Maža kaina - didelė vertė. Prenumerata vos nuo 1,00 Eur!
Išbandyti
2013 12 05

Profesorė Marija Barkauskaitė: geras amatininkas negali dirbti mokytoju

Pastaruoju metu paaštrėjusios diskusijos dėl aukštojo mokslo ateities atkreipė dėmesį ir į pedagogų rengimo bei kvalifikacijos problemas. Pedagogo profesijos prestižas Lietuvoje jau seniai gerokai sumažėjęs, todėl į mokyklas ateina vis mažiau jaunimo.
Profesorė Marija Barkauskaitė
Profesorė Marija Barkauskaitė / Lietuvos edukologijos universiteto nuotr.

Pedagogė, habilituota daktarė Marija Barkauskaitė sako, kad svarbu, jog ėjimas į tobulesnę visuomenę būtų jaunos kartos didžiausias rūpestis. Tai pasakytina ir apie būsimuosius mokytojus, kurie rinkdamiesi mokytojo kelią turi jausti pasitenkinimą darbe su žmonėmis. „Man tai irgi labai svarbu“, – teigia M.Barkauskaitė. Pasak profesorės, pedagogo darbe svarbu tai, jog ne tik gerbtum kitus, bet kad ir tave gerbtų, o autoritetą ir pripažinimą gali sukurti ne kas kitas, o tik pats pedagogas.

Svarbu ne tik žinoti, bet ir mokėti sudominti

M.Barkauskaitė, kuri daug metų dirba pedagogus rengiančioje institucijoje (Lietuvos edukologijos universitete), išstudijavo jų rengimą ir kitose šalyse.

Profesorė sako galinti drąsiai teigti, jog Lietuvoje pedagogų rengimas yra pakankamai aukštos kokybės, nes studentams duodama ir atiduodama visa tai, ko jiems reikės dirbant su mokiniais mokykloje. Tačiau kokybiniam tobulumui ribų nėra, todėl ir norų yra daug: geresnių laboratorijų, klasių, audiovizualizuotų auditorijų, stipresnio ryšio su įvairių tipų švietimo institucijomis, laiko praktikoms ir kt. Bet tai priklauso nuo visuomenės ir politikų požiūrio į profiliuotą, svarbiausią pedagogus ruošiančią aukštąją mokyklą Lietuvoje.

Mokytojas negali būti amatininkas, vien geras dalyko žinovas. Nesugebėjimas perduoti žinių mokiniui – viena iš esminių problemų. Šiuo metu ruošiant pedagogus aktualu parengti ne tik gerą dalyko žinovą, bet ir mokantį mokinius motyvuoti, kad perduodamos žinios taptų patrauklios, keltų susidomėjimą, norą studijuoti, gilinti žinias. Jeigu norima paruošti tokį specialistą, tai dalyko žinios turi būti nuolat integruojamos su kitais dėstomais dalykais, naudojant naujausias metodikas.

Siektina, kad po studijų būsimieji pedagogai drąsiai ateitų į klasę, žinodami, jog jų ne tik dalykinės žinios stiprios, bet ir moka jas perteikti ugdytiniams, sužadindami žingeidumą, sėkmės pojūtį, mąstymą apie karjerą.

Turbūt Aukščiausiasis taip sutvarkė, kad tapau pedagoge. Esu labai patenkinta, kad galėjau būti šalia žmonių ir jiems padėti, pasirūpinti.

„Kai dirbau mokykloje, man buvo svarbu, kad užaugęs žmogus žinotų savo gyvenimo kelią. Dirbant universitete su studentais, svarbu parengti pamainą, kuri pratęstų tavo darbus ir svajonių kelią“, – sako Lietuvos edukologijos universiteto dėstytoja.

