Dabar populiaru
Publikuota: 2018 gruodžio 5d. 18:04

Automobiliai, palikę ryškų pėdsaką Lietuvos automobilizmo istorijoje

Istoriniai automobiliai
Vytauto Pilkausko nuotr. / Istoriniai automobiliai

Šiųmetiniai „Lietuvos Metų automobilio“ rinkimai – unikali proga atidžiau dirstelėti į „galinio vaizdo veidrodėlį“ ir panarstyti, kokia technika pastarąjį šimtmetį buvo tapusi savo laikmečio automobilizacijos simboliu, geriausiai atspindi inžinerinės minties raidą, buvo populiariausi ir dažniausiai sutinkami keliuose bei gatvėse. t. y. įvardyti „Šimtmečio automobilį“, rašoma pranešime.

Visgi mūsų šalies istorija pernelyg sudėtinga, o atskiras valstybės gyvavimo atkarpas skiria ne datos kalendoriuje ar įprasti technikos evoliucijos riboženkliai, bet prarajos. Palyginti tarpukario ratuočius su sovietmečio ar po nepriklausomybės atgavimo į Lietuvą atkeliavusiomis transporto priemonėmis itin sunkiai įmanoma. Pareiškimas, kad „Delaunay-Belleville 12 CV“ buvo kietesnis nei „Audi 100“ toks pat teisingas, kaip ir teiginys, esą „prie Smetonos kiauliena buvo skanesnė“.

Sovietinės eros simbolis – „kapeika“

Lietuvos žurnalistų autoklubo komanda su technikos istorijos žinovų, Alfredo Eitučio, Arvydo Šapokos ir Ričardo Žičkaus pagalba 15min portalo skaitytojams pateikė pradinį beveik trijų dešimčių pretendentų sąrašą, kuriame buvo bemaž visi ryškiausią pėdsaką palikę automobiliai.

Vytauto Pilkausko nuotr./Istoriniai automobiliai
Vytauto Pilkausko nuotr./Istoriniai automobiliai

Po mėnesį trukusio balsavimo susumavus internautų „už“ ir „prieš“, dėl vieno dalyko visų nuomonėse sutapo beveik idealiai: „Volkswagen Golf“ per beveik tris pastaruosius dešimtmečius keliems šimtams tūkstančių žmonių tapo sovietmečiu brandintos svajonės – turėti nuosavą automobilį – išsipildymu. Tačiau ankstesnieji laikotarpiai turėjo visiškai kitokius simbolius.

Pusę amžiaus trukusio visuotinio deficito laikotarpio procesus iliustruojantys įrašai statistikos metraščiuose liudija, kad 1 tūkst. gyventojų 1986 m. teko 109 individualieji lengvieji automobiliai, tarp kurių dažniausi „Moskvič“ ir „Žiguli“.

Pastarųjų erą pradėjęs VAZ-2101 buvo ne kas kita, kaip modernizuotas „Fiat 124“ (beje, jis 1966-aisiais išrinktas Europos „Metų automobiliu“) klonas, pasiūlė aukštesnio lygio komfortą, geresnius variklius, patobulintą pakabą ir nemažai panašių dalykų, daugybei vyresnės kartos žmonių šiandien keliančių sentimentalius prisiminimus, nes būtent su „kapeikos“ pravardę gavusiu ratuočiu išmoko vairuoti.

1970-aisias pradėtas gaminti VAZ-2101 formaliai nuo konvejerio buvo nukeltas po 18-os metų, tačiau sąlyginai nedaug pakeistų šio modelio versijų štampavimas tęsėsi net iki 2012-ųjų.

Vytauto Pilkausko nuotr./Istoriniai automobiliai
Vytauto Pilkausko nuotr./Istoriniai automobiliai

Iki nepriklausomybės atgavimo mūsų šalyje buvo apie 123 tūkst. „Žiguli“ markės mašinų (anuo metu norint įsigyti automobilį neužtekdavo turėti pinigų, dar reikėdavo dažnai ne vienerius metus laukti „paskyrimo automobiliui pirkti“), bet netrukus padėtis pradėjo sparčiai keistis.

Volkswagen Golf II“ atvėrė akis

Esminis lūžis šalies automobilizacijos istorijoje įvyko 1993-ųjų pabaigoje, kai prasivėrus „geležinei uždangai“ per keletą metų iš šalies išgabenta maždaug 92 proc. Rusijoje pagamintų mašinų. Jų vietą daugiausia užėmė vokiška technika, kurios karavane dominavo „Volkswagen“ ir „Audi“.

„Regitros“ duomenimis, 2001-ųjų sausio 1-ąją mūsų šalyje jau buvo per 377 tūkst. šių markių automobilių. Vienam tūkst. gyventojų tenkančių automobilių skaičius per dešimtmetį šoktelėjo tris su puse karto iki 365, o dar po dešimtmečio (2013-aisiais) pasiekė 562 ribą.

