Maža kaina - didelė vertė. Prenumerata vos nuo 1,00 Eur!
Išbandyti

10 krizės požymių

Didėjantis nedarbas, griežtėjančios paskolų išdavimo sąlygos, būsto kainų kritimas – tai būtini recesijos palydovai.
Per šią krizę moterys mažiau galvoja apie išdailintus nagus.
Per šią krizę moterys mažiau galvoja apie išdailintus nagus. / AFP/„Scanpix“ nuotr.

Tačiau jie retai kada supuola vienu metu, kaip nutiko dabar, ir dar rečiau trunka taip ilgai. Ši triada yra bene pats keisčiausias dabartinio nuosmukio aspektas, bet ne vienintelis. Štai kaip krizės požymius surikiavo žurnalas „The Time“.

1. Paskolos nepinga

Paskolos neprieinamos daugumai norinčiųjų pasiskolinti, jei tik jie nesutinka su plėšikiškomis sąlygomis. Jei tai būtų tipiška krizė, palūkanos mažėtų gyventojams ir kompanijoms, o tai skatintų išleisti daugiau ir palaipsniui vartojimas atsigautų. Tačiau ši taisyklė neveikia, nes skolos ir taip labai didelės, ir bankai bijo suteikti naujas paskolas, kol neužgesintos senosios.

2. Žmonės veržiasi į kiną

Daug kas namuose turi didelius plazminius televizorius. Todėl, atrodytų, žmonės turėtų žiūrėti filmus namuose, kad nors kiek sutaupytų, o ne eitų į kiną. Tačiau kino teatrų lankomumas per pastaruosius metus labai padidėjo, jų pelnas išaugo 11 proc., o žiūrovų padaugėjo 9 procentais.

3. Smūgis libido

Visada buvo manoma, kad jei žmogus neturi daug pinigų, jis liks namie ir mėgausis partneriu. Be abejo, neįmanoma suskaičiuoti, kiek porų leidžia laiką kartu, užuot išlaidavusios kur nors kitur. Tačiau kontraceptikų pardavimas 2008 metais smuko, sumažėjo gimstamumas. Todėl galima manyti, kad miegamasis nėra kitokių linksmybių pakaitalas. Stresas darbe pakerta piliečių libido.

4. Nuodėmių liūnas neįtraukė

Linkstama manyti, kad atėjus sunkmečiui žmonės neria į nuodėmių bedugnę: pradeda girtuokliauti, rūkyti, lošia azartinius žaidimus. Tačiau visos šios sritys taip pat išgyvena sunkią krizę. Per 2001 metų smukimą iš alkoholio pardavimo JAV iždo pajamos padidėjo 1,5 proc., o 2008-aisiais priešingai – sumažėjo daugiau kaip 5 procentais. Alkoholis ir kazino žmonėms tapo per brangūs malonumai krizės metu.

5. Sriuba iš skardinės

Visi laukė, kad žmonės ims taupyti maistui ir pirkti pigius produktus. Konservuotos sriubos, atrodė, tinka labiausiai. Tačiau kompanijos „Campbell's“, kuri yra konservuotų sriubų lyderė Vakarų rinkose, pardavimai pastarąjį ketvirtį smuko 7 procentais. Sultinių parduodama 2 proc. mažiau. Kompanijos akcijos Volstrite per 9 mėnesius atpigo 25 procentais. Specialistai jau rado paaiškinimą: sriuba – ne taip ir pigu, jei paskui dar reikia sumuštinio, kad pasisotintum.

6. Ekologiška produkcija paklausi

Nors ir keista, „žaliųjų“ produktų rinka auga. Gal ne taip sparčiai, kaip iki krizės, bet šiemet ji išaugo 6 proc. (pernai augimas buvo 20 proc.). Žmonės rūpinasi savimi ir savo sveikata būtent dėl nuosmukio. Specialistai spėjo, kad tokių brangių produktų kaip ekologiškai švarios jautienos, aliejaus ir be pesticidų išaugintų daržovių rinka trauksis, bet to nenutiko.

7. Saugaus užutėkio nėra

Per visas ankstesnes recesijas visuomet buvo „saugus užutėkis“, kuriame investuotojai pralaukdavo, kol baigsis audra. Tačiau per šią finansų audrą visi užutėkiai buvo užtvindyti: ir patikimų kompanijų, tokių kaip „Campbell's“, akcijos, ir net nekilnojamasis turtas. Dabar investuotojai susirūpinę tik tuo, kaip išsaugoti, ką turi, ir nesvajoja apie daugiau. Sukrėsti to, kas vyksta, jie mato dvi išeitis: grynieji ir valstybinės obligacijos. Apie pastarąsias ekspertai sako, jog tai dar vienas burbulas, kuris anksčiau ar vėliau triukšmingai sprogs ir sukels dar vieną krizę.

8. Pasaulinės prekybos krizė

Visi tikėjosi, kad krizė pakirs pasaulinę prekybą. Tačiau ką regime? Viskas dar blogiau, nei laukta. Šalys, nesusijusios su amerikietišku ar europietišku ekonomikos modeliu, didina vidaus vartojimą ir apsieina be importinių prekių.

9. Žlunga manikiūro salonai

Grožio pramonė išgyvena krizę oriai. Pavyzdžiui, lūpdažių ir kosmetikos. Bet kitiems šio sektoriaus produktams ir paslaugoms sekasi kur kas blogiau. Tai geriausiai liudija, jog žmonių pajamos tikrai labai sumažėjo. Manikiūro salonai – ties išnykimo riba. Jų pajamos sumažėjo ketvirtadaliu. Regis, moterys per šią recesiją daugiau galvoja apie darbą, mažiau – apie išpuoselėtus nagus.

10. Ir turtuoliai verkia

Seniai žinoma tezė, kad per krizę skurdžiai dar labiau nuskursta, o turtuoliai – labiau praturtėja, nes gali pirkti brangius daiktus pusvelčiui. Tačiau ši recesija tai apvertė aukštyn kojom. Akcijų vertės kritimas šluote iššlavė turčių pinigines. Jie dažniau skundžiasi, jog krizė juos nuskurdino materialiai, o ne giriasi, kad praturtėjo.

Pranešti klaidą

Sėkmingai išsiųsta

Dėkojame už praneštą klaidą
Reklama
„Teleloto“ studija virs podiumu
Reklama
Šimtai vyrų kasdien susiduria su erekcijos sutrikimais ar net prostatos vėžio diagnoze – kaip to išvengti?
Reklama
Pirmą kartą per beveik penkiolika metų fiksuotas verslo ginčų augimas – ką tai reiškia verslui?
Reklama
„Daktare, man pašalino tulžies pūslę, tačiau aš nesijaučiu gerai...“
Užsisakykite 15min naujienlaiškius