Dabar populiaru
Pažymėkite klaidą tekste, pele prispaudę kairijį pelės klavišą

Baleto meistrai kyla prieš vienvaldystę teatre

Aurimas Paulauskas ir Miki Hamanaka „Bajaderėje“
M.Raškovskio, LNOBT archyvo nuotr. / Aurimas Paulauskas ir Miki Hamanaka „Bajaderėje“
Šaltinis: 15min
0
Skaitysiu vėliau
A A

Lietuvos nacionaliniame operos ir baleto teatre (LNOBT) verda intrigos ir kvepia vergove. Dauguma baleto šokėjų apie tai užsimena tik puse lūpų, tačiau kai kurių kantrybės taurė jau perpildyta – išrėžti visą tiesą pirmą kartą ryžosi garsi baleto artistų pora.

Devynerius metus susituokę primabalerina Miki Hamanaka ir primarijus Aurimas Paulauskas LNOBT scenoje šoka daugiau nei dešimtmetį. Jiems teatro virtuvė – puikiai pažįstama. Intrigų nemėgstantys menininkai tvirtina, kad dabar atmosfera baleto trupėje visiškai pašlijo, dirbti tapo neįtikėtinai sunku.

Sovietinis vadovavimas

Apie tai pirmoji prabilo šių metų pradžioje iš LNOBT pasitraukusi viena garsiausių Lietuvos balerinų Eglė Špokaitė. „Atmosfera – bloga. Krūviai baleto artistams smarkiai per dideli. Daug lemia pažintys ir asmeninės simpatijos. Gabumų nustatymo kriterijų nėra. Nėra ir meno tarybos, sprendžiančios, kam skirti vaidmenis. Yra vienintelė baleto trupės meno vadovė, šias pareigas einanti kelioliktus metus. Neteko girdėti, kad per tuos keliolika metų būtų rengiami konkursai šioms pareigoms užimti. Ar bent jau jie nevyko viešai. Repertuaras – didžiulis, ir viskas vyksta planuojant vieninteliam žmogui – trupės meno vadovei. Tai yra sovietinis vadovavimo teatrui modelis, kai vienas žmogus, nesiremdamas jokiais patvirtintais kriterijais, viską sprendžia“, – vasarį „Kauno dienai“ sakė E.Špokaitė.

Ketvirtadienį garsioji balerina „15min“ sakė savo nuomonės apie padėtį LNOBT baleto trupėje nepakeitusi.

Nebeturi kur dingti 

Tačiau E.Špokaitės kritika neišjudino sustabarėjusio LNOBT mechanizmo. Pasak 16 metų šokančio A.Paulausko, teatro baleto meno vadovė Tatjana Sedunova, kuriai ir buvo skirti buvusios primabalerinos žodžiai, nė kiek nepakeitė savo vadovavimo stiliaus, o įtampa tik auga.

– Kodėl ryžotės prabilti apie tai, kas ilgą laiką buvo už uždarų durų? – „15min“ paklausė A.Paulausko ir M.Hamanakos.

– A.Paulauskas (A.P.): Nėra kur dingti, kas mums belieka. Kalbėk nekalbėjęs teatre, ten mūsų niekas negirdi.

– M.Hamanaka (M.H.): Yra žmonių, kurie taip pat nepatenkinti esama tvarka, bet bijo kalbėti.

– A.P.: Dėl to nusprendėme – tebūnie, būsim tie, kurie pasakys viską, kaip yra.

– Kokia yra pagrindinė problema?

– A.P.: Mūsų teatro baleto meno vadovės T.Sedunovos visiška savivalė ir nesiskaitymas su žmonėmis. Ji čia dirba 19 metų, elgiasi taip, tarsi dirbtų nuosavoje uždarojoje akcinėje bendrovėje. LNOBT – valstybinė įstaiga, jos veikla susijusi su menine sritimi, tad vadovas turėtų mokėti bendrauti su žmonėmis.

