Maža kaina - didelė vertė. Prenumerata vos nuo 1,00 Eur!
Išbandyti

Brangstantys degalai dusina vežėjus

Išaugusios degalų kainos skaudžiai smogia ne tik per gyventojų ir verslininkų kišenes, bet ir per valstybės biudžetą. Šiuo metu Lietuvos degalinėse parduodami automobilių degalai yra brangiausi iš visų šalių kaimynių.
Degalai mažmeninėje rinkoje turėtų atpigti.
Degalai / Andriaus Ufarto/BFL nuotr.

Žiemą smuktelėjusios automobilių degalų kainos praeitą trečiadienį vėl perkopė 4 litų už litrą ribą. Negana to, degalų pardavėjai perspėja, kad kainos dar gali kilti, nes nafta pasaulyje brangsta ir vakar jos kaina vėl pakilo iki 72 JAV dolerių už barelį.

Dėl didžiausių degalų kainų, palyginti su šalimis kaimynėmis, kaltinama valdžia – esą ji padidino akcizus gerokai daugiau nei to reikalauja ES. „Lietuva Statoil“ generalinio direktoriaus Morteno Christenseno teigimu, sumažinus dabar taikomą akcizą iki minimalių ES reikalavimų, t. y. 1240 litų tūkstančiui litrų degalų, benzino kainos degalinėse nukristų 20-40 centų už kiekvieną litrą.

„Mažeikių naftos“ prekybos namų duomenimis, didmeninė naftos kaina trečiadienį šoktelėjusi apie 40 centų, per ketvirtadienį ir penktadienį nukrito apie 66 centus. Tuo metu „Lietuva Statoil“ degalinėse Vilniuje benzino kainos sumažėjo vidutiniškai tik apie 15 centų, o litras populiariausio benzino kainuoja apie 3,85 lito.

Degalus perka svetur

Vežėjų asociacijos „Linava“ generalinis sekretorius Valdas Gilys LŽ aiškino, kad brangstant degalams didėja ir įmonių sąnaudos, o tokiu sudėtingu laikotarpiu, kai jos vos suduria galą su galu, tai tik blogina visų vežėjų padėtį.

„Taip, pasaulinės naftos kainos vėl kyla, tačiau lietuviai jas didinti linkę patys pirmieji – jau tą pačią dieną degalinės pakelia kainas, neatsižvelgdamos į tai, ar turi kokių nors rezervų. O kai pasaulyje naftos kainos krinta, mūsų krašte degalų kainų neskubama mažinti, nes aiškinama, kad degalinės neva turėjo rezervą, pirktą už didesnę kainą, tad turi jį išparduoti. Mes domimės pasaulinėmis naftos ir degalų kainomis, todėl visada stebina, kad tos pačios „Mažeikių naftos“ produktais prekiaujančiose šalyse – Latvijoje ir Lenkijoje – degalų kainos daug mažesnės nei Lietuvoje“, – piktinosi jis.

V.Gilio nuomone, Lietuvos valdžios sprendimas padidinti akcizus daugiau nei reikalauja ES padarė didžiulę žalą tiek valstybei, tiek degalų pardavėjams ir pirkėjams. „Mūsų vežėjai jau nuo metų pradžios Lietuvoje beveik nebesipila degalų, nes Lenkijoje, Rusijoje ar Baltarusijoje jie yra gerokai pigesni. Net daugelyje ES šalių degalai kainuoja pigiau nei Lietuvoje. Itin skaudžiai degalų pabrangimas atsiliepia šalies tarpmiestinio transporto įmonėms, be to, savivaldybės joms skolingos milijonus litų už keleivių grupėms taikomas lengvatas. Trūksta apyvartinių lėšų, parkai nebeatnaujinami, o degalų kainos vis kyla. Gyventojai pyksta, kad branginame paslaugas, tačiau kaip nebranginti, jei įmonė degalams išleidžia daugiau nei 40 proc. visų pinigų“, – vardijo problemas „Linavos“ generalinis sekretorius.

