Dabar populiaru
Pažymėkite klaidą tekste, pele prispaudę kairijį pelės klavišą

Edvinas Pukšta: San Sebastianas pašlovino ir Ispanijos, ir Rytų Europos kiną

magic girl
magic girl
Šaltinis: 15min
0
Skaitysiu vėliau
A A

62-ajame San Sebastiano kino festivalyje triumfavo juodu humoru ir provokacijomis prismaigstytas trileris „Magiška mergina” (Magical Girl), kuriam netikėtai pavyko susirasti dvi vertingiausias kriaukles. Spaudos konferencijų salėje tiesioginę transliaciją stebėję akredituoti žurnalistai daugumą komisijos paskelbtų verdiktų įvertino gausiais ir šauksmingais plojimais. Ispanijoje mažai žinomo išradingojo autoriaus (jo pirmasis filmas „Diamond Flash” nebuvo išleistas Ispanijos kino teatruose) kūrinys sužavėjo beveik visus festivalio svečius. Vis dėlto tik ypač retais atvejais nutinka, kai festivalyje tas pats filmas gauna pagrindinį prizą ir apdovanojimą už geriausią režisūrą. Aukšta kokybe pamaloninusiam San Sebastianui pavyko susirinkti daug vertingų filmų ir jie nepavijo apdovanojimų bangos, o favoritu įvardintas ir kino kritikų asociacijos FIPRESCI prizą užsitikrinęs vokiečių režisierius Christianas Petzoldas nesulaukė net menkiausio komisijos paskatinimo. Šį kartą vertintojai pasielgė pagal „Oskarų” tradicijas ir paskleidė idėją, kad „Auksinė kriauklė” už geriausią filmą negali būti atskirta nuo „Sidabrinės kriauklės” už geriausią režisūrą.

Antros pagal svarbą lygiaverčiai stiprių debiutų konkursinės programos „Nauji režisieriai” komisija nusprendė, kad geriausi debiutantai šiemet yra kilę iš Rytų Europos.

Bulgarijos nacionalinio kino centro finansinės paramos nesulaukusi, asmeninėmis lėšomis sukurta režisierių Kristinos Grozevos ir Petaro Valchanovo šeimos drama „Pamoka” pelnytai gavo 50 tūkst. eurų vertės prizą, o paskatinamasis specialaus paminėjimo diplomas atiteko pirmą kartą į San Sebastianą atrinktam Latvijos filmui.

Paskatinamasis specialaus paminėjimo diplomas atiteko pirmą kartą į San Sebastianą atrinktam Latvijos filmui.

Realaus gyvenimo istorijos padiktuota sunkios paauglystės dramą „Modris” San Sebastiano kino festivalio programos sudarytojas Roberto Cueto pirmą kartą pamatė Vilniaus tarptautinio kino festivalio „Kino festivalio” renginyje „Meeting Point – Vilnius”.        

Mergina, verta 27 tūkstančių eurų

San Sebastiano vertintojai aiškiai atmetinėjo pamatytus filmus už borto.

Jie suprato, kad Kanų ir Venecijos festivalių nesuprantamai atmesto, bet gerais atsiliepimais ir pardavimų sutartimis iš pelenų pakilusio Christiano Petzoldo dramai „Feniksas” (Phoenix) reikia duoti tik „Auksinę kriauklę” ir nesismulkinti su mažesnės prabos prizais.

Tačiau jie taip pat pageidavo paskelbti pasauliui apie ispanų režisieriaus Carloso Vermuto talentą ir paskleisti mintį, kad šokiruojančią, provokuojančią, jaudinančią, juokinančią ir priverčiančią įsivaizduoti lemtingus momentus „Magišką merginą” būtinai verta pamatyti.

Originalaus filmo stiprybė pasireiškia neužpildytais epizodais, kai režisierius sąmoningai neparodo, kas konkrečiai nutinka veikėjams, bet peršoka prie tų pačių įvykių pasekmių ir taip paragina žiūrovą įjungti vaizduotę.