Kol nuolat dirbi salėje, ari, turi sveikatos, tol problemų nėra. Bet atsiranda kiti dalykai – man prieš dvejus metus padarė kelio operaciją, dėl jo praleidau visą sezoną. Miki praėjusiais metais pagimdė vaiką. Nuo tada, kai sugrįžome, gauname mažiau darbo – dėl traumos ir nėštumo. Kalbėjomės apie tai, mums pasakė, kad mūsų laikas jau praėjo (A.Paulauskui rugsėjo 16-ąją sueis 34-eri, M.Hamanakai yra 33-eji – aut. past.). Po operacijos ir vaiko gimimo, kaip suprantu, mums nebėra ko prašyti. Dažniausiai šokėjai šoka 20 metų, maždaug iki 40-ies. Bet yra artistų, kurie šoka ir ilgiau. Tačiau yra tokių, kurie nepalankūs, ir jiems tai pasakoma.

Juliaus Kalinsko/15 minučių nuotr./Aurimas Paulauskas
Juliaus Kalinsko/„15 minučių“ nuotr./Aurimas Paulauskas

– Kaip dabar elgsitės, kai savanoriškai išjudinote veikiausiai nemažą skruzdėlyną?

– A.P: Mėginsime viską kelti į viešumą. Vienas iš variantų – išeiti iš teatro vien tik dėl to, kad vadovauja būtent T.Sedunova. Jos vadovavimo stilius ir viskas, ką ji daro, mums nepriimtina. Spektaklių priplanuota, bet į tą atmosferą grįžti nesinori.

– M.H.: Visas jos nepasitikėjimas mumis prasidėjo gegužės mėnesį, kai turėjau šokti „Gulbių ežere“. Turėjau pasirodyti, nors buvau motinystės atostogose. Nešokau, nes susirgau. Tada T.Sedunova pareiškė, kad iš manęs reikia atimti priedus, nors būdama motinystės atostogose negavau jokio atlyginimo apskritai. Man būtų sumokėta tik už pasirodymo dienas.

– A.P: Juokingiausia, kad tada pradėjo veikti profsąjunga ir vadovė pamanė, kad Miki tyčia susirgo ir ją pavadino nepatikima, nors ji tai profsąjungai nė nepriklauso.

Išeiti iš teatro mums nesinori, bet jei tai bus neišvengiama, būsime ryžtingi. Jei niekam nerūpi, kad vienam žmogui leidžiama elgtis pagal savo įgeidžius, nematau, ko ten likti. Nes priešingu atveju turėtume susitaikyti ir tylėti.

M.Aleksos, LNOBT archyvo nuotr./Aurimas Paulauskas ir Miki Hamanaka Silfidėje
M.Aleksos, LNOBT archyvo nuotr./Aurimas Paulauskas ir Miki Hamanaka „Silfidėje“

– Kokie konkrečiai baleto meno vadovės veiksmai, jūsų nuomone, neteisingi?

– A.P: Praėjusiais metais buvo nusiskundimų, kad vaidmenys skirstomi neteisingai. Per susirinkimą sulaukėme atsakymo, kad dėl vaidmenų apskritai negalime turėti pretenzijų, nes vaidmenis skirsto choreografas. Tai – melas. Jei choreografas rinktųsi pats, jis turėtų atvažiuoti mažiausiai mėnesiu anksčiau, sėdėti ir rinktis. Tačiau jiems neleidžiama taip elgtis. Paprasčiausias pavyzdys – dabar statomas baletas „Žydrasis Dunojus“. Kai buvo skirstomi žmonės, choreografas iš Maskvos išsitraukė lapelį, sakydamas: „Va, čia man Tania (T.Sedunova, – aut.past.) užrašė.“ Ir mes turėjome sustoti taip, kaip buvo surašyta Tatjanos. Ką jau kalbėti, kad choreografas nuteikinėjamas prieš žmogų, piešiami stereotipai...

– M.H: Vis bandoma padaryti taip, kad mes kartu nešoktume. Pasitaiko, kad pasirodome kartu, bet dėl to visuomet priekaištaujama.

– A.P: Mūsų vis klausia „Kas čia jums – šeimyninis teatras?“ Mes irgi turime klausimą: jei ne šeimyninis, tai kodėl T.Sedunovos žentas dirba repetitoriumi?

