Dabar populiaru
Pažymėkite klaidą tekste, pele prispaudę kairijį pelės klavišą

Juodasis penktadienis šiapus Atlanto: ar pavyks rusams šįmet įsiūlyti lietuviškų produktų?

Asociatyvinė nuotr.: vilkikai.
Irmanto Gelūno / 15min nuotr. / Juodasis penktadienis šiapus Atlanto: ar pavyks rusams šiemet įsiūlyti lietuviškų produktų?
Šaltinis: 15min
0
Skaitysiu vėliau
A A

Rusija, įtardama, kad ir lietuviai veža į šalį draudžiamus produktus, pradėjo vilkikus tikrinti papildomai. Vežėjai teigia ir dėl to, ir apskritai dėl embargo patiriantys sunkumų, tačiau nemano, kad vilkikų judėjimas iš Lietuvos į Rusiją gali išvis sustoti, nes artėja šventės, ir Rusijos valdžia nesiryš palikti žmonių švęsti prie tuščių lėkščių.

Amerikoje juodasis penktadienis yra išpardavimų diena – pardavėjai džiaugiasi dėl tirpte tirpstančių prekių lentynose. Lietuvoje juodasis penktadienis prasidėjo praėjusį savaitgalį, kai Rusija įvedė papildomą vilkikų patikrą. Tik Lietuvos, priešingai nei JAV, verslininkai bijo, kad sandėliai gali likti perpildyti, jeigu Rusija visiškai sustabdytų lietuviškų vilkikų judėjimą.

Tiesa, vežėjai abejoja, kad Rusijos valdžia ryžtųsi palikti rusus su tuščiu šventiniu stalu, ir laukia pavasario, kai baigsis gyventojų santaupos bei kils nepasitenkinimas.

Kalėdos pasienyje bus tylesnės

Prieš maždaug dešimt metų šventinis laikotarpis Lietuvos vežėjams būdavo pats darbymetis – smarkiai padidėdavo krovinių srautai į Rusiją, vežėjai gaudavo didesnius atlyginimus, 15min.lt pasakojo „Linavos“ Krovinių tarybos narys Mečislovas Atroškevičius.

Mečislovas Atroškevičius
Mečislovas Atroškevičius

Tačiau pastaraisiais metais situacija kiek pasikeitė – rusai išmoko planuoti.

„Rusai šiek tiek patys persitvarkė, pradėjo dalykus, kurie reikalingi jiems, vežti arba anksčiau, arba atidirbdavo po Naujųjų metų, o šventiniu laikotarpiu stengėsi vežti tik tai, kas reikalinga to meto prekybai. Tokio žymaus padidėjimo mes pastaraisiais metais nejausdavome, srautų padidėjimas pastaraisiais metais žiemą būdavo nedidelis“, – sakė M.Atroškevičius.

25–30 proc. – tiek dėl embargo sumažėjo vilkikų srautas į Rusiją.

Tačiau šiemet nebus ir tokio nežymaus vilkikų srauto į Rusiją augimo.

„Linavos“ prezidentas Algimantas Kondrusevičius 15min.lt pasakojo, kad dėl Rusijos rugpjūtį pradėto taikyti embargo krovinių srautas į Rusiją smuko 25–30 proc.

„Vertinant bendrą situaciją, embargas yra labai paveikęs vežėjus, tai bus matoma ir ikikalėdiniu laikotarpiu. Anksčiau būdavo taip: kokią kainą pasakai užsakovui, tokią jis ir moka. Bet pastaruosius pora metų nebuvo taip gerai. Tiek dėl TIR sistemos Rusijoje, tiek dėl atšalusių tarpvalstybinių santykių, kurie padarė įtaką prekybai“, – sakė A.Kondrusevičius.

Vežėjams sunku, bet bankrutuoti nesiruošia

„Nei finiginės, nei finigų, nei friekinių dantų“, – byloja anekdotas. Rusijai pritaikius atsakomąsias sankcijas, panašiai nuskriaustos, matyt, pasijuto kai kurios Lietuvos įmonės, glaudžiai dirbusios su Rusijos verslininkais. Pavyzdžiui, tos,  kurios gabendavo  tik pieno produktus ir tik į Rusiją.

