Dabar populiaru
Pažymėkite klaidą tekste, pele prispaudę kairijį pelės klavišą

Paskutinė Algirdo Butkevičiaus valdžios viltis praturtėti – per Lietuvą važiuojančių vilkikų degalų bakai

Medininkuose – vilkikų eilės
Juliaus Kalinsko / 15min nuotr. / Medininkuose – vilkikų eilės
Šaltinis: 15min
0
Skaitysiu vėliau
A A

Šiemet vasario 14-ąją Lietuvos pasienyje įvesta tvarka, pagal kurią vežėjai turi raštiškai deklaruoti įvežamų degalų kiekį bei odometrų parodymus, vežėjams itin nepatiko. Tuo tarpu Lietuviškų degalinių sąjungos vadovas Vidas Šukys abejoja, ar tokiomis priemonėmis pavyks užtvenkti į Lietuvą tekančią rusiškų bei baltarusiškų degalų upę. Jei tai būtų padaryta, verslininko apskaičiavimais, būtų surinkti milijardai papildomų mokesčių, kurių užtektų ne tik pensijoms kompensuoti.

– Kiek Lietuvoje, jūsų apskaičiavimais, šiuo metu parduodama nelegalių degalų?

– Prarandami milijardai litų, su tuo sutiko ir trumpam apie nelegalių degalų sutramdymą prašnekę politikai. Per dieną išorines Lietuvos sienas kerta apie 1500 vilkikų, visi įvažiuoja pilnais degalų bakais, nustatytas vidurkis šiai dienai yra 1100 litrų. Net jei kiekvienas jų įsiveža apie 1000 litrų degalų, o nuo vieno litro kainų skirtumas yra apie vieną litą, tad finansinį rezultatą paskaičiuoti nesunku. Pervažiuoti Lietuvą užtenka 120 litrų, kur dingsta visas kitas kiekis?

Nuotr. iš asmeninio archyvo/Vidas Šukys
Nuotr. iš asmeninio archyvo/Vidas Šukys

Jūs pažiūrėkite kas vyksta Baltarusijos, Rusijos pasieniuose. Jau net speciali profesija atsirado vairuotojai – kaskadininkai. Tai žmonės, turintys Baltarusijos, Rusijos vizas ir teisę vairuoti sunkvežimį. Tuščiu sunkvežimiu važiuoja į šią šalį, prisipildę degalų grįžta, perduoda vilkiką tikram vairuotojui ir laukia kito tokio. Už tai gauna atitinkama atlygį.

Per dieną išorines Lietuvos sienas kerta apie 1500 vilkikų, visi įvažiuoja pilnais degalų bakais, nustatytas vidurkis šiai dienai yra 1100 litrų. Pervažiuoti Lietuvą užtenka 120 litrų, kur dingsta visas kitas kiekis?

Realiausią degalų kontrabandos situaciją pamatėme praėjusių metų Rusijos blokados metu, prekyba dyzeliniu kuru kai kuriose degalinėse, kai užsidarė sienos, padidėjo net 40 proc.

Bet tai tik viena Rusija uždarė savo sienas, iš Baltarusijos važiuojantiems niekas nesikeitė. Bijau net pagalvoti apie skaičius. Dėl to pastaraisiais metais valstybė nesurenka vis daugiau degalų akcizo ir PVM mokesčių.

Teko girdėti, kad ta pati „Orlen Lietuva“, kai žiemą stipriai atšąla ir dalis žmonių bijo piltis prastesnį baltarusišką ar rusišką dyzelinį kurą, parduoda apie penktadaliu daugiau šios rūšies degalų.

- Kaip vertinate naująją tvarką, pagal kurią vairuotojai privalo deklaruoti įvežamų degalų ir odometrų parodymus raštiškai?

- Patirtis rodo, kad tokios akcijos yra tiesiog veiklos imitacija. Kaip ir anksčiau vykdytos. Iki šiol vairuotojai turėjo tuos duomenis deklaruoti žodžiu, kas pasikeis, kai jie tai darys raštu? Mes juk kalbamės su vairuotojais, yra „specialistų“, kurie koreguoja odometrų parodymus. Be to, kas suspės kontroliuoti tuos duomenis? O tranzitas? Lietuva nedidelė, kol tuos duomenis suves į kompiuterį, sunkvežimis jau bus išpylęs degalus ir palikęs Lietuvos teritoriją, tai galima padaryti per tris valandas.

Juliaus Kalinsko/15min.lt nuotr./Medininkuose – vilkikų eilės
Juliaus Kalinsko/15min.lt nuotr./Medininkuose – vilkikų eilės

Manau, kad nauja tvarka, kaip ir ankstesnės, greičiausiai pasibaigs viešųjų ryšių akcija, rodančia, kad kažkas daroma, arba eiliniu „Linavos“ atstovų pasipiktinimu dėl neva padidėjusių eilių pasieniuose. Dabar žurnalistai pafotografavo, kaip vairuotojai pateikia tuos duomenis, po kokio mėnesio bus organizuota akcija, kurios metu sulaikys kelis degalus išpilančius vairuotojus, juos nubaus, o toliau viskas vyks po senovei. Tokia praktika jau buvo 2013 m. vasaros pradžioje, kai pirmą kartą Seime pakėleme įvežamų degalų ribojimo klausimą.

- Kokios priemonės pažabotų prekybos nelegaliais degalais mastus?

