Dabar populiaru
Pažymėkite klaidą tekste, pele prispaudę kairijį pelės klavišą

Airida Zavadskė - „Niekada nenaudokite sumuštinio principo“

Darbuotojas
„Shuterstock“ nuotr. / Darbuotojas
Šaltinis: 15min
0
Skaitysiu vėliau
A A

Yra tokia teorija, kad žmonės geriau priima kritiką, kai ji susluoksniuojama su pagyrimais. Pagal sumuštinio principą, prieš išsakant neigiamą grįžtamąjį ryšį, t.y. kritiką, reikia žmogų pagirti, tada pasakyti, kas buvo negerai, o užbaigti vėl pozityviai, su pagyrimais ir paskatinimais.

Greičiausiai tokia kritikos teikimo forma buvo sugalvota tam, kad vadovai pasijustų geriau. Darbuotojams (tas pats galioja ir kolegoms) nuo jos tikrai nepalengvėja. Įsivaizduokite, mes paglostome, pamasažuojame žmogų, kad jis atsipalaiduotų, tada kertam į paširdžius, o po to vėl paglostome.

Šis principas paplito, nes jis palengvina gyvenimą grįžtamojo ryšio teikėjui, t.y. kritikuotojui. Tiesiai ir konstruktyviai pasakyti, kad darbuotojas kažką padarė netinkamai, tikrai nelengva. Dažnai vadovai nežino, kaip išsakyti informaciją, kad ji būtų tinkamai suprasta ir priimta, nenori apsunkinti santykių ar bijo, kad kritika gali būti nukreipiama prieš juos – t.y. darbuotojas ims gintis ir kaltinti vadovą. Atrodo, kad įvilkus karčią piliulę į saldų apvalkalą, ji bus lengviau praryta, tačiau tikri vaistai veikia nepriklausomai nuo mūsų suvokimo, o kritika keičia elgesį tik tada, kai ji priimama sąmoningai.

Airida Zavadskė
Airida Zavadskė - Pofiles International vadovė Baltijos šalyse

Pateikus grįžtamąjį ryšį sumuštinio principu, darbuotojas gauna sumaišytą žinutę, kurioje teigiama informacija dažniausiai nublanksta. Jei kolegė pasakytų: "Tavo pristatymas buvo geras ir tema įdomi, pateikta neįprastu kampu. Bet pati kalba buvo nerišli, reikėjo daugiau struktūros, galbūt vaizdesnių skaidrių. Gale per daug laiko skyrei temai X, kuri daliai auditorijos nebuvo įdomi, aš mačiau, kad kai kas ėmė nuobodžiauti. Šiaip viskas gerai, buvo tikrai naudingos informacijos”, mano pirma mintis būtų – “Susimoviau”. Ne dėl to, kad būčiau pernelyg savikritiška, bet dėl to, kad neigiama informacija turi žymiai didesnį emocinį krūvį, o teigiama informacija pateikiama išblaškytai.

Dažnai naudojant sumuštinio techniką žmonės pradeda bijoti bet kokios teigiamos informacijos, nes laukia, kad po kiekvieno pagyrimo seks dozė kritikos. Maža to, pagyrimais nebetikima, nes ima atrodyti, kad jie teikiami dėl formos, o ne dėl nuoširdaus noro paskatinti.

Nedidelė dalis žmonių apskritai neišgirsta kritikos, nes susitelkia tik į teigiamus žinutės aspektus.

Alternatyva sumuštinio principui – vieno kąsnio užkandėlės. Grįžtamasis ryšys – tiek teigiamas, tiek neigiamas, turėtų būti pateikiamas dažnai, iš karto po įvykio ir koncentruotai. Jei manote, kad buvo gerai – taip ir pasakykite, be jokių “Bet”. Jei buvo pasielgta netinkamai – tą įvardinkite tiesiai. Grįžtamojo ryšio žmonės bijo tada, kai jo negauna. Dažnai teikiamas grįžtamasis ryšys tampa darbinio bendravimo dalimi ir nebesukelia emocijų audrų.

Yra tokių organizacijų, kuriose dažnai teikiamas tik neigiamas grįžtamasis ryšys, o visas pozityvas yra nutylimas. Pasekmes darbo našumui nesunku įsivaizduoti, o apie optimalų teigiamo ir neigiamo grįžtamojo ryšio santykį – kitą kartą.

Komentarai
Temos Kritika
Pažymėkite klaidą tekste, pele prispaudę kairijį pelės klavišą
Pranešti klaidą

Pranešti klaidą

Sėkmingai išsiųsta

Dėkojame už praneštą klaidą
Daugiau straipsnių nėra
Rodyti senesnius straipsnius
Parašykite atsiliepimą apie VERSLO rubriką