Dabar populiaru
Pažymėkite klaidą tekste, pele prispaudę kairijį pelės klavišą

Elvyra Kairiūkštytė: peržengusi varžančius rėmus

Knygos viršelis
Leidyklos "Tyto alba" nuotr. / Knygos viršelis
Šaltinis: 15min
0
Skaitysiu vėliau
A A

Gaivališkas talentas, kūrybos amazonė, lietuvių grafikos sunkioji artilerija, drąsioji ir žavioji linoraižinių akrobatė, meno viengungė... Menininkai, dailėtyrininkai knygoje mėgina įvardyti tą genialumo žymę, kuri skiria Elvyros Kairiūkštytės kūrybą iš daugelio kitų.

Ramutės Rachlevičiūtės įžanginiame straipsnyje cituojami vieno lietuvių dailės korifėjų Ričardo Povilo Vaitiekūno žodžiai, kad XX amžiaus Lietuvos grafikoje buvo dvi menininkės – Marcė Katiliūtė (ikikarinės nepriklausomos Lietuvos dailininkė) ir Elvyra Kairiūkštytė. Iki šiol stebina lietuvių grafikoje neįprastas jos lakštų monumentalumas, kosminiu svaiguliu stulbinantys pirmykščių tautų meno motyvai.

Tais laikais nieko nežinojome apie Fridą Kahlo. Šiandien sakyčiau – Elvyra buvo baltoji Frida. Dailėtyrininkė Aleksandra Aleksandravičiūtė

Fenomenalius dailininkės gebėjimus rodo jau vien kolegų liudijimai, kad savo didžiuosius linoraižinius ji kurdavo be parengiamojo piešinio, sukiodama linoleumą ir vis dėlto nenuklysdama nuo savo vizijos. Reikia nepamiršti, kad tą viziją į raižomą klišę reikia perkelti apverstą veidrodiniu principu, kad atspaudas būtų toks, kaip sumanyta. Negana to, vieną kūrinį Elvyra raižydavo keliose klišėse, kurias prieš atspausdama sudėliodavo kaip mozaiką. Beje, linoleumas nėra subtiliausia medžiaga, ji neriboja tik tokio masto talentų kaip Elvyra Kairiūkštytė saviraiškos.

Vaikų namuose augusi pamestinukė, atrodo, neturėjo nieko, kas būtų jai praskynę kelią į žmones: nė vieno žinomo kraujo giminaičio, anaiptol neįspūdingos išvaizdos – mažutė, neprimatanti, mikčiojanti... Ir vis dėlto ji turėjo viską: pagarbą didžiuliams savo gabumams nuo vaikų namų iki aukštųjų dailės studijų ir parodų salių, pasiaukojamai ją globojusius mokytojus, ištikimų draugų, atstojusių artimiausius gimines – kai reikėjo, valgydinusių, negailėjusių savo namų šilumos amžinai vienišei, supratusių, kokie demonai kartais drasko didžiajai kūrybai pasmerktą žmogų. Draugai iki šiol dirba didžiulį darbą puoselėdami Elvyros kūrybinį palikimą.

Mažaūgė pasakų būtybė, ateivė iš paralelinio pasaulio, gaivališka ir dramatiška asmenybė... Elvyra visomis spalvomis atsiskleidžia knygoje pateiktuose kolegų ir draugų pasakojimuose, ant palaidų lapelių rašytame ekscentriškame dienoraštyje, o svarbiausia – savo kūriniuose, kurių reprodukcijos pateikiamos knygos puslapiuose.

Knygoje yra ir visi reikiami dalykiniai priedai: Elvyros Kairiūkštytės kūrinių katalogas (be piešinių, kurių po dailininkės mirties rasta tūkstančiai), parodų sąrašas, bibliografija, asmenvardžių rodyklė, reziumė ir iliustracijų sąrašas anglų kalba.

Deginantis gyvenimo artumas. Elvyra Kairiūkštytė (1950–2006)
Sudarė Ksenija Jaroševaitė, Kristina Kleponytė, Regina Norvaišienė, Ramutė Rachlevičiūtė. _ Vilnius: Tyto alba, 2010. – 290 p.

Komentarai
Pažymėkite klaidą tekste, pele prispaudę kairijį pelės klavišą
Pranešti klaidą

Pranešti klaidą

Sėkmingai išsiųsta

Dėkojame už praneštą klaidą
Daugiau straipsnių nėra
Rodyti senesnius straipsnius
KALĖDINIŲ DOVANŲ GIDAS
Parašykite atsiliepimą apie 15min