-50% metinei prenumeratai. Velykų dovana!
Prenumeruoti
2011 03 03

Valstybės kontrolė pasiūlė gerinti savivaldybių kontrolierių darbą

Valstybės kontrolė, atlikusi dvylikos savivaldybių kontrolės ir audito tarnybų atliktų auditų išorinę peržiūrą, pasiūlė priemones, padėsiančias gerinti savivaldybių finansų ir kito turto priežiūrą. „Auditų peržiūra parodė, kad savivaldybių auditoriai daugiau dėmesio turėtų skirti finansinio audito planavimui ir veiklos audito strateginiams ir išankstiniams tyrimams“, – pastebėjo valstybės kontrolieriaus pavaduotoja Nijolė Mickuvienė. Pasak jos, šios temos turėtų rasti daugiau vietos auditorių mokymo programose.
Valstybės kontrolė
Valstybės kontrolė / Šarūno Mažeikos/BFL nuotr.

Išorinės peržiūros tikslas – įvertinti audito institucijos audito kokybės užtikrinimo politiką ir procedūras bei jų veiksmingumą, siekiant paskleisti gerosios praktikos pavyzdžius, nustatyti auditorių mokymo sritis, pateikti patikimą informaciją apie atliekamo audito kokybę.

Auditų rezultatų viešinimas skatina biudžeto lėšų naudojimo kontrolę, drausmina biudžeto lėšų naudotojus, sukuria palankias sąlygas rekomendacijoms įgyvendinti. Išorinės peržiūros metu pastebėta, kad visos tarnybos turi galimybę savivaldybių interneto puslapiuose skelbti informaciją apie savo veiklą ir jos rezultatus. Tačiau viena iš dvylikos tarnybų, kuriose buvo atlikta peržiūra, skelbia ne visas audito ataskaitas ir išvadas. Valstybės kontrolės nuomone, savivaldybių kontrolės ir audito tarnybos turėtų atlikti ne tik finansinius, bet ir veiklos auditus, tačiau beveik pusė tarnybų, kuriose atlikta peržiūra, veiklos auditų neatliko. Gerosios praktikos pavyzdys, siekiant užtikrinti tinkamą audito kokybę, yra tas, kad tarnyboje, kurioje dirba tik vienas darbuotojas, audito kokybės kontrolę vykdė kitos savivaldybės kontrolierius. Vis dėlto, įvertinus finansinio ir veiklos auditų išorinės peržiūros metu nustatytus dalykus, konstatuota, kad auditų kokybės kontrolė buvo nepakankama.

Vertinant finansinį auditą daugiau negu pusėje tarnybų pastebėta reikšmingų nukrypimų nuo valstybinį auditą reglamentuojančių teisės aktų, o tai turi neigiamos įtakos bendrai audito kokybei. Nepakankamai dėmesio skiriama audito planavimui – susipažinimui su subjektu, rizikos veiksnių nustatymui ir vertinimui, ne visuomet buvo atliekami visi planavimo etapo darbai – ne visada buvo vertinama galimybė naudotis vidaus auditoriaus atlikto darbo rezultatais, rizika dėl susijusių šalių ir dėl ankstesnio audito rezultatų. Daugelyje tarnybų, kuriose atlikta auditų peržiūra, nustatytos klaidos gaunant audito įrodymus, kurios turėjo įtakos audito kokybei. Peržiūros metu buvo vertinami savivaldybių biudžeto vykdymo ataskaitų auditai, kurie apima visą savivaldybės biudžetą. Savivaldybių įstaigose tarnybos dažnai atlieka ir kitus finansinius auditus, kurie turėtų būti savivaldybės biudžeto vykdymo ataskaitų audito dalis. Peržiūros metu nustatyta, kad atlikdamos auditus kai kurios tarnybos nevertino galimybės naudotis atliktų finansinių auditų rezultatais bei jų įtaka atliekamam auditui. Kitos tarnybos šią galimybę įvertino, tačiau gauti tik nedidelės dalies išlaidų audito įrodymai. Valstybės kontrolės nuomone, atliekant audito procedūras asignavimų valdytojų įstaigose turėtų būti apimta reikšminga išlaidų dalis.

Vertinant veiklos auditų dokumentus nustatyta, kad nepakankamai dėmesio skiriama audito planavimui. Kaip parodė auditų išorinė peržiūra, visų veiklos auditų metu nebuvo atliekamas strateginis tyrimas, o daugeliu atvejų ir išankstinis tyrimas. Planuose netinkamai suformuluoti klausimai ir hipotezės, tam tikrais atvejais – kriterijai ir laukiamas audito poveikis. Visų nagrinėtų auditų ataskaitose daugiau dėmesio skiriama audituojamo subjekto veiklos teisėtumo, o ne ekonomiškumo ir efektyvumo vertinimui, kaip akcentuota auditų tikslo apibrėžime. Dažnai ataskaitose daug perteklinės informacijos – perrašomi faktai ir cituojami dokumentai, audituojamo subjekto vidaus normatyviniai aktai. Todėl jos neaiškios ir sunkiai skaitomos, be to, jose per mažai analitinių apibendrinimų, ekonomiškumo, efektyvumo ir rezultatyvumo vertinimų. Ne visais atvejais audito rekomendacijos buvo suformuluotos taip, kad būtų galima fiksuoti jų įgyvendinimą.  

Pranešti klaidą

Sėkmingai išsiųsta

Dėkojame už praneštą klaidą
Reklama
Įsirenkite šildymą oras–vanduo ir gaukite kompensaciją net iki 70 proc.
Reklama
Kas svarbu įrengiant biurą: keturios interjero dizaino tendencijos
Reklama
Pavasario savaitgaliams ar atostogoms – laikas pajūryje: ne tik pailsėsite, bet ir sustiprinsite sveikatą
Reklama
Norintiems investuoti į NT projektų plėtrą – kaip išsirinkti projektą pagal paskirtį?
Užsisakykite 15min naujienlaiškius