Dabar populiaru
Pažymėkite klaidą tekste, pele prispaudę kairijį pelės klavišą

Raketos smūgio Malaizijos laineriui įkalčių daugėja, tačiau įrodymai gali būti sunaikinti

Malaizijos lėktuvo „Boeing 777“ katastrofos vietoje
AFP/„Scanpix“ nuotr. / Malaizijos lėktuvo „Boeing 777“ katastrofos vietoje
Šaltinis: BNS
0
Skaitysiu vėliau
A A

Kaupiantis daiktiniams įkalčiams, bylojantiems, kad Ukrainoje sudužęs Malaizijos laineris buvo numuštas raketa „žemė–oras“, ekspertai antradienį perspėjo, kad aiškių atsakymų dar gali tekti ilgai laukti ir kad tik pagal palydovines nuotraukas būtų įmanoma nustatyti, kas paspaudė raketos paleidimo mygtuką.

Neseniai paskelbtose nuotraukose matomas oro bendrovės „Malaysian Airlines“ fiuzeliažo fragmentas, „padengtas palyginti tankiomis, tačiau taip pat plačiai pasklidusiomis skeveldrų žymėmis“, būdingoms „žemė–oras“ tipo raketos SA-11 sprogimo pažaidomis, sakė gynybos analitikas Justinas Bronkas.

Norint gauti išsamų atsakymą, turėtumėte išsivežti tą orlaivį ir kiek įmanoma geriau jį ištirti

Kiti įrodymai taip pat byloja, kad lėktuvas „Boeing 777“ buvo numuštas iš prorusiškų teroristų kontroliuojamo Ukrainos regiono raketa, paleista iš zenitinių raketų komplekso SA-11, dar žinomo kaip „Buk“.

„Iki šiol matytos skeveldrų pažaidos lėktuvo korpuso dalimis atitinka tai, ką būtų galima tikėtis pamatyti arti sprogus SA-11 kovinei galvutei“, – pridūrė J.Bronkas, dirbantis karybos analitiku Londone įsikūrusiame Karališkajame jungtiniame gynybos tyrimų institute (RUSI).

„Tačiau norint gauti išsamų atsakymą, turėtumėte išsivežti tą orlaivį ir kiek įmanoma geriau jį ištirti“, – ekspertas sakė naujienų agentūrai AFP, siūlydamas atlikti tyrimą, koks buvo atliktas su JAV oro bendrovės „Pan Am“ 103-ojo reiso lėktuvo nuolaužomis, kai laineris buvo susprogdintas teroristų virš Lokerbio vietovės Škotijoje 1988 metais.

Malaizijos lėktuvas ketvirtadienį sudužo kovos veiksmų zonoje, žuvo visi jame buvę 298 žmonės, tarp jų 193 Nyderlandų piliečiai.

Teroristai, civiliai ir žurnalistai naršė katastrofos teritoriją, judindami įvairias nuolaužas, tuo tarpu Europos saugumo ir bendradarbiavimo organizacijos (ESB) stebėtojai sakė matę pusiau perpjautų lėktuvo korpuso dalių.

Teroristai antradienį pažadėjo suteikti tyrėjams laisvą prieigą prie lėktuvo sudužimo vietos, o aplinkinėje teritorijoje abi konflikto pusės paskelbė nutraukiančios ugnį.

Tyrėjų pastangas apsunkina faktas, kad lainerio, subyrėjusio maždaug 10 km aukštyje, nuolaužos pažirusios didžiulėje, apie 35 kvadratinių kilometrų teritorijoje.

Nyderlandų saugumo biuras atsisakė nurodyti, kur būtų galima ištirti lainerį iš surinktų liekanų.

„Žmonės linkę supaprastinti tyrimus iki juodųjų dėžių tyrimo. Nors jos yra esminiai įrodymai, tačiau vien jų nepakanka“, – sakė buvęs lakūnas bandytojas ir aviacijos katastrofų tyrėjas Robertas Galanas.

Jeigu žmonės vaikščiojo ant svarbių įrodymų tris dienas, jų niekada nerasite

„Pavyzdžiui, jeigu būtų buvusi raketa, tiriant nuolaužas galima nustatyti, ar smūgis buvo į lėktuvo priekį, ar galą“, – jis aiškino AFP.

Tačiau ekspertas perspėjo, jog tyrėjams svarbu kuo greičiau atvykti į katastrofos vietą.

„Jeigu žmonės vaikščiojo ant svarbių įrodymų tris dienas, įrodymų niekada nerasite“, – pabrėžė R.Galanas.

Sprogmenų pėdsakai

Tyrėjai taip pat ieškos raketos skeveldrų ir sprogmenų pėdsakų, nes kovinė galvutė tikriausiai sprogo už kelių metrų nuo lėktuvo, kad žala būtų didesnė.

„Ši sudužimo vieta yra aktyvioje karo zonoje. Taigi, tikėtinas užteršimas sprogmenų liekanomis iš kitų šaudmenų šaltinių toje teritorijoje“, – pabrėžė J.Bronkas.

Teroristų pokalbiai apie numuštą lėktuvą, perimti žvalgybos agentūrų, taip pat katastrofos momentu padarytos palydovinės nuotraukos būtų esminiai įkalčiai, kurie galėtų padėti nustatyti, kas įsakė surengti tą ataką ir kas paspaudė mygtuką.

Tačiau, anot J.Bronko, Rusija ir teroristai galės visuomet tvirtinti, kad tie įrodymai suklastoti“.

„Tikras išvadas būtų galima padaryti, jeigu būtų galiausiai būtų paskelbtos palydovinės nuotraukos, tiksliai rodančios, kur buvo ir kur iššovė raketų paleidimo įrenginys. Taip pat, kas irgi itin svarbu, – kur jis išvažiavo vėliau“, – sakė analitikas.

Vašingtonas, vienas iš pirmųjų iškėlęs prielaidą, kad lainerį numušė raketa „žemė–oras“, sakė turintis palydovinių nuotraukų, rodančių raketos paleidimą.

Gynybos studijų instituto „IHS Jane's“ aeronautikos ekspertas Benas Mooresas sakė, kad garso įrašai iš juodųjų dėžių, šiuo metu perduotų Didžiosios Britanijos specialistams, gali padėti nustatyti, kokia raketa buvo panaudota.

„Raketos „oras–oras“ sprogimas mažas, o raketos „žemė–oras“ – daug didesnis“, – nurodė jis.

BNS
Naujienų agentūros BNS informaciją atgaminti visuomenės informavimo priemonėse bei interneto tinklalapiuose be raštiško UAB „BNS“ sutikimo draudžiama.
Komentarai
Daugiau straipsnių nėra
Rodyti senesnius straipsnius
Parašykite atsiliepimą apie 15min