Rygos vairuotojai ketvirtadienį už litrą benzino mokėjo 3,76 lito, Talino – 3,90, apie 4 litus mokėjo lenkai, rašoma „Lietuvos ryte“. Lietuvoje, kur veikia vienintelė Baltijos šalyse naftos perdirbimo gamykla, litras populiariausio – 95 markės – benzino vakar kainavo 4,13–4,18 lito.
Tik mūsų šalies vairuotojai moka už privalomą degalų saugojimą ir tik Lietuvos valdžia netaiko jokių lengvatų maišomam biokurui. O pagal akcizų dydį mūsų šalis pirmauja visame regione. Degalų kainų pokyčių tyrimą atliko Europos Komisija.
Lietuvoje benzino akcizas padidėjo 2009 metų sausio 1-ąją. Dabar jis siekia 1 500 litų už 1 000 litrų. Latvijoje – 1 312 litų, Estijoje – 1 240 litų. Lenkijoje akcizas panašus kaip Lietuvoje. Benziną mažiau apmokestina graikai, ispanai, vengrai bei slovėnai. Akcizo dydžiu Lietuva lygiuojasi į Austriją, Airiją ir Liuksemburgą.
Akcizų, taikomų automobilių dujoms, akcizai – dar įspūdingesni. Pavyzdžiui, Lietuvoje dujų akcizas yra daugiau nei dvigubai didesnis nei Latvijoje ir Estijoje.
Tuo metu, kai kitos valstybės dotuoja biodegalų vartojimą, Lietuva atsisako bet kokių lengvatų. Nuo šių metų Lietuvoje panaikinta akcizo lengvata biokurui, maišomam su degalais. „Lukoil Baltija“ direktoriaus pavaduotojas Raimondas Dabravalskis įsitikinęs, kad vien dėl to galutinė benzino kaina vartotojui pakilo 9 centais.
Įsivežti užsieninių degalų į Lietuvą iki šiol yra sudėtinga. Verslininkai teigia, kad tuo tarpu Latvija ir Estija atvėrė visus įmanomus kelius pigesniems degalams ir taip sukūrė konkurenciją. Verslininkai dabar turi atidėti į rezervą 17 proc. visų importuojamų degalų. Gretimose valstybėse šis kiekis yra gerokai mažesnis. Dėl to mažmenininkai artimiausiu metu ketina Europos Komisijai apskųsti Energetikos ministeriją. Ji nenori sumažinti privalomo rezervo kiekio, kaip to reikalauja verslininkai. Be to, saugojimo kaina Lietuvoje gula ant vartotojų pečių. Už tai, kad benzinas yra saugomas beveik tris savaites, kiekvienas vairuotojas sumoka papildomai po 3 centus už litrą.
Dar viena priežastis, kodėl latviai už benziną moka mažiau, – šios šalies verslininkai dar anksčiau investavo į talpyklas, kuriose gali laikyti didesnį kiekį benzino. Lietuvos importuotojai didelių talpyklų neturi, nes kai tuometė „Mažeikių nafta“ priklausė valstybei, jų neapsimokėjo įsigyti – importas iš esmės buvo neįmanomas.