M.Raakovskio, LNOBT archyvo nuotr. /Aurimas Paulauskas ir Miki Hamanaka Miegančiojoje gražuolėje
Aurimas Paulauskas ir Miki Hamanaka „Miegančiojoje gražuolėje“

– M.H: Jei mes gerai pasirodome, nesuprantu, kodėl negalime šokti kartu. Kokybės šiuo atveju nereikia, veikia principai ir asmeninės simpatijos. Atvykau šokti į Lietuvą prieš 14 metų. Niekada nemaniau, kad taip atsitiks. Man baletas – grožis, noriu tik šokti, jokių intrigų nereikia. Nesmagu nei taip dirbti, nei apie tai kalbėti, tačiau daug žmonių kenčia. Mes kalbame už save, bet padėti norime ir kitiems. Susitarti su T.Sedunova gražiuoju nebeįmanoma, jau įvyko negrįžtamas procesas.

– A.P: Teatre labai trūksta repetitorių, jų yra tik trys. Tai žmonės, kurie sėdi šalia repeticijų salėje metu ir padaro juodą darbą, pataria, kad gražiai atrodytume spektaklyje. Patys šokėjai savęs nemato, nejaučia. Jie ypač svarbūs jaunimui. E.Špokaitė prašėsi į repetitores, bet jos nepriėmė, o T.Sedunovos žentas, gali tokį darbą dirbti.

– Pavasarį teatre buvo įkurta profsąjunga. Ar tai atnešė kokių pokyčių?

– A.P: Kosmetinių. Jie žiūri, kur ką galima paremontuoti, gal grindų dangą pakeis. Bet su vadovais nesiaiškina.

– Kokią matote išeitį iš susidariusios situacijos?

– A.P: Tik baleto meno vadovės keitimą. Negali būti, kad nėra kam jos pakeisti. Galima būtų paskelbti viešą konkursą. Ji turėtų palikti teatrą.

Juliaus Kalinsko/15 minučių nuotr./Lietuvos nacionalinio operos ir baleto teatro generalinis direktorius Gintautas Kėviaas
Gintautas Kėvišas

LNOBT vadovas žada permainas

„Žinau, kad baleto skyriuje yra nesutarimų ir esu ėmęsis tam tikrų priemonių. Jų įvardinti dabar nenoriu. Kitą savaitę galėsiu pasakyti daugiau. Taip, tai priemonės, susijusios su T.Sedunova. Aš šį klausimą noriu spręsti iš esmės. Visą situaciją žinau ir ji sprendžiama nuo liepos 15-osios. Žinau problemas, bet vasarą, kai visi atostogavo, jų nebuvo galima išspręsti. Kai visi grįžo, sprendžiame, bet tai – nėra vienos dienos dalykas, negali paimti kaip kokių pirštinių ir išmesti. Taip nebūna. Tam, kad šį klausimą išspręstume teisingai ir kvalifikuotai, reikia laiko. Mažiausiai dar savaitės“, – ketvirtadienį 15min.lt tikino LNOBT generalinis direktorius Gintautas Kėvišas.

Juliaus Kalinsko/15 minučių nuotr./Lietuvos nacionalinio operos ir baleto teatro baleto trupės vadovė Tatjana Sedunova
Tatjana Sedunova

Baleto meno vadovė įtampos nejaučia

„Telefonu tokio interviu neduosiu, nemanau, kad mūsų trupėje įtemptos nuotaikos. Šį klausimą galėčiau su jumis aptarti po poros savaičių. Daugmaž žinau, kokie laukia pokyčiai, bet apie tai nekalbėsiu“, – sakė LNOBT baleto meno vadovė Tatjana Sedunova.

Komentarai
Pažymėkite klaidą tekste, pele prispaudę kairijį pelės klavišą
Pranešti klaidą

Pranešti klaidą

Sėkmingai išsiųsta

Dėkojame už praneštą klaidą
Daugiau straipsnių nėra
Rodyti senesnius straipsnius
Parašykite atsiliepimą apie 15min