Dabar populiaru
Pažymėkite klaidą tekste, pele prispaudę kairijį pelės klavišą

Kazachstano valdžia: muitai naudotiems automobiliams didės nuo liepos

Automobilių eilė prie degalinės
„Reuters“/„Scanpix“ nuotr. / Automobiliai
Šaltinis: 15min
0
Skaitysiu vėliau
A A

Automobilių prekeiviai deda viltis į pasklidusius gandus, esą muitai naudotiems automobiliams Kazachstane ir Baltarusijoje bus taikomi ne nuo liepos, bet nuo kitų metų. Visgi Kazachstano valdžia teigia, kad didesni muitai įsigalios liepą. Ekspertai tragedija to nevadina – esą muitai smarkiai iškreipė rinką, o automobilių jau trūksta saviems.

Lietuvos ambasadorius Kazachstane dr. Rokas Bernotas 15min.lt patvirtino, kad sprendimas atidėti terminą nėra priimtas. „Pasiteiravus Kazachstano Ekonominio vystymosi ministerijoje, gavome atsakymą, kad gandai neteisingi ir kad nuo liepos 1 d. naujieji didesni muitai įsigalios. Konkretūs muitai nurodyti Muitų sąjungos internetiniame puslapyje“, – sakė R.Bernotas.

Tačiau, pasak SEB banko vyriausiosios analitikės Vilijos Tauraitės, apie datos nukėlimą gali būti pranešta ir birželį. „Čia iš tiesų jau politinės peripetijos. Neretai šių šalių idėjos, kurias jos puoselėja kartu įgyvendinti, nebūna padaromos laiku. Atsižvelgiant į precendentus, visko gali atsitikti“, – 15min.lt sakė V.Tauraitė.

Automobiliai traukia ekonomiką

Vidaus rinka Lietuvoje atsigauna lėtai, eksportas kol kas ir toliau lieka pagrindiniu ekonomikos varikliu. Pasak V.Tauraitės,  naudotų automobilių eksportas pirmąjį šių metų ketvirtį sudarė itin didelę dalį viso eksporto – apie 7 proc.

VšĮ „Eksportuojančioji Lietuva“ generalinis direktorius Paulius Lukauskas teigė, kad naudotų automobilių išvežimas į Baltarusiją ir Kazachstaną sudaro nemažą dalį eksporto ir datos nukėlimas Lietuvai būtų itin  naudingas.

„Jei terminas iš tiesų pailgėtų, srautas automobilių iš Lietuvos į Kazachstaną nenutrūktų, nes mes juk tuos automobilius parsivežam iš Vakarų. Tai yra tikrai nemaža Lietuvos eksporto dalis. Tačiau tikrai ne pagrindinė. Be to mes nepražūtume. Bet tikrai netrukdytų mums šitas termino pratęsimas – nemažai žmonių juk yra įsitraukę į šią veiklą“, – 15min.lt sakė P.Lukauskas.

Maždaug pusė naudotų automobilių iš Lietuvos yra eksportuojama į Baltarusiją, penktadalis – į Kazachstaną. Naujajai muitų sąjungai priklauso ir Rusija, tačiau naudotų automobilių į Rusiją Lietuva išveža kur kas mažiau.

Pasak V.Tauraitės, jei naujų muitų įsigalios vėliau nei planuota, mašinų eksportas ir toliau gali smarkiai augti. „Tikrai viena iš pagrindinių eksporto priežasčių yra ta liepos data ir dideli lūkesčiai, kad padidės muitai ir nebenorės importuoti kazachai ar baltarusiai mūsų automobilių“, – teigė ekonomistė.

Be to, pasak V.Tauraitės, lietuvių eksportas nežymiai prisidėjo ir prie Baltarusijos krizės. „Baltarusijos rubliui yra nemenkas spaudimas. Iš dalies jis atsirado dėl to, kad masiškai pradėta keisti valiutą norint nusipirkti pigesnius naudotus automobilius, pavyzdžiui, kaimyninėje Lietuvoje“, – juokėsi ekonomistė.

Automobilių neliko saviems

Vos pasklidus naujienai apie įsigaliosiančius didesnius muitus, Lietuvos naudotų automobilių pardavėjai juos masiškai puolė vežti į muitų sąjungos valstybes. Tai nulėmė automobilių pasiūlą Lietuvoje – esą saviems jų liko itin mažai.

„Lietuvos rinkai automobilių nebelieka. Turėdavom automobilių kokių 150 naudotų, dabar vargu ar  50 surinktume. Užsieny išvis vargu ar gyventojai randa, ką pirkti – tuštėja rinka“, – sakė vienos didžiausių Lietuvoje lengvųjų automobilių prekybos, nuomos ir remonto paslaugų bendrovės „Sostena“ atstovas Šarūnas Čekanavičius.

Pasak jo, dažniausiai eksportuojami yra naujesni nebrangūs automobiliai. Populiariausi tarp kazachų ir baltarusių yra maždaug 20 tūkst. Lt kainuojantys ketverių metų senumo automobiliai.

„Eksportas, ypač į Baltarusiją, žymiai augo, anksčiau būdavo koks 1-2 eksporto automobiliai per mėnesį, dabar kokie 5-10. Parduodam kuo geresnių metų kuo pigesnius automobilius. Bet brangių jie neperka“, – pasakojo Š.Čekanavičius.

Pasak jo, muitų sąjunga iškreipė Lietuvos naudotų automobilių rinką. Įsigaliojus didesniems muitams rinka esą stabilizuotųsi.

„Situacija pagerėjus negu iki muitų paskelbimo, nes tada krizė gilesnė buvo, sunkiau parduoti automobilius ir kainos kitos, o dabar sugrįš į normalias 2007-2008 metų kainas“, – sakė pašnekovas. Tačiau ilgesnis mažesnių muitų galiojimas esą vis vien būtų itin naudingas bendrovei.

Pasak V.Tauraitės, rinka pamažu turi stabilizuotis ir pratęsus mažesnių muitų galiojimo terminą. „Patys lietuviai jau nebegali nusipirkti automobilių, kadangi viskas yra išpirkta kazachų, baltarusių. Paklausa gal ne paniška, bet pernelyg stipri. Tai būtų žingsnis link normalesnės rinkos. Tačiau lūkesčiai vis tiek gali būti per dideli, jei terminas bus tik perkeltas“, – sakė ekonomistė.

Komentarai
Daugiau straipsnių nėra
Rodyti senesnius straipsnius
KALĖDINIŲ DOVANŲ GIDAS
Parašykite atsiliepimą apie VERSLO rubriką