Tačiau mūsų laisvė iš tikrųjų yra tokia pat didelė kaip ir mūsų atsakomybė.
Nuodėmė ir bendrystė
Kiekviena nuodėmė paliečia mūsų ryšį su Dievu, taip pat ir mūsų bendrystę su artimaisiais. Bažnyčia yra žmonių, turinčių ryšį su Dievu ir tikinčių Jį, bendruomenė. Paulius sako, kad ši tikėjimo bendruomenė tai „Kristaus Kūnas“ šiame pasaulyje, „Šventosios Dvasios bendruomenė“. Kiekviena malda, kiekviena gera mintis ir kiekvienas geras darbas, taip pat ir kiekvienas garbingas nuodėmių išpažinimas stiprina ir gydo visą kūną. Ir priešingai, kiekviena nuodėmė mūsų širdyje ir mūsų darbuose, kiekviena neteisybė, beširdystė ar bet koks priešiškumas silpnina tikinčiųjų bendruomenę, Bažnyčios kūną.
Jei kas nors sunkiai nusideda ir atsiskiria nuo Dievo, tai jis atsiskiria taip pat ir nuo Bažnyčios bendruomenės ir palieka žaizdą Kristaus Kūne. Tačiau Dievo meilė seka mums iš paskos. „Bet jeigu mes ir tapsime neištikimi, tai jis lieka ištikimas“ (2 Tim 2, 13). Jis ieško mūsų ir kviečia sugrįžti.
Iš kur kyla nuodėmė?
Jau iš pirmo Šventojo Rašto puslapio sužinome: Žmogus, arba žmonija, nusidėjo dar pačioje pradžioje. Šventasis Raštas apie šią žmonijos pradžią pasakoja mums vaizdais (skaitykite Pradžios knygoje 1–4).
Dievas sukūrė žmogų iš meilės kaip savo paties gyvavaizdį. Žmogus buvo rojuje, tai reiškia harmonijoje su savo kūrėju ir savo artimu. Ši harmonija, šis pirmykštis pasitikėjimas Dievu buvo suardytas žmogaus nuodėmės. Šią nuodėmę mes vadiname gimtąja nuodėme. Per gimtąją nuodėmę žmogus nusisuko nuo Dievo, jis pats norėjo „būti kaip Dievas“. Jis laikė save svarbesniu už Dievą ir taip negerbė Dievo. Taip elgtis jį pastūmėjo nepasitikėjimas Dievu, kurį jo širdyje pažadino „žaltys“, Dievui priešiškas balsas. Šventasis Raštas šį balsą vadina gundytoju, velniu, šėtonu.
Blogio pradžia
Iš to, ką tu ką tik perskaitei, kyla daug svarbių klausimų: Iš kur kyla blogis? Kas yra tas gundytojas? Dievas pasaulį sukūrė gerą! Kodėl tada Adomas ir Ieva rojuje išgirdo Dievui priešišką balsą? Galbūt tas balsas iki šiol tebegundo žmogų nepasitikėti Dievo meile?
Katalikų Bažnyčios katekizmas (414) mums sako: „Šėtonas arba velnias bei kiti demonai kitados buvo (Dievo sukurti) angelai, tačiau nusidėjo, nes nenorėjo tarnauti Dievui ir vykdyti Jo sprendimų. Jų sprendimas yra galutinis. Jie stengiasi įtraukti žmones į savąjį sukilimą prieš Dievą.“
Pasakojime apie nuopuolį gundytojas vilioja žmones žodžiais: „Jūs būsite kaip Dievas“ (Pr 3, 5), prieš tai melagingu būdu pasėjęs nepasitikėjimą Dievu kūrėju. „Jūsų tėvas – velnias“ (Jn 8, 44), – sako Jėzus. Šventasis Raštas patvirtina pražūtingą, griaunančią gundytojo įtaką kiekvienam žmogui ir visai bendruomenei. Šėtonas netgi bandė atitraukti Jėzų nuo Tėvo jam paskirtos užduoties (Mt 4, 1–11). Todėl „pasirodė Dievo Sūnus, kad velnio darbus sugriautų“ (1 Jn 3, 8). Bažnyčia prieš Krikštą klausia katechumeno (besikrikštijančiojo): „Ar atsižadi piktosios dvasios?“ Katechumenas (besikrikštijantysis) atsako: Atsižadu.“ Bažnyčia klausia: „Ar tiki Dievą?“ Katechumenatas (besikrikštijantysis): „Tikiu.“ Taip jis iš naujo atsistoja Dievo pusėje.
Blogio pradžia mums nėra aiški. Tačiau mes žinome, kaip „blogio paslaptį“ aiškina Bažnyčia: blogio esmė yra ta, kad didžioji laisvės dovana, kuri daro mus gebančius mylėti, yra panaudojama piktam prieš meilę. Marija, Jėzaus motina, naudodamasi šia laisve, naujai ištarė „Taip“ Dievui ir jo šventai Valiai. Šį kelią mes nueiname per Krikštą.
