CERN mokslininkai: dalelės skriejo didesniu nei šviesos greičiu

Europos branduolinių mokslinių tyrimų organizacijos (CERN) tyrėjai gavo itin netikėtų rezultatų, kurie sutrikdė fizikus: panašu, kad subatominės dalelės gali skrieti didesniu nei šviesos greičiu, rašo britų visuomeninio transliuotojo BBC naujienų svetainė.
Europos branduolinių tyrimų organizacijos centras
Europos branduolinių tyrimų organizacijos centras / „Reuters“/„Scanpix“ nuotr.

Neutrinų pluoštas, nukreiptas iš CERN laboratorijos, esančios į šiaurės vakarus nuo Ženevos, į Gran Saso požeminę laboratoriją Italijoje už 732 km, pasiekė paskirties vietą, kaip pranešama, kelių milijardų sekundės dalimis anksčiau nei būtų skriejęs šviesos greičiu.

Eksperimentų rezultatai netrukus bus paskelbti internete, kad juos galėtų kruopščiai išnagrinėti suinteresuoti ekspertai visame pasaulyje.

Mokslininkų, kurie neskuba paskelbti naujo atradimo, atsargumas suprantamas – jeigu rezultatai pasitvirtins, kils abejonių dėl viso fizikos mokslo plėtotės šimtmečio.

CERN laboratorijos direktorius pavadino šio eksperimento rezultatus „tiesiog neįtikėtinais“.

Pagal dabartines sampratas, šviesos greitis yra didžiausias Visatoje. Visa šiuolaikinė fizika – suformuluota Alberto Einsteino reliatyvumo teorijoje – pagrįsta idėja, kad niekas negali viršyti šios pagrindinės fizikinės konstantos.

Buvo atlikti tūkstančiai eksperimentų, siekiant nustatyti tikslų šviesos greitį. Bet nė karto nė viena dalelė negalėjo įveikti šios ribos.

Tačiau Antonio Ereditato ir jo kolegos aptiko neutrinus, kuriems, atrodo, pavyko viršyti šviesos greitį.

Štai jau treji metai fizikų iš keliasdešimties šalių grupė vykdo projektą OPERA (Oscillation Project with Emulsion-Tracking Apparatus), arba neutrinų virpesių tyrimo eksperimentą.

Eksperimento tikslas – įrodyti hipotezę, kad vienų tipų neutrinai (elektroniniai, miuoniniai ir tau) virsta kitų tipų neutrinais.

Daktaras A.Ereditato ir jo kolegos siunčia iš CERN į požeminę laboratoriją Italijoje tik vieno tipo neutrinų miuoninių – pluoštą. Jie siekia išsiaiškinti, kiek išsiųstų dalelių ateina į Gran Saso laboratoriją jau kaip tau neutrinai.

Per eksperimentus tyrėjai pastebėjo, kad dalelės įveikė 732 km atstumą kiek greičiau nei šviesa. Tiksliau sakant, skirtumą sudarė viena šešiasdešimtmilijardinė sekundės dalis.

Fizikai išmatavo tokį neutrino kelionės greitį maždaug 15 tūkst. kartų. Tai leidžia teigti, kad padarytas mokslo atradimas.

Beje, atradimo esmė tokia neįtikėtina ir gali sukelti tokį sąmyšį ne tik mokslo srityje, bet dėl visos Visatos sampratos, todėl tyrėjai laikosi itin didelio atsargumo.