Mokytojas yra vienas iš svarbiausių visuomenės veikėjų, kuriantis asmenybę, žmogų ir visuomenę. „Žinoma, svarbi ir šeima. Šiuo metu mokytojas dažnai atstoja ir šeimą“, – teigia M.Barkauskaitė, kurios nuomone, mokykloje mokinys turi įgauti žinių pamatus, susiformuoti vertybinę sistemą, ją koreguoti, jei iš šeimos atsinešta vertybinė sistema nestipri, klaidinga ar nebuvo įdiegta.

„Neatsitiktinai mokykla vadinama antraisiais namais. O aukštojoje mokykloje ruoši pedagogus, kurie mokės tuos vertybinius pagrindus įdiegti vaikams. Skirtumas tas, jog universitete mokai, kaip tai daryti, o mokykloje tai ir darai“, – sako M.Barkauskaitė, paklausta, kuo skiriasi darbas mokykloje ir universitete.

Reikia gyventi ir dirbti taip, kaip kalbi

Pedagogės nuomone, norint būti geru mokytoju, pirmiausia reikia turėti pašaukimą ir atsakomybės jausmą, kad paruoštum gerą tautos, visuomenės pilietį, turintį tvirtą vertybių pagrindą. Pedagogo darbe būtina pagarba ir reiklumas.

M.Barkauskaitė vaikystėje svajojo būti muzike, tačiau šiandien džiaugiasi tapusi pedagoge: „Turbūt Aukščiausiasis taip sutvarkė, kad tapau pedagoge. Esu labai patenkinta, kad galėjau būti šalia žmonių ir jiems padėti, pasirūpinti“.

Pasak pedagogės, šiuolaikiniai studentai drąsesni, reiklesni, pragmatiškesni. Dėl to dęėstytojai visada turi būti pasitempę ir pasirengę patiems įvairiausiems jų klausimams.

M.Barkauskaitė mano, kad šiandieninė mūsų gyvenimo problema – žodžių ir gyvenimo realybės neatitikimas. Pagrindinis jos principas – gyventi taip, kaip kalbi. „Dažnai teigiama, kad tarnaujama žmogui, o iš tiesų veiksmai rodo, jog tarnaujama savo gerovės kūrimui. To nei mokinys, nei studentas negali pakęsti“, – sako Lietuvos pedagogė, habilituota socialinių mokslų daktarė M.Barkauskaitė.

Paklausta, ko išmoksta iš savo studentų, pedagogė atsako, jog visada studentams pasakanti, kad, kaip žmonės, studentai ir dėstytojai yra visiškai lygūs. Ji sako baltai pavydinti šiandieniniams studentams atsivėrusių laisvių: išvažiuoti, pamatyti, mainų, kultūrinės programos... Tik reikia būti žingeidžiam. „Aš jaunimui baltai pavydžiu šiuolaikinio Lietuvos nepriklausomybės laikotarpio, galimybių, kurių mes neturėjome ir politine, ir ekonomine prasme“, – sako dėstytoja.

M.Barkauskaitės nuomone, ateities mokykla – saugi, šilta, veikli, kūrybiška, kiekvienam vaikui pritaikyta pagal jo galias ir gebėjimus, o tai padaryti gali tik mokytojas. Kai kurios mokyklos ir mokytojai Lietuvoje tai yra pasiekę, kai kas eina link to, o kai kas dar ilgokai šito nepasieks.

Pranešti klaidą

Sėkmingai išsiųsta

Dėkojame už praneštą klaidą
Reklama
Miškasodyje dalyvavę „Herbalife“ nepriklausomi partneriai pagerino savo pačių rekordą – pasodino daugiau nei 3 tūkst. medžių
Reklama
„Teleloto“ studija virs podiumu
Reklama
Šimtai vyrų kasdien susiduria su erekcijos sutrikimais ar net prostatos vėžio diagnoze – kaip to išvengti?
Reklama
Pirmą kartą per beveik penkiolika metų fiksuotas verslo ginčų augimas – ką tai reiškia verslui?
Užsisakykite 15min naujienlaiškius