Tačiau, tiek M.Atroškevičius, tiek A.Kondrusevičius tikino, kad įmonės nebankrutuoja, o sunku yra ne tik su Rusija dirbusiems vežėjams, bet ir apskritai visam sektoriui.

„Vežėjai susiduria su dideliais sunkumais. Bet įmonės dabar eina į kitas rinkas. Pasiūla yra didesnė negu paklausa. Krenta kainos, visiems rinkos dalyviams yra blogai. Kiekvienas verslininkas bando vienaip ar kitaip ieškoti sprendimų, išsaugoti darbuotojus ir gabenimo apimtis“, – kalbėjo A.Kondrusevičius.

BFL nuotr./Algimantas Kondrusevičius
BFL nuotr./Algimantas Kondrusevičius

Kiek sunkiau sekasi Europoje niekada nedirbusiems vežėjams: „Kažkiek priklauso ir nuo gebėjimų užimti tam tikras kitas rinkas. Ypač toms įmonėms, kurios nedirbusios Europoje, turi eiti į Europą.“

Laukia liesos šventės?

Trečiadienį „Itar-TASS“ pranešė, kad Latvijos ir Rusijos pasienyje yra užstrigę 410 vilkikų. Rusija įvedė papildomą jų patikrą, esą dėl to, jog įtaria, kad į šalį įvežami draudžiami produktai.

Gerai žinoma, kad Rusija naudojasi ekonominiais ginklais politiniame kare. Ar vežėjai nebijo, kad Rusija, pavyzdžiui, dėl aštraus Dalios Grybauskaitės pareiškimo, išvis neįsileis lietuviškų vilkikų?

Jeigu ribos lietuviško transporto judėjimą, tai nepakeičiamų nėra. Atsiras lenkai, latviai, estai, tie patys rusai atsiveš tas pačias prekes, tik klausimas, kokios bus sąnaudos, – kalbėjo M.Atroškevičius.

„Ypač rusams Naujieji metai visą laiką buvo šventė. Jeigu Europos Sąjungos šalyse labiau švenčiamos Kalėdos, o Naujieji metai ne tokia buvo šventė, tai Rusijai ta šventė didžiulė liko nuo sovietinių laikų. Jie nori, kad ir stalas būtų su gėrimais, nori ir pavalgyti. Jeigu bus kažkokie trukdžiai, kad jie ir to negalės sau leisti, tai bus nepasitenkinimas didelis žmonių. Negalima iš liaudies atimti paskutinės galimybės. Bent per šventes pasidžiaugti“, – kalbėjo M.Atroškevičius.

Jis abejoja, kad bus visiškai sustabdytas judėjimas – valdžia nenorės kelti piliečių nepasitenkinimo, kuris ir šiaip greičiausiai jau kils pavasarį: „Kai kas prognozuoja, kad santaupos, kurias turi žmonės, tai išeis šventėms, o pats blogumas bus pavasariop. Jeigu tos prekės bus reikalingos, tai jos ten ir keliaus. Jeigu ribos lietuviško transporto judėjimą, tai nepakeičiamų nėra. Atsiras lenkai, latviai, estai, tie patys rusai atsiveš tas pačias prekes, tik klausimas, kokios bus sąnaudos.“

Sankcijos, pasak jo, niekada neveikia vienpusiškai – jas pajuto Vakarų verslininkai, tačiau tai pakenkė ir pačiai Rusijai. Pagrindinės maisto prekės, pavyzdžiui, pieno produktai, mėsa, žuvis, jau pabrango 15–20 proc.

Komentarai
Pažymėkite klaidą tekste, pele prispaudę kairijį pelės klavišą
Pranešti klaidą

Pranešti klaidą

Sėkmingai išsiųsta

Dėkojame už praneštą klaidą
Daugiau straipsnių nėra
Rodyti senesnius straipsnius
KALĖDINIŲ DOVANŲ GIDAS
Parašykite atsiliepimą apie VERSLO rubriką