Gimtoji nuodėmė pasaulyje ir mūsų gyvenime
Gimtoji nuodėmė pažeidė ne tik žmogaus ryšį su Dievu, bet ir žmonių tarpusavio ryšį. Meilė yra sužeista ir pasaulyje egzistuoja nuodėmė. Kiekvienas žmogus yra linkęs į nuodėmę.
Dėl tokios pasaulio ir žmogaus būsenos kenčiame mes visi. Visa žmonijos istorija yra slegiama nuodėmės galios ir kaltės.
Šventajame Rašte mums vaizdžiai sakoma, kad liga, kančia ir mirtis yra ano sutrikimo, kuris įvyko dėl nuodėmės, padarinys. Dievas nesukūrė mirties ir ligų.
Gamta ir visa kūrinija nuo pat pradžių kenčia todėl, kad žmonės ir kai kurie angelai nusigręžė nuo Dievo meilės.
Katalikų bažnyčia šią klaidą arba „žaizdą“ pasaulyje ir mūsų žmogiškajame gyvenime vadina „gimtąja nuodėme“, kadangi šį sutrikimą Adomas ir Ieva perdavė savo palikuonims, t. y. visiems mums. Tačiau jau nuo pat pradžių Dievas žmogui suteikė didelę viltį. Bažnyčios katekizmas sako: „Nupuolusio žmogaus Dievas neapleido. Atvirkščiai, Jis žmogų šaukia ir paslaptingai jam praneša, kad blogis bus nugalėtas, o jis iš nuopuolio pakeltas“ (410). „Bet kur buvo pilna nuodėmės, ten dar apstesnė tapo malonė“, – rašo apaštalas Paulius Laiške romiečiams (5, 20).
Ar Dievas yra kaltas?
Kai mes kenčiame dėl ligų, mirties, neteisybės, kai mums skauda, tai tokiu būdu dažnai vyksta gilus mūsų tikėjimo patikrinimas. Mes galime būti gundomi, abejoti Dievo meile, nepasitikėti Juo, kaltinti Jį. Ir dabar Dievui prieštaraujantis balsas tebebando mus suvedžioti ir atskirti nuo Jo meilės. Kristus, gyvojo Dievo Sūnus, viską iškenčia su mumis ir padeda mums skausme pasitikėti Tėvo meile, taip kaip Jis pats padarė mirdamas.
„Dievas yra šviesa ir jame nėra jokios tamsybės“, – pasakyta pirmajame Jono laiške (1, 5). Šventasis Raštas stiprina mūsų tikėjimą, Senajame Testamente rašoma, kad „Juk Dievas mirties nepadarė ir nesidžiaugia gyvųjų žūtimi... (Išm 1, 13). Bet mirtis atėjo į pasaulį per velnio pavydą (Išm 2, 24).
Kur dėtis su savo kalte?
Kai mes nusidedame ir prasikalstame, mūsų širdį užgula našta. Kur dėtis su savo kalte? Jei kaltė ignoruojama, ji mumyse ima rūgti ir gali užnuodyti visą gyvenimą. Tai tarsi dvokianti šiukšlių krūva. Jei tavo širdis primena pilną šiukšlių kambarį ir niekam daugiau ten nėra vietos, tai ir tu pats pasijusi blogai.
Ar visas pasaulis nėra tik „kambarys“, kuriame susikaupė ir vis dar kaupiasi kaltė? Ar šita kaltė nėra mus supanti siena, kuri atskiria nuo tikro, laisvo gyvenimo?
Dievas gelbsti
Geroji žinia yra ta, kad Dievas sugriovė šią sieną! Jis nutiesė kelią į laisvę. Jis pats atėjo, atsiuntė savo Sūnų, kuris savo gyvenimu ir mirtimi „prisiėmė“ pasaulio nuodėmes.
Jėzus pats šiame pasaulyje ant kryžiaus buvo pervertas nuodėmės ir meldėsi: „Tėve, atleisk jiems...“ Baisiausio skausmo apimtas ir apleistas Jis neatsiskyrė nuo Tėvo ir mirdamas ištarė: „Tėve, į Tavo rankas atiduodu savo dvasią.“ Jo meilė yra mūsų išsigelbėjimas. Vardas „Jėzus“ reiškia „Dievas gelbsti“.
Jėzus Kristus yra avinėlis, kuris naikina pasaulio nuodėmes. Jis vėl atstatė „sugriautą tiltą“, t. y. ryšį su Dievu ir su aplinkiniais.
Jo pasiūlymas tau: visa, kas tavo gyvenime sugriauta, visą kaltę, visa, kas tave slegia, Jis nori atnaujinti, išgryninti ir vėl atstatyti. Tau telieka tik pasakyti „taip“. Leisk, kad Jis tave išgelbėtų!
Geriausias kelias tai patirti, yra išpažintis – „susitaikinimo šventė“. Kunigas Jėzaus vardu išriša tave iš nuodėmių. Išpažinties metu atsinaujina tavo Krikštas.