Originalaus filmo stiprybė pasireiškia neužpildytais epizodais, kai režisierius sąmoningai neparodo, kas konkrečiai nutinka veikėjams, bet peršoka prie tų pačių įvykių pasekmių ir taip paragina žiūrovą įjungti vaizduotę.

„Magiškoje merginoje” (Magical Girl) paauglė mergaitė nepagydomai serga leukemija ir trokšta apsirengti madingaja japoniška suknele. Jos neturtingas tėvas nebijo peržengti padorumo ribų dėl paskutinio noro išpildymo, pasikausto šantažo įgūdžius brangiai prekei ir ypatingiems priedams įsigyti reikalingiems pinigams, bet pamiršta, kad už nuodėmes kartais ir baudžiamas.

Tikri detektyvai

Keturis iš septynių prizų San Sebastiano komisija paliko Ispanijai.

Čia svarbu pažymėti, kad A klasę turintis svarbiausias ispanakalbių šalių festivalis vyksta Baskų krašte. Toks sprendimas audringai pradžiugino vietinius žurnalistus ir kino kritikus, nors jų apklausose užtikrintai pirmavo debiutuojančio korėjiečių režisieriaus trileris „Rūkas jūroje” (Haemoo) apie chaosą ir paniką nelegalius imigrantus nepalankiomis oro sąlygomis į Korėją gabenančiame žvejybiniame laive.  

Dvigubu laimėtoju tapo kriminalinis trileris „Pelkės” (Marshlands / La Isla Minima) apie du skirtingo charakterio ambicingus detektyvus, kurie bando ištirti į naktinį pasimatymą išėjusių dviejų seserų komplikuotą dingimą ir už provincijos regiono nusikaltimų išaiškinimą tikisi darbo Madride.

Ispanišką „Tikro detektyvo” (True Detective) variaciją primenančiame ir įspūdingai vizualiais kameros viražais stulbinančiame filme sutinkame žanrui būdingus tradicinius ingridientus (užsislaptinęs serijinis žudikas, pakankamą alibi turintis pagalbininkas, brutalūs seksualiniai nusikaltimai, korupcija policijos aukštesniuose sluoksniuose), tačiau komiksus mėgstančiam piešti režisieriui Albertui Rodriguezui pavyksta nustebinti nenuspėjamais įkalčiais.

Tobuli nusikaltimai

Tarp oficialaus konkurso nugalėtojų įsispraudė prancūzas Cedricas Kahnas su aktualia tikrų įvykių drama „Laukinis gyvenimas”

Tarp oficialaus konkurso nugalėtojų įsispraudė prancūzas Cedricas Kahnas su aktualia tikrų įvykių drama „Laukinis gyvenimas” (Wild Life) apie miškuose be jokio komforto gyvenantį tėvą (aktorius Mathieu Kassovitz).

Šis pagrobia du sūnus iš mamos, nepaisydamas teismo sprendimo jai priskirtų globos teisių.

Berniukai savanoriškai kartu su tėvu slapstėsi nuo persekiojančių pareigūnų net 11 metų, kai pagaliau susitiko su motina ir vyresniu broliu.

Kriminalinių romanų „Mistinė upė”, „Dingusioji” ir „Kuždesių sala” garsinamas amerikiečių rašytojas Denisas Lehane’as buvo pripažintas geriausiu scenaristu už savo knygos (Animal Rescue) adaptaciją į kriminalinės dramos „Nešvarūs pinigai” (The Drop) scenarijų, kurį režisavo belgas Mikaelis Roskamas („Kino pavasaryje” rodyto ir „Oskarui” nominuoto trilerio „Gyvulys” autorius).

Sudėtingas organizuoto nusikalstamumo schemas Niujorko naktiniuose baruose ir čečėnų mafijos nešvarių pinigų sroves tyrinėjančiame filme finalinį gyvenimo vaidmenį sukūrė šviesaus atminimo aktorius Jamesas Gandolfini.

