Dabar populiaru
Pažymėkite klaidą tekste, pele prispaudę kairijį pelės klavišą

Įmonės jau gali patogiau susigrąžinti sumokėtą PVM

Ankstesnioji PVM susigrąžinimo sistema iš įmonių pareikalaudavo nemažai laiko sąnaudų ir specifinių žinių. Pradėjus veikti EPRIS portalui procesas supaprastėjo.
15min.lt nuotr. / Ankstesnioji PVM susigrąžinimo sistema iš įmonių pareikalaudavo nemažai laiko sąnaudų ir specifinių žinių. Pradėjus veikti EPRIS portalui procesas supaprastėjo.
Šaltinis: 15min
0
Skaitysiu vėliau
A A

Jau nuo šių metų pradžios mokesčių mokėtojai gali greičiau ir paprasčiau internetu susigrąžinti kitose ES šalyse sumokėtą pridėtinės vertės mokestį (PVM).

Informacinės visuomenės plėtros komitetas (IVPK) – tarpinė institucija, administruojanti ES struktūrinę paramą informacinės visuomenės plėtros srityje – šiemet, vasario mėnesį, skyrė lėšų projekto „Elektroninio deklaravimo paslaugos plėtra ir PVM grąžinimo Europos Sąjungos šalių mokesčių mokėtojams el. paslaugos sukūrimas“ veikloms įgyvendinti. Šis projektas finansuojamas Europos Sąjungos 2007–2013 m. Ekonomikos augimo veiksmų programos prioriteto „Informacinė visuomenė visiems“ priemonės „Elektroninės valdžios paslaugos“ lėšomis.

Neabejoja projekto nauda

Kaip pasakojo IVPK Struktūrinių fondų administravimo skyriaus vedėja Ieva Žilionienė, projektą „Elektroninio deklaravimo paslaugos plėtros ir PVM grąžinimo Europos Sąjungos šalių mokesčių mokėtojams el. paslaugos sukūrimas“ pilnai finansuoja Europos Sąjungos Europos regioninės plėtros fondas. Bendra suma skirta projektui įgyvendinti - 1987341,66 Lt.

Projektas bus įgyvendintas iki 2012 m. kovo mėn., jo tikslas – plėtoti elektroninio deklaravimo paslaugą ir, įgyvendinant Europos Tarybos direktyvas, sukurti elektroninę paslaugą ES mokesčių mokėtojams susigrąžinti pridėtinės vertės mokestį, sumokėtą kitoje ES šalyje. „Manome, kad šio projekto rezultatai bus labai naudingi tiek Lietuvos, tiek užsienio valstybių verslo įmonėms. Numatoma, kad per metus bus pateikta apie 6500 prašymų grąžinti kitose ES valstybėse sumokėtą PVM, o VMI per metus vidutiniškai gaus apie 4500 prašymų grąžinti Lietuvoje sumokėtą PVM,” – sakė I.Žilionienė.

Plačiau pasakodama apie ES paramą informacinės visuomenės projektams, ji minėjo, jog 2007–2013 metų ES struktūrinės paramos laikotarpiu, jiems bus paskirstyta net 975 mln. litų. Iš šių lėšų net 829 mln. litų sudaro Europos regioninės plėtros fondo parama.

Manome, kad šio projekto rezultatai bus labai naudingi tiek Lietuvos, tiek užsienio valstybių verslo įmonėms, – I.ŽilionienėŠios Informacinės visuomenės plėtros komiteto administruojamos lėšos skiriamos projektams, įgyvendinantiems du svarbiausius šio laikotarpio uždavinius: plėtoti elektroninius sprendimus, kurie didina viešojo sektoriaus institucijų efektyvumą, ir sukurti tolygią ir saugią elektroninių tinklų infrastruktūrą Lietuvoje. Šiuo metu jau sudarytos sutartys su paramos gavėjais dėl 56 projektų įgyvendinimo, bendra sutarčių vertė – daugiau kaip 440 mln. Lt.