Statistikos departamento išankstiniais duomenimis, šių metų pirmąjį ketvirtį, palyginti su pernai tuo pačiu laikotarpiu, keleivių vežimas sumažėjo 9,2 proc., krovinių – 32,1 procento.

Kaltina akcizus

Bendrovės „Lietuva Statoil“ duomenimis, nuo 2009 metų sausio 1 dienos Lietuvoje įsigaliojus naujiems degalų akcizų tarifams ir sugriežtėjus kreditavimo sąlygoms, per pirmąjį šių metų ketvirtį degalų pardavimas degalinėse sumažėjo 20 proc., palyginti su tuo pačiu laikotarpiu pernai. Pasak „Lietuva Statoil“ generalinio direktoriaus Morteno Christenseno, didžiausias pardavimo nuosmukis pastarąjį pusmetį, padidėjus akcizams, vis dar fiksuojamas pietinėje Lietuvos dalyje. Čia benzino pardavimas sumažėjo 27 proc., o dyzelino – net 42 procentais.

"Tokią situaciją lemia mažesnės degalų kainos Lenkijoje, todėl Lietuvos mažmeninės prekybos įmonėms sudėtinga konkuruoti dėl pirkėjų pasienyje. Lenkijoje litras benzino šiuo metu kainuoja 45 centais pigiau nei Lietuvoje, dyzelino – 47 centais pigiau. Šioje šalyje benzino akcizo tarifas yra 21 proc., o dyzelino – 29 proc. mažesni nei Lietuvoje.

Šiaurės Lietuvoje degalų paklausa smuko mažiau nei pietinėje dalyje. Benzino pardavimas Latvijos pasienyje sumažėjo 9 proc., dyzelino – 21 procentu. Šiuo metu Latvijoje litras benzino kainuoja 30 centų mažiau nei Lietuvoje, litras dyzelino - 12 centų pigiau. Latvijoje litrui benzino taikomas 12 proc. mažesnis akcizas nei Lietuvoje. „Lietuva Statoil“ prognozuoja, kad dėl kritusio degalų pardavimo 2009 metais į šalies biudžetą sumokės 127 mln. litų mažiau mokesčių, nei buvo planuota. Pagal sumokėtus mokesčius „Lietuva Statoil“ 2008 metais užėmė trečiąją vietą tarp šalies bendrovių, į šalies biudžetą įnešdama 414,5 mln. litų.

Ketvirtadienį Seimas sutiko imtis pataisų dėl alkoholio ir suskystintų dujų akcizų mažinimo, tačiau galimybės mažinti degalų akcizą kol kas nesvarstomos.

Faktai

Lietuvoje nuo 2008 metų dėl padidėjusio akcizo litras benzino pabrango 12 centų, litras dyzelino – 10 centų. Nuo 2009 metų sausio 1 dienos litras benzino dėl akcizų pakėlimo pabrango 38 centais, dyzelinas – 19 centų.

Šiuo metu mažiausias degalų akcizas taikomas Lenkijoje. Benzino akcizas 1000 litrų degalų yra 1191 litas, dyzelino – 808 litai. Estijoje benzino akcizas sudaro 1239 litus, dyzelino – 1140 litų tūkstančiui litrų. Latvijoje benzino akcizas – 1322 litai tūkstančiui litrų degalų, dyzelino – 1140 litų. Didžiausi degalų akcizai yra Lietuvoje. Benzino akcizas sudaro 1500 litų tūkstančiui litrų degalų, dyzelino – 1140 litų.

Pranešti klaidą

Sėkmingai išsiųsta

Dėkojame už praneštą klaidą
Reklama
„Teleloto“ studija virs podiumu
Reklama
Šimtai vyrų kasdien susiduria su erekcijos sutrikimais ar net prostatos vėžio diagnoze – kaip to išvengti?
Reklama
Pirmą kartą per beveik penkiolika metų fiksuotas verslo ginčų augimas – ką tai reiškia verslui?
Reklama
„Daktare, man pašalino tulžies pūslę, tačiau aš nesijaučiu gerai...“
Užsisakykite 15min naujienlaiškius