-35% metinei prenumeratai. Maža kaina - didelė vertė.
Išbandyti
Maža kaina - didelė vertė. Prenumerata vos nuo 1,00 Eur!
Išbandyti

Optinė iliuzija garsių pasaulyje ženklų logotipuose. Ar pastebėjote paslėptus elementus?

Ar kada atkreipėte dėmesį, kad garsiosios JAV transportavimo kompanijos „FedEx“ logotipe yra vaizduojama rodyklė? Ne? Grįžkite į viršų ir pažvelkite į ši logotipą dar kartą. Atidžiai įsižiūrėkite į dvi paskutines logotipo raides.
„FedEx“
„FedEx“ / „Reuters“/„Scanpix“ nuotr.

Toks išmoningas vadinamosios „negatyviosios erdvės“ išnaudojimas tarp dviejų paskutinių raidžių „FedEx“ logotipui pelnė ne vieną apdovanojimą ir laikomas vienu efektyviausių jos panaudojimo būdų iš kada nors sukurtų, rašo CNN.

Dizaino guru Stephenas Bayley „FedEx“ logotipą įtraukė į sąrašą 20-ies geriausių dizainų, kurie „apibrėžia šiuolaikinį pasaulį“, pavadindamas šį logotipą „vienu laimingiausių atsitiktinumų grafikos dizaino istorijoje“.

„Reuters“/„Scanpix“ nuotr./„FedEx“ automobilis
„Reuters“/„Scanpix“ nuotr./„FedEx“ automobilis

Per atsitiktinumą

Ir išties – rodyklė „FedEx“ logotipe atsirado tik per atsitiktinumą.

„Niekada mums net į galvą nešovė logotipe vaizduoti rodyklę. Kurdamas logotipą tiesiog buvau suintriguotas idėjos raides dėstyti itin glaudžiai vieną šalia kitos“, – CNN interviu tikino 1994 metais šį logotipą sukūręs dizaineris Lindonas Leaderis.

Jis kartu su komanda „FedEx“ užsakymu sukūrė bene 400 logotipo versijų pavyzdžių ir tik tada netyčia pastebėjo, kad sujungus didžiąją „E“ raidę ir mažąją „x“ raidę, sukuriama optinė iliuzija ir „susiformuoja“ rodyklė.

„Tik vėliau pagalvojau, kad ši rodyklė transportavimo įmonės logotipe išties puikiai tinka – tai tarsi subtilus simbolis važiavimo iš taško A į tašką B“, – tikino L.Leaderis.

Būtent tai, kad rodyklė ne iškarto aiškiai visiems matoma, anot jo, ir yra didžiausias logotipo efektas.

Tačiau kiek žmonių iš tiesų šią rodyklę pamato, kol nežino, kad ji ten yra?

„Kiek girdėjau, galbūt tik vienas iš penkių žmonių pamato. Tačiau jau nežinau, kiek daug žmonių man pasakojo, kaip jiems smagu klausinėti, ar nežinantys apie tą rodyklę, logotipe ją surastų“, – sakė L.Leaderis.

Daugiau nei rodyklė

Ta pati firma, kuri kūrė „FedEx“ logotipą, sukūrė ir dar vieną, kurio dizaine taip pat puikiai išnaudojama „negatyvioji erdvė“.

Tai avialinijoms „NorthWest Airlines“ sukurtas logotipas, kuris buvo naudojamas 1989–2003 metais.

wikimedia.org/„NorthWest Airlines“
wikimedia.org/„NorthWest Airlines“

Apvaliame skritulyje pavaizduota N raidė su rodykle – tarsi kompaso užuomina, rodanti į šiaurės vakarų kryptį (angl. Northwest), tačiau, jei gerai įsižiūrėsite ir savo vaizduotėje tą kryptį rodančią rodyklę sujungsite kartu su N raide, pamatysite ir paslėptą W raidę.

„Praktika paslėpti tam tikrus elementus yra visiškai įprasta visoje vizualiojoje komunikacijoje, o kalbant apie logotipus, tai tokia pati sena technika, kiek ir pačių logotipų kūrimas.

Tačiau savo piką ši technika turbūt pasiekė nuo 1970 metų, kuomet vizualiniai ir verbaliniai analogai tapo grafikos dizaino centrine ašimi – tai buvo „didžiosios idėjos“ era“, – tikina tipografijos dizaineris ir Londono Komunikacijos universiteto dėstytojas Paulas McNeilas.

Tokiuose dizainuose naudojami optinės iliuzijos principai, anot jo, yra grindžiami regėjimo psichologija ir Geštalto teorija, kuri tyrinėja smegenų gebėjimus sukurti pilnas formas iš atskirų linijų, formų ir kreivių.

Ne visada lengva pamatyti

Kartais paslėptas elementas logotipo dizaine susilieja taip gerai, kad jį pamatyti galima tik žinant, kad jis ten yra. Tai puikiai iliustruoja šokolado „Toblerone“ logotipas. Ar matote ten paslėptą mešką?

„Reuters“/„Scanpix“ nuotr./„Toblerone“
„Reuters“/„Scanpix“ nuotr./„Toblerone“

Tačiau ar paslėpti elementai efektyvi strategija kuriant logotipo dizainą?

„Viena vertus taip, nes tokie logotipai identifikuoja produktą ar paslaugą naudojant tam tikrą pavadinkime – „humorą“ ir tai sukuria teigiamą grįžtamąjį ryšį. Tačiau kita vertus šiuolaikiniame pasaulyje vis labiau populiarėja kuo labiau tiesmukiškas dizainas. Puikiai tą iliustruoja ir „Facebook“ ar „Google“ logotipai“, – tikina Paulas McNeilas.

Portalui CNN jis atskleidė ir savo paties mėgstamiausią logotipo dizainą.

P.McNeilo favoritas – Italijos elektros prietaisų gamintojo „Elettro Domestici“ logotipas, kurį sukūrė Gianni Bortolotti.

logolog.co nuotr./„Elettro Domestici“ logotipas
logolog.co nuotr./„Elettro Domestici“ logotipas

Logotipą sudaro tik dvi raidės, tačiau sumaniai išnaudojus „negatyviąją erdvę“, iš raidžių susiformuoja elektros kištukas.

„Na bet turiu pasakyti – senovinis In ir Jang simbolis visada pranoks bet kokį kada sukurtą tokio tipo vizualinį ženklą“, – sakė P. McNeilas.

wikimedia.org/Senovinis In ir Jang simbolis
wikimedia.org/Senovinis In ir Jang simbolis

Pranešti klaidą

Sėkmingai išsiųsta

Dėkojame už praneštą klaidą
Reklama
Šimtai vyrų kasdien susiduria su erekcijos sutrikimais ar net prostatos vėžio diagnoze – kaip to išvengti?
Reklama
Pirmą kartą per beveik penkiolika metų fiksuotas verslo ginčų augimas – ką tai reiškia verslui?
Reklama
„Daktare, man pašalino tulžies pūslę, tačiau aš nesijaučiu gerai...“
„TOPsport A lygos tribūna“: „Panevėžio“ krizė, karštosios kėdės ir prezidentas svečiuose
Užsisakykite 15min naujienlaiškius