-35% metinei prenumeratai. Maža kaina - didelė vertė.

Nobelio premija chemijos srityje atiteko dviem japonų mokslininkams ir amerikiečiui

Šių metų Nobelio premija už pasiekimus chemijoje trečiadienį skirta Richardui Heckui ir Jungtinių Valstijų ir japonų mokslininkams Ei-ichi Negishi bei Akirai Suzuki, kurie atrado naujo tipo jungtis tarp anglies atomų, paskelbė Nobelio komitetas.
Šių metų Nobelio premija už laimėjimus chemijos srityje trečiadienį skirta Richardui Heckui iš Jungtinių Valstijų ir japonų mokslininkams Ei-ichi Negishi bei Akirai Suzuki, kurie atrado naujo tipo jungtis tarp anglies atomų, paskelbė Nobelio komitetas. / „Reuters“/„Scanpix“ nuotr.

Kaip praneša Švedijos karališkoji mokslų akademija, šių tyrėjų darbas padėjo sukurti naujus vaistus, vieni tokių – galintys padėti gydyti vėžį, ir revoliuciją sukėlusias medžiagas, tarp jų – plastiką.

Paladžiu katalizuojamos jungimo reakcijos naudojamos visame pasaulyje atliekamuose tyrimuose, taip pat komercinėje gamyboje – pavyzdžiui, farmacinių preparatų ir molekulių, naudojamų elektronikos pramonėje“, – nurodė Nobelio komitetas.

Ši metodas mokslininkams padeda kurti sudėtingos sudėties chemines medžiagas, tarp jų organines, kurios yra gyvybės pagrindas.

Mokslininkų sukurtas metodas naudojamas dirbtinai gaminant preparatą diskodermolidą, kuris tikriausiai gali būti naudojamas vėžio terapijai ir pirmiausiai buvo aptiktas jūrinių pinčių organizmuose, sakoma Karališkosios mokslų akademijos pranešime. Nobelio komitetas pridūrė, kad kol kas joks vaistas su šia veikliąja medžiaga dar nesukurtas.

„Tik ateitis parodys, ar diskodermolidas taps gyvybę gelbstinčiu vaistu, – pridūrė premijos teikėjai. – Kad sukurtų šias sudėtingas chemines medžiagas, chemikai turi gebėti sujungti anglies atomus. Tačiau anglis yra stabili, o anglies atomai nelengvai sąveikauja tarpusavyje.“

Dėl šios priežasties mokslininkai siekė suaktyvinti anglies atomus, tačiau per eksperimentus buvo gauta ir kitų sudėtingesnių molekulių.

„Paladžio katalizuojamos jungimo reakcijos išsprendė šią problemą ir suteikė chemikams tikslesnį ir veiksmingesnį darbo įrankį“, – pridūrė komitetas.

79 metų R.Heckas šiuo metu yra Delavero universiteto profesorius emeritas; 75 metų E.Negishi – chemijos profesorius Purdue universitete, įsikūrusiame Indianos mieste Vest Lafajete. Tuo tarpu 80 metų A.Suzuki profesoriauja Hokaido universitete, veikiančiame Japonijos mieste Sapore.

E.Negishi telefonu sakė Stokholme susirinkusiems žurnalistams miegojęs, kai jam paskambino ir pranešė apie sėkmę.

Hokaido universiteto pareigūnus taip pat nudžiugino ši žinia, sakė šios aukštosios mokyklos atstovas Hidetoshi Nakatsuka.

„Praeitą vakarą nuėjau miegoti gerokai po vidurnakčio, todėl miegojau, tačiau nepaprastai džiaugiuosi, kad man paskambino“, – pridūrė jis.

„Profesorius Suzuki pastaruosius kelerius metus minėtas kaip kandidatas, o mes visus šiuo metus laukėme, kada tai įvyks, – aiškino H.Nakatsuka. – Palaikėme jį ir nepaprastai džiaugiamės.“

Šie trys mokslininkai pasidalys 10 mln. Švedijos kronų (3,8 mln. litų), taip pat gaus diplomus ir kvietimus į Nobelio premijų teikimo ceremoniją.

Nobelio premijos kasmet tradiciškai teikiamos Stokholme gruodžio 10-ąją – jų steigėjo Alfredo Nobelio mirties metinių dieną.

2009 metų Nobelio chemijos premija buvo skirta dviem JAV mokslininkams – Venkatramanui Ramakrishnanui ir Thomui Steitzui – bei izraelietei Adai Yonath už paslaptingų ribosomų atomų lygio žemėlapio sudarymą, kuris ypač svarbus kuriant naujus antibiotikus.