Didžioji šios beveik 1 mln. litų vertės paramos dalis bus skiriama projektams, kuriantiems aktualias, patogias ir reikalingas vartotojui elektronines paslaugas įvairiose srityse. Šios elektroninės paslaugos apima įvairias sritis: tai elektroninės valdžios, elektroninės demokratijos, elektroninio mokymo, Lietuvos kultūros ir lietuvių kalbos ir kt. paslaugos, kuriomis galės naudotis visi pageidaujantys Lietuvos gyventojai bei verslo įmonės.

Ankstesnė tvarka nebeatitiko realijų

Iki šiol PVM susigrąžinimo procedūra iš įmonių pareikalaudavo nemažai laiko sąnaudų ir specifinių žinių. Todėl startavusi naujoji sistema greitai sulaukė dėmesio – specialiame portale nuo metų pradžios užsiregistravo kiek daugiau nei 1300 įmonių, neabejojama, kad jų skaičius dar augs.

Kaip pasakojo Valstybinės Mokesčių inspekcijos prie Finansų ministerijos Paslaugų mokesčių mokėtojams departamento Įmonių aptarnavimo skyriaus vyriausioji specialistė Vilija Janickienė, kol nebuvo patobulinta sistema, kiekviena įmonė turėjo kreiptis į tą ES valstybę narę, iš kurios norėjo susigrąžinti PVM. Kadangi kiekviena valstybė narė buvo nusistačiusi atskirą prašymų pateikimo tvarką ir skirtingas prašymų formas, įmonės turėjo susipažinti su kiekvienos valstybės, iš kurios norėjo susigrąžinti PVM, tvarka ir pildyti skirtingus prašymus. Be to, pildomi prašymai buvo popieriniai, taigi juos kartu su papildomais dokumentais kiekvienos valstybės narės už PVM grąžinimą atsakingai institucijai arba tekdavo siųsti paštu, arba pristatyti atvykus į vietą. Kiekviena valstybė narė galėjo pati nusistatyti terminą, per kurį pateikti prašymai grąžinti PVM turėjo būti išnagrinėti. Pasitaikydavo atvejų, kai prašymai grąžinti PVM nagrinėti net kelerius metus. Be to, prašymų grąžinti PVM pateikimo terminas buvo trumpesnis nei dabar.

Ankstesne sistema buvo nepatenkinti ne tik verslo subjektai, tačiau ir valstybių mokesčių administratoriai. Visų pirma, nacionaliniams mokesčių administracijoms buvo sudėtinga užtikrinti tam tikrų faktų, turinčių įtakos PVM grąžinimui, kontroliavimą. Antra, mokesčių administratoriai gaudavo daugybę popierinių dokumentų, kuriuos turėjo įvertinti, kataloguoti ir saugoti.

Akivaizdu, kad senoji PVM grąžinimo sistema nebetenkino dabartinių ekonominių realijų, o taip pat ir neišnaudojo šiuolaikinių technologijųBe to, grąžintinas PVM yra įmonių apyvartinių lėšų dalis, tad ilgai užtrunkantis PVM grąžinimo procesas iš esmės mažina įmonių disponuojamas apyvartines lėšas, tuo pačiu mažina ir įmonių konkurencingumą. Tuo tarpu vienas iš Lisabonos strategijoje numatytų tikslų yra skatinti ES konkurencingumą tarptautinėje rinkoje, taigi naujoji PVM grąžinimo sistema iš dalies taip pat prisideda prie šio tikslo įgyvendinimo.

Anot V.Janickienės, akivaizdu, kad senoji PVM grąžinimo sistema nebetenkino dabartinių ekonominių realijų, o taip pat ir neišnaudojo šiuolaikinių technologijų.

Aiški sistema ir konsultacijos

Pasakodama apie PVM susigrąžinimo procedūros pokyčius, V.Janickienė akcentavo, kad jie yra dviejų rūšių. Vieni susiję su prašymų grąžinti PVM, sumokėtą ne Lietuvoje, o kitose ES valstybėse narėse, pateikimu, kiti – su prašymų, grąžinti PVM, sumokėtą Lietuvoje, nagrinėjimu.