Būtent naudoti II kartos „VW Golf“ dėl itin gero kainos–kokybės santykio nepriklausomybę atgavusiai Lietuvai tapo vienu patraukliausių pirkinių ribotais finansiniais resursais disponuojantiems žmonėms: patikimi, patogūs, nebrangūs ir siūlantys tokius dalykus, apie kuriuos iš „žiguliukų“ net nebuvo svajojama.

Detalių kainos labai mažos tiek naujų, tiek naudotų, o pasirinkimas didelis. Daugelį dalykų remontuoti buvo galima pačiam. Šiuo modeliu važinėję vienbalsiai gyrė ekonomiškus ir dinamiškus VW variklius, tvirtą važiuoklę, gerą valdymą, džiaugėsi nekaprizinga elektronika.

Dėl šių priežasčių būtent „VW Golf II“ buvo išrinktas „Lietuvos šimtmečio automobiliu“.

Automobilis – tik labai turtingiems

Ne mažiau svarbus ir sudėtingas buvo pats pirmasis Lietuvos automobilizacijos etapas. Kaip ir kitose Europos šalyse anuomet nuosavą transporto priemonę galėjo įsigyti tik turtingi asmenys, todėl nenuostabu, jog iki 1913 metų asmeninių automobilių skaičius nebuvo pasiekęs net keleto dešimčių. Vis dėlto, po truputėlį įsibėgėjanti Lietuvos automobilizacija sukūrė naujas verslo nišas – automobilių nuomos punktus, servisus, atsidarė automobilių detalių ir aksesuarų krautuvės.

Dauguma lengvųjų automobilių, tarpukario metais važinėję Lietuvoje, atgabenti iš JAV: „Ford“, „Chevrolet“, „Buick“, „Studebaker“, „Chrysler“, „Essex“, „Pontiac“.

„Opel“ buvo vienintelė europietiška (tiesa, po didžiosios recesijos sprogimo 80 proc. „Opel“ akcijų įsigijo „General Motors“) markė, pagal pardavimo kiekius konkuravusi su Amerikos kompanijomis.

1936 m. „Opel“ tapo didžiausia gamintoja Europoje, kurios fabrikuose buvo surenkama per 120 tūkst. automobilių kasmet. Kitų europietiškų prekinių ženklų automobilių Lietuvos keliuose pradėjo daugėti po to, kai 1937 metais valdžia nusprendė labai stipriai sumažinti automobilių importo muitus. Tikėtina, kad tai lėmė suvokimas, kaip stipriai mūsų valstybė atsilieka nuo kitų šalių: 1937-aisiais JAV vienas automobilis teko 4,5 gyventojui, Didžiojoje Britanijoje – 21, Vokietijoje – 47, Estijoje – 250, Latvijoje – 412, o Lietuvoje – tik 1243.

Vytauto Pilkausko nuotr./Istoriniai automobiliai
Vytauto Pilkausko nuotr./Istoriniai automobiliai

Nors šis liberalizavimas atrišo rankas tiems, kas jau kurį laiką svajojo apie šią naujovišką transporto priemonę, „Mercedes-Benz“ ir toliau išliko tarpukario benzingalvių svajone. Po ilgokų diskusijų su technikos istorijos ekspertais, „Šimtmečio automobilio“ rinkimuose trečioji vieta Lietuvos transporto parko panteone atiteko „Mercedes Benz 290 Cabrio D“.

Po neįtikėtinų istorijos vingių ratuotas II Pasaulinio karo trofėjus atsidūrė Stanislovo Bartkevičiaus garaže ir tik todėl šiandien funkcionuoja tarsi vakar būtų išriedėjęs pro fabriko vartus Štutgarte.

Tiksliai, tarsi laikrodis, dirbantis šešių cilindrų, 2867 kub.cm darbinio tūrio, 68 AG pajėgumo variklis, komplektuojamas su keturių laipsnių pavarų dėže, beveik dvi tonas sveriančiam kabrioletui ir dabar be vargo leidžia perkopti 100 km/val. greičio ribą.

Komentarai: 1

Pranešti klaidą

Sėkmingai išsiųsta

Dėkojame už praneštą klaidą

Naujienos

Aktualu

Su rusais bendravo mažiausiai 14 D.Trumpo rinkimų kampanijos pareigūnų. Kodėl tiek daug?

24sek

J.Valančiūnui prireikė operacijos: nežais mažiausiai mėnesį

Aktualu

Ar Rusija tikrai ruošiasi surengti galingą invaziją į Ukrainą?