Labiausiai abejotinu komisijos sprendimu geriausios aktorės „Sidabrinę kriauklę” atsiėmė dažnai režisuojanti populiari danų aktorė Paprika Steen.

Ji vaidina vyriausiąją dukterį šeimoje, kurios nariai susirenka į tėvų namus paskutiniam atsisveikinimo savaitgaliui, nes reta ir progresuojančia liga serganti mama apsisprendė savarankiškai nutraukti artėjančią agoniją širdies plakimą stabdančiais vaistais.

\Dvi „Auksinės palmės šakeles” praeityje nuraškiusio danų Maestro Bille Augusto eutanazijos drama „Tyli širdis” (Silent Heart) kaip tik pasižymi visų aktorių ansamblio vaidyba. Čia nėra vieno pagrindinio vaidmens, tad Paprikos Steen išskyrimas suskambėjo keistokai.

Rytų Europa spindi vis ryškiau

Dar prieš ketverius metus San Sebastiano kino festivalis menkiausiai domėjosi Rytų Europos kinu, tačiau meno vadovo pareigas perėmęs Jose Luisas Rebordinosas nutarė radikaliai keisti kursą ir susidraugauti su mūsų regiono kinu.

Dar tik pernai šventėme lietuvišką premjerą su Igno Jonyno ir Kristupo Saboliaus „Lošėju”, o šiemet Baltijos šalių vakarą San Sebastiane užpildė latvių debiutanto Jurio Kursiečio drama „Modris”.

Antrus metus iš eilės Lietuvos teatros ir muzikos akademijoje studijuojantys būsimieji talentai gauna unikalią progą parodyti savus trumpametražius filmus San Sebastiano žiūrovams.

Režisierės Kamilės Milašiūtės ir operatoriaus Vytauto Katkaus diplominis darbas „Normalu, kad žmonės miršta” (tarptautinis pavadinimas – After Rave) nelaimėjo nė vieno iš trijų prizų, bet nusipelnė pagyrimų

Režisierės Kamilės Milašiūtės ir operatoriaus Vytauto Katkaus diplominis darbas „Normalu, kad žmonės miršta” (tarptautinis pavadinimas – After Rave) nelaimėjo nė vieno iš trijų prizų, bet nusipelnė programos sudarytojo Roberto Cueto ir skauto-kuratoriaus Matthieu Darraso pagyrimų.

Jie toliau atidžiai stebės Lietuvos studentų kūrybą, o vien dėl pakvietimo į San Sebastiano susitikimus verta įdėti nemenkų pastangų.

62-ame San Sebastiano kino festivalio pagrindinė retrospektyva „Rytų pažadai” (Eastern Promises) atvežė į Baskų kraštą 50 rinktinių filmų, sukurtų Rytų Europos šalyse po Berlyno sienos sugriovimo.

Į retrospektyvos ir specialiai išleistos apžvalginės knygos pristatymo renginius atvyko režisieriai Šarūnas Bartas („Eurazijos aborigenas”), Kristina Buožytė („Aurora”) ir prodiuserė Ieva Norvilienė („Aurora”).

Bulgarų ir latvių laimė

Keturis filmus iš Rytų Europos regiono priglaudusios konkursinės programos „Nauji režisieriai” vertinimo komisija abu prizus paskirstė Bulgarijai ir Latvijai. Tai pirmas kartas, kai festivalio istorijoje „Naujų režisierių” konkurse nugalėjo filmas iš Rytų Europos.

Po pasaulinės premjeros Toronte atskridęs Jurio Kursiečio „Modris” pateko į apdovanotųjų sąrašą su specialaus paminėjimo diplomu. Režisierius penkerius metus brandino idėją atskleisti pažįstamo advokato papasakotą šokiruojančią istoriją, kai priklausomas nuo lošimų automatų paauglys buvo nuteistas dvejiems metams už lombarde parduotą šildytuvą.

Vagyste jį apkaltino ir policijai įdavė pamokyti sūnų panorusi motina.

Latvių filmo gamyboje dalyvavo vokiečių ir graikų prodiuseriai.   

