Dabar populiaru
Sužinokite daugiau
Pažymėkite klaidą tekste, pele prispaudę kairijį pelės klavišą

Ugniagesiai pataria: kaip elgtis per karščius

Moteris
A. Ufarto BFL nuotr. / Karštis.
Šaltinis: 15min
0
Skaitysiu vėliau
A A

Sinoptikų duomenimis, rugpjūčio 13–15 dienomis Lietuvoje nusistovės karšti orai. Aukščiausia temperatūra dieną palaipsniui kils ir apims vis didesnę šalies teritoriją. Rugpjūčio 14 dieną daugelyje rajonų bus 28–33, rugpjūčio 15 d. 27–32 laipsniai karščio. Priešgaisrinės apsaugos ir gelbėjimo departamentas rekomenduoja gyventojams, kaip elgtis per karščius, kad jie gerai jaustųsi, išliktų darbingi net ir karštą dieną bei išvengtų rimtesnių problemų.

Priešgaisrinės apsaugos ir gelbėjimo departamentas pataria tinkamai apsirengti. Dėvėkite natūralaus pluošto, laisvus, lengvai ir gerai praleidžiančius prakaitą drabužius, venkite drabužių iš sintetinių audinių.

Patartina rengtis šviesiais drabužiais, kad jie atspindėtų saulės spindulius, avėkite odinę avalynę, pridenkite galvą apdangalu ar dėvėkite kepurę.

Ribokite fizinį aktyvumą ir buvimo karštyje trukmę. Karštuoju metų laiku fizinius darbus atlikite rytą ar vakare, karštomis ir tvankiomis dienomis patariama nesportuoti, pavojingiausias laikas – nuo 11 iki 17 val.

Darbdaviai turėtų atkreipti ypatingą dėmesį į darbuotojus, dirbančius lauko sąlygomis: parūpinti natūralaus pluošto, lengvai ir gerai praleidžiančius prakaitą darbo drabužius, neleisti darbuotojams dirbti išsirengus iki pusės, be galvos apdangalų.

Kai karšta judėkite ir darykite viską gerokai lėčiau negu paprastai, o žmonės, dirbantys lauke, patys ar jų darbdaviai turi sumažinti darbo krūvius, nes kuo sunkesnis darbas yra dirbamas, tuo daugiau šilumos pasigamina žmogaus organizme, kuri turi būti išskirta į aplinką spinduliavimu pro odą (iki 50–60 proc.) ir išgarinimu prakaituojant ir kvėpuojant (fizinė termoreguliacija).

Dirbant karštyje, darbuotojams būtinos specialios pertraukos vėsioje vietoje, kurių trukmę ir dažnumą darbdavys nustato savo nuožiūra, tačiau ne rečiau nei kas 1,5 val. Ribokite buvimo trukmę karštoje aplinkoje, venkite saulėkaitos, tiesioginių saulės spindulių poveikio, ypač pavojinga užmigti saulės atokaitoje.

Pratinkite organizmą prie karščio palaipsniui, tai labai svarbu vyresnio amžiaus žmonėms bei turintiems antsvorį.

Kuo daugiau laiko praleiskite vėsesnėse patalpose. Pasistenkite išvykti iš didmiesčio, ypač patartina vyresnio amžiaus žmonėms ir mamoms su kūdikiais bei žmonėms, sergantiems įvairiais širdies sutrikimais ir hipertenzija.

Gerkite dažniau nei troškina

Gerti geriausiai tinka stipresnės mineralizacijos be angliarūgštės vanduo (mineralinis, mineralizuotas ar pasūdytas), nes karštoje aplinkoje žmogaus organizmas su prakaitu netenka daug skysčių ir mineralinių medžiagų. Labiau išprakaitavus patartina pavartoti kalio chlorido, magnio, valgyti pomidorų, citrusinių vaisių, gerti slyvų sulčių.

Venkite alkoholio, skysčių su kofeinu, gėrimų su cukrumi ar saldikliais, nes šie gėrimai skatina vandens pašalinimą iš organizmo.

Negerkite iš karto daug, geriau gerkite nuolat ar reguliariai (kas 1–2 val.) po truputį, nelaukdami kol ims kankinti troškulys (pajutus troškulį, organizmas jau būna šiek tiek dehidratuotas).

Jei išgėrėte pakankamai daug skysčių, o troškulio pojūtis nepraeina, jį geriau malšinkite drungnu vandeniu ar arbata arba vandeniu su citrinos sultimis, arba gerkite vandenį kuo ilgiau jį išlaikant burnoje, kad susidrėkintų visa burnos ertmė, arba tik paskalaukite gerklę vandeniu (taip daro kai kurių sporto šakų sportininkai).

