-50% metinei prenumeratai. Velykų dovana!
Prenumeruoti

Vilniuje pradėjo repetuoti garsus Europos režisierius Krystianas Lupa

Paskutinėmis sausio dienomis į Lietuvos nacionalinį dramos teatrą statyti spektaklio pagal Thomaso Bernhardo pjesę „Didvyrių aikštė“ atvyko vienas garsiausių Europos teatro režisierių Krystianas Lupa. Lenkų režisierius atvyko su kostiumų dailininku Piotru Skiba.
Krystianas Lupa
Krystianas Lupa / D.Matvejevo nuotr.

„Mane maloniai nustebino susitikimas su Lietuvos aktoriais. Iki šiol liko labai geri prisiminimai iš gegužę vykusios atrankos. Tuomet susitikau su asmenybėmis. Buvo jaudinantis pojūtis, kad visi aktoriai labai tinka prie mano įsivaizduojamos šio teksto interpretacijos. Dabar su tomis asmenybėmis kasdien susirenkame prie repeticijų stalo skaityti pjesės. Vos pradėjus skaityti „Didvyrių aikštę“ labai greitai įvyko sintezė, abipusis susikalbėjimas. Anksti, aišku, kalbėti apie finalinius efektus, bet tai, kaip aktoriai buvo pasiruošę pirmajam skaitymui, mane maloniai nustebino. Tiesą sakant, kad taip gerai būtų prasidėję kūrybiniai darbai mano karjeroje pasitaikė retai“, – pasakojo lenkų režisierius.

D.Matvejevo nuotr./Spektaklio „Didvyrių aikštė“ repeticijoje
D.Matvejevo nuotr./Spektaklio „Didvyrių aikštė“ repeticijoje

„Pasiūlymas Krystianui Lupai statyti Vilniuje paskutinę Thomaso Bernhardo pjesę „Didvyrių aikštė“ buvo neatsitiktinis ir susijęs ne vien su režisieriaus meile šio autoriaus kūrybai. Baigiant penkerių metų darbą teatre norėjosi kažkokio apibendrinimo.

„Didvyrių aikštėje“ persipina svarbiausios pastaraisiais metais teatro pastatymuose plėtotos temos: visuomenės priešo, emigracijos, holokausto.

Be to, tai paskutinė Bernhardo pjesė, o jos pirmasis pastatymas Vienoje sukėlė vieną didžiausių visuomeninių rezonansų praėjusio amžiaus pabaigos Europos teatre. Džiaugiuosi, kad Krystianui pavyko surinkti į vieną būrį tokią aktorių grupę, kokios pamatyti viename spektaklyje dar neteko. Viliuosi, kad šio darbo svajonė bus įgyvendinta spektaklyje, į kurio premjerą publiką pakviesime Teatro dieną“, – sako LNDT meno vadovas Audronis Liuga.

„Didvyrių aikštėje“ dirba unikali aktorių komanda: Valentinas Masalskis, Eglė Gabrėnaitė, Vytautas Rumšas, Arūnas Sakalauskas, Vytautas Anužis, Viktorija Kuodytė, Arūnas Smailys, Eglė Mikulionytė, Doloresa Kazragytė, Rasa Samuolytė, Toma Vaškevičiūtė.

D.Matvejevo nuotr./Valentinas Masalskis ir Eglė Gabrėnaitė photo-D.Matvejevas©
D.Matvejevo nuotr./Valentinas Masalskis ir Eglė Gabrėnaitė photo-D.Matvejevas©

Įkvėpė du jubiliejai

1988 metais parašytą „Didvyrių aikštę“ įkvėpė du jubiliejai – Austrijos kultūros pasididžiavimo nacionalinio teatro Burgtheater šimtmetis ir gėdingų Hitlerio sutiktuvių Vienos pagrindinėje aikštėje Heldenplatz penkiasdešimtmetis.

Herojus staiga miršta pačioje pasakojimo pradžioje. Dažniausiai nusižudo, o gyvieji galynėjasi su paslaptinga tuščia erdve ir paslaptingu ženklu.

Pirmojo „Didvyrių aikštės“ pastatymo premjera Burgtheater įvyko 1988-ųjų lapkričio 4 d. – tais metais, kai buvo prisimenamas prieš 50 metų įvykęs Austrijos prijungimas prie nacistinės Vokietijos.

Nuolatinis Thomaso Bernhardo išeities taškas, pasak režisieriaus, yra pagrindinio protagonisto mirtis ir tos mirties tyrinėjimas.

Herojus staiga miršta pačioje pasakojimo pradžioje. Dažniausiai nusižudo, o gyvieji galynėjasi su paslaptinga tuščia erdve ir paslaptingu ženklu.

„Didvyrių aikštėje“ tas lemtingas modelis maksimaliai sutirštintas. Žydų kilmės mokslininkas, nuo nacių persekiojimo pabėgęs į Angliją, grįžta į tėvynę, kuri pasirodo esanti „mirties erdvė“. Visuomenė, gyvenanti toje sferoje, yra dvasinis mutantas. Profesoriaus Schusterio savižudybė tampa demaskavimo aktu. Žaizdų randai nuolat draskomi, išryškėja negrįžtamai sunaikintos žmonijos vietos.

Prognozuoti Lietuvos žiūrovų reakcijos į būsimą premjerą K.Lupa kol kas nesiryžta: „Bernhardas visuomet yra truputį kontroversiškas, tačiau mano kurti jo pastatymai Lenkijoje buvo palankiai priimti, jie vertinami kaip vieni geriausių, o kaip „Didvyrių aikštę“ sutiks Lietuvos publika, yra didelė mįslė. Nors Vilniuje jau buvo rodyti du mano spektakliai („Kalkverkas“ ir „Persona. Marilyn“), ir po abiejų buvau labai patenkintas žiūrovais.“

Nors vos atvykęs K. Lupa puolė į darbus, režisierius tikisi, kad iki premjeros turės ir laisvesnių dienų, kurių metu galės pasivaikščioti po Vilnių. Lietuvos sostinės vaizdus menininkas ketina panaudoti ir būsimame spektaklyje.

„Vilniuje ieškosime konkrečių peizažų, kurie tiktų spektaklio projekcijai. Turime ir dar vieną tikslą. Tai mano aktoriaus Jano, gimusio Vilniuje, turas. Jis dirba su manimi Varšuvoje ir jau seniai svajoja parodyti slaptas, turistų nelankomas savo gimtojo miesto gatves. Vilnius mane labai domina. Kaip lenką mane šis miestas žavi tuo, kad čia kūrė Adomas Mickevičius, taip pat masina visos šventos Vilniaus vietos. Manau, kad tai tiesiog žavingas miestas, kiekviena gatvelė labai fotogeniška“, – simpatijas Vilniui išsakė „Didvyrių aikštės“ režisierius.

„Didvyrių aikštės“ premjera Lietuvos nacionalinio dramos teatro Didžiojoje salėje – kovo 27, 28 dienomis.

Pranešti klaidą

Sėkmingai išsiųsta

Dėkojame už praneštą klaidą
Reklama
Įsirenkite šildymą oras–vanduo ir gaukite kompensaciją net iki 70 proc.
Reklama
Kas svarbu įrengiant biurą: keturios interjero dizaino tendencijos
Reklama
Pavasario savaitgaliams ar atostogoms – laikas pajūryje: ne tik pailsėsite, bet ir sustiprinsite sveikatą
Reklama
Norintiems investuoti į NT projektų plėtrą – kaip išsirinkti projektą pagal paskirtį?
Užsisakykite 15min naujienlaiškius