- Manau, kad nelegalaus dyzelinio kuro upes pristabdytų tik vienas sprendimas – kuro kiekio įvežimo į Lietuvą ribojimas. Vienareiškmiškai. Lenkai tai jau padarė seniai ir nieko su jais neatsitiko, nedingo nei tranzitas, nei krovinių srautai, kas dirbo, tas ir tebedirba, mes net neprašome imtis tokių pat griežtų priemonių ir įsileisti sunkvežimius tik su 200 litrų degalų.

Prisiminkime istoriją, kai tie patys lenkai ir vokiečiai leisdavo mums įsivežti iki 250 litrų degalų. Kodėl tada triukšmo nebuvo? Todėl ir nebuvo, kad tos valstybės gynė savo interesus ir mūsų nuomonė jų visai nedomino. Užtektų įvesti 600 litrų limitą ir degalų įvežimo verslas neapsimokės ar bent smarkiai sumažės, o mokesčių surinksime gerokai daugiau.

Nelegalaus dyzelinio kuro upes pristabdytų tik vienas sprendimas – kuro kiekio įvežimo į Lietuvą ribojimas. Vienareiškmiškai. Lenkai tai jau padarė seniai ir nieko su jais neatsitiko.

- Dabar kalbama apie 1500 litrų ribą.

- O kas nusprendė, jog įsivežtinų degalų riba yra 1500 litrų? Kodėl ne daugiau ir ne mažiau? Koks Vyriausybės ar kitos valstybės institucijos sprendimas tai reglamentuoja? Nėra tokio.

Dabartinis leistinas įsivežti 1500 litrų kiekis atsirado remiantis ADR konvencijos pagrindu, kuri nustato pavojingų krovinių vežimo kiekį, leidžiantį be specialaus leidimo vairuotojui vežti ne didesnį degalų kiekį transporto priemonės degalų bake.

Kaip nebūtų keista, net ir ši tvarka pas mus yra grubiai pažeidinėjama, nes realiai įvežama ir po 1700, 1800 ar net 2000 litrų. Bauda vairuotojui už tai tik 200 litų. Susimokėjęs baudą vairuotojas su vilkiku, perpildytu pavojingu kroviniu, paleidžiamas važiuoti toliau. Be atitinkamo pažymėjimo, be apmokymo kaip elgtis avarijos atveju, pažeidžiant galiojančius ADR įstatymus. Ar ne dėl to ugnies fakelu pavirto nesenai autostradoje susidūrę keli vilkikai? O jei taip atsitiktų gyvenvietės teritorijoje? Po šalį kasdien važinėja koks 1000 tiksinčių naftos bombų ir niekam tai neįdomu.

Tomo Urbelionio/BFL nuotr./Degalai
Tomo Urbelionio/BFL nuotr./Degalai

Kitas klausimas – kur dingsta toks įvežamų degalų kiekis Lietuvos teritorijoje? Taip, dalis degalų tose pačiose transporto priemonėse ar įmonės teritorijoje perpilti į kitus vilkikus išvažiuoja į Vakarus, bet kita dalis „nusėda“ Lietuvoje, ypač iš rusų vairuotojų tranzito.

Taip pat VMI specialistams nepakenktų aktyviau transporto įmonėse tikrinti neapskaitytų degalų kiekį ir kaip jie perkami kitose šalyse, yra degalinių kvitai ar ne, cirkuliuoja neapskaityti gryni pinigai ar ne, visa tai gan paprasta sužiūrėti įmonių buhalterijoje. Įstatyminė bazė tam yra, nieko nereikia kurti.

Kiek žinau, neapskaitytų degalų yra daugelyje įmonių, apie tai mums pasakoja vairuotojai. Jiems net taikomos piniginės baudos už tai, jei iš Baltarusijos ar Rusijos neparveža degalų. Norma – 1200 litrų, atsivežę daugiau gali pasilikti sau.

- Tačiau vežėjai sako, kad degalų vežimo ribojimas darytų juos mažiau konkurencingus.

- Mums „Linavos“ pozicija atrodo gana keista ir visiškai nepilietiška. Visų pirma, tai ne visiems „Linavos“ nariams aktualu ir vadovybė negalėtų kalbėti visų narių vardu. Per baltarusiškus ir rusiškus degalus darosi nekonkurencingos mūsų pačių įmonės, priklausančios tai pačiai „Linavai“, bet kurios dirba tik ES ribose ir nevažiuoja į Rusiją ar Baltarusiją. Jos žlugdomos kolegų, nes neturi pigiai įvežtų degalų. O bendrovėms, kurios veža krovinius į Rusiją, tų 600 litrų pilnai pakaktų, nes keliaudami į šalis, kur pigesni degalai, galėtų jų prisipilti kelionės metu.

Beje, kodėl niekas nekelia triukšmo dėl įvežamų cigarečių ir alkoholio apribojimo? Kodėl neleisti vilkikų vairuotojams įsivežti dėžės cigarečių ar 100 butelių alkoholio? Kodėl čia „Linava“ tyli? Todėl, kad tai yra reglamentuota, yra įstatymai. Kodėl negalime reglamentuoti degalų įvežamo kiekio? Kas tam trukdo? Dėl apriboto įsivežtino degalų kiekio nekiltų ir jokių tarptautinių konfliktų.

Daugiau straipsnių nėra
Rodyti senesnius straipsnius
KALĖDINIŲ DOVANŲ GIDAS
Parašykite atsiliepimą apie VERSLO rubriką