Gėrimai su ledu karštyje taip pat nemalšina troškulio, o gerdami ledinį skystį galite peršalti, nes toks gėrimas atšaldo gerklę ir skrandį, o troškulio pojūtis sugrįžta greitai ir karštį iškęsti tampa dar sunkiau. Troškulio nemalšina ir pienas. Atsigaivinti labiausiai tinka vaisių ir daržovių sultys bei arbatos.

Valgykite tik lengvai pasisavinamą maistą, o geriausiai – daug vaisių ir daržovių. Valgykite daugiau skystų produktų, lengviau pasisavinamų liesų pieno produktų. Nevalgykite riebaus ir sunkiai virškinamo maisto.

Saulės nudegimas

Kiek įmanoma venkite saulės nudegimų, nes tai sukelia ne tik laikiną diskomfortą, bet ir odos funkcijų susilpnėjimą – ji mažiau vėsinama, nes laikinai netenkama prakaito liaukų funkcijos. Odos apsaugai nuo nudegimų naudokite apsauginius kremus.

Pratinkite odą prie tiesioginių saulės spindulių palaipsniui ilginant buvimo atokaitoje trukmę. Akims apsaugoti naudokite akinius su ultravioletinių spindulių filtrais.

Pirmoji pagalba perkaitus

Jei perkaistama lengvai, padės šiltas dušas, apsitrynimas rankšluosčiu, suvilgytu vėsiame vandenyje, vėsaus vandens ar sulčių gėrimas, ramybės būsena. Sunkesniu atveju skubiai išveskite ar išneškite nukentėjusįjį iš karštos aplinkos; paguldykite pavėsyje ar vėsioje vietoje būtinai ant nugaros, po kojomis pakišant pagalvę ar suvyniotus drabužius (taip pagerės galvos ir širdies kraujotaka).

Apklokite ar vyniokite nukentėjusįjį į sudrėkintą vandeniu (37 laipsnių) antklodę, paklodę, rankšluostį, nuolat juos drėkinkite, jo veidą vilgykite vėsiu vandeniu. Kai kūno temperatūra nukris iki 37,5 laipsnių, drėgną antklodę, paklodę, rankšluostį pakeiskite sausa ir duokite gerti ko nors vėsaus.

Labai patogu naudoti specialią antklodę iš pirmosios pagalbos rinkinio, bet paguldyti ir apkloti nukentėjusįjį reikia taip, kad auksinė pusė šios antklodės būtų prie kūno (vėsintų jį), jei sidabrinė  bus prie kūno, jį šildys.

Jei nukentėjusysis be sąmonės, guldykite jį ant šono, vėdinkite, niekuo negirdykite ir skubiai vežkite į gydymo įstaigą.

Saulės smūgis – tai galvos smegenų pažeidimas dėl lokalinio perkaitimo ilgą laiką tiesiogiai veikiant saulės spinduliams nepridengtą (neapsaugotą) galvą ar sprandą, kai įkaista smegenų dangalų kraujo indai ir pakyla galvos smegenų temperatūra.

Saulės smūgio simptomai (požymiai): galvos skausmas ir svaigimas, spengimas ausyse, mirgėjimas akyse, išbalusi oda, šaltas prakaitas, bendras silpnumas,  pykinimas, vėmimas, padažnėjęs kvėpavimas ir pulsas, aukšta kūno temperatūra (gali pakilti iki 41 laipsnio), sąmonės netekimas, apalpimas, galima mirtis nuo edemos (smegenų paburkimo), jei nukentėjusiajam nesuteikiama pirmoji pagalba.

Pirmoji pagalba esant saulės smūgiui: skubiai išveskite ar išneškite nukentėjusįjį iš karštos aplinkos į pavėsį ar vėsią vietą, paguldykite jį truputį pakelta galva arba pasodinkite, atsagstykite ir atlaisvinkite drabužius, ypač apykaklę, vėdinkite vėduokle, ventiliatoriumi ar kita priemone, apipurkškite ar suvilgykite veidą vandeniu, ant galvos dėkite šaltą kompresą, jei yra galimybė, su ledu, pasiūlykite vėsesnio gėrimo, jei nukentėjusįjį pykina, duokite išgerti ko nors rūgštaus (pvz., vandens su citrinos sultimis), jei nukentėjusysis be sąmonės, guldykite ant šono, vėdinkite, nieko negirdykite ir skubiai vežkite į gydymo įstaigą.

Komentarai
Pažymėkite klaidą tekste, pele prispaudę kairijį pelės klavišą
Pranešti klaidą

Pranešti klaidą

Sėkmingai išsiųsta

Dėkojame už praneštą klaidą
Daugiau straipsnių nėra
Rodyti senesnius straipsnius
Parašykite atsiliepimą apie 15min