Vardai

J.Stambrauskaitei – svarbi proga: „Nėra su kuo namie džiaugtis sėkme, tai atšvenčiau su draugais“

Aktualu

Strasbūre išpuolį per kalėdinę mugę surengęs užpuolikas – nušautas

„Eurolygos diena“: kova dėl 8 vietos dabar – o kas toliau?

Pasaulis kišenėje

Išskirtinė Kalėdų eglė: Kretinga šiemet – tarsi aplieta Kalėdomis

24sek

„Bayern“ treneris – apie gerą „Žalgirio“ žinutę ir solidžius Šaro pasirinkimus

Aktualu

Kuriozas Panevėžyje: avariją sukėlęs panevėžietis demaskavo girtą vairuotoją

Aktualu

Koks yra tris šalis vienijančio karinio bataliono tikslas?

Gyvenimas

J.Arlauskaitė-Jazzu – apie meilę, dėkingumą, kritiką ir tai, kas žavi vyruose

Vardai

Mia kardinaliai pakeitė šukuoseną – tapo ilgakase: ar tinka?

Pasaulis kišenėje

Ispanijos uostamiestyje balandžiai „terorizuoja“ turistus: miestelio valdžia žada imtis rimtų priemonių

Kultūra

2018 m. „Forbes“ daugiausia uždirbančių autorių sąraše – ir knygos apie D.Trumpą autorius M.Wolffas

Aktualu

Kandidatų į Vilniaus merus vizijos ateičiai: nemokamas viešasis transportas ir vanduo

Gyvenimas

Pastorius E.McManusas – apie kovą su vėžiu, prarastus milijonus: „Dauguma gyvena taip, tarsi mirties nebūtų“

Vardai

„Atspėk, kas dėžėje“: „kažkoks pūkuotas“ N.Bierancui ir M.Grabštaitei įvarė nemažai baimės

Aktualu

Kalvarijoje iš gimnazijos dingo kompiuteriai ir vaizdo technika

Aktualu

R.Masiulis mokytojų etatinio apmokėjimo nekeis: atsisakyti per vėlu ir nepraktiška

Sportas

Išaugusios premijos nenuramina maištingų plaukikų audros

Naujienos

Gazas

Naujausi „Euro NCAP“ bandymai: ką reiškia, kai automobilis surenka nulį žvaigždučių?

Mano draugė klausia: Ar egzistuoja geriausias laikas pastoti?

Gazas

Lietuvos keliuose yra slidžių ruožų, naktį prognozuojamas plikledis ir lijundra

24sek

Su gausia palyda atvykęs K.Kemzūra įvertino „Žalgirio“ rezultatus Eurolygoje

Pasaulis kišenėje

Žiemos atostogos Lenkijoje – ką verta pamatyti ir patirti

15min iš Briuselio Verslas

„Coca-Cola“ tikina vaikams limonado nereklamuojanti, bet Kalėdų reklamos neatsisako

Aktualu

Jungtinės Karalystės parlamentarai susigrąžina „Brexit“ kontrolę

24sek

Lietuviškas sąsajas atskleidęs D.Blattas įžvelgė klaidinantį „Žalgirio“ įspūdį

Verslas

Ūkio ministerija siūlo atverti „žaliąjį koridorių“ stambiems investiciniams projektams

Sportas

Futbolo federacija paskelbė apie jau Kipre dirbančio trenerio atsistatydinimą

Aktualu

Alytuje 525-uoju BMW atbulomis važiavęs vairuotojas partrenkė pėsčiąją: ieškomi liudininkai

Aktualu

Dalyje Lietuvos nutraukiama vilkų medžioklė

Pasaulis kišenėje

Ar jau žinai, kaip dabinsi savo kelionių eglutę?

Aktualu

Kaune pagerbti tragiškai žuvę Lietuvos Respublikos ministrai: 16 jų sušaudė

Aktualu

L.Bielinis ir A.Ramonaitė 15min studijoje: ką darys prezidentė?

Sportas

Lietuvos olimpinių federacijų asociacija apie „Olifėjos“ skandalą: „LTOK mus apmulkino“

Aktualu

S.Skvernelis apie patarėjo S.Malinausko vertinimus: tai jo asmeninė nuomonė

Maistas

Desertas lyg iš sniego: kaip paruošti šventinį stalą papuošiančius morengus? 3 receptai

Pasaulis kišenėje

Vokietijoje – daugiau nei dviejų milijonų vertės auksinė Kalėdų eglė

Aktualu

Su Sauliumi Skverneliu Liana Ruokytė-Jonsson ir Kęstutis Navickas dirbti nebenori

Vardai

Ypatingos

06:07
05:50

Gera keliauti kartu

Kviečiame anties

Šiemet buvau geras

Maistas

Dovanoju sveikatą

Sveikata

Parašykite atsiliepimą apie Gazas