Latvių filmo gamyboje dalyvavo vokiečių ir graikų prodiuseriai.   

Svarbiausio nugalėtojo titulo nusipelnė susituokusio režisierių dueto K.Grozevos ir P.Valchanovo drama „Pamoka” (The Lesson), kurios idėjas taip pat inspiravo realaus gyvenimo įvykiai, bet filmo autoriai juos pakeitė ir laisvamaniškai interpretavo.

Dvejus metus iš eilės valstybinių pinigų debiutiniam filmui negavę režisieriai investavo sukauptas lėšas ir pakvietė bendradarbiauti ištikimiausius bičiulius, o epizodinius vaidmenis išskirstė patirties neturintiems provincijos miestelio gyventojams

„Po svaiginančios pergalės San Sebastiane pagaliau galėsime atsidėkoti draugams ir geranoriškiems kolegoms honorarais”, – neslėpė po uždarymo ceremonijos režisierius P.Volchanovas.

„Pamokos” dilemų sukūryje įsisuka finansinių problemų prispausta sąžininga anglų kalbos mokytoja, kuri mokykloje bando išaiškinti klasiokų pinigines tuštinantį draugą, kol pati atsiduria ant pasirinkimo slenksčio – apvogti mažo provincijos miestelio banko skyrių ar išsikraustyti iš namo, kurį paskolų neatgaunantis bankas ketina parduoti varžytinėse.

San Sebastiano prizininkai

Oficialus konkursas:

* „Auksinė kriauklė” – „Magiška mergina” (Magical Girl) / rež. Carlosas Vermutas
​* Specialus Žiuri prizas – „Laukinis gyvenimas” (Wild Life) / rež. Cedricas Kahnas
* „Sidabrinė kriauklė” geriausiam režisieriui – Carlosui Vermutui už juodo humoro dramą „Magiška mergina” (Magical Girl)
​*„Sidabrinė kriauklė” geriausiam aktoriui – Javieras Gutierezas už vaidmenį kriminaliniame trileryje „Pelkės” (La Isla Minima) / rež. Albertas Rodriguezas
* „Sidabrinė kriauklė” geriausiai aktorei – Paprika Steen už vaidmenį dramoje „Tyli širdis” (Silent Heart) / rež. Bille Augustas
​* Geriausias scenarijus – Dennis Lehane už kriminalinę dramą „Purvini pinigai” (The Drop) / rež. Michaëlis R. Roskamas
* Geriausias operatorius – Alex Catalan už kriminalinį trilerį „Pelkės” (La Isla Minima / Marshlands) / rež. Albertas Rodriguezas

Konkursinė programa „Nauji režisieriai”:

* Geriausias filmas – „Pamoka” (The Lesson) / rež. K.Grozeva, P.Valchanovas
* Specialus paminėjimas – „Modris” / rež. Juris Kursietis


Konkursinė programa „Lotynų horizontai”:

* Geriausias filmas – „Gueros” (Meksika) / rež. Alonso Ruizpalaciosas

Publikos simpatijų prizai:

​* Geriausias filmas – dokumentinis epas „Žemės druska” (Salt of the Earth) / rež. Wimas Wendersas, Juliano Ribeiro Salgado
* Geriausias europietiškas filmas – šešių dalių komedija „Beprotiškos istorijos” (Wild Tales) / rež. Damianas Szifronas


* Geriausias Baskų krašto filmas – komedija „Derybininkas” (The Negotiator) / rež. Borja Cobeaga

* Kino kritikų asociacijos FIPRESCI prizas už geriausią filmą – „Feniksas” (Phoenix) / rež. Cristianas Petzoldas

Komentarai
Pažymėkite klaidą tekste, pele prispaudę kairijį pelės klavišą
Pranešti klaidą

Pranešti klaidą

Sėkmingai išsiųsta

Dėkojame už praneštą klaidą
Daugiau straipsnių nėra
Rodyti senesnius straipsnius
Parašykite atsiliepimą apie 15min