Specialistė plačiau pakomentavo, ką turėtų žinoti Lietuvos pareiškėjai, kurie nori susigrąžinti PVM, sumokėtą kitose valstybėse narės. Anot jos, metų pradžioje sukūrus naują elektroninę paslaugą, Lietuvos pareiškėjai prašymus grąžinti PVM, sumokėtą kitose valstybėse narėse, teikia nebe popierinius o elektroninius. Be to, prašymai yra teikiami per VMI sukurtą EPRIS portalą, t.y. įmonės nebeturi siųsti popierinių prašymų kiekvienai atskirai valstybei narei.

Pavyzdžiui, Lietuvos įmonė, norinti susigrąžinti 2009 metais Austrijoje, Lenkijoje ir Čekijoje sumokėtą PVM, nebeturi pildyti popierinių Austrijos, Lenkijos ir Čekijos prašymų formų. Vietoj to, įmonė turėtų naudotis EPRIS portalu ir čia užpildyti elektroninius prašymus. Kadangi įmonė nori susigrąžinti PVM iš trijų valstybių narių, ji pildo tris prašymus. Tačiau prašymai EPRIS portale yra pateikiami lietuvių kalba, jų struktūra iš esmės vienoda, taigi įmonė užpildžiusi vieną prašymą, kitus turėtų užpildyti pakankamai lengvai. Be to, kilus neaiškumams dėl pildymo tvarkos, įmonė gali kreiptis konsultacijos į Lietuvos mokesčių administratorių. Tiesa, įmonei bus suteikta tik tokia informacija, kuri yra susijusi su pačius EPRIS portalu.

Lietuvos pareiškėjai, norėdami naudotis EPRIS portalu, turėtų pateikti VMI prašymą suteikti prisijungimo prie EPRIS portalo priemones. Prisijungus prie EPRIS portalo su suteiktu vartotojo vardu ir slaptažodžiu, atsidaryti prašymo formą ir ją užpildyti. Kartu prie prašymo EPRIS portale gali būti prisegamos dokumentų kopijos. Be to, pildant prašymą EPRIS portale, išvengiama pildymo klaidų. Vartotojas iš karto informuojamas apie pildymo klaidas – neteisingą laikotarpį, neteisingą elektroninio pašto adreso struktūrą ar neužpildytus būtinius laukelius. Apie kitas klaidas, kurias, pateikus prašymą VMI, nustato sistema, pareiškėjas informuojamas elektroniniu paštu arba mato prisijungęs savo vardu EPRIS portale.

Pareiškėjas gali stebėti savo pateikto prašymo nagrinėjimo eigą, nes priėmus arba atmetus prašymą VMI, priėmus arba atmetus prašymą kitoje ES šalyje, prašymo statusas keičiasi – „Priimtas VMI“, „Atmestas VMI“, „Priimtas ES“, „Atmestas ES“. Jeigu prašymas yra atmetamas VMI ar ES, vartotojas yra informuojamas apie atmetimo priežastis. Kai kitos ES šalies mokesčių administratorius priima sprendimą dėl PVM grąžinimo, jis elektroninėmis priemonėmis apie tai informuoja VMI. Pagal kitos šalies pasirinkimą, ji gali sprendimą siųsti tik pareiškėjui. Tokiu atveju, VMI iš kitos šalies mokesčių administratoriaus gauna informaciją apie priimtą sprendimą ir grąžintą PVM. Kitu atveju, kitos šalies mokesčių administratorius atsiunčia sprendimą VMI ir prašo jį pateikti mūsų pareiškėjams elektroniniu būdu.

Informaciją apie PVM susigrąžinimo procedūros pokyčius įmonės gali rasti interneto adresu http://www.vmi.lt/lt/?itemId=10814668

ir Europos komisijos interneto adresu
http://ec.europa.eu/taxation_customs/taxation/vat/traders/vat_refunds/index_en.htm

Pavadinimas

 

Komentarai
Pažymėkite klaidą tekste, pele prispaudę kairijį pelės klavišą
Pranešti klaidą

Pranešti klaidą

Sėkmingai išsiųsta

Dėkojame už praneštą klaidą
Daugiau straipsnių nėra
Rodyti senesnius straipsnius
Parašykite atsiliepimą apie VERSLO rubriką