Dabar populiaru
Pažymėkite klaidą tekste, pele prispaudę kairijį pelės klavišą

​Sankcijos Rusijai kirs „Zara“, „Carlsberg“ ir „Peugeot“, tačiau šių bendrovių savininkai neseka „Šiaurės vilko“ vadovo pavyzdžiu

„Louis Vuitton“ prekinis ženklas
„Scanpix“ nuotr. / „Louis Vuitton“ prekinis ženklas
Šaltinis: 15min
0
Skaitysiu vėliau
A A

Pasivaikščiojimas Maskvoje atskleidžia, kurioms Vakarų kompanijoms pakenks sankcijos Rusijai: gatvės pilnos „Renault“ automobilių, „Zara“ ir „Louis Vuitton“ parduotuvių ir „Carlsberg“ daryklų, rašo naujienų agentūra „Bloomberg“.

JAV prezidentui Barackui Obamai ir Vokietijos kanclerei Angelai Merkel grasinant paskelbti sankcijas Rusijai dėl Krymo aneksijos, užsienio įmonės Rusijoje ruošiasi galimam atsiskyrimui nuo Rusijos – valstybės, tapusios itin svarbia prekybos partnere.

„Kompanijos, investuojančios ir dirbančioms toje rinkoje, rizikos dabar bus kur kas didesnės, – sakė Johnas Loughas, tyrimų kompanijos „Chatham House“ Londone mokslo darbuotojas. – Investuotojai daug klausinės apie šias rizikas.“

JAV ir Europos Sąjunga draudžia praktiškai bet kokią prekybą su Iranu ir Šiaurės Korėja, tačiau į Rusiją yra žiūrima kitaip. 

Vakarų kompanijos užplūdo Rusiją po Sovietų Sąjungos griūties 1991 metais. Jas sugundė gausūs gamtiniai ištekliai, auganti vidurinė klasė ir gerėjanti infrastruktūra. 2012 metais vien Europos Sąjungos valstybės Rusijai pardavė prekių ir paslaugų už 152 mlrd. eurų. Palyginti su 2011 metais, pardavimai išaugo 14 proc.

Irano pamokos

JAV ir Europos Sąjunga draudžia praktiškai bet kokią prekybą su Iranu ir Šiaurės Korėja, tačiau į Rusiją yra žiūrima kitaip. Tokios sankcijos, kokios taikomos Iranui, Rusijos atveju yra laikomos tik kaip mažai tikėtinas blogiausias scenarijus, tačiau įmonės turėtų būti pasiruošusios viskam, sakė Londono universiteto koledžo ekonomikos dėstytojas Jevgenijus  Nivorožkinas.

Reuters/Scanpix nuotr./Iranui taikomos griežtos sankcijos, į Rusiją žiūrimai kiek kitaip
Reuters/Scanpix nuotr./Iranui taikomos griežtos sankcijos, į Rusiją žiūrimai kiek kitaip

Į pradines sankcijas greičiausiai bus įtraukti draudimai keliauti su Kremliumi susijusiems asmenims. Tai gali būti išplėsta iki Rusijos užsienio rezervų ir bankų aktyvų įšaldymo, nors griežtoms priemonės greičiausiai prieštaraus Europos valstybės, turinčios glaudžių prekybos ryšių su Rusija.

„Tai yra Europos valios klausimas – ar ji yra pasirengusi mokėti sankcijų kainą, kuri yra neišvengiama“, – sakė jis.

Rusai Europos bankams yra įsiskolinę 136 mlrd. dolerių. Didžiosios Britanijos bankai jiems yra paskolinę 14,1 mlrd. eurų, JAV – 27,2 mlrd. dolerių.

Rusai Europos bankams yra įsiskolinę 136 mlrd. dolerių. Didžiosios Britanijos bankai jiems yra paskolinę 14,1 mlrd. eurų, JAV – 27,2 mlrd. dolerių.

Rusijoje dabar tiek vietos, tiek užsienio kompanijos turi susidoroti su rublio vertės kritimo iššūkiu. Rusijos rublis smuko 9,8 proc. dolerio atžvilgiu šiemet.

Valiutos nuosmukis

Tolesnis rublio kurso kritimas pažeistų Rusijos ekonomiką, kuri šiuo metu ir taip turi bėdų. Rusijos ūkio augimas sulėtėjo nuo 3,4 proc. 2012 metais iki 1,3 proc. pernai. Prognozuojama, kad dėl įtampos Ukrainoje Rusijos BVP augimas sulėtės iki 1 proc.

„Mus labiausiai dabar neramina rublio nuvertėjimas“, – sakė Oksana Nazarova, „Renault“ filialo Rusijoje atstovė.

Kompanija pagamina maždaug kas trečią Rusijos gatvėmis važinėjantį automobilį. Sausį ji kėlė kainas 3 proc. ir panašiai kovą, smukus rublio vertei. O.Nazarova galimų sankcijų Rusijai komentuoti nenorėjo.

Prancūzų konkurentas „Peugeot Citroen“ žino, kaip skaudžiai gali kirsti sankcijos. Įmonei teko pasitraukti iš Irano, kai valstybei buvo paskelbtos sankcijos dėl jos branduolinės programos.

Irmanto Gelūno/15min.lt nuotr./ „Peugeot“ jau žino, ką reiškai sankcijos
Irmanto Gelūno/15min.lt nuotr./ „Peugeot“ jau žino, ką reiškai sankcijos

2011 metais, iki sankcijų, „Peugeot“ pardavė 458 tūkst. automobilių Irane. Kitais metais bendrovė nepardavė nė vieno, dėl to prarado 10 mln. eurų mėnesio operacinių pelno. „Peugeot“ turi planų grįžti į Iraną, kai tik galės tą padaryti.

Rusijos kompanijoms sankcijos reikštų dar didesnę grėsmę – nuo brangesnio skolinimosi ir sunkumų atliekant tarptautines finansines operacijas, sakė „BCS Financial Group“ tyrėjas Kirillas Čiuiko.

„Opus klausimas yra multimilijardinės Rusijos kompanijų paskolos tarptautiniuose bankuose“, – sakė jis.

Dėl to nukentėtų skolas siekiančios grąžinti Rusijos kompanijos, be to, tai paliestų ir tarptautines finansų institucijas, paskolinusias rusams pinigų. Pasak K.Chuyko, pavyzdžiui, „Citigroup“ ir „Bank of America Corp.“ koordinavo 31 mlrd. „Rosneft“ paskolą, skirtą TNK-BP įsigijimui prieš metus.

„ING GROEP NV“ turi 7 mlrd. eurų paskolų Rusijoje ir 1,5 mlrd. eurų Ukrainoje, skirtų savo banko filialams.

Planai aplenkti Vokietiją

Prekyba ir pramonė yra Rusijos ekonomikos šerdis. „Carslberg“ yra didžiausia alaus darykla Rusijoje. Ispanijos „Zara“ turi apie 300 parduotuvių Rusijoje.

„Zara“ Rusijoje turi apie 300 parduotuvių
„Zara“ Rusijoje turi apie 300 parduotuvių

„Siemens“ tiekia traukinius valstybėje gimstančiam greitajam geležinkeliui. Vokiečių kompanijos ryšiai su Rusija buvo užmegzti prieš šimtmetį, kai „Siemens“ Sankt Peterburge atidarė savo biurą.

„Airbus Group“ turi dar neįvykdytų užsakymų iš „Aeroflot“ už maždaug 6 mlrd. dolerių.

Rusijos kompanijoms viena galimų išeičių yra susijungimas su konkurentais Europoje arba JAV. Telekomunikacijų bendrovė „VimpelCom“, kontroliuojama Rusijos milijardieriaus Mikhailo Fridmano, 2010 metais susijungė su „Weather investments“ – Egipto magnato Naguibo Sawiriso įmone. Nors „VimpelCom“ vis dar priklauso M.Fridmanui, kompanija yra linstinguojama Niujorke, o jos būstinė – Amsterdame.

Daug Vakarų kompanijų Rusijoje atlieka operacijas, norėdamos pasipelnyti iš vietiniams gamintojams palankios priežiūros. Prieš trejus metus „Volkswagen“ ir „Ford Motor“ pasirašė susijungimo sandorius su vietiniais gamintojais, prisijungdamos prie „Hyundai Motor“ ir „General Motors“ Rusijoje.

Tuo metu buvo prognozuojama, kad automobilių pardavimai greitai pasieks 3 mln. per metus ir aplenks Vokietiją – didžiausią Europos automobilių rinką.

„Reuters“/„Scanpix“ nuotr./„Volkswagen e-Golf“
„Reuters“/„Scanpix“ nuotr./„Volkswagen e-Golf“

Tačiau pardavimai Rusijoje niekada neaplenkė Vokietijos. Dabar jie traukiasi – 2013 metais automobilių rinka smuko 5,5 proc. iki 2,78 mln. automobilių. Manoma, kad dėl sankcijų automobilių pardavimai šiemet Rusijoje galėtų smukti 10 proc.

„Volkswagen“ turi gamyklą Kalugoje ir taip pat gamina VW ir „Škoda“ su milijardieriaus Olego Deripaskos GAZ Žemutiniame Naugarde.

„Volkswagen“ turi gamyklą Kalugoje ir taip pat gamina VW ir „Škoda“ su milijardieriaus Olego Deripaskos GAZ Žemutiniame Naugarde.

„Šiuo metu nėra tikslo kalbėti apie siaubo scenarijus“, – sakė VW Finansų direktorius Hansas Dieteris Poetschas.

Energijos gamintojams sankcijos sugriautų ilgalaikius investicijų planus.  BP priklauso 20 proc. naftos milžinės „Rosneft“ akcijų, vertų maždaug 13 mlrd. dolerių. „Exxon Mobil“ priklauso teisės į 11,4 mln. akrų Rusijoje, kuriuos tirti turi „Rosneft“.

BP jau pajuto šiokias tokias pasekmes. Kompanija prarado 849 mln. dolerių per dieną dėl savo investicijos į „Rosneft“. 

„Mes pakęsime sankcijas. Bet kol jos bus įvestos, mes nieko negalime padaryti“, – sakė BP atstovas Toby Odone.

Komentarai
Daugiau straipsnių nėra
Rodyti senesnius straipsnius
Parašykite atsiliepimą